تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816715635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم: چرا سیاره‌ی زحل حلقه دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
فیلم: چرا سیاره‌ی زحل حلقه دارد؟




امروز ما به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چرا سیاره‌ی زحل حلقه دارد؟ احتمالا زحل یکی از محبوب‌ترین سیاره‌ها در منظومه‌ی ما، یعنی منظومه شمسی‌ است و یکی از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت حلقه‌های اسرار آمیز معلق دور آن است.





وب سایت ویدوآل: امروز ما به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چرا سیاره‌ی زحل حلقه دارد؟ احتمالا زحل یکی از محبوب‌ترین سیاره‌ها در منظومه‌ی ما، یعنی منظومه شمسی‌ است و یکی از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت حلقه‌های اسرار آمیز معلق دور آن است.

حلقه‌های دور زحل روشن و درخشان هستند و جادویی به نظر می‌رسند، اما این حلقه‌ها چگونه بوجود آمده و آن‌جا مانده‌اند؟

احتمالا می‌دانید که زحل ششمین سیاره‌ی منظومه شمسی است و در حالی که حلقه‌های زحل بسیار واضح و مشخص‌اند، سیاره های دیگری نیز هستند که حلقه دارند. نپتون، مشتری و اورانوس همگی حلقه دارند اما شما برای دیدن آنها به یک تلسکوپ واقعا قدرتمند نیاز دارید. حلقه های زحل بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین حلقه‌ها در بین تمام سیارات منظومه شمسی هستند و گستره‌ای در حدود 282000 کیلومتر دارند. برای اینکه واضح تر بگیم، فاصله‌ای در حدود سه چهارم فاصله‌ی  زمین تا ماه را شامل می شوند.

این حلقه‌ها ممکن است بسیار وسیع و گسترده باشند اما ضخامتی در حدود 9 تا 90 متردارند. 30 to 300 feet × (فاصله از فوت به متر تبدیل شده!) تقریبا 400 سال پیش؛ گالیله، ستاره‌شناس ایتالیایی، این حلقه‌ها را کشف کرد و ما از آن زمان مشغول مطالعه‌ی آن‌ها هستیم. بطور حتم گالیله تلسکوپی را که ما امروزه داریم را در اختیار نداشت، اما فهمید که زحل هفت حلقه‌ی اصلی دارد.

حلقه‌های زحل به ترتیب کشف؛ براساس حروف الفبای انگلیسی نام‌گذاری شدند. پس ممکن است فکر کنید حلقه‌ی A نزدیک‌ترین حلقه به زحل است. اما اینطور نیست! حلقه‌ها در زمان‌های مختلفی کشف شدند بنابراین به ترتیب کشف، نام‌گذاری شدند. باید از سازمان فضایی ناسا بخاطر ماموریت‌های کاوشگرهایی مانند کاسینی و وو یی جر (ویجر) تشکر کنیم، برای اینکه ما را قادر ساختند تا نگاه دقیق‌تری به این حلقه‌ها بیندازیم و چیزهای حیرت انگیز زیادی در مورد آن‌ها کشف کنیم.

اولین کشف این است که این حلقه‌ها جامد نیستند و در حقیقت از قطعات سنگ و یخ ساخته شده‌اند، برخی از این قطعات به اندازه‌ی دانه های شن خیلی کوچک و برخی دیگر به بزرگی یک خانه هستند! دلیلی که این حلقه‌ها به این اندازه روشن ودرخشان هستند این است که قطعات یخ موجود در آن‌ها نور خورشید را بازتاب می‌دهند و هرچه ما به آنها نزدیک‌تر شویم بیشتر متوجه این نکته می‌شویم.

ما فهمیدیم که این حلقه‌ها با سرعت بسیار زیادی در حال گردش به دور زحل هستند و حلقه‌های بزرگ از حلقه‌های کوچک‌تر بنام "رینگ لت" تشکیل شده‌اند. هیچ کس دقیقا نمی‌داند که این حلقه‌ها چگونه بوجود  آمده‌اند. یک فرضیه این است که یکی از 62 قمر زحل به دیگری برخورد کرده و به قطعات کوچک‌تری تبدیل شده‌اند. فرضیه دیگر این است که شهاب سنگ‌هایی که در اطراف زحل در حال گردش‌اند به یکدیگر برخورد کرده و حلقه‌ها را بوجود آورده‌اند. احتمالا گرانش زحل این قطعات را کنار هم جمع کرده و به مرور زمان این حلقه‌ها بوجود آمده‌اند.

نکته‌ی دیگری که ما کشف کردیم این است که؛ فاصله و شکاف‌هایی بین حلقه‌ها وجود دارد و ممکن است از خود بپرسید: چرا این حلقه‌ها بوسیله‌ی گرانش زحل به داخل کشیده نمی‌شوند یا اینکه این حلقه‌ها چقدر قدمت دارند؟ ماموریت کاوشگر کاسینی نمای نزدیکی از حلقه E به ما نشان داد. ما فهمیدیم که این حلقه از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده که دوام زیادی ندارند و سریع از بین می‌روند. و "تا امروز" دانشمندان سعی دارند بفهمند که چرا حلقه E هنوز وجود دارد؟

یکی از فرضیه‌های مهم در این زمینه؛ امکان فوران آتشفشان‌های زحل است که همواره مواد لازم برای تجدید حلقه E را مهیا کنند. بنابراین بعضی از حلقه‌های زحل بسیار جدید و بعضی دیگر بسیار قدیمی‌اند.

کاوشگر کاسینی هنوز در حال گردش به دور زحل و فرستادن عکس‌های بیشتری از آن است. ما با استفاده از این عکس‌ها می‌توانیم از چگونگی ساخته شدن این حلقه‌ها؛ چگونگی تکامل آن‌ها، چگونگی تعامل گرانشی آن‌ها با قمرها و خود زحل و چگونگی از بین رفتن آنها درک بهتری داشته باشیم.

امیدواریم این ویدیو توانسته باشد به شما در شناخت بهتر حلقه‌های زحل، چگونگی ساخت آنها و قدمت آنها کمک کرده باشد.





در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

فیلم: چرا سیاره‌ی زحل حلقه دارد؟








تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن