محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831418752
مرگ عباس کیارستمی؛ خبری ویرانگر چون یک آوار/ در حیرت کوچ سهراب سپهری سینما
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: مرگ عباس کیارستمی؛ خبری ویرانگر چون یک آوار/ در حیرت کوچ سهراب سپهری سینما
او ترجمانی از این شعر سهراب سپهری بود : «وسیع باش و تنها و سر به زیر و سخت». وسعت او را با عمق نگاهش در فیلم ها در می یابیم و تنهایی دوستی و تنهایی اش را با علاقه به تک درخت در فیلم ها و عکاسی ها ...
به گزارش نامه نیوز، به قاعده باید از شوک خبر مرگ عباس کیارستمی خارج شوی و بعد بنویسی. اما چه میدانی که کی از این سردرد ناگهانی که حاصل این خبر ویرانگر است خارج میشوی تا نوشتن را به پس از آن موکول کنی.
تازه مگر میتوان گویاتر از «جف اندرو» نویسنده سرشناس انگلیسی نوشت که « از مرگ کیارستمی ویران شدم. او یک هنرمند واقعی بود و یک دوست صمیمی.»
وقتی «مارتین اسکورسیزی» از او با عنوان «یک جنتلمن واقعی» یاد میکند و منتقد وطنی هم دربارهاش مینویسد «فیلمهای او در دنیای واقعی اتفاق میافتاد اما از دنیای واقعی نبود» جایی برای توصیف بیشتر نمیماند و این یادداشت نه در وصف و معرفی کیارستمی و نه حتی به یاد او که بیشتر از سر حیرت است.
سالها پیش وقتی پدربزرگ درگذشت از پزشکی که آمده بود تا گواهی فوت صادر کند پرسیدم: علت مرگ چیست، او پاسخی داد که در تمام این سال ها در ذهن من مانده است. گفت: «تمام کرد، همین!» و توضیح داد:
انسان روزی و جایی تمام میشود و این تمام شدن اما درباره همه نیست. انسان چون شمع است. گاه شمع به بادی خاموش میشود ولی وقتی شمع یک سره میسوزد و بعد تمام. آنان که در تصادف رانندگی، ابتلا به سرطان یا با سکته فلبی و مغزی جان خود را از دست میدهند شمعهایی هستند که تمام نشده خاموش میشوند. اما انسانهایی که در پی عمری دراز و در پی ابتلا به بیماری خاصی چشم فرو میبندند تمام میشوند و این مرد هم تمام شد.
از آن روز به بعد خیال میکنم ما دو گونه مرگ داریم: خاموش شدن و تمام شدن.
افسوس مرگ عباس کیارستمی هم شاید به این خاطر باشد که او تمام نشد بلکه خاموش شد.
اگر این روایت را بپذیریم که همین سه چهار ماه قبل پرشکی که عمل جراحی او را در یکی از بیمارستانهای تهران انجام داده کارگردان جهای سینمای ایران را نمیشناخته و کار را به فرزند یا دستیار خود سپرده آن گاه بیشتر این واقعیت آزارمان میدهد که کیارستمی هنوز تمام نشده بود و از این روست که با تأکید بیشتری میتوان مرگ او را با صفت «ویرانگر» توصیف کرد.
نه این که هیچگاه نباید میمُرد که «همه میمیرند» و سیمون دوبوار در کتابی به همین نام قانعمان میکند که «اگر مرگ نبود دست ما پی چیزی میگشت». این عبارت اخیر البته نه از آن نویسنده فرانسوی که شعری است از سهراب سپهری خودمان.
عباس کیارستمی بیش و پیش از آن که مرا و خیلی ها را به یاد فیلم وسینما و دوربین بیندازد یادآور سهراب سپهری است و گزاف نیست اگر بگوییم سهراب سینما بود.
اول بار جمشید مشایخی بود که درباره علی حاتمی تعبیر «سعدی سینمای ایران» را به کار برد. بر این سیاق شاید بتوان عباس کیا رستمی را هم « سپهری سینمای ایران» دانست. نه به خاطر این که یک چند با سهراب دوست و همکار بوده یا نام یکی از فیلمهای مشهور او عنوان شعری از سهراب است: « خانه دوست کجاست»؟
کیارستمی انگار همان سهراب بود البته با غلظت شاعرانه کمتر. تفاوت این دو در این بود که سهراب با دنیای واقعی وداع کرده بود و در حال و هوای دیگری به سر می برد و با این نگاه در باره سیاست می گفت: « من قطاری دیدم که سیاست می برد و چه خالی می رفت» اما کیا رستمی از دنیای واقعیت می گفت و بر سیاست زمانه و سیاست گذاران تأثیر می گذاشت.
هنر کارگردان شاخص سینمای ایران که تحسین همگان را برانگیخت در این بود که «واقعیت را در قالب داستان ارایه می داد و داستان را به صورت واقعیت به تصویر می کشید.» راز توجه منتقدان سینمای جهان و جایزه های متعدد به کیارستمی به خاطر همین بود که واقعیت را به صورت داستان عرضه می کرد و داستان را به شکل واقعیت. تا می خواستی باور کنی واقعیت است درمی یافتی همه این صحنه ها قبلا طراحی و چیده و کار شده و اصطلاحا «فیلم» است و تا به خود میقبولاندی که اینها همه داستان است و زاده خیال کارگردان، میدیدی که از واقعیت هم واقعی تر است و خود زندگی است.
کیارستمی زندگی را در عشق می دید واین یک ادا و تظاهر نبود. عشق در قاموس او اما ورای هم آغوشی و هم تنی و به تعبیر شاملو در فراسوی پیکرها تعریف میشد. نه این که زمینی نباشد که اتفاقا خیلی هم زمینی بود و در «کپی برابر اصل» همین را به تصویر کشیده است.
در «خانه دوست کجاست» قهرمان خرد سال داستان (محمد رضا نعمت زاده) به دنبال دوست و خانه دوست روان و دوان است. در« طعم گیلاس» هم سوژه داستان در برزخ خودکشی و زندگی دومی و ادامه زندگی را برمی گزیند.
گوش کنید! خود کیارستمی در یکی از فیلم ها این شعر سهراب را می خواند:
نرسیده به درخت/ کوچه باغی است/ که از خواب خدا سبزتر است...
می توان ادعا کرد که او در «زندگی و دیگر هیچ» یا « زیر درختان زیتون» یا حتی « باد ما را با خود خواهد بُرد» به مفهوم فنی کلمه سینماگری نمی کرد. بلکه در حاشیه سینما بازی گوشی می کرد اما این بازی گوشی در حاشیه از آن همه هیاهوی متن و اصرار بر دیده شدن بیشتر دیده شد بی آن که خود اصرار داشته باشد دیده شود اما وقتی آدمی در اندازه و آوازه «آکیرا کوراسوا» او را دید و شناخت و تحسین کرد دیگران نیز برخاستند و ستایش ها در پی ستایش ها شنید.
شگفتا که همه جنبه شاعرانه سینمای او را ستودند ولی در سرزمین خود کسانی که برای هر انسانی یک مأموریت خاص تعریف می کنند به سرزنش او پرداختند و این اواخرهم پرخاش گرترین شان از او با عنوان «عباس- ک» یاد کرد و نوشتک فیلم های بی مخاطب می سازد. روزنامه هاشان تیراژ ندارد و به ضرب و زور حمایت ها سرپاست و آن گاه کارگردان را شماتت و تحقیر می کردند که فیلم های او مخاطب ندارد و لابد باید مثل همفکر اینان فیلمفارسی با لعاب ارزشی می ساخت تا تحسین می شد!
مهم نیست که فیلم های کیارستمی یا همه فیلم های او را دوست داشته باشیم یا نه. مهم این است که خود او دوست داشتنی تر از فیلم هایش بود.
برای او سینما نه یک حرفه که یک سرگرمی و دل مشغولی بود و بخوان «بازی گوشی» وحرفه خود را عکاسی معرفی می کرد.
عبا کیارستمی سه ویژگی بزرگ داشت که او را تا چنین مرتبه ای بالا برده است:
نخست این که به مفهوم عشق ورای هم تنی و فراسوی پیکرها پی برده بود اما نه حتی عشق عرفانی و آسمانی که همین دوست داشتن و انسانی و در هر فیلم همین را به یک زبان تازه روایت می کرد.
دوم این که کار خود را می کرد و به این و آن کار نداشت. نوعی از سینما را انتخاب کرده بود که به تنهایی از عهده اش برآید و نیاز به دیگران نداشته باشد. عجیب این که مدعیان مبارزه با غرب خیزش او علیه سینمای سرمایه را نادیده انگاشتند و ندانستند که راز توجه جشنواره کن به او نیز در همین بود که سینمای تجاری را در عمل و نه با شعار نفی می کرد.
او ترجمانی از شعرسهراب سپهری بود : «وسیع باش و تنها و سر به زیر و سخت». وسعت او را با عمق نگاهش در فیلم ها در مییابیم و تنهایی دوستی و تنهاییاش را با علاقه به تکدرخت در فیلم ها و عکاسی ها و سر به زیریاش هم در متانت و آرامش یگانه ای که داشت و البته سخت به معنی سرسخت به معنی تن ندادن به ابتذال و تسلیم در برابر تحمیل ها.
سومین خصیصه هم که از او یک نام بزرگ ساخت همان توصیف منتقد گاردین بود: وفادار به زادگاه...
یک بار که از کیا رستمی پرسیدند با این همه محدودیت و به رغم شهرت جهانی چرا نمی کوچد و در سرزمینی دیگر زندگی نمی کند پاسخ داد: « جای من اینجاست، هر میهمانی یی یک هفته بعد تمام می شود.»
عباس کیا رستمی « اینجایی» بود خیلی بیش تر از مدعی ترین مدعیانی که به او طعنه می زدند و او را به خاطرآن که نگاه خودش به زندگی و نه نگاه آنان را به تصویر می کشد سرزنش و متهم می کردند.
او یک دم از اندیشیدن و پرداختن به مفاهیمی چون آفرینش ، مرگ ، باززایی و جاودانگی نیاسود اما بیش و پیش از هر مفهومی شیفته و شیدای خود زندگی بود و هستن...
هنر کیارستمی این بود که مانند سهراب سپهری به خود زندگی و این فرصت کوتاه که برای زیستن و هستن داریم می پرداخت و می خواست بگوید این هدیه را پاس دارید و با خشم و مرگ خودخواسته و تحمیل رنج به دیگران هدر ندهید.
مرگ چنین مردی نه خبر که آوار بود و یادتان باشد اگر در این نوشته کاستی یی هست از آن سر است که زیر آوار نوشته شد.
مرگ کیارستمی نه یک خبر که یک آوار است؛ ویرانگر اما چه میتوان کرد که از او آموختهایم زندگی باید کرد و مگر قهرمان داستان او ( حسین) در «زیر درختان زیتون» در آوار پس از زلزله رودبار هم در جست و جوی زندگی نبود و با «طاهره» رنگی و انگی تازه به زندگی می دهد؟
منبع: عصر ایران
مطالب مرتبط
صداوسیما و بی تفاوتی به خبر درگذشت مرد جاودانهی سینمای جهان
قطع نمایش فیلم در ساعت 22 برای شادی روح کیارستمی
وزیر ارشاد درگذشت کیارستمی را تسلیت گفت
کیارستمی در ایران دفن می شود
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]
صفحات پیشنهادی
مرگ عباس کیا رستمی؛ خبری ویرانگر چون یک آوار/ در حیرت کوچ سهراب سپهری سینما
مرگ عباس کیا رستمی خبری ویرانگر چون یک آوار در حیرت کوچ سهراب سپهری سینما او ترجمانی از این شعر سهراب سپهری بود وسیع باش و تنها و سر به زیر و سخت وسعت او را با عمق نگاهش در فیلم ها در می یابیم و تنهایی دوستی و تنهایی اش را با علاقه به تک درخت در فیلم ها و عکاسی ها عصربازتعریف حمایت از تولیدملی در سینما با تولید «قهرمانان کوچک» - پایگاه خبری ذاکرنیوز
فیلم سینمایی قهرمانان کوچک به کارگردانی حسین قناعت و تهیه کنندگی بیتا منصوری در مرحله پیش تولید است که بنا دارد با مخاطب قرار دادن نوجوانان فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را به آنان آموزش دهد به گزارش ذاکرنیوز قهرمانان کوچک به تهیه کنندگی بیتا منصوری و کارگردانی حسین قناعت این رمرگ ماهی ها در گرگانرود به علت تخلیه خونابه و فضولات - پایگاه خبری فرهنگی صحرا نیوز
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کلاله از مرگ 250 قطعه ماهی در رودخانه گرگانرود به علت تخلیه فاضلاب کشتارگاه مرغ خبر داد متن خبر نداردجمعه ۱۱تیر۱۳۹۵عامل تیراندازی مرگبار دم افطار به خانواده آبادانی تسلیم شد - پایگاه خبری تحلیلی خرداد
عامل تیراندازی مرگبار به یک خانه در آبادان پس از یک هفته خود را به پلیس معرفی کرد به گزارش روزنامه ایران در این حادثه که جمعه -21 خرداد - در ایستگاه 8 فرح آباد واقع در کوی بهار آبادان به وقوع پیوست افراد ناشناس با حمله به یک خانه اعضای خانواده را به گلوله بسته و متواری شدند پیک روش کاربردی برای کوچک شدن شکم! - سایت خبری تحلیلی قم پرس
العالم - یکی از مهمترین نصایح پزشکان و متخصصان تغذیه آن است که انسان باید روزانه 8 لیوان آب بنوشد به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم آب ماده ای بسیار مفید و مهم برای سلامتی پوست مو و حتی کاهش وزن است اما یک نوشیدنی جادویی وجود دارد که به کوچک شدن شکم و کمر کمک می نماید 8 لیوابود اسپنسر بازیگر سینمای ایتالیا در 86 سالگی درگذشت - سایت خبری تحلیلی قم پرس
به گزارش ایرنا به نقل از این خبرگزاری وی بیشتر به خاطر حضور در فیلم های به سبک وسترن اسپاگتی و کمدی همراه با ترنس هیل شهرت دارد وی باترنس هیل هجده فیلم سینمایی مشترک کار کرده است بود اسپنسر از قهرمانان ورزشی در رشته های شنا واترپولو بود و توانست به المپیک های ملبورن و هلسینکیپوتین پیشروی ناتو بسوی مرزهای روسیه را حیرت آور خواند - پایگاه خبری تحلیلی هدانا
مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین در سخنرانی آغاز نشست اصلی اقتصادی سن پترزبورگ با حیرت آور خواندن پیشروی نظامی ناتو بسوی مرزهای روسیه گفت هیچ مقامی در نظام حکومت روسیه خواهان ورود جنگ سرد نیست و برغم تنش ها در روابط بین المللی و رویارویی کنونی نیازی به آن وجود ندارد به گزارش ایرناین دو پرسپولیس را مقایسه کنید و حیرت زده شوید + عکس - آژانس خبری ورزش ایران
به گزارش وانانیوز حال و روز پرسپولیس در دو سه سال اخیر بهتر شده و این تیم توانسته ستارگان قابل توجهی بسازد با این وجود اوایل دهه نود اصلا وضع خوب نبود دو تصویر از ترکیب ابتدای بازی این تیم در سال های میانی دهه هفتاد و ابتدایی دهه نود ببینید و آنها را با هم مقایسه کنید اگر دشب قدر در آستان مقدس امامزاده آقاعلی عباس/ تصاویر - پایگاه خبری تحلیلی استان اصفهان
مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در آستان مقدس امامزاده آقاعلی عباس و سید محمد با حضور پرشور زائران و مجاوران برگزار شد به گزارش صاحب نیوز به نقل از نطنزنا انتهای پیام ۲۱۷دوشنبه ۷تیر۱۳۹۵سقوط مرگبار یک زن از طبقه دهم - پایگاه خبری ریشه
به دستور بازپرس کشیک قتل پایتخت بررسی درباره علت سقوط مرگبار زن که از طبقه دهم ساختمان محل سکونتش به پایین پرتاب شده است در دستور کار کاراگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت چهارشنبه شب گذشته اهالی اطراف دریاچه خلیج فارس در تماس با ماموران انتظامی خبر از پرتاب مشکوک-
گوناگون
پربازدیدترینها