تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816480810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتي حريم خصوصي ايرانيان براي دولت بي‌اهميت است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وقتي حريم خصوصي ايرانيان براي دولت بي‌اهميت است
معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتا از دستگيري متهم 19 ساله افشاكننده اطلاعات چند ميليون مشترك ايرانسل خبر داد.
نویسنده : صادق پارسا 


سرهنگ دوم حسين رمضاني در خصوص دستگيري انتشاردهنده اطلاعات مشتركان يكي از اپراتورهاي تلفن همراه گفت: چند هفته اخير خبري مبني بر انتشار اطلاعات مشتركان يكي از اپراتورهاي تلفن همراه كشور منتشر شد كه بلافاصله با شكايت بخش حقوقي آن اپراتور در محاكم قضايي، پليس فتا ناجا اقدامات فني و تخصصي خود را براي شناسايي و دستگيري مجرم آغاز كرد.
 
هك چند ميليون مشترك براي كنجكاوي
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني پليس فتا، وي در ادامه از شناسايي و دستگيري متهم كه جوان 19 ساله و دانشجوي رشته مهندسي كامپيوتر در يكي از استان‌هاي كشور است خبر داد و افزود: بر اساس مدارك و مستندات فني و تخصصي وي به جرم خود اعتراف و انگيزه خود را صرفاً كنجكاوي بيان كرده است.
رمضاني ادامه داد: در تحقيقات بيشتر مشخص شد اطلاعات انتشاريافته همان اطلاعات قديمي دو سال گذشته است كه مالكان يا تغيير مالكيت داده‌اند يا سيم‌كارت غيرفعال است.
وي تصريح كرد: اپراتورهاي تلفن همراه كشور در حال حاضر در وضعيت امنيتي خوبي قرار دارند و به موضوع حفظ حريم خصوصي اطلاعات كاربران برابر قانون به شدت توجه مي‌‌كنند و در اين رابطه اقدامات اساسي و زيرساختي را در چند سال اخير انجام داده‌اند.
در همين راستا وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات جمعه گذشته از وجود و مسدود شدن ربات تلگرامي افشاكننده مشخصات مشتركان ايرانسل خبر داد.
اين ربات تلگرامي با ارائه شماره سيم‌كارت، مشخصات (نام، كد ملي و آدرس) مالك سيم كارت را ارائه مي‌كرد.
 
نفوذ جديدي در كار نيست !
وزارت ارتباطات در توضيح اوليه در اين باره به خبرگزاري فارس اعلام كرد: سه سال پيش بخشي از اطلاعات ديتابيس ايرانسل لو رفت و اكنون شخصي با استناد به اين پايگاه داده اقدام به راه‌اندازي رباتي كرده بود و موضوع نفوذ جديدي در كار نيست.
وزير ارتباطات كه شنبه براي ارائه گزارش به مجلس رفته بود در توضيح بيشتر گفت: دو سال و نيم پيش ايرانسل اطلاعات خود را در اختيار يكي از نهادها قرار داد و اطلاعات توسط يكي از كارمندان آن نهاد به بيرون درز كرد كه همان زمان آن نهاد با آن كارمند برخورد كرد.
وي گفت: اما اخيراً همان اطلاعات با روش ديگري در يكي از شبكه اجتماعي ارائه شد كه پيگيري كرديم و با آن برخورد شد.
 
حريم خصوصي ايراني‌ها چه اهميتي براي دولت دارد‌؟!
اگرچه ظاهراً با دستگيري متهم اين پرونده، موضوع هك و درز اطلاعات چند ميليون مشترك ايرانسل بسته شده  اما هنوز ابهامات فراواني در اين رابطه وجود دارد.
به گفته مسئولان متولي امر، اطلاعات هك شده مربوط به دو تا سه سال پيش است. بر فرض صحت چنين ادعايي، اين سؤال مطرح است كه چرا پيگيري فوري اپراتور از مقام قضايي و اقدام عاجل پليس فتا كه امروز در نتيجه فشار افكار عمومي و بازخورد رسانه‌اي انجام شد، سه سال پيش انجام نشده است؟ آيا اگر موضوع با اين اهميت رسانه‌اي نشود، حفظ امنيت اطلاعات و حريم خصوصي مشتركان به تنهايي براي دولت داراي اهميت نيست؟
همچنين معاون پليس فتا ناجا در جهت رفع نگراني بابت اطلاعات درز كرده، گفته اطلاعات انتشار يافته همان اطلاعات قديمي دو سال گذشته است كه مالكان يا تغيير مالكيت داده‌اند يا سيم كارت غيرفعال است !
آيا منطقي است كه تمام مالكان 30 ميليون سيم‌كارت يك اپراتور از دو تا سه سال پيش يا تغيير مالكيت داده باشند يا سيم‌كارت‌شان غيرفعال شده باشد؟! آيا اطلاعات شخصي مشتركان موبايل از جمله نام، كد ملي با گذشت زمان اساساً تغيير مي‌كند يا امكان دارد 30 ميليون مشترك يك اپراتور طي دو تا سه سال تغيير آدرس داده باشند؟!
گفتني است ايرانسل از ميان حدود 70 ميليون سيم‌كارت واگذار كرده، حدود 30 ميليون سيم‌كارت فعال دارد.
با استناد به اين ابهامات و ادامه نگراني بابت دسترسي سوء‌استفاده‌گران به بخشي از ديتابيس يك اپراتور، لازم است مانند برخورد ضربتي با عامل 19 ساله، برخورد با دارندگان اين ديتابيس نيز با فوريت انجام شود تا پرونده براي هميشه بسته شود و نگراني از بابت افشاي دوباره اين اطلاعات به شكل جديد به طور كامل از بين رود.
 
هميشه پاي تلگرام در ميان است !
به گفته محمد رضا فرنقي‌زاد، سخنگوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، هكر طبق اطلاعات لو رفته، ربات تلگرامي راه‌اندازي كرده بود كه با ارائه شماره تلفن، مشخصات دارنده سيم‌كارت ارائه مي‌شد.
وزير ارتباطات، بارها در مدح تلگرام موضع‌گيري كرده و حتي براي عرض خوش‌باش حضوري و رسانه‌اي به مالك روسي تلگرام، به اين كشور هم سفر كرده است. محمود واعظي به‌‌رغم وجود شبكه‌هاي اجتماعي به مراتب با كيفيت‌تر از تلگرام كه سرورهاي آن در داخل كشور بوده و توسط جوانان ايراني هم راه‌اندازي شده است، ميل وافري به استفاده و تبليغ شبكه‌اي نظير تلگرام دارد و براي فيلتر نشدن آن بارها سخن‌ورزي كرده است.
تلگرام، كه بنا بر برخي آمارها بيش از نيمي از كاربرانش در سرتاسر دنيا ايراني هستند و سود هنگفتي از قِبَل جامعه ايراني به جيب مي‌زند، داراي كانال‌هاي متعدد مستهجن جنسي و غيرجنسي است كه دسترسي به آن حتي در كشورهاي غربي با ولنگاري‌هاي گسترده فرهنگي و اخلاقي هم با محدوديت‌هايي روبه‌رو است اما در ايران تلگرام با حمايت‌هاي صريح وزير ارتباطات بدون هيچ‌گونه محدوديتي در دسترس همگان است.
معلوم نيست چه منافع مالي يا احتمالاً سياسي‌اي پشت حمايت از تلگرام و سركوب شبكه‌هاي اجتماعي توليد داخل وجود دارد اما هر چه كه هست، در كنار تعلل چندساله وزارت ارتباطات در راه‌اندازي شبكه ملي فضاي مجازي و برگزار نكردن منظم جلسات شوراي عالي فضاي مجازي به‌‌رغم تأكيدات چند باره رهبر معظم انقلاب و. . . گوياي مشي خاص، پرحاشيه و غرض‌ورزانه دولت در حوزه فضاي مجازي است كه يكي از نتايج آن، هك اطلاعات چند ميليون ايراني و در معرض نمايش قرار دادن آنها در تلگرام غيرايراني است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن