واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سهیل اسعد مطرح کردوحی و الهام در اسلام و مسیحیت به چه صورت است
سهیل اسعد، اندیشمند آرژانتینی گفت: یکی از تفاوتهای اساسی بین اسلام و مسیحیت در بحث وحی و الهام است، ما معتقد هستیم که کلام خدا مستقیم یا با واسطه فرشته وحی به نبی(ص) منتقل شده اما در مسیحیت چنین چیزی به این صورت مطرح نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کانون اندیشه جوان، رونمایی از کتاب «باورهای بنیادین در اسلام و مسیحیت» به همت کانون اندیشه جوان، در حاشیه بیستونهمین نمایشگاه کتاب، با حضور حجج اسلام حسین نقوی، قاسم بابایی و سهیل اسعد (ادگاردو روبین) اندیشمند مسلمان شده آرژانتینی برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجتالاسلام قاسم بابایی مدیر گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهشهای جوان در خصوص روند تولید آثار در مرکز و کتابهایی که توسط گروه درباره مسیحیت منتشر شده، توضیحاتی داد. سپس حجت الاسلام حسین نقوی که کتاب «باورهای بنیادین در اسلام و مسیحیت» به کوشش ایشان تدوین شده با بیان این مسئله که گرایش به مسیحیت در کشورمان بین جوانان را به دلایل مختلفی شاهد بودیم و این امر باعث شد شبهاتی در خصوص اسلام پیدا بشود، توضیح داد: به عنوان طلبه باید آموزههای دینمان را تبیین کنیم و به دفاع از آن بپردازیم. وی در ادامه افزود: اشتراکات در ادیان عجیب نیست چرا که ادیان از طرف خدا آمدهاند خدا که واحد است انسانها هم که دارای فطرت مشترک هستند، بنابراین خدای واحد برای انسانی که فطرت مشترک دارد یک نسخه ارائه میکند پس اشتراکات در ادیان عجیب نیست ولی افتراقات باید دلیل داشته باشند. عضو هئیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) هدف اولیه از تدوین این کتاب را آشنایی جوانان با آموزههای دین خود دانست و بیان کرد: از معتبرترین کتابهای اسلام و مسیحیت جهت تحقیق استفاده کردیم تمام ادیان آموزههای خود را از روی کتابهای خود میگیرند لذا قرآن و عهدین مدنظر قرار گرفت. وی با بیان این نکته که در تمام ادیان سه پرسش اساسی مبدا که بحث توحید است منتها معاد و انسان برای چه به دنیا آمده است، انسان شناسی بحث نبوت است که سعی شده بدانها پرداخته بشود همچنین مواردی انتخاب شده که در خصوص آن بحث عقلی بتوان داشت.
در ادامه این نشست سهیل اسعد با اشاره به این موضوع که تخصص لازم را در بحث مسیحیت ندارد، بیان داشت: بحثی که با عنوان مسئله مهم در اعتقادات ادیان مطرح میشود به ایمان مومنین باز میگردد. اینکه اعتقادات این ادیان چه نقشی در رشد و ساخت ساختار ایمانی انسان دارد؟ یکی از مسائل بسیار مهمی که معمولاً در مسئله گفتگو بین ادیان مطرح میشود و شاید به عنوان یک تفاوت اصلی بین اسلام و مسیحیت در نظر گرفته می شود، بحث عقل و تعقل و عقلانیت است. وی با اشاره به اینکه در اسلام بحث عقل و تعقل شرط اساسی تحقق اعتقاد است، اظهار داشت: در واقع یکی از علتهای اصلی ایمان، عقل است. همانطور که فطرت یک علت اساسی است. چرا که در بحث ایمان، حصول و رسیدن به یقین، مطلوب است و ایمان بدون یقین و اعتقاد بدون یقین به وجود نمی آید. در اسلام و مرحله اول ایمان، معرفت، مربوط به بصیرت و در مرحله دوم ایمان، عقیده و یقین حاصل می شود. اسعد در ادامه افزود: محال است که انسان در رشد ایمانی خود یا در ساخت ساختار ایمانی خود از عقل و عقلانیت استفاده نکند. چیزی که در مسیحیت با عنوان شرط اساسی مطرح نیست. به طور کلی در مسیحیت وقتی که ایمان را به عنوان یک مسئله بنیادین مطرح میکنیم، صحبت از ایمان پس از عقل به میان میآید. یعنی یک قلمرو به نام قلمرو عقل هست و آنچه در این قلمرو نمیتوانند جای بگیرد را ایمان می گویند. وی یادآور شد: یکی از تفاوتهای اساسی بین ایمان مسیحی و ایمان اسلام این است که مختصرا میتوان گفت ایمان ما دو مرحله دارد یک مرحله ذهنی و فکری و معرفتی یا بصیرتی و یک مرحله قلبی و باطنی که همان یقین و اعتقاد قلبی است. به تعریف علامه طباطبایی از ایمان: ایمان سه بعد دارد، یک بعد معرفت ذهنی و یک بعد اعتقاد قلبی یا تصدیق قلبی و یک بعد التزام عملی. ایمان ما یک مفهوم بسیار وسیع تر نسبت به ایمانی که در مسیحیت مطرح است. وی با بیان اینکه تا عمل صالح نباشد هیچ نجاتی نیست حتی ولو قلب انسان سرشار از ایمان باشد، توضیح داد: انسان میتواند از لحاظ ایمان یعنی تذهیب و یقین در درجه بسیار بالایی باشد، اما اگر عمل نداشته باشد به جهنم داخل می شود . یعنی عمل، اصل ایمان و نتیجه ایمان است و شرط کمال ایمان است . وقتی که عمل شرط ایمان است یا مکمل ایمان است یا یکی از ابعاد ایمان است، طبیعتا قانون و احکام باید رفتار انسان را مدیریت کند و باید در محدوده آن باشد. اگر این احکام نباشد خلا پیش می آید. وی درباره یکی دیگر از تفاوتهای بین اسلام و مسیحیت و بحث وحی و الهام گفت: شما می دانید که تفاوت اصلی که بین قرآن کریم به عنوان متن مقدس دین اسلام و کتاب مقدس مسیحیت هست، در این است که ما معتقد هستیم کلام خداوند متعال مستقیما توسط ملک یا فرشته وحی به پیامبراکرم منتقل می شود و در ظرف 23 سال قرآن کامل می شود. هم کلام، کلام خداست هم محتوا محتوای خداست هم صدور از خداوند متعال. تألیف، تألیف الهی است . در مسیحیت مسئله وحی به این صورت نیست و به جای وحی الهام مطرح است. یعنی کسانی بعد از غیبت حضرت عیسی کتاب مقدس را نوشتهاند.( نمی توان البته غیبت نامید)! چون به عقیده مسیحیان فوت کرده و سپس دوباره احیا شده است به قول ما: وفی الی السما. یعنی در واقع خروج کردند. اسعد اظهار داشت: مسیحیان معتقدند خداوند متعال ارتباط مستقیم از طریق وحی با انبیا یا حواریون یا مؤلفان و کُتّاب کتاب مقدس نداشته است. بلکه این نوشته ها الهام شده است. الهام شده اند یعنی هم کتابهای که نوشته اند یا روایاتی که نوشته اند در واقع از خود آن هاست !و گفته های شخصی آنهاست، هم افکاری که قصد منتقل کردن آنها را داشته اند افکار خود آنها است. و آن را تلهیم الهی دانسته اند یعنی از یک انسان ملهم بوده است. یعنی تقریبا اگر بخواهیم تشبیه بکنیم می توان گفت مثل روایات عرفای ما است چرا که وقتی در عرفان ما کشفیاتی به وجود آمده است و عرفا از کشف و شهود استفاده می کنند در روایات عرفانی، گفته می شود که این تلقی ما از خداوند بوده است نه به صورت مستقیم بلکه با واسطه کشف و شهود است. وی همچنین افزود: پس الهام مسیحی تقریبا مانند بحث عرفان ماست که مشتق هست. یک سری مسائل شخصی و ذاتی حواریون یا اتباع حضرت عیسی که بعد از غیبت ایشان در مدت چند قرن نوشته اند و در واقع چند قرن مشغول نوشتن کتاب مقدس بوده اند کتاب مقدس را شکل می دهد. و کتاب های متعددی هم هست نه یک کتاب. مؤلف این کتاب ها در بحث الهام می گویند. تألیف کتاب مقدس دو عنصر دارد: یک عنصر الهی و یک عنصر بشری. با آنکه در اسلام ما بحث کاملا واضح و روشن است. اسعد اظهار داشت: تألیف کتاب الهی است ما کتاب بشری نداریم. مگر در بحث سنت که بحث دیگری است اما در بحث وحی و الهام متن اصلی اسلام کاملا الهی است. بشر و عنصر بشری فقط در تلقی ورود پیدا میکند و در تألیف هیچ دخالتی ندارد. حتی در بحث تفسیر که بعدها کلیسا کتابهایی با عنوان تفسیر کتاب مقدس مطرح کرده است یا هرمونتیک کتاب مقدس. در اینجا نیز ما نظری داریم یعنی تشیع و مکتب اهل بیت نظری دارد که تفسیر هم نمیتواند توسط افراد معمولی و بدون هیچ مقدماتی صورت بگیرد.که این بحث مفصلی است. انتهای پیام/ک
95/02/23 :: 15:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]