تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817628947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سر در باغ ملی میدان مشق و علامت سوالی بزرگ/ مرمت این بنا کی تمام می‌شود؟!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سر در باغ ملی میدان مشق و علامت سوالی بزرگ/ مرمت این بنا کی تمام می‌شود؟!
مدتی است در خیابانی پرهیاهو، می توان سر زندگی تاریخ را شنید، سر در باغ ملی عمارتی است واقع در خیابان باب همایون تهران که آستانه‌ای است برای میدان مشق.



به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تولدش در میان مردمان و زندگی‌اش در لا به لای گذر زمان، پیری‌اش عیار تاریخ و حضورش نشان زندگی بدون مرگ. حضور یک بنای تاریخی نشانه‌ای است از استمرار زندگی و هر رجش بیانی از تاریخ می شود و هر بندش وظیفه ای بر گردن معاصران آن.
 
با توجه به تخریب تدریجی برخی آثار تاریخی در دوران ما وظیفه ای سخت تر بر دوش میراث داران یک اثر قرار گرفته است.

از این میان باید به بازسازی های غیر اصولی و خطرناکی اشاره کرد که نه تنها جان دوباره به بناها نمی‌بخشند بلکه نبض حیات آنها را به شماره انداخته و زودتر به خاطره ای تلخ تبدیلشان می کنند.

در شلوغی این شهر می توان داستان هایی از تاریخ و سرگذشت پر پیچ و تاب مردمان و بناهایی که شاهدشان بودند، شنید. داستانی که در قلب این شهر به گوش میرسد مانند ترانه گنجشک ها و صدای کلاغ هایش بر فراز رقص چنارستان پیر شهر داستانی است، شنیدنی.

در تهران جوان داستان هایی همچون اولین پرواز، اولین اعدام و اولین های دیگری در کنار نام شاهان وقت همراه با اسم میدانی می آید  که روزگاری نبض سر زندگی یک ملت بوده است. میدانی که صدای چکمه‌های قزاق ها را در یاد دارد. امروز اما سکوت را فریاد می کشد و از آن هیبت گذشته خود تنها نامی را به یادگار دارد.

مدتی است در خیابانی پرهیاهو از شهر تهران، دوباره می توان سر زندگی تاریخ را شنید، عمارت سر در باغ ملی عمارتی است واقع در خیابان باب همایون تهران که آستانه ای است برای میدان مشق، بنایی که می توان با توجه به به‌سازی و باز پیرایی اش جان دوباره ای به این شهر خاکستری داد. 

این عمارت در حال مرمت، بنایی است که علاوه بر ویژگی های خاص در طراحی، دارای عناصر منحصر به فردی همچون آجرکاری است، آجر های استفاده شده در این بنا، معروف هستند به «آجر پیش بر». این مصالح آجر‌هایی هستند که قبل از ساخت بنا، تهیه شده اند و محل دقیق استفاده آنها در بنا، قبل از ساخت با دقت بسیار بالایی مشخص و تعیین شده است و امروزه بخش عمده از پایین دست این بنا احتیاج به بازپیرایی و به‌سازی دارد.

هر بنا که نیاز به مرمت در آن احساس می شود به این منظور است که می توان با مداخله ای در روند زندگی بنا آن را برای مدت بیشتری مساعد و پایدار تر نگاه داشت. مرمت را می توان دارای 3 حوزه اصلی دانست که با عنوان های به‌سازی، بازسازی و نوسازی در فعالیت های مختلف سعی در رسیدگی به بنا ها و آثاری دارد که دارای ارزشی تاریخی و یا فرهنگی هستند.

تفاوت این سه حوزه در روند مداخله در اثر است که کمترین دخالت را به‌سازی دارد که تنها برای بهبود کالبدی اثر در کوتاه مدت صورت می‌گیرد، اما بازسازی به معنای بازسازی مکانیکی و بدون در نظر گرفتن ابعاد فکری و نو پرداز یک وضعیت ساختاری معماری و شهرسازی تخریب شده است و نوسازی فقط به ساختار های نویی به جای ساختار قبلی اثر مربوط می شود.

حال با آگاهی از اهمیت شیوه ساخت این بنا و حوزه منتسب برای مرمت آن، باید منتظر آن بود که چگونه این تیم مرمتی، از پس زنده سازی رج های فرسوده و از دست رفته این بنا، بر خواهند آمد. عمارتی که ما امروزه آن را به عنوان سر در باغ ملی می شناسیم همان بنایی نیست که در دوران قاجار جان گرفت، بلکه این بنا ساختمانی است که میتوان گفت با استفاده از شیوه بازسازی و نوسازی در دوران پهلوی اول دوباره برپا شده است اما آنچه برای این عمارت الزام دارد، به‌سازی است که می تواند آن را دوباره زنده کند و به بافت پر هیبت این مجموعه برگرداند و از هر گونه مرمت بی رمقی خودداری کرد.

این پروژه علاوه بر آجر های خاص، کاشی کاری و فلز کاری ویژه خود را نیز دارد که شناسنامه ای هستند از عصر ما. پروژه سر در باغ ملی، بخشی از فعالیت بازسازی میدان مشق است که از مدت ها - پیش نزدیک به یک سال و نیم قبل- به سفارش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز شده و علی رغم گذشت این مدت هنوز پایانی برای این نماد تاریخی تهران وجود ندارد.






۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن