واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: حتی گفته اند در بیع و معامله هم عذر پذیر باشید یعنی فروشنده اگر دید خریدار پشیمان شده و دلیلی هم برای ابطال معامله ندارد او عذرش را بپذیرد و جنس را پس بگیرد که به این مساله اقاله می گویند.
پایگاه خبری تحلیلی تراز: در روایات آمده است که دعا سلاح مومن است. یعنی یک مومن تا به این سلاح مجهز نباشد نمی تواند فرد موفقی تلقی شود. اما چگونه دعا کردن هم بسیار مهم است. ما نمی دانیم در دعا چه چیز برای خودمان بخواهیم البته اهل بیت علیهم السلام در ادعیه مختلف این موضوع را به زیبایی آموزش داده اند. از جمله دعاهای متنوع و زیبا که در آن نسبت به همه امور توجه شده و همه چیز از خداوند خواسته شده دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان است.
دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان:
أَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَيِّرْ اُمُورى فيهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَى الْيُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعاذيرى وَ حُطَّ عَنّىِ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ يـا رَؤُفـاً بِعِـبادِهِ الصّـالِحـينَ.
«خدايا در اين ماه، فضيلت شب قدر را روزيم كن، و كارهايم را از سختى به آسانى برگردان، و پوزشهايم را بپذير و گناهان و وِزرهايم را بريز، اى خداى مهربان نسبت به بندگان صالح خويش.»
** شبها اگر همه قدر بودی...
سعدى شیرازی چه زیبا گفته است:
شبها اگر همه «قدر» بودى، شبِ قدر، بى قدر بودى!
خدایا، برتری فضیلت شب قدر را روزی ام کن! این دعا بسیار دعای مهمی است هرچند ممکن است ما به عمق آن پی نیریم و متوجه آن نباشیم. درک شب قدر آنقدر مهم است که برخی بزرگان تمام شب های یکسال را احیاء می گرفتند تا آن شب قدر اصلی را که مشخص نیست دقیقا در چه روزی است لااقل برای یکبار درک کنند.
البته در احتمال شب قدر در روایات شیعه شب بیست و سوم بر سایر شب ها ارجح است و بعد شب 19 و 21 ماه مبارک رمضان در رتبه و احتمال بعدی اند. لکن در روایات اهل تسنن بر شب بیست و هفتم تاکید شده و شیعه نیز در این شب احیاء دارد اما تنها در اول شب.
نکته مهم:
ملائکه الهی در شب قدر تنزّل پیدا می کنند و از ابتدای شب تا سحرگاه بر روزه داران درود می فرستند «سلامٌ هی حتّی مطلع الفجر». ملائکه می آیند تا مقدرات یکسال ما را تعیین و ثبت نمایند و در فرودگاه دل ما فرود آیند اما گاهی هرچه می گردند در دل ما جای خالی پیدا نمی کنند! دلی که مملوّ از محبت اموال و بنین (فرزندان) و نساء (زنان) است، دلی که مملوّ از حبّ شهوت و شهرت است، دلی که مملوّ از عُلقه های گوناگون است و فضای خالی برای فرود ملائکه ندارد!
شب قدر شب خودشناسی و خداشناسی است. شب نجات از ظلمت هاى «گناه» و «خودپرستى» و «روزمرّگى» و «غفلت» و «نفس امّاره» و... ـ است. حيف اگر در شب قدر، «قدر» خود نشناسى...
** آسانی بعد از سختی یا همراه با سختی!؟
در فراز دوم دعا می کنیم که خدایا امورات من را از سختی به آسانی مبدل کن! هرکدام از ما گرفتاری داریم، اعم از جسمی و روحی، دنیوی و اخروی، فرد بدون گرفتاری وجود ندارد زیرا این عالم، عالمی است که خوبی های و بدی ها در آن با هم مخلوط است. یکی در درون خویش دچار مشکل است، یکی مشکل مالی دارد، یکی همسر بدخلق دارد، یکی فرزند ناصالح و...
در سوره انشراح دو بار دو آیه پشت سر هم تاکید می شود (ای پیامبر (ص)) مسلماً با هر دشوارى آسانی است. خود پیامبر در مکّه با دشوارى های بسیاری روبرو بوده است. بدیهی است که این وعده ای است از سوی خداوند که برای ایشان در مدینه آسانى است و یا با عسرى که در دنیاست، در بهشت برایشان یسر باشد. هرچند گستردگى مفهوم آیات، همه مشکلات را شامل مىشود؛ یعنی این دو آیه به صورتى مطرح شده که اختصاص به شخص پیامبر اکرم (ص) و زمان آن حضرت نیز ندارد، بلکه به صورت یک قاعده کلى مطرح است و به همه انسان هاى مؤمن مخلص و تلاشگر نوید مىدهد که همیشه در کنار سختی ها آسانی ها است.
آرى... هرجا كه گنج هست، رنج هست و آنجا كه درّ شاهوار است، نهنگ مردمخوار...
** سفارش عجیب امام کاظم (ع) به فرزندانش!
در فرازهای بعدی دعا از خداوند می خواهیم اولا عذر و پوزشهايم را بپذير و ثانیا گناهان و وِزرهايم را بريز. آری، گناه، بار سنگينى است به دوش گنهكار. وِزر هم همان بار سنگين گناه است. ذنب نیز دنباله ها و پيامدهاى اعمال سوء و عواقب معصيت است. همین بارهای سنگین است که بال پروازمان را مى شكند و پاى حركتمان را باز مى دارد و توان عروج و صعود را از ما مى گيرد.
اما یک قاعده مهم در این زمینه وجود دارد. هرکس می خواهد عذرش قبول شود باید عذر پذیر باشد. در این رابطه روایات فراوانی داریم از جمله امام على علیه السلام فرموده اند:
اعقل الناس اعذرهم للناس ؛ خردمندترین مردم عذر پذیرترین آنان است. (غرر، ص 52)
ما اقبح العقوبه مع الاعتذار ؛ چه زشت است عقوبت كردن پس از عذر خواستن. (همان)
از طرفی حضرت فرمودند:
اذا جنیت فاعتذره ؛ همان دم كه به گناه مى افتى، عذر خواهى كن. (غرر، ص 695)
آیت الله دستغیب می گفتند: حضرت موسی بن جعفر (ع) فرزندانش را جمع کرد و فرمود سفارش به شما می کنم به چیزی که جز خیر و خوبی از آن نخواهید دید. ای شیعیانِ موسی بن جعفر (ع) این نصیحت برای شما هم هست. اگر کسی از طرف راستت به تو بد گفت ناشایسته و ناسزا گفت و بعد از سمت چپ تو آمد و عذر خواست گفت ببخشید ، بپذیر مبادا به رُخش بکشی و سخت گیری کنی!
حتی گفته اند در بیع و معامله هم عذر پذیر باشید یعنی فروشنده اگر دید خریدار پشیمان شده و دلیلی هم برای ابطال معامله ندارد او عذرش را بپذیرد و جنس را پس بگیرد که به این مساله اقاله می گویند. پس باید در معامله با مردم اقاله کرد تا خدا هم در حساب و کتاب با ما اقاله کند!
آری قاعده کلی این است: عذر طرف را بپذیر تا خدا هم عذر تو را بپذیرد ببخش تا خدا هم تو را ببخشد. اگر تو نپذیری و درنگذری چگونه توقع داری که خدا هم از تو ببخشد و در گذرد!؟
زمانبندی انتشار: 13 تير 1395 - 04:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]