واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
نگارخانه وصال شیراز میزبان استاد مجسمه سازی ایران است
شناسهٔ خبر: 3709933 - دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
استانها > فارس
.jwplayer{ display: inline-block; } شیراز- «تراژدی در بیست پرده» و «منِ دیگر» رویدادهای جاری نگارخانه وصال است که با حضور استاد «رضا یحیایی» نقاش و مجسمه ساز ایرانی آغاز شد. به گزارش خبرنگار مهر، نگارخانه وصال شیراز از یکشنبه شب میزبانی آثار آوانگاردی می کند که محصول نگاه و جهان بینی هنرمند مجسمه ساز، پرفورمر و نقاشی است که خود را با اصالتی شیرازی می داند و به واسطه نیاکان این شهر را خاستگاهش عنوان می کند. او با این جملات که من مهمان شما هستم، می خواهم مهماندارتان باشم، می خواهم از شما با رنگ ها و احساساتم پذیرایی کنم از میهمانان این نمایشگاه و پرفورمنس آرت استقبال می کند و قصه مرگ یحیای پیامبر(ع) را هدف خود از برپایی نمایشگاه تندیس ها و پرفورمنس آرت اش می نامد. در حالیکه سالن فوقانی نگارخانه وصال از تندیس های فلزی یحیایی پوشیده است و چند تابلو در اندازه های ۱۰۰ در ۷۰ دیوارهای آن را مزین به نقاشی کرده است در سالن زیرین نگارخانه ۲۰ بوم روی دیوار قرار گرفته که قرار است تراژدی مرگ یحیای پیامبر را روایت کنند. از پله ها که پایین می آیید آنچه بیش از این تراژدی در بیست پرده چشم هر بیننده ای را به جستجو وا می دارد تابلویی با زمینه رنگ بنفش است که در مرکز آن پرتره زنده یاد عباس کیارستمی خودنمایی می کند که با افروختن شمع هایی به یاد این هنرمند و فیلمساز بزرگ مخاطب را به دیدن این نقاشی چشم نواز دعوت می کند خطی نیز روی دیوار به یاد و پاسداشت او بنگارد. او درباره انتخاب این موضوع میگوید: «بیست نیمه نماد تولد است؛ در واقع برخی شماره ها به عنوان نماد برای من جنبه اسطوره ای و نشانه شناسی دارد؛ ضمن اینکه پدر حضرت یحیا اینجا در شیراز مدفون است.» گرچه او ظرف سه روز قصد دارد تراژدی در بیست پرده را با همراهی علاقه مندان هنر بر بومهای زردی که فضایی نامتناهی را جلوه گر ساخته رقم بزند، اما در تندیس هایی که به ۱۴ عدد می رسد با استفاده از آلیاژ برنز و برنز آثاری را به نمایش گذاشته که فصل مشترک همه آنها انسان و حیوان است. برنامه این هنرمند در نگارخانه وصال به این گونه است که نخست طی چند روز و با حضور هنرآموزان و علاقه مندان اقدام به نقاشی قصه مرگ حضرت یحیا (ع) بر ۲۰ بوم می کند و سپس آثار نقاشی شده تا سی و یکم تیرماه در نگارخانه وصال به نمایش درمی آید. او میگوید: من عاشق این کارم و میخواهم داده هایم را در اختیار دیگران بگذارم تا بهانه رشد انسان فراهم شود. زیرا بشر با داده ها رشد میکند و دادهها فضای مناسبی برای زندگی است. یحیایی در گفتگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت یاد عباس کیارستمی، کارگردان فقید سینمای ایران و جهان او را نقاش سینمای ایران دانست. معاصر بودن من حاصل استفاده از فیگوراست این هنرمند اما سبک خاصی را دنبال نمی کند درعین حال سبک کار خود را اکسپرسیونیسم انتزاعی می داند و می گوید: گرچه معاصر بودن برای من به عنوان یک نقاش ترانس آوانگارد در استفاده از فیگور به عنوان ابزار خلاصه شده، اما هنر من خود ساخته است. اصولا هنر چند منظوره و چندگانه را دنبال می کنم و با همه سبک ها آشنا هستم. راستش را بخواهید، وقتی کار می کنم، احساس می کنم انگار در حال پرواز در آثار هستم. یحیایی که علاقه خاصی هم به شیراز دارد ادامه می دهد: تعداد زیاد علاقه مندان به هنر به ویژه نقاشی در شیراز یک فرصت است. او ادامه می دهد: هنرمندان زیادی در شیراز زندگی می کنند و جوانان بسیاری به این بخش پا گذاشته اند. دلیل این استقبال را نمی دانم ولی راستش را بخواهید فضای هنری در شیراز می طلبد که چنین تعداد هنرمندانی در این شهر زندگی کنند. به ویژه اینکه نقاش هرگز جدا از جامعه نیست. او تعداد زیاد هنرجویان در شیراز را یک فرصت می داند و می گوید: کمیت بسیار مهم است، چون کیفیت از دل کمیت بیرون می آید و این نیاز زندگی بشر است. یحیایی نقاشی را نزد هنرمند بیماری و تب می داند و می گوید: هنر بیانیه و فلسفه ایست که شاید یک ارزش هم در آن نهفته باشد. از این رو هر هنرمندی نمی تواند پرفورمنس آرت بیافریند زیرا این نوعی برخورد است. ۲۰ پرده از قصه مرگ یحیای پیامبر(ع) او که نخستین کارگاه خود را در نگارخانه وصال ۲۱ تیرماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب برپا می کند و موضوع کارش ۲۰ پرده از قصه مرگ یحیای پیامبر(ع) است، یادآوری می کند: در سه روز برپایی کارگاه «تراژدی در بیست پرده» من دیگر نقاش نخواهم بود و فقط از لحظات بهره می برم. از سویی نیز داستان گویی و اسطوره شناسی را بیان می کنم، اما اتفاق را نمی توانم دیکته کنم. این استاد آکادمی هنرهای زیبای فلورانس بدترین نوع برخورد با هنر را در حراج های رایج هنری دنیا عنوان می کند و با این توضیح که کاپیتالیسم محصول اینگونه حراجی هاست، بیان می کند: تفاوت های نگاه به تاریخ هنر برای رشد جامعه مفید است، اما ترانس آوانگاردها در این بین توانستند در مقابل جهان کاپیتالیسم مقاومت کنند. یحیایی با اشاره به اینکه سال میلادی جاری ۱۲ هزار نفر به ثروتمندان جهان افزوده شده، تصریح می کند: این هیچ تاثیری در رشد هنر نداشته، زیرا این ارتباط برقرار نمی شود و ناقص است. فاطمه گلکارفرد، مدیر نگارخانه وصال نیز در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این رویداد هنری، عنوان می کند: از ۲۴ تا ۳۱ تیرماه آثار حاصل از کارگاه مذکور در نگارخانه به نمایش در می آید. همزمان در طبقه بالای نگارخانه تندیس های هنرمند در حجم های برنزی به نمایش در می آید. تندیس هایی که درباره رنجها و قدرت در میان انسان هاست. وی با بیان اینکه استاد رضا یحیایی تاکنون نمایشگاههای متعددی را در سراسر جهان برپا کرده، یادآوری می کند: بسیاری از طراحیها، نقاشیها و مجسمههایش در قالب کاتالوگ و مجموعه به چاپ رسیدهاند که از جمله میتوان به دورههای مجسمهسازی هنرمند از ابتدا تاکنون به چهار زبان فارسی، فرانسه، ایتالیایی و انگلیسی اشاره کرد.از جمله آثار مجسمههای یحیایی میتوان به تندیس «شقایق» در باغ- موزه شخصی «فرانسین هانریش» در فرانسه و مجسمه «در گنبد آسمان برج میلاد» روایتگر تاریخ ۹ هزار ساله فرهنگ ایران زمین اشاره کرد. در ادامه آیین گشایش نمایشگاه «منِ دیگر» و پرفورمنس آرت «تراژدی در بیست پرده» نشست پرسش و پاسخ میان هنرمندان و رضا یحیایی برگزار شد، سپس ویدئویی ۱۸ دقیقه ای در خصوص آثار این هنرمند به نمایش گذاشته شد. رضا یحیایی دانش آموخته رشتههای نقاشی، معماری داخلی و سرامیک از آکادمی هنرهای زیبای فلورانس، مجسمهسازی و سنگتراشی از آکادمی کرارا در ایتالیا و دوره دکترای هنر از دانشگاه سوربن پاریس، مدرس در آکادمی هنرهای زیبای فلورانس و مدرسه هنر اسپینلی و دانشگاه جندی شاپور ایران است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]