تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837522577
توضیح جدید آیت الله مکارم شیرازی در مورد اجازه مشروط برداشتن حجاب دانشجویان در خارج
واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: توضیح جدید آیت الله مکارم شیرازی در مورد اجازه مشروط برداشتن حجاب دانشجویان در خارج
دفتر آیت الله مکارم شیرازی در توضیحاتی درباره فتوای این مرجع تقلید پیرامون شرایط حجاب در برخی کشورها تصریح کردکه این سؤال مربوط به ۱۵ سال قبل و در باره دانشجویان بومی کشورهایی مثل ترکیه است.
در متن منتشر شده درپایگاه اینترنتی دفتر این مرجع تقلید آمده است: فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی در اجازه برداشتن حجاب در بعضی از شرایط ضروری در مراکز آموزشی در بعضی از کشورهایی که اجازه ورود به آن مراکز با حجاب اسلامی داده نمی شود، ابهاماتی برای عده ای پیش آمده و برخی از افراد که اغراض خاصی را در این میان دنبال می کنند، با حذف موضوع سؤال و گسترش پاسخ به مواردی که در متن سؤال نیامده، به جنجال آفرینی دست زده اند و به دنبال تحریک مؤمنان غیرتمند بر آمده اند. روشن است در وضعیت فعلی حجاب در کشور، آن هم در آستانه هفته عفاف و حجاب، انتشار این فتوا و بی توجهی به موضوع سؤال و شأن ورود این پرسش، طبیعی به نظر نمی رسد... از این رو، حقیرکه بیش از سی سال از محضر معظم له استفاده علمی می کنم و ۲۵ سال از نزدیک با ایشان همکاری علمی دارم، و با مبانی علمی و فقهی و اصولی ایشان آشنا هستم، لازم دیدم توضیحاتی پیرامون این فتوا بنویسم: ۱ـ این سؤال مربوط به ۱۵ سال قبل و در باره دانشجویان بومی کشورهایی مثل ترکیه و مانند آن است که پرسیده شد اگر در این کشورها شرط گذراندن ترم های دانشجویی در مراکز علمی و دانشگاهی مشروط به برداشتن حجاب باشد، تکلیف چیست؟ درفرض سؤال آیت الله مکارم شیرازی اجازه دادند که تنها در مورد ضرورت شدید در محدوده مرکز آموزشی حجاب خود را با شرایطی بردارند. ایشان در استدلال برای این فتوا، نوشته اند با توجه به این که اگر دختران مسلمان دروس عالی را نخوانند، تنها افراد بی بند و بار و لا مذهب، پست های مهم را اشغال می کنند و بافت جامعه عوض می شود، به این افراد اجازه داده می شود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد، به مقدار ضرورت رعایت نکنند. ایشان در ادامه تصریح کردند که در غیر این موارد حتما حجاب را رعایت نمایند. روشن است که برابر نظر معظم له ـ همان گونه که اخیرا نیز در توضیحاتشان تصریح کردند ـ حجاب از ضروریات اسلام است و آیات ۳۱ سوره نور و ۵۹ سوره احزاب حکمی روشن درباره نحوه پوشش زنان مسلمان را بیان داشته است. بنابراین، در این که حکم اولی حجاب زنان مسلمان چگونه باید باشد و در نحوه پوشش آنان، از نظر اسلام تردیدی وجود ندارد. اما سخن آیت الله العظمی مکارم شیرازی ناظر به حکم ثانوی و به هنگام ضرورت است. ۲ـ احکام اولی و ثانوی در احکام اسلامی وجود دارد، حکمی که بدون توجه به عوارض خاصی از سوی شارع جعل شده است، حکم اولی و حکمی که ناظر به عوارض و شرایط خاص تشریع می شود، حکم ثانوی است. روشن است محدوده حکم ثانوی تنها در شرایط پیش رو است که با رفع آن، حکم ثانوی نیز برداشته می شود و همچنین در پاره ای از احکام ثانوی (مانند اضطرار) ارتکاب حکم ثانوی تنها به اندازه ضرورت و رفع نیاز است. مثلا حکم اولی اسلام حرمت اکل ذبح غیر شرعی است، اما در شرایط اضطرار (مانند گرفتار شدن در مکانی که جز ذبح غیر شرعی وجود ندارد) تنها به اندازه ضرورت اجازه استفاده از آن داده شده است. بحث اهم و مهم نیز از همین قبیل است، مثلا کذب که حکم اولی آن حرمت است، برای رفع اختلاف و اصلاح ذات البین که امر مهم تری است مجاز شمرده می شود و گاه برای نجات جان یک بی گناه واجب نیز می شود. ۳ـ اصل اهم و مهم یک اصل عقلایی است. عقلا نیز به هنگام مصلحت ملزمه، مهم را فدای اهم می کنند. مثلا همان ها که در شرایط عادی اجازه استفاده از آب غیر بهداشتی را نمیدهند، به هنگام ضرورت و خطر جانی، از آن استفاده می کنند و در واقع بیماری و یا ضرر جزیی استفاده از آب غیر بهداشتی را فدای نجات از مرگ که مهم تر است می نمایند. ۴ـ فهم اهم و مهم در مسائل دینی به عهده فقیه است. مثلا اگر کسی را به تهدید وادار به قتل بیگناهی نمایند، در این صورت فقیه چنین اجازه ای را نخواهد داد که کسی برای کشته نشدن، بی گناهی را بکشد، چرا که جان یک انسان مهم تر از جان دیگری نیست، تا برای رهایی از مرگ، جان بی گناه دیگری گرفته شود. ولی اگر تهدید به قتل مثلا برای وادار کردن به استفاده از یک غذای حرام باشد، طبیعی است که فقیه اجازه می دهد کسی برای حفظ جان خود از غذای حرام استفاده نماید. در این جا حفظ جان مهمتر از خوردن یک غذای حرام است. ۵ـ می دانیم ورود به دستگاه ظالمان در فقه اسلامی ـ به ویژه فقه شیعه ـ حرام است، ولی امام موسی بن جعفر علیه السلام به یکی از شیعیان خاصش به نام علی بن یقطین اجازه می دهد که در دربار ظالمی مانند هارون الرشید به عنوان وزیر ـ با شرایطی ـ حضور داشته باشد، تا بتواند به مظلومین و در ماندگان و گرفتاران کمک کند. و این در واقع برای تامین اهداف مهمتر بوده است. ۶ـ با توجه به آنچه بیان شد، فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی در همین راستا ارزیابی می شود. چرا که، اولا، این فتوا ناظر به بومیان کشورهایی است که با حجاب اسلامی اجازه حضور در مراکز آموزشی داده نمی شود و ضرورت حضور بانوان مسلمان در مراکز حساس سیاسی و علمی و برای تاثیرگذاری متوقف بر تحصیلات عالیه و رشد علمی است وگرنه در چنین جامعه ای باید افراد مذهبی کنار بمانند و افراد بی قید به شریعت در مراکز حساس حضور داشته باشند. بانوان جامعه دینی افراد بی سواد و یا کم سواد و افراد بی دین با سواد و از تاثیر گذاران جامعه خود باشند. و این در نهایت سبب می شود که کم کم نگاه مردم و جوانان در چنین جامعه ای این گونه شکل بگیرد که مذهب، سبب عقب ماندگی و نا کامی افراد جامعه می شود. ثانیا، می توان از فتوای معظم له چنین استنتاج کرد که این تنها مربوط به کشور هایی است که چنین شرط ظالمانه ای برای زنان وجود دارد، نه کشورهایی که ورود بدون حجاب شرط حضور در مراکز آموزشی نیست. و همچنین این فتوا شامل کسانی که از کشوری دیگر خود را به این کشورها می رسانند و با سوء اختیار خود را در معرض چنین ابتلایی قرار می دهند، نمی شود. که گفته اند: الاضطرار بالاختیار لا ینافی الاختیار. ثالثا، این اجازه برای بانوان همان کشورها و در صورتی است که امکان هجرت برای تحصیل در کشوری که این شرط خلاف شرع در آن جا وجود ندارد، ممکن نباشد و همچنین امکان تحصیل از راه دور و با استفاده از آموزش های غیر حضوری و فضای مجازی هم ممکن نبوده باشد. در واقع برای تحقق شرایط ضرورت، باید همه فرایندها طی شود. تحصیل بانوان مسلمان، جهت تاثیر گذاری در جامعه و تغییرات در بنیادهای فکری نیروهای تاثیرگذار، اهمیت ویژه ای پیدا می کند که می تواند مجوز چنین حکمی گردد و ای بسا در ادامه، همین زنان مسلمان بتوانند با نفوذ در مراکز تصمیمگیری، راه را برای تحصیلات عالیه نسل های آینده بدون چنین شرطی هموار سازند. ۷ـ گاه پرسیده می شود که اگر حضور در همان مراکز آموزشی، مشروط به ارتکاب خلاف های روشن دیگر، و یا تبری از قرآن و یا نبوت باشد، آیا حضرت آیت الله باز هم چنین مجوزی را صادر می کنند؟ به عبارتی گستره این تجویز تا کجاست؟ و ضرورت ها تا کجا می تواند احکام اولیه اسلام را تحت الشعاع قرار دهد ؟ پاسخ آن است که در فروض بالا حتما ایشان اجازه نمی دهند و ضرورت تحصیل را تا آنجا نمی دانند که عفت و پاکدامنی دختران آسیب ببیند و یا منجر به انکار ـ حتی ظاهری ـ قرآن و نبوت شود... بنابراین، نمی توان با صدور مجوز تنها برای رفع حجاب جهت تحصیل آن هم در موارد بسیار ضروری توسط معظم له، این حکم را به سایر موارد تسری داد و آن را دستمایه ای برای هیاهو و جنجال آفرینی کرد. تشخیص اهم و مهم بر عهده فقیه است که هر موضوع تازه ای باید در معرض استفتای جدید قرار گیرد. در ضمن نظر خوانندگان عزیز را به فتوای دو نفر از بزرگان فقهای عصر که در مسأله مصافحه با نامحرم در حال ضرورت بیان کرده اند، جلب می کنیم: در استفتایی از آیت الله العظمی سیستانی چنین پرسیده شده است: «در کشورهای اروپایی دست دادن به عنوان سلام و درود مطرح است، گاهی ترک آن کار، به محرومیت و اخراج از کارخانه و مدرسه و امثال آن می کشد، آیا یک مرد و یا یک زن مسلمان می تواند در چنین حالات استثنایی دست بدهد؟». ایشان در پاسخ چنین مرقوم داشتند: «اگر با پوشیدن دست کش و امثال آن نمی شود از آن مشکل رهایی یافت، جایز است مرد و یا زن مسلمان با دیگری مصافحه کند، آنجا که ترک چنان کاری موجب ضرر و زیان طاقت فرسا می شود». (سایت رسمی آیت الله العظمی سیستانی: www.sistani.org) همچنین آیت الله العظمی خویی در بیانی مشابه آورده اند: «مصافحه جایز نیست مگر اینکه بر ترک آن مفسده و یا ضرری باشد». (صراط النجاه، (المحشی للخوئی)، ج ۲، ص ۳۷۱). به هر حال از رسالت های یک فقیه زمان شناس، توجه به نیازهای زمان و حلّ مشکلات مسلمانان برابر قواعد روشن فقهی و اصولی است. این سخن را با گفتاری از علامه آیت الله مطهری پایان می دهم، ایشان در کتاب ده گفتار صفحه ۱۲۰ چنین فرموده است: اساساً رمز اجتهاد در تطبیق دستورات کلی با مسائل جدید و حوادث متغیر زمان است، مجتهد (جامع) واقعی آن است که این رمز را به دست آورده باشد، توجه داشته باشد که موضوعات چگونه تغییر می کند و بالطبع حکم آنها عوض می شود. تنها در مسائل سابق فکر کردن و حداکثر یک علی الاقوی تبدیل به علی الاحوط تبدیل کردن و یا یک علی الاحوط را تبدیل به علی الاقوی کردن کار مهمی نیست و جار و جنجال ندارد.
پنج شنبه, 24 تیر 1395 ساعت 11:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]
صفحات پیشنهادی
توضیح دفتر آیت الله مکارم درباره فتوی اجازه مشروط برداشتن حجاب
آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفساء نظر خود را درباره حجاب دخترانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و مجبور به ترک حجاب میشوند اعلام کرد به گزارش ایسنا در سوالی که در این رابطه پرسیده شده آمده است اخیرا فتوای حضرتعالی را در مورد دخترانی که در خارج تحصیلاجازه مشروط آیت الله مکارم شیرازی برای برداشتن حجاب در خارج از کشور/توضیحی در مورد فتوای حجاب دختران در خارج ب
دفتر آیت الله مکارم شیرازی فتوای منتشر شده از سوی این مرجع تقلید درباره اجازه مشروط برای برداشتن حجاب در خارج از کشور را تایید کردآیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه در صورت الزام دانشگاه خارج از کشور به ترک حجاب این اجازه را به متدینین داد تا آنان به این شرط بتواننتوضیح دفتر "آیتالله مکارم شیرازی» درباره حُکم تَرک حجاب دختران هنگام تحصیل در خارج از کشور
توضیح دفتر آیتالله مکارم شیرازی درباره حُکم تَرک حجاب دختران هنگام تحصیل در خارج از کشور جامعه > خانواده - ایسنا نوشت آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفساء نظر خود را درباره حجاب دخترانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و مجبور به ترک حجاب میشوند ااجازه مشروط آیت الله مکارم شیرازی برای برداشتن حجاب در خارج از کشور - پایگاه خبری تحلیلی زنان و خانواده
آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه در صورت الزام دانشگاه خارج از کشور به ترک حجاب این اجازه را به متدینین داد تا آنان به این شرط بتوانند حجاب را رعایت نکنندآیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه در صورت الزام دانشگاه خارج از کشور به ترک حجاب این اجازه را بهاجازه مشروط آیت الله مکارم شیرازی برای برداشتن حجاب در خارج از کشور
اجازه مشروط آیت الله مکارم شیرازی برای برداشتن حجاب در خارج از کشور آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه در صورت الزام دانشگاه خارج از کشور به ترک حجاب این اجازه را به متدینین داد تا آنان به این شرط بتوانند حجاب را رعایت نکنند آفتابنیوز آیت الله ناصر مکارم شیرازیهشدار دفتر مکارم شیرازی درباره سوء استفاده از فتوای اجازه مشروط برداشتن حجاب
هشدار دفتر مکارم شیرازی درباره سوء استفاده از فتوای اجازه مشروط برداشتن حجاب آیتالله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه در قم در پاسخ به یک استفتاء نظر خود را درباره حجاب دخترانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و مجبور به ترک حجاب میشوند اعلام کرد &توضیحات دفتر آیتالله مکارم شیرازی در مورد فتوای حجاب دختران در خارج
در اطلاعیهای اعلام شد توضیحات دفتر آیتالله مکارم شیرازی در مورد فتوای حجاب دختران در خارج دفتر آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در مورد فتوای دیروز خود مبنی بر توضیحی در مورد فتوای حجاب دختران در خارج برای تحصیل در برخی رسانه ها و فضای مجازی بازتاب داشت توضیحاتی را ارائهاجازه مشروط آیتاللهمکارم به برداشتن حجاب درخارج ازکشور
اجازه مشروط آیتاللهمکارم به برداشتن حجاب درخارج ازکشور آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه در صورت الزام دانشگاه خارج از کشور به ترک حجاب این اجازه را به متدینین داد تا آنان به این شرط بتوانند حجاب را رعایت نکنند به گزارش نامه نیوز پاسخ آیت الله که در سایت اینترناجازه مشروط برای برداشتن حجاب در خارج از کشور
اجازه مشروط برای برداشتن حجاب در خارج از کشورتاریخ انتشار پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۱ ۴۰ آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه در صورت "الزام دانشگاه خارج از کشور به ترک حجاب" این اجازه را به "متدینین" داد تا آنان به این شرط بتوانند حجاب را رعایت نکننتأکید دفتر آیت الله مکارم درباره صحت فتوای ایشان: اجازه مشروط برداشتن حجاب - سایت خبری تحلیلی ساعت 24
ساعت24- در سوالی که در این رابطه پرسیده شده آمده است اخیرا فتوای حضرتعالی را در مورد دخترانی که در خارج تحصیل و آنها را مجبور به ترک حجاب می کنند در سایت های مختلف منتشر کرده اند و برخی از این فتوا سوءاستفاده می کنند "آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفساء نظر خود-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها