تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803007204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توليد صنايع پايين‌دستي پتروشيمي با بخشنامه وزارت صنعت فرو ريخت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: توليد صنايع پايين‌دستي پتروشيمي با بخشنامه وزارت صنعت فرو ريخت
رئيس هيئت مديره اتحاديه صنايع پايين‌‌دستي پتروشيمي با انتقاد از وضعيت عملكردي برخي واحدهاي بالادستي گفت: با بخشنامه خسروتاج، معاون صنعت، معدن تجارت در تير‌ماه 93 مبني بر فروش محصولات بالادستي پتروشيمي براساس نرخ ارز به يكباره توليد در بخش پايين‌دستي با كاهش 7 درصدي مواجه شد.
نویسنده : بهناز قاسمی 


ميزگرد خبري «عرضه محصولات پتروشيمي در بورس كالا‌» با حضور مديران بورس كالا و اتحاديه پايين‌ دستي پتروشيمي برگزار و بخشنامه معاون وزير درباره عرضه مواد پتروشيمي براساس نرخ ارز آزاد، به چالش كشيده شد. نصرالله رضازاده با بيان اينكه عده‌اي در كشور روي امكاناتي كه وجود دارد دست گذاشته‌‌اند و از مزايايي استفاده مي‌كنند كه تعجب‌آور است، تأكيد كرد: مجتمع‌هاي بالادستي پتروشيمي با برخورداري از گاز هشت سنتي و امكان تأمين 95 درصد مواد اوليه آنها بر اساس ارز مبادله‌اي چگونه مي‌شود كه با بخشنامه معاون وزير صنعت اجازه دارند تا محصولات و مواد پتروشيمي توليدي خود را با ارز‌ آزاد در بازار داخلي به فروش برسانند.
وي افزود: پس از گذشت 1/5 سال از بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمينه فروش محصولات پتروشيمي با ارز آزاد اتحاديه پايين‌دستي پتروشيمي با نامه‌نگاري به معاون اجراي رئيس‌جمهور عنوان كرد كه اين اقدام باعث شده تاكنون 13 هزار ميليارد تومان بابت تفاوت پايه قيمت اوليه از محل نرخ ارز آزاد به واحدهاي پايين‌دستي پتروشيمي صدمه و خسارت وارد شود.
رضازاده با انتقاد از برداشته شدن سقف قيمت در برخي از عرضه‌هاي پتروشيمي در بورس كالا اظهار كرد: هم اكنون در برخي معاملات محصولات PVC در بورس كالا به دليل برداشته شدن سقف قيمت با افزايش قيمت‌ها حتي تا 50 درصد هم مواجه هستيم.
  
رانت‌هاي ويژه در مناطق آزاد
علي پناهي معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس كالاي ايران گفت: در زمينه تخفيف 9 درصدي ماليات بر ارزش افزوده بدون استثنا بازار محصولات پتروشيمي با رانت عجيبي در برخي از مناطق آزاد مواجه است كه اگرچه حجم آن بسيار كم است اما بر بازار كالا تأثير خود را مي‌گذارد. بايد در فضاي غيراضطراري اين مباحث را مطرح و وظايف فعالان اصلي و سياستگذاران حاكم بر بازار عرضه و تقاضاي پتروشيمي را در كنار وظايف خرد هر يك از آنها دوباره بازتعريف كرد.
  
قيمت PVCبالغ بر 50 درصد بيش از قيمت جهاني در كشور عرضه مي‌شود
در ادامه اين جلسه نصرالله رضازاده، رئيس هيئت مديره اتحاديه صنايع پايين‌ دستي پتروشيمي با ذكر مثالي گفت: در زمستان در حالي به مواد Pet براي ساخت بطري نيازي نيست كه به يك‌باره مي‌بينيم پتروشيمي تندگويان اقدام به عرضه 50 هزار تني اين محصول در بورس كالا مي‌كند، سپس مسئولان انجمن كارفرمايي صنايع پتروشيمي با هياهوي خبري عنوان مي‌كنند كه با وجود افزايش ظرفيت اما تقاضايي براي كالا وجود ندارد. در حالي كه مصرف Pet در زمستان نسبت به تابستان به هيچ وجه قابل مقايسه نيست. رضازاده ادامه داد: طبق مقررات بورس كالا چنانچه دو بار محصولات پتروشيمي دو بار در تعادل عرضه و فروش نرود، بايد در بازار آزاد به فروش رود.
بر اين اساس به طور خودكار عرضه غيرمنطبق كالا از سوي مجتمع‌هاي بالادستي پتروشيمي در فصل‌هاي سال باعث مي‌شود تا عملاً مجوز عرضه محصول در تابستان از طريق بازار آزاد فراهم شود. اين در حالي است كه عنوان مي‌شود مواد كافي در انبارها وجود ندارد، در حالي كه 40 هزار تن محصول در انبارها دپو شده است.
 رئيس هيئت مديره اتحاديه صنايع پايين‌‌دستي پتروشيمي عنوان كرد: با بخشنامه خسروتاج، معاون صنعت، معدن و تجارت در تاريخ 12 تير ماه 93 مبني بر فروش محصولات بالادستي پتروشيمي براساس نرخ ارز به يكباره توليد در بخش پايين‌دستي با كاهش 7 درصدي مواجه مي‌شود. در سال 94 نيز توليد با كاهش 22 درصدي به 2 ميليون و 960 هزار تن كاهش مي‌يابد كه اگر همين روند ادامه يابد حجم توليد در بخش صنايع پايين‌دستي پتروشيمي از جمله پليمري‌ها به يك‌ميليون و 700 هزار تن در كشور خواهد رسيد. وي ادامه داد: روند فروش محصولات پتروشيمي در بورس كالا هم اكنون هويداي اين موضوع بوده و عدم انطباق فروش محصول با عرضه و تقاضا باعث شده تا عملاً راهي براي خروج محصولات به منظور تأمين نياز دلال‌ها در بازار آزاد فراهم شود كه ناشي از انتشار بخشنامه خسروتاج است.
 
وزير صنعت را بايد در انجمن كارفرمايي پتروشيمي به كار مي‌گرفتند
در ادامه اين نشست نصرالله رضازاده در مورد تصميم‌گيري‌‌اي كه براي مواد اوليه پتروشيمي در وزارت صنعت گرفته مي‌شود، اظهار داشت: واقعيت اين است كه شخصي را در وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارداده‌اند كه اگر در انجمن صنفي كارفرمايي او را مي‌گذاشتند، به مراتب بهتر بود و مستقيم آنجا از صنايع حمايت مي‌كرد نه آنكه تنظيم بازار را در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر هم ريخته، دستورالعملي كه وجود داشته اجرا نشود و كار را به اينجا برسانند. وي تصريح كرد: تصميماتي كه در وزارت صنعت گرفته مي‌شود در جهت منافع پتروشيمي‌هاي بالا دستي و نه صنايع پايين‌دستي است.
وي با اشاره به اينكه سازمان حمايت نيز به عنوان ناظر بر اين موضوع آن طور كه بايد عمل نكرده، اذعان داشت: به دليل سفارشاتي كه به رئيس اين سازمان شده گفته‌اند، پرونده‌هاي مرتبط با پتروشيمي را كنار بگذاريد.
رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري صنايع پايين دستي پتروشيمي به نقل قولي از نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت اشاره كرده و گفت: ايشان گوشي تلفن را برداشته و به فردي در سازمان حمايت گفته‌اند «حتي يك پرونده پتروشيمي را براي تعزيرات نمي‌فرستيد كه اگر بفرستيد در خيابان خواهيد بود.»
بنابر تأكيد اعضاي اتحاديه سراسري صنايع پايين دستي پتروشيمي، اسنادي وجود دارد كه به نامه محرمانه وزير صنعت به سازمان حمايت براي جلوگيري از فرستادن پرونده‌هاي تخلف پتروشيمي به تعزيرات اشاره مي‌كند.
 
دستور نعمت‌زاده براي تعطيلي كارگروه تنظيم بازار محصولات پتروشيمي
رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري صنايع پايين دستي پتروشيمي در پاسخ به اينكه چرا كارگروهي براي بررسي اينگونه مسائل تاكنون تشكيل نشده نيز گفت: از سال 91 كارگروهي با حضور هفت نفر از نمايندگان وزارت صنعت، بورس كالا، اتحاديه و انجمن صنفي كارفرمايان تشكيل شد كه در ابتدا هفته‌اي دو مرتبه تشكيل جلسه مي‌داد. وي ادامه داد: در اين جلسه برنامه‌ريزي براي صادرات محصولات پتروشيمي، ميزان توليد و تنظيم بازار و عرضه در بورس كالا گرفته مي‌شد و به گزارشات ورودي هم رسيدگي مي‌كرديم تا جايي كه طي دو سال اين كارگروه هزار و 200 مصوبه داشت، اما آقاي نعمت‌زاده و آقاي خسروتاج از دو سال پيش دستور دادند كه ديگر اين كارگروه تشكيل نشود و تنظيم بازار را به معاون وزير سپردند.
 
در بازار محصولات پتروشيمي، انحصار شديد حاكم است
وي در ادامه اظهار داشت: براساس تعاريف و عرف جهاني، وقتي 90 درصد يك بازار دراختيار هفت بازيگر باشد، در آن بازار انحصار شديد وجود دارد. وي افزود: در محصولات پتروشيمي ايران اگر گريد به گريد بررسي كنيم، متوجه مي‌شويم كه در عرضه محصولات به صورت ماكسيمم به عدد چهار بازيگر در يك گريد مي‌رسيم و بر اين اساس مي‌توان گفت در اين بازار انحصار شديد حاكم است.  معاون اجرايي اتحاديه صنايع پايين‌دستي پتروشيمي ادامه داد: ما مي‌گوييم وحدت رويه در نرخ‌گذاري وجود داشته باشد، چنان كه اگر قرار است پتروشيمي‌ها خوراك خود را با ارز مبادله‌اي دريافت كنند، بايد محصولاتشان را هم با ارز مبادله‌اي بفروشند و اگر قرار است محصولات خود را با ارز آزاد بفروشند، خوراك را هم با ارز مبادله‌اي دريافت كنند. وي ادامه داد: دو سال است قرار است ارز تك‌نرخي شود كه اين اتفاق نيفتاده و در مجموع اين دو سال، 13هزار ميليارد تومان از جيب صنايع پايين‌دستي به جيب پتروشيمي‌ها ريخته شده است. وي تأكيد كرد: شما با تغيير نرخ پايه ارز 20 درصد قيمت محصولات را گران كرديد و اگر آن مصوبه ارزشمند بود، التهابات اخير بازار بابت چيست؟‌
وي تصريح كرد: آمار توليد و واردات نشان مي‌دهد اين مصوبه كارآمد نبوده است و عقل مي‌گويد هر چيز مخربي بايد ابطال شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن