تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815985303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهرک تخصصی و محیط‌زیست به توافق نزدیک شدند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


شهرک تخصصی و محیط‌زیست به توافق نزدیک شدند استان‌ها > زنجان - روزنامه همشهری زنجان نوشت: مدیریت پسماندهای روی شهرک تخصصی زنجان به داستانی ناتمام تبدیل شده است. از یک سال قبل که تعطیلی واحد سرب شرکت ملی سرب و روی زنجان رنگ و بوی عملی به خود گرفت، تمامی نگاه‌های افکار عمومی به نقش نادرست مدیریت پسماندهای روی شهرک تخصصی زنجان واقع در جنوب این شهر معطوف شد.

نمایندگان مجلس‌، رسانه‌ها و مسئولان ذی‌ربط بارها در این باره به اشکال مختلف نگرانی‌های خود را ابراز کردند. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که هیات امنای شهرک تخصصی روی برای توجه به مطالبات مردم و مسئولان رعایت اصول زیست محیطی را در دستور کار قرار داد تا در نهایت با تجمیع پسماندهای روی در داخل محوطه شهرک تا حدودی رضایت محیط زیست و مردم را جلب کرد. البته این خاتمه کار نبود و محیط زیست با مدیریت جدید خود تمامی هم و غم خود را برای برخورد با واحدهای متخلف آلاینده قرار داد که در نهایت بیشتر این واحدها رعایت اصول زیست محیطی را به عنوان یک الزام و وظیفه اجتماعی در دستور کار خود قرار دادند. چندی قبل نیز مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست استان در اولین نشست خبری خود بار دیگر نگرانی‌های خود را از مدیریت نادرست پسماندهای این شهرک تخصصی اعلام کرد.
«سید‌رضا موسوی» در گفت و گو با همشهری مدیریت پسماندهای شهرک را در حد مطلوب نمی‌داند.
وی به استقرار این شهرک در 5 کیلومتری زنجان اشاره می‌کند ومی افزاید: پسماندهای این شهرک در صورت نبود مدیریت صحیح پسماند باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود.
به گفته وی، باید نسبت به ارتقای مدیریت پسماند در این شهرک اقدام شود تا چالش‌های زیست ‌محیطی موجود در شهرک تخصصی روی از بین برود.
موسوی با تأکید بر این‌که شهرک تخصصی روی بزرگ‌ترین تهدید برای محیط‌ زیست استان است، می‌گوید: سلامت تک‌تک افراد جامعه برای سازمان حفاظت محیط‌زیست مهم است و برای ارتقای این مهم توجه جدی دارد. این صحبت‌های مدیر کل حفاظت محیط زیست استان حکایت از عزم جدی برای مقابله با این بحران زیست محیطی دارد و باید دید تا چه حد این نگرانی‌ها رخت بر می‌بندد. دغدغه شهرک
اکنون پسماندهای کارخانه‌ روی که شامل فلزات سنگین و سمی هستند، در کنار این واحدها تجمع یافته و علاوه بر گرفتن جای مفید کارخانه‌ها موجب آلودگی محیط زیست نیز می‌شوند. همشهری برای پیگیری جزئیات برنامه‌های انجام شده از سوی هیات امنای شهرک در بخش محیط زیستی و سراغ رئیس هیات امنای شهرک رفته است.
«عباس پناهی» مدیریت پسماند را یکی از دغدغه‌های اصلی واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک بیان می‌کند و می‌گوید: از یک سال گذشته هیات امنای شرکت با هدف دپو کیک‌های واحدهای تولیدی اقدام به تعیین نقطه‌ای در شهرک و با حصارکشی و تعیین محدوده مشخص شرایط را برای دپو و تجمیع آنها فراهم کرد.
وی این اقدام را گامی در راستای توجه به موضوعات محیط‌زیستی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی می‌داند و می‌افزاید: این اقدام با همکاری تمامی مدیران شرکت‌های روی مستقر در این شهرک انجام گرفته است.
پناهی درباره ایجاد گرد و خاک ناشی از پسماندهای روی و حرکت آنها به سمت شهر اظهار می‌کند: پسماندهای روی رطوبت بالای30 درصد دارند و نیروهای مربوطه برای مسطح کردن آن اقدام و با گذشت یک ماه، مانند ماشین ماسه‌شوها آنها را جابه جا می‌کنند.
وی از آماده‌سازی شرایط برای کاهش رطوبت آن بعد از عمل مسطح‌سازی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در گذشته انباشت پسماندهای واحدهای روی به شکل پراکنده در زمین‌های منتهی به روستاهای اطراف انجام می‌گرفت و موجب اعتراض مردم شده بود.
رئیس هیات امنای شهرک تخصصی روی زنجان در تکمیل صحبت‌هایش ادامه می‌دهد: ادامه روند اعتراض‌های برخی شهروندان درباره آلودگی‌های زیست محیطی شهرک تخصصی روی موجب شد تا اهالی شهرک روی برای تجمیع پسماندها وارد عمل شوند و با تعیین زمین مشخص در شهرک تا حدودی روی اعتراض‌ها سرپوش بگذارند. جابه جایی مکان پسماند
پناهی در پاسخ به همشهری درباره جابه جایی مکان پسماندها از داخل شهرک می‌گوید: 100 هکتار زمین در 45 کیلومتری شهر زنجان برای انتقال پسماندها و تبدیل به بازیافت از سوی هیات امنای شهرک خریداری شده و مراحل مختلف مربوط به صدور مجوزهای زیست محیطی از تهران بررسی می‌شود.
وی به بازدید کارشناسان محیط زیست، حوزه آب، برق و گاز و حتی بهداشت از این منطقه برای استقرار پسماندها اشاره می‌کند و می‌گوید: در مکان‌یابی این نقطه کارشناسان حوزه هواشناسی نیز تحقیقات لازم را در زمینه تعیین سمت وزش باد منطقه انجام داده اند.
این فعال صنعت روی استان با اعلام این‌که در10 روز آینده مجوزهای زیست محیطی این منطقه نهایی می‌شود، اظهار می‌کند: اهالی‌ این صنعت مستقر در شهرک روی به دلیل حساسیت به مسائل زیست محیطی هیچگاه ساکت ننشسته‌اند و با وجود مشکلات سد راه صنعت در تأمین مواد اولیه و کاهش قیمت جهانی روی، هزینه‌های میلیاردی برای خرید و استقرار مکان پسماندها و بازیافت انجام داده‌اند.
پناهی راه‌اندازی کارخانه بازیافت پسماندهای روی را گامی در راستای رسیدن به سود و بازگشت به چرخه تولید بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: ایجاد ظرفیت اشتغال600 نفر از محل راه‌اندازی این کارخانه بازیافت از دیگر مزایای این طرح مهم است.
وی به مشاوره گرفتن از تکنولوژی‌های کشورهایی چون کانادا، چین و روسیه برای استقرار کارخانه بازیافت پسماندهای روی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با بررسی تمامی طرح‌ها بالاخره طرح مورد تأیید توسط متخصصان کشور نهایی شده است.
این فعال صنعت روی، زنجان را قطب اصلی تولید روی کشور اعلام می‌کند و ضرورت توجه اساسی به مسائل محیط زیست در این بخش را مهم می‌داند.
البته نباید فراموش کرد که به دلیل نو پا بودن صنعت تولید روی در کشور هنوز روی پسماندها مطالعات و تحقیقات علمی و عملی اساسی جدی انجام نگرفته و این پسماندها تجمع یافته و موجب آلودگی شدید محیط زیست اطراف کارخانه‌ها می‌شوند؛ همچنین تحقیقات و کارهای انجام شده روی این پسماندها بیشتر جنبه آزمایشگاهی داشته و برای بازیافت و تولید صنعتی چندان مقرون به صرفه نیستند. روش‌هایی چون رسوبی یا استخراج حلالی نیز پرهزینه بوده و موجب وابستگی صنعت به تکنولوژی آنها می‌شود که در شرایط کنونی نمی‌توان چندان به آنها متکی بود. شهرک تخصصی زیر‌ذره‌بین
موضوعات مربوط به محیط‌زیست در این شهرک تخصصی باید از دو بعد داخل و خارج واحدهای تولید بررسی شود. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان می‌گوید: بالای 95 درصدی واحدهای روی مستقر در این شهرک مجوز رعایت مسائل زیست‌محیطی در داخل محدوده شرکت را دارند. به طوری که محوطه واحدها ایزوله و شیب‌بندی شده و با هر بارش هرزآب‌ها از طریق حوضچه‌های بتنی به سمت چرخه تولید هدایت می‌شوند. «علی اسدی» با اعلام این‌که تنها چند واحد غیرمجاز اصول زیست محیطی محوطه کارخانه را رعایت نکرده‌اند، درباره آخرین وضعیت آنها می‌گوید: پرونده این قبیل واحدهای متخلف اکنون برای صدور حکم نهایی به دادگاه ارجاع داده شده است. این مقام شهرستان زنجان درباره اقدام‌های هیأت امنای شهرک تخصصی روی زنجان می‌افزاید: در 3 سال گذشته اقدام‌های مطلوبی در این شهرک درباره مسائل محیط زیستی انجام گرفته؛ به طوری که پسماندهای روی در طول مسیرهای داخل شهرک و حاشیه جاده‌های روستاهای اطراف انباشته شده بود. اسدی با اشاره به صدور اخطارها از سوی حفاظت محیط زیست استان به هیات امنای شهرک درباره رعایت مسائل زیست محیطی در سال‌های گذشته ادامه می‌دهد: هیات امنا با هدف ساماندهی پسماندها، کیک خانه شهرک تخصصی روی را در داخل مجموعه راه‌اندازی کرد تا سد راه پراکندگی آنها شود. رئیس اداره حفاظت محیط زیست از صدور اخطارهای قانونی به واحدهای تولیدی متخلف خبر می‌دهد و می‌گوید: با دعوت از هیات امنای شهرک درخواست کرده‌ایم تا ریز برنامه‌های جدید خود را در ارتباط با کف‌سازی کیک خانه، ایزوله کردن و مدیریت هرزآب‌ها اعلام کنند. به گفته وی باید هیات امنای شهرک در خصوص با شیب‌بندی و ساخت حوضچه‌های بتنی در کیک خانه شهرک تخصصی روی زنجان به محیط زیست شهرستان پاسخگو باشد. رعایت نکردن این موارد موجب شده تا حفاظت محیط زیست شهرستان دومین اخطار خود را به شهرک تخصصی روی درباره بی‌توجهی به این موضوعات بدهد و منتظر است تا در آینده هیات امنای شهرک به این خواسته‌ها جوابگو باشد. اسدی در بخش دیگر صحبت‌هایش از مکان‌یابی هیات امنای شهرک تخصصی روی در خارج از شهرک برای انتقال پسماندهای روی و تبدیل به ارزش‌افزوده برای شهرک سخن می‌گوید و می‌افزاید: گزارش‌های ارزیابی مسائل زیست محیطی برای انتقال پسماندها به این نقطه از شهر زنجان تهیه شده و با صدور مجوزاز سوی سازمان مرکزی، زمینه برای استقرار این مجموعه فراهم می‌شود.  

کلید واژه ها: استان زنجان - زنجان -




شنبه 12 تیر 1395 - 12:02:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن