واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: آیتالله عرب: اهداف انقلاب با شنودگذاشتن و حرام شرعی محقق نمیشود
استاد دروس خارج حوزههای علمیه کاشان گفت: انقلابیگری باید مبتنی بر تحمل، منطق و اخلاق و از همه مهمتر حرکت در دایره تعقل و تشرع باشد. به گزارش ایلنا، آیتالله شیخ حسین عرب در خطبههای نماز عید فطر ر حسینیه موسی بن جعفر کاشان، فلسفه اساسی اجتماعی ادیان را نفع به بندگان خدا دانست و گفت: سیاست ورزی باید عرصه خدمت به بندگان خدا باشد. وی در خطبههای نماز عید با آرزوی قبولی اعمال و طاعات وعبادات همه مومنین و مومنات در ماه رمضان، به آیه ۱۰۵ از سوره توبه اشاره کرد و گفت: خداوند خطاب به بندگان میفرماید «هر کاری میخواهید انجام بدهید، آزادید. اما بدانید خداوند، پیامبر و مومنین ناظر بر اعمال شما هستند.» این سخن یعنی انسان در طول سال باید مراقبت داشته باشد. در این راستا امام موسی بن جعفر (ع) میفرمایند: از ما نیست هرکس هر روز مراقبت اعمال و اخلاق خود را ندارد. آیت الله عرب در ادامه با تاکید بر اینکه در مسئله سیاست باید خدمت با قصد خلوص انجام شود، افزود: رسول خدا (ص) میفرمایند: «دو خصلت است که از لحاظ نیکی و خوبی بالاتر از آن وجود ندارد: ایمان به خدا و خدمت به بندگان خدا. و دو خصلت است که از لحاظ بدی بالاتر از آن وجود ندارد: مشرک شدن به خدا. ضرر زدن و اذیت کردن بندگان خدا.» وی گفت: فلسفه اساسی اجتماعی ادیان، نفع به بندگان خدا است و سیاست ورزی باید عرصه خدمت و نفع رساندن به بندگان خدا باشد. عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز کاشان در ادامه سخنان خویش به بحث فیشهای حقوقی اشاره کرد و گفت: امیدوارم این بحث فیشهای حقوقی مثل حکایت فردی نباشد که با یک فرد نابینا مشغول آلوچه خوردن شد. اینها تصمیم داشتند دوتا دوتا بخورند. بعد از مدتی صدای اعتراض نابینا بلند شد که تو داری بیشتر میخوری. چرا که من ۴ تا ۴ تا میخورم و تو اعتراضی نمیکنی و صدایت در نمیآید. استاد دروس خارج حوزههای علمیه کاشان افزود: سازمان بازرسی کل کشور رسمیترین نهاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است. بنده از یکی از روسای سابق سازمان بازرسی کل کشور که شخصی روحانی و معروف هستند شنیدم که میگفت در زمان مسئولیتم برای انتقال برخی مباحث و معضلات به مجلس شورای اسلامی رفتم و ۷۰ دقیقه صحبت کردم. بعضی از نمایندگان ناراحت شدند که شما چیزی نگو و صحبت نکن. تو سیاسی کاری میکنی! گفتم سیاسی کاری نیست، به داد کشور برسید. آیت الله عرب تاکید کرد: الان هم اگر بنا بر این است که برخورد بشود، برخورد سیاسی نشود، برخورد ابزاری نشود، تبعیض هم نشود. اینکه حقوق برخی افشا شود و با آنها برخورد شود و برخی دیگر افشا و برخورد نشود، نوعی ظلم و بیانصافی است. در برخوردها تابو یا منطقه ممنوعه وجود نداشته باشد که در غیر اینصورت، نوعی انحراف بزرگ ایجاد میشود. از مدیران دولتی تا قضات عالی رتبه و فرماندهان نظامی عالی رتبه مشمول این بررسی و تحقیق قرار گرفته و با متخلفین نیز قاطعانه برخورد شود. برخوردهای یکسویه ناشی از سیاسی کاری و تبعیض آمیز مورد تایید شرع، عقل، وجدان و قاطبه مردم ما نیست. وی گفت: در این میان مسئله مهم، تشریح علل و عوامل و ریشه این نوع مسائل است که در کشوری که جوانانی از هستی خود گذشتند و مخلصانه رفتند، شهید شدند و شائبهای از نفع دنیا در کار آنها نبوده است و بعد از گذشت حدود ۴ دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شاهد چنین مسائل غیر قابل توجیهی هستیم. وی افزود: در اواخر دولت قبل؛ معاون وزیر اطلاعات وقت در کاشان در جمع روحانیون و ائمه جماعات گفتند خطر سکولاریسم حوزههای علیمه را تهدید میکند. سکولار یعنی جدایی نهاد دین از نهاد حکومت و این اعلام خطر یعنی زمینههای پیشرفت و شکل گیری این اتفاق حتی در حوزههای علمیه بین جوانان حوزه وجود دارد. شعاری که امام خمینی (ره) با قدرت معنوی، قدرت علمی و نفوذ کلام خویش اثبات کرد که جدایی دین از سیاست شعاری استعماری و غیر قابل قبول است، الان عزیزان ما احساس خطر میکنند که حتی در درون حوزهها به یک باور تبدیل میشود استاد دروس خارج حوزههای علمیه با طرح این سوال که «انقلابیگری مفهومش چیست؟ تفسیر انقلابی ماندن چیست؟» ادامه داد: بعضیها انقلابیگری را جنجال آفرینی، خروج از قانون و هرج و مرج طلبی عملی میدانند. در صورتی که این گونه مفاهیم دقیقاً در جهت ضد اهداف انقلاب است. عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز گفت: انقلابیگری فراتر از پیام ادیان و سیره انبیا از آدم (ع) تا خاتم (ص) نیست. در مبانی تفکر انقلابی رجوع به بلندترین منبع معرفت یعنی قرآن کریم لازم است. در سیره همه انبیا تا سیره پیامبر عظیم الشان ما، در راس مبانی انقلابیگری تحمل، صبر و سعه صدر نهفته است. یعنی اگر کسی میخواهد از انقلاب، حرکت، نوآوری و تغییر وضع موجود نتیجهای بگیرد باید این گونه عمل کند. وی در ادامه سخنانش به تشریح سیره حضرت موسی (ع) از دیدگاه قرآن پرداخت و خاطرنشان کرد: حضرت موسی (ع) یک انقلابی بزرگ است؛ اما آیا گفت خدایا میخواهم یک شبه تاج و تخت فرعون را از بین ببرم، عده و سپاه و پول برای من بفرست؟! خیر. او گفت: رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی. وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی. وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی. یَفْقَهُوا قَوْلِی. انقلابی واقعی باید این سیره را پیاده کند. کم طاقتی، کم تحملی و جنجال آفرینی؛ انقلابی بودن نیست. ضد انقلابیگری است. انقلابیگری یعنی باید مثل حضرت موسی (ع) و رسول خدا (ص)، تحمل و صبر داشته باشیم و بر اساس عقل و خرد حرکت کنیم. پیامبر اکرم (ص) و سایر انبیا (ع) مامور دعوت به عقلانیت هستند. انقلابیگری باید مبتنی بر تحمل، منطق و اخلاق و از همه مهمتر حرکت در دایره تعقل و تشرع باشد. استاد دروس خارج حوزه علیمه تاکید کرد: برخی با مقدمات حرام میخواهند نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنند. من بعنوان وظیفه عرض میکنم که نص شرع و فتاوا و کلام حضرت امام (ره) این است که کنترل و ورود در زندگی شخصی افراد حرام شرعی است. کسی که میخواهد با حرام شرعی و شنود گذاشن اهداف انقلاب را پیاده کند، خلاف اهداف اسلام و انقلاب حرکت میکند. آیت الله عرب با طرح این پرسش که «آیا میشود عملی با حرام انجام شود اسمش رو بگذاریم انقلابیگری؟؟» تصریح کرد: یک نهادی که با پول مردم امرار معاش میکند، سعی میکند از زندگی خصوصی مردم اطلاعی کسب کند. به شما چه ربطی دارد؟ پیامبر خاتم فرمود: اگر من هم قاضی دادگاه باشم با بیّنه (دو شاهد عادل و قسم) قضاوت میکنم. این یعنی پرونده سازی خلاف شرع و ممنوع است. وی ادامه داد: سال گذشته آقای دکتر علی مطهری فرزند شهید مطهری که واقعا یک فرد دانشمند و قابلی است و مردم تهران هم در انتخاباتهای سال گذشته با رای به ایشان و لیست خبرگان نشان دادند نسبت به ایشان ارادت دارند و چه میخواهند، سفری برای سخنرانی در جلسهای در شیراز داشتهاند که عدهای با سنگ و چوب به قصد کشتن به ایشان حمله کردند. آیا این اسمش انقلابیگری است؟ این جنجال آفرینی، خروج از قانون و هرج و مرج طلبی است. انقلابیگری یعنی تعهد به دین، منطق و عقل و قانون داشته باشی. آیت الله عرب با اشاره به برخی افراط و تفریطها در کشور تصریح کرد: اشکال ماها این است که برخی وقایع را بیست سال زودتر از شما میفهمیم. زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی رئیس حمهور بودند، شعار هفتگی این عزیزان در نماز جمعه این بود: مخالف هاشمی مخالف رهبر است، مخالف رهبری دشمن پیغمبر است. چقدر گفتیم این شعار را ندهید. افراط است. هر کس مخالف یک شخصی باشد حتی اگر مورد تنفیذ رهبری باشد که مخالف رهبری نیست. ثانیا همان طور که رهبری هم گفتهاند اگر کسی نظری مخالف ایشان داشته باشد دشمن پیغبر نیست؟ بعد از بیست سال همان آقایان در مرکز قم، شعار مرگ بر هاشمی گفتند. یک شخصیت مجتهدی که رهبری در حکم تنفیذ ریاست جمهوری ایشان، وی را بعنوان فقیه اسلامشناس خطاب میکند شایسته چنین برخوردهایی است؟ آیا میشود یک انسان تا این حد تغییر کند؟ خیر این منافع است که تغییر کرده است. یک روز منفعت اقتضا میکند که مخالف و منتقد او را دشمن پیغمبر بدانید و یک روز هم در مرکز قم چنین شعارهایی بدهید و عدهای را تحریک کنید. ما نه آن شعارها رو قبول داشتیم و نه این شعارها را. چرا که هر دو افراط و تفریط است و افراط و تفریط هم انقلابیگری نیست. آیت الله عرب گفت: وقتی اینها گذشته شما و تغییر ۱۸۰ درجه را میبینند، اینجاست که خطر سکولاریسم حوزهها را تهدید میکند. انقلابی که پایگاهش مدرسه فیضیه بوده است حالا عزیزان ما احساس خطر سکولار شدن در داخل حوزهها را دارند. خطری که قبلا احساس میشد و امام تبدیل به یک باور کرده بود که این شعار یک شعار استعماری است، الان به یک شعار بومی دارد تبدیل میشود که از درون حوزهها بر میخیزد. باید علل را بررسی کرد. امیدواریم خداوند به ما توقیق بدهد در راستای رشد عقل و خرد و منطق و اخلاق پیش برویم.
۱۳۹۵/۰۴/۱۶ ۱۷:۰۱:۳۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]