واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
ویژگیهای موسیقی برنامههای رمضانی
خیلیها ساخت و تولید یک تیتراژ مناسبتی برای ماه مبارک رمضان را نسبت به خواندن تیتراژ سایر برنامهها و سریالها دشواتر میدانند.
هنر آنلاین: خیلیها ساخت و تولید یک تیتراژ مناسبتی برای ماه مبارک رمضان را نسبت به خواندن تیتراژ سایر برنامهها و سریالها دشواتر میدانند.
دهه 80 شمسی، فصلی نو از موسیقی تیتراژ برنامهها و سریالهای تلویزیونی آغاز شد که در آن، به جای موسیقی بیکلام روی تیتراژ ابتدایی یا پایانی سریال، از یک موسیقی با کلام استفاده شد.
محمد اصفهانی جزء اولین خوانندگانی بود که پس از انقلاب، تیتراژ خوانی روی سریالهای تلویزیونی را آغاز کرد. پس از آن خوانندههای مختلف این عرصه را تجربه کردند که در این بین، احسان خواجهامیری فعالتر از بقیه بوده است.
خیلیها ساخت و تولید یک تیتراژ مناسبتی برای ماه مبارک رمضان را کار دشوارتری نسبت به خواندن تیتراژ سایر برنامهها و سریالها میدانند. معمولاً قطعهای که برای ماه مبارک رمضان ساخته میشود، باید محتوایی ویژه و معنوی داشته باشد. شاید از این جهت است که عمدتاً تیتراژهای تلویزیونی ویژه ماه مبارک رمضان را عدهای خاص میخوانند. در این زمینه نظر تعدادی از خوانندگان را جویا شدهایم که در ادامه میخوانید.
شعر باید محتوایی مناسب و اثرگذار داشته باشد
مجید اخشابی خواننده تیتراژخوان محبوب تلویزیون که تاکنون چندین اثر ویژه ماه رمضان خوانده، در مورد ویژگیهای یک قطعه موسیقی مناسب برای تیتراژ برنامههای ویژه ماه رمضان اینگونه میگوید: در نخستین مرحله، شعر مورد استفاده باید از محتوایی مناسب و اثرگذار برخوردار باشد، لزوم وجود عرفان و معنویت در اشعار مورد استفاده در آثار مناسبتی ماه مبارک رمضان اهمیت بسیاری دارد. متأسفانه جدیداً مشاهده میشود که حتی اشعاری که مخاطب آنها خداوند نیست و بیشتر مخاطب زمینی دارند هم در آثار مناسبتی ماه مبارک رمضان پیدا کردند و برخی از هنرمندان چنین روندی را پیش گرفتند که کارهایشان اثرگذاری خود را از دست داده است. هنرمندان باید توجه داشته باشند که نوع اجرا و جنس صدا هم در کیفیت اثر تولید شده برای ماه رمضان تأثیر بسیاری دارد. باورپذیری کلام مورد استفاده از شخصیت خواننده یکی دیگر از موضوعات مهم در مسیر تولید یک اثر مناسبتی است.
کار بسیار سختی است
محسن یگانه نیز در مورد تیتراژخوانی و تفاوت تیتراژ ویژه رمضان با سایر تیتراژها اینگونه خاطر نشان میکند: به طور کلی خواندن تیتراژ بخصوص برای کسی که کم تیتراژ میخواند، کار بسیار سختی است. شما در قالبهای دیگر میتوانی بدون محدودیت کار کنی. باید ساختارشکنی کنی تا شبیه چیزی که مردم از تو تصور دارند بشوی.
خواندن تیتراژ یك تخصص است
حمید عسکری خواننده موسیقی پاپ که تاکنون چند تیتراژ تلویزیونی نیز خوانده، تیتراژ خواندن را یک تخصص میداند.
عسکری میگوید: اگر بخواهم صادقانه به دلایل كم بودن حضورم در تلویزیون به عنوان خواننده تیتراژ پاسخ دهم باید بگویم خوانندههایی كه تیتراژهای زیادی میخوانند انصافاً در این زمینه كارهای موفقی ارائه دادهاند. به نظر من خواندن تیتراژ یك تخصص است. بعضیها این تخصص را دارند و بعضیها هم ندارند. اصولاً تهیهكنندگان سریالها در تلویزیون هم به سراغ كسانی میروند كه امتحان خودشان را در این زمینه پس دادهاند. به نظر خودم، من در تیتراژهای تلویزیونی فرد موفقی نیستم. خودم به جز اثری كه برای "دختران حوا" خواندهام بقیه كارهایم را موفق نمیدانم.
به طور کلی و با جمعبندی دیدگاه خوانندگان مذکور و سایر خوانندگان در مورد تیتراژهای موسیقی، خواندن یک قطعه یا چند قطعه موسیقی برای یک سریال یا برنامه تلویزیونی، فعالیتی دشوارتر از خواندن یک اثر مستقل است، دیدگاهی که تاکنون مهر تأیید خوانندگان مختلف روی آن خورده است.
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]