تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817419566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داوطلبانه‌ای که اجباری دریافت می‌شود/کمکی از ۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گلایه والدین دانش آموزان خراسان جنوبی
داوطلبانه‌ای که اجباری دریافت می‌شود/کمکی از ۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان

نوسازی مدارس


شناسهٔ خبر: 3694432 - شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
استانها > خراسان جنوبی

.jwplayer{ display: inline-block; } بیرجند- علی رغم ممنوع اعلام شدن دریافت وجه از والدین در مدارس دولتی چه در هنگام ثبت نام و چه در حین تحصیل اما کمک های داوطلبانه اجباری از والدین دانش آموزان در مدارس بیرجند اخذ می شود. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- رقیه رحمتی راد: حق سرانه کمک به مدارس، اسمی آشنا برای مدیران و واژه‌ای رعب‌آور برای دانش‌آموزان است. همان واژه‌ای که هرساله اشک های زیادی از دختران و پسران دبستانی را به خود لمس می‌کند. همان‌گونه از نامش هویداست حقی است که باید به‌صورت کاملاً داوطلبانه از والدین گرفته شود اما در برخی از مدارس راهنمایی و دبستان های بیرجند و به‌خصوص در شهرک های اقماری رنگ دیگری را به خود گرفته است. اجبار یا اختیار؟ سوالی که هر ساله والدین با آغاز زمان ثبت نام درباره کمک های مردمی از مدارس می پرسند و هر سال هم یک پاسخ مشخص می گیرنداما به صورت دیگری اجرا می شود.  درست است هر کسی حقی دارد و هر پدر و مادری باید برای پرورش فرزندانشان بیش از این میزان هزینه کنند، اما مگر این تنها هزینه زندگی است؟ درد است که فرزندی شب را با شکمی گرسنه سر بر بالین نهد و روشنایی روز را نیز برای فرار از مدرسه، آن هم به دلیل کوچک شمردنش، به بهانه‌های مختلف سر از بالین برندارد. مگر مدارس از خودشان سرانه ندارند؟ مگر می‌شود موضوع آموزش که آن قدر موردتوجه مسئولان بوده و اما برای تأمین هزینه‌هایش از جیب کارگرانی که حداقل های حقوق را دارند، استفاده شود. این حرف‌ها، چند خط نوشته نیست، بلکه درد دل و سوالهای بی‌جواب خانمی از حاجی‌آباد است که در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان می‌شود.

ندادن کارنامه به خاطر نپرداختن حق داوطلبانه کمک به مدارس فاطمه خسروی با بیان اینکه دخترم کلاس دوم دبستان است، می‌گوید: هرسال مبلغی را بانام کمک به مدارس بابت تحصیلش، پرداخت می‌کنم. وی ادامه می‌دهد: شوهرم کارگری ساده است و توان پرداخت این میزان که مبلغ ۴۰۰ هزار ریال است را ندارد. گونه‌هایش بستری برای شرم می‌شوند و ادامه می‌دهد: در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به دلیل مشکلات زندگی و نبود بازار کار برای شوهرم، مقدار خیلی کمی از این پول را پرداخت نکرده‌ام. وی درحالی‌که صدایش را به نشانه گلایه و اعتراض بالا می‌برد، می‌افزاید: اما مدرسه به‌جای درک والدین، کارنامه دخترم را نداده و می‌گوید تا زمانی که این حق را پرداخت نکرده‌اید، کارنامه را نیز دریافت نمی‌کنید. خسروی خواستار توجه مسئولان فرهنگی استان شده و می‌افزاید: چه خوب است اگر مسئولانی که این‌همه بر آموزش فرزندان تاکید دارند، این وضعیت را نیز رصد کنند. وی با بیان اینکه بنا به گفته مدیر مدرسه، این حق در زمینه تکمیل تجهیزات مدرسه و گرفتن برگه‌های مصرفی دانش‌آموزان در طول سال هزینه می‌شود، بیان می‌کند: این در حالی است دانش‌آموزان از خراب بودن آبسرد کن و خاموش بودن کولر کلاس‌ها در روز های گرم سال و کمبود سرویس بهداشتی رنج می‌برند. اخطار دادن به دانش‌آموزان در کلاس درس موسی معتمدی مخاطب دوم خبرنگار مهر، بیان می‌کند: اگر حق کمک به مدارس داوطلبانه است، پس چرا به‌اجبار از همه والدین می‌گیرند. وی با بیان اینکه متأسفانه مدیران برخی از مدارس دولتی رفتارهای نابجایی را با دانش‌آموزان دارند، می‌گوید: به‌عنوان نمونه در مدرسه فرزندم، به وی به خاطر نپرداختن این حق مرتب اخطار می‌دهند. معتمدی با انتقاد از اینکه متأسفانه این اخطارها در کلاس درس و با حضور دیگر دانش‌آموزان بیان می‌شود، می‌افزاید: این رفتارها شوق و انگیزه تحصیل را از دانش‌آموزان سلب می‌کند. وی ادامه می‌دهد: مسئولان خود باید فرزندانشان را برای تحصیل به این مدارس بفرستند تا درد این والدین را نیز حس کنند در غیر این صورت توجهی به حرف های ما ندارند. این پدر روستایی ادامه می‌دهد: وقتی خانواده‌ای این سهم که به قول مطبوعات و مسئولان کاملاً داوطلبانه است را پرداخت نمی‌کنند، نباید با رفتار های ناشایست مورد سُخره قرار گیرند.

سلب انگیزه تحصیل از دانش‌آموزان یکی از ساکنین خیابان انقلاب بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دخترم در یکی از مدارس این محله تحصیل می‌کند، می‌گوید:  از سال گذشته که فرزندم در پایه دوم تحصیل می‌کرد، تا امسال که به پایه چهارم می‌رود، میزان ۴۰۰ هزار ریال را به مدرسه می‌دهم. وی درحالی‌که نفس عمیقی می‌کشد، می‌گوید: تا زمانی که این پول را پرداخت نکنم شاهد گریه‌های روزانه دخترم هستم چرا که از ترس خرد شدن و اخطار های پیاپی مدیر، از تحصیل فرار می‌کند. بخشی با بیان اینکه انگار این حق مانند دینی بر گردن والدین بوده و باید پرداخت کنند، ادامه می‌دهد: نمی‌دانم این پول چقدر اهمیت دارد که هر روز بابت آن به دانش‌آموزان تذکر می‌دهند. وی ادامه می‌دهد: این سهمیه برای والدینی که درآمدی ندارند، سنگین است و اکنون که اجباری نیست، نباید خانواده‌ها را ملزم به پرداخت کنند. بخشی با بیان اینکه فرزندم مانند قبل شوق و انگیزه رفتن به مدرسه را ندارد، بیان می‌کند: این گونه که پیداست تمام هزینه‌های جانبی مدرسه از طریق والدین تهیه می‌شود. افزایش حق سرانه داوطلبانه کمک به مدارس چندی پیش مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بیرجند در شورای آموزش‌وپرورش بیان کرد: برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵، میزان حق سرانه کمک داوطلبانه به مدارس از ۴۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. سید حسین سجادی با بیان اینکه این سرانه در کیفیت تجهیزات مدارس هزینه می‌شود، افزود: پرداخت این سرانه از سوی والدین به‌صورت داوطلبی است. وی با اشاره به افزایش سهم مدارس هیئت‌امنایی، بیان کرد: همچنین این سهم برای متوسطه اول و دوم از ۱۸۰ هزار به ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت. مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بیرجند ادامه داد: این میزان برای مقطع سوم متوسطه از ۱۸۰ هزار به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

حق کمک به مدارس در مناطق محروم شناور باشد رئیس شورای آموزش‌وپرورش بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه درآمد خانواده‌ها در مناطق محروم پایین است، افزود: افزایش حق کمک داوطلبانه به مدارس در این مناطق شناور باشد. علی ناصری با بیان اینکه افزایش این سرانه در مناطق کم توسعه بر عهده مدیران باشد، اظهار کرد: این کمک‌ها در راستای بهبود کیفیت مدارس و آموزش دانش‌آموزان هزینه شده که رسانه‌ها و مطبوعات باید به مردم انتقال دهند. وی ادامه داد: مدیران و معلمان مدارس نیز باید در راستای کیفیت آموزش و خروجی مطلوب برنامه‌های آموزشی تلاش کنند. فرماندار بیرجند خواستار برگزاری کلاس های اوقات فراغت در طول تابستان شد و افزود: همچنین باید در این کلاس آن دسته از مطالب آموزشی که نیاز روز دانش‌آموزان است، ارائه شود. با مدیران خاطی برخورد می شود مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر در پاسخ به انتقادات شهروندان، تاکید کرد: پرداخت سرانه داوطلبی کمک به مدارس کاملاً اختیاری بوده و به‌هیچ‌عنوان اجباری نیست. عباس لامعی اظهار کرد: با مدیرانی که این حق را به‌اجبار از دانش‌آموزان گرفته و در صورت نپرداختن نیز کارنامه آن‌ها را نمی‌دهند، برخورد می‌شود. وی خواستار گزارش این وضعیت از سوی والدین و رسانه‌ها شد و افزود: چنانچه شکایتی در این زمینه به آموزش‌وپرورش ارائه شود، در اسرع وقت رسیدگی می‌شود. لامعی ادامه داد: این کمک در برخی موارد مانند پرداخت پول آب، برق، تلفن و بهبود تجهیزات مدارس هزینه شده و باید فقط از طریق انجمن و اولیاء گرفته می‌شود. مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی تاکید کرد: پرداخت سهم کمک داوطلبانه به مدارس اختیاری بوده و مدیران نباید به‌اجبار از والدین اخذ کنند. متأسفانه علی‌رغم پیگیری های حضوری و تلفنی خبرنگار مهر، مدیر آموزش‌وپرورش بیرجند به دلیل مشغله کاری و برگزاری جلسات متعدد و پیاپی حاضر به پاسخگویی به انتقادات مردم نشده و فرماندار بیرجند هم نیز پاسخگویی را منوط به جواب این مقام مسئول کرد. حال جای سؤال است که این مسئولان که دغدغه کاری آن‌ها فرصتی، نیم‌ساعته را در برنامه‌های هایش نگنجانده، چگونه باید جواب هزاران سؤال والدین را بدهند؟! این گزارش حاکی از این است که حق کمک به مدارس کاملاً داوطلبانه بوده و مدیران نیز اجازه ندارند پرداخت آن را بر خانواده‌ای تحمیل کنند و اولیاء هم باید در صورت مشاهده اخذ اجباری از سوی مدارس، مراتب را به مقامات بالاتر گزارش دهند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن