تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816779733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعه ما دین دار هست اما دین شناس نیست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: جامعه ما دین دار هست اما دین شناس نیست رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جامعه ما دین دار هست اما دین شناس نیست، تصریح کرد: بین دین داری و دین شناسی خیلی فاصله است. یکی از مشکلاتی که مسلمانان از صدر اسلام داشتند و داریم این است که بسیاری از مسلمانان دین داران دین ناشناس هستند.
۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير ساعت 08:40

خبرگزاری پانا+

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری پانا به نقل از جماران؛ حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در مراسم سی و پنجمین بزرگداشت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر در کانون توحید، با تأکید بر اینکه خود را مرهون آن استاد بزرگ می داند، اظهار داشت: وقتی مطالعه می کردم برداشت و تحلیلی از اندیشه های شهید بهشتی برای من پیش آمد. من همیشه فکر می کردم چرا دکتر بهشتی که تقریبا از 13 سالگی وارد حوزه علمیه می شود. در خاطرات ایشان خواندید که وقتی به او را به مدرسه می برند به خاطر هوش و استعداد او را کلاس چهارم می نشانند. ایشان با همان سرعت مدارج علمی حوزه را نیز طی می کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: همیشه برای من سؤال بود که یک عالم فقیه با این همه هوش سرشار چرا در حوزه علمیه نماند؟ و چرا حرکت های عجیبی را انجام می داد که برای ما تعجب آور بود؟ به طور مثال ایشان بعد از کسب مدارج عالی فقهی به قم بر می گردد و دبیر زبان انگلیسی می شود. همچنین در سال 33 دبیرستان دین و دانش را راه می اندازد و مدیر آن می شود. آدم می گوید سطح دکتر بهشتی خیلی بالاتر است؛ چطور این کارها را می کند؟ این نوع حرکت کردن برای من مبهم بود.
وی افزود: خاطرات و نوشته های شهید بهشتی را تعقیب و مطالعه کردم و به یک جمع بندی و تحلیل رسیدم که این استاد بزرگوار گمشده ای داشت و دنبال آن گمشده می گشت. ایشان رنج می برد از اینکه اسلام با جامعیتی که در ابعاد مختلف سیاست، اقتصاد، جامعیات و سایر علوم حرف برای گفتن دارد، نتوانسته جایگاه خودش را پیدا کند و مسلمانان با داشتن چنین دینی عقب افتاده اند و بین اسلام و مسلمانان یک حلقه مفقوده است. درست همان تفکری که جمال الدین اسدآبادی داشت که اسلام چیزی است و مسلمانان کسانی دیگر هستند و اینها اصلا با هم همخوانی ندارند.
ناطق نوری با اشاره به اینکه بین دین داری و دین شناسی خیلی فاصله است، گفت: جامعه ما دین دار هست اما دین شناس نیست. اگر جامعه ای دین دار باشد و شناخت از دین نداشته باشد ضررش این است که هرچه رنگ و بوی دین داشته باشد را می پذیرد. دین دار دین ناشناس به هر ندایی که به عنوان دین بلند می شود لبیک می گوید. اما دین شناس این طور نیست؛ می بیند که آیا این پیرایه ای است که به دین بستند و یا متن دین است. یکی از مشکلاتی که مسلمانان از صدر اسلام داشتند و داریم این است که بسیاری از مسلمانان دین داران دین ناشناس هستند.
وی ادامه داد: استاد شهید مطهری بحثی را در این زمینه دارد و می گوید که پیامبر اکرم (ص) فرصت نکرد دینی را که آورد تبیین کند و شناخت به جامعه دهد. به همین دلیل جامعه صدر اسلام نیز توسط دین داران دین ناشناس آسیب می بیند؛ و به نام دین امیرالمؤمین (ع)، یعنی شایسته سالاری، کنار می رود و رابطه حاکم می شود و همان می شود که امیرالمؤمنین به نام دین مورد لعن قرار می گیرد. برخی از نماز شب خوانان علی (ع) را لعن می کردند. ضرر دین داری دین ناشناس این است که خلیفه نماز جمعه را چهارشنبه می خواند و مردم به این دلیل می پذیرند که فکر می کنند حاکم و هرچه می گوید از جانب خدا است.
رئیس دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه تمام تحجرها به خاطر داشتن دین و نشناختن آن است، افزود: این تحجرگرایی ها که متعلق به اسلام و دین نیست گاهی آنقدر تقویت می شود که آدم نمی تواند با آن بجنگد. مرحوم بهشتی و مطهری در این نوع مسائل مشترکاتی دارند. مطهری نیز حوزه را رها کرده و به تهران می آید و با زحمت در دانشکده الهیات مدرس می شود تا از این طریق در قشر جوان نفوذ کرده و اسلام ناب را معرفی کند.
وی تأکید کرد: این شأن درست کردن ها ما را از مردم جدا کرده است. پیامبر (ص) اگر بنا بود برای خودش شأن درست کند نمی توانست موفق شود. امیرالمؤمنین (ع) می گوید که پیامبر (ص) طبیبی است که می گردد و مریض پیدا می کند. منافقین برای حفاظت از شخصیت ها ما را از مردم جدا کردند. این امر آسیب بزرگی به ما زد. اگر خود ما نیز این طور فکر کنیم وامصیبتا است.
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: مرحوم بهشتی می بیند که فاصله اسلام و مسلمانان خیلی است و هرجایی که کور سویی می بیند سعی می کند این فاصله را از بین ببرد. برای او شأن مهم نبود و درد دین مهم بود. بهشتی در سال 39 بنای مدرسه حقانی را ریخت که خروجی آن با جاهای دیگر قابل مقایسه نبود و بسیاری از نیروهای ما در قوع قضائیه تربیت یافته مدرسه حقانی بودند. وزیر کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جزو شاگردان مدرسه حقانی است.
وی با اشاره به اینکه شهید بهشتی اصلا اهل تظاهر نبود، اظهار داشت: عده زیادی از انقلابیون اصلا نمی دانستند که نقش ایشان در انقلاب چیست؟ یکی از کارهای ایشان کادرسازی بود. هرجایی که احساس می کرد باید اسلام نشر پیدا کند دچار تعین و تشخص نبود و از این مسائل عبور کرده بود.
ناطق نوری با طرح این سؤال که چرا بهشتی در دلها قرار گرفت؟ گفت: البته ایشان به همین نسبت که دوست داشت، دشمن هم داشت. انسان مؤمن، وارسته و آزاده هم جاذبه و هم دافعه دارد. علی (ع) به همان نسبت که روشش دوست زا بود دشمن زا نیز بود. به خاطر عدالت و آزادی خواهی دشمن دارد. اما باید دید که چه کسی دوست و چه کسی دشمن او است؟
وی رمز موفقیت شهید بهشتی را اخلاق دانست و تصریح کرد: رمز موفقیت پیامبر اکرم (ص) نیز اخلاق بود. اگر جز این بود پیامبر نمی توانست موفق شود. بهشتی این اخلاق پیامبر را داشت. ایشان در لیستی که برای ریاست صدا و سیما انتخاب کرده بود کسی را برگزیده بود که به او ناسزا می گفت. وقتی به شهید بزرگوار بهشتی اعتراض کردم فرمود که این آقا ممکن است از قیافه یا نام بهشتی خوشش نیاید اما مدیر لایقی است. حسن خلق، صداقت، نظم، صبور بودن، خوش بینی به جامعه، اعتماد داشتن به مردم، تواضع و فروتنی صفاتی بود که در استاد بهشتی جمع بود. مثل دو شخصیتی که از ما گرفتند یعنی استاد مطهری و شهید بهشتی دیگر پیدا نشد.
خانواده شهدای هفتم تیر، حسین فریدون، آیت الله بیات زنجانی، حجت الاسلام رسول منتجب نیا، حجت الاسلام محمد سروش محلاتی، حجت الاسلام علی عسکری، علیرضا محجوب، محمود صادقی، محسن هاشمی، فیض الله عرب سرخی، علی معلم و غلامحسین کرباسچی از شخصیت های حاضر در سی و پنجمین بزرگداشت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر بودند.  پایان پیام/













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن