تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829884503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرح هرزرفتگي يك استعداد جوان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شرح هرزرفتگي يك استعداد جوان
«باركد‌» يك عقبگرد آشكار در كارنامه كارگرداني است كه ترجيح مي‌دهد سالي يك فيلم بسازد بلكه از دخل و خرج گيشه سالانه سينماي ايران عقب نماند اما افسوس كه در اين تلاش براي فيلمسازي سالانه ذره ذره استعدادهايي كه در اين كارگردان وجود دارد هم هدر مي‌رود ...
نویسنده : هادي صداقت‌نژاد 
«باركد‌» يك عقبگرد آشكار در كارنامه كارگرداني است كه ترجيح مي‌دهد سالي يك فيلم بسازد بلكه از دخل و خرج گيشه سالانه سينماي ايران عقب نماند اما افسوس كه در اين تلاش براي فيلمسازي سالانه ذره ذره استعدادهايي كه در اين كارگردان وجود دارد هم هدر مي‌رود و فيلم به فيلم محصولي ابترتر و خنثي‌تر از قبل پيش‌روي مخاطب گذاشته مي‌شود.
مصطفي كيايي كارگردان «باركد‌» سعي زيادي دارد كه با مانور كردن بر چرايي سانسور شدن صداي يك رپر غيرمجاز از تيتراژ فيلمش خود را مظلوم نشان دهد. مظلوم از اين حيث كه فيلمش گرفتار مميزي موسيقي شده و اين بدترين برخورد با كارگرداني علاقه‌مند به موسيقي است(!) اما كيايي يادش مي‌رود كه بگويد بودن يا نبودن صداي يك رپر چه مشكلي از فيلمي حل مي‌كند كه از روايت گرفته تا ساختارش ساده انگارانه شكل گرفته است؟ فيلمي كه داستاني درست را در فرمي متناسب به خورد مخاطب داده باشد با يك تغيير تيتراژ شالوده‌اش به هم نمي‌ريزد و كارگردانش مدام مجبور نيست اداره نظارت را به‌خاطر حذف يك صداي چند دقيقه‌اي نكوهش كند. اما «‌باركد‌» نه فيلمنامه درستي دارد نه شخصيت‌پردازي كاملي و نه ساختار اجرايي هماهنگ و دقيقي و در نتيجه كارگردان بايد با توسل جستن به مميزي يك رپر، از پاسخگويي به همه اين كمبودها طفره رود.
    تجربه‌گرايي در بن‌بست
مصطفي كيايي مانند منوچهر هادي جزو كارگردانان تجربه‌گراي ماست و همين تجربه‌گرايي باعث شد بتواند از نوعي سينماي دم‌دستي كه «‌بعد‌از‌ظهر سگي ‌سگي‌» ارائه داده بود و نمونه‌اي تقليدي از «‌اخراجي‌ها‌» در «‌ضدگلوله‌» به يك درام خياباني نسبتاً خوش ساخت مثل «‌خط ويژه‌» برسد ولي مشكل اينجا بود كه تبديل «‌خط ويژه‌» به فيلم محبوب مخاطبان جشنواره سي و دوم باعث شد اين كارگردان در ساخته‌هاي بعدي‌اش به جاي امتداد تجربه‌گرايي سعي كند همان الگو را در «‌عصر يخبندان‌» و «‌باركد‌» تكرار كند؛ الگويي متكي بر حضور يك آقازاده در دل درام و چرخاندن بقيه كاراكترها حول وي و البته كه در اين چرخاندن نوعي تقليد كوركورانه از شكست زماني الخاندرو گونزالس ايناريتو و كوئنتين تارانتينو در «عشق سگي‌» و «‌پالپ فيكشن‌» هم به چشم مي‌خورد.
اما مشكل اينجاست كارگرداني به سراغ بازي با زمان مي‌رود كه كمترين دركي از فلسفه فرم ساختاري متكي بر رفت و برگشت زماني يا ساختار زماني متقاطع ندارد.
«باركد‌» يك داستان پركليشه و البته واپس‌گرا درباره تلاش‌هاي نافرجام دو جوان ابله براي رسيدن به خواسته‌هاي مادي خود را در شرايطي روايت مي‌كند كه كارگردان سعي زيادي كرده با رفت و برگشت‌هاي زماني به خيال خودش محصول مدرن تحويل مخاطب دهد اما مشكل اينجاست كه كليد رفت‌و‌برگشت زماني كه پيش‌رو گذاشتن بُعدي سوم از شخصيت‌ها وراي بعد ظاهري آنهاست ابداً در فيلم وجود ندارد.
    رفت و برگشت زماني براي چه؟
اگر تارانتينو در «‌پالپ فيكشن‌» زمان را به هم مي‌ريزد هدفش اين است كه با شكل دادن داويري به مركز زمان حال، درست شبيه خاطره‌نگاري‌هايي كه در ذهن صورت مي‌گيرد بعد سوم شخصيت‌ها را بيرون بكشد اما در «‌باركد‌» چه؟ كدام بُعد ديده نشده شخصيت‌هاي اصلي فيلم با رفت‌و‌برگشت‌هاي زماني ارائه مي‌شود. ماهيت تمام كاراكترها درست مانند تيپ‌هاي فيلمفارسي در روترين شكل ممكن قرار دارد و فقط دوز لودگي است كه در اين رفت و برگشت‌ها افزايش مي‌يابد؛ آن هم نوعي از لودگي كه تمركزش بر استفاده فراوان از ديالوگ‌هاي دوپهلوي جنسي است بلكه فقر درام به اين واسطه پوشش داده شود.
   افراط در لودگي‌هاي جنسي
بدبختانه كارگردان در اين لودگي‌هاي جنسي آنقدر پيش مي‌رود كه بررسي جداگانه ديالوگ‌هاي فيلم منهاي تصوير به شدت ناگوار به نظر مي‌رسيد. كافي است فكر كنيم اين فيلم اگر بنا باشد مانند برخي ديگر آثار سينمايي به صورت فيلم - راديو از يكي از شبكه‌هاي راديويي روي آنتن رود آنگاه چند درصد از آن بايد حذف شود. لودگي‌هاي ضداخلاق و ساختار روايي بي‌ربط و فقر ماده داستاني بكر را كه كنار بگذاريم به شخصيت‌پردازي ساده انگارانه‌اي مي‌رسيم كه كيايي از اغلب شخصيت‌ها و به‌خصوص «‌پدرخوانده‌» خود با بازي رضا كيانيان ارائه داده است. اين «‌پدرخوانده‌» كه انگار يك رانتخوار كلان يا «‌يقه سفيد‌» است به راحتي اسير ترفندهاي جواني مي‌شود كه تقريبا تمامي نقشه‌هاي كلاهبردارانه‌اش با شكست مطلق مواجه شده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن