تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819973525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موافقت با واردات ۱۵۰ هزار تن شكر تا خردادماه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: موافقت با واردات ۱۵۰ هزار تن شكر تا خردادماه
از سال ۹۳ تاكنون، وزارت جهاد كشاورزي محدوديت‌هايي براي واردات شكر به كار گرفته كه اين امر موجب غير فعال شدن كارخانجات تصفيه شكر خام و بيكاري ۳۰۰ هزار كارگر شده است، از اين رو وزير جهاد كشاورزي با واردات ۱۵۰ هزار تن شكر تا پايان خرداد موافقت كرده است.
نویسنده : بهناز قاسمی 


از سال ۹۳ تاكنون، وزارت جهاد كشاورزي محدوديت‌هايي براي واردات شكر به كار گرفته كه اين امر موجب غير فعال شدن كارخانجات تصفيه شكر خام و بيكاري ۳۰۰ هزار كارگر شده است، از اين رو وزير جهاد كشاورزي با واردات ۱۵۰ هزار تن شكر تا پايان خرداد موافقت كرده است.
گفته مي‌شود سياست‌هاي نا‌هماهنگ در واردات شكر در سال‌هاي ۹۲ و ۹۳ موجب ممنوعيت واردات شكر شده است. براساس آمار، در سال ۹۲ بيش از دو برابر نياز كشور شكر وارد شد به طوري كه بيش از 600 هزار تن شكر در انبار‌ها دپو شد و در سال ۹۳ نيز كارخانجات 4 ميليون و 400 هزار تن چغندرقند از كشاورزان خريدند و همزمان ۸۳۰ هزار تن شكر ديگر نيز وارد كشور شد. از اين رو از سال ۹۳ تاكنون وزارت جهاد كشاورزي اقدامات سختگيرانه‌اي را براي واردات شكر به كار گرفت به طوري كه در سال جاري نيز وزير جهادكشاورزي با واردات به شرط صادرات و عدم تزريق به بازار مصرف موافقت كرده است .
دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر با بيان اينكه پنج كارخانه تصفيه شكر در كشور موجود است، افزود: بقيه كارخانه‌هاي تصفيه شكر در حال حاضر مشغول به فعاليت هستند، اما ممكن است با ادامه روند ممنوعيت واردات شكر با كمبود ماده اوليه و قطع فعاليت مواجه شوند.
بهمن دانايي در مورد دليل تعطيلي كارخانه تصفيه شكر ورامين گفت: ماده اوليه اين كارخانه شكرخام است و با توجه به محدوديت واردات شكرخام در راستاي حمايت از توليد داخل، كارخانه تصفيه شكر ورامين با كمبود ماده اوليه براي ادامه فعاليت مواجه شده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه تا پايان خرداد قرار است، بيش از 300 هزار تن شكر خام به كشور وارد شود، آيا اين شكرهاي وارداتي در اختيار كارخانه‌هاي تصفيه شكر‌خام قرار مي‌گيرد، گفت: خير، مجوز شكر وارداتي بر اساس سهميه‌بندي به كارخانه‌هاي چغندري و نيشكري تعلق دارد تا از سود واردات آن مابه‌التفاوت قيمت عرضه شكر به بازار با قيمت مصوب، تأمين و جبران شود.
دانايي در پاسخ به اين سؤال كه براي حل مشكل اين كارخانه‌ها چه اقدامي انجام شده است، گفت: سال گذشته مقرر شد تا 300 هزار تن شكرخام براي ذخاير استراتژيك توسط شركت بازرگاني دولتي به كشور وارد شود كه فقط 150 هزار تن آن وارد شد.
دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر تصريح كرد: در راستاي فعاليت كارخانه‌هاي تصفيه شكر و به پيشنهاد اينجانب سال گذشته 150 هزار تن شكر وارداتي ذخاير استراتژيك براي تصفيه در اختيار كارخانه‌هاي تصفيه شكر قرار گرفت.
دانايي با بيان اينكه در مجموع كارخانه‌هاي چغندري و نيشكري و همچنين تصفيه شكر خام ظرفيت تبديل 5 ميليون تن شكر خام به سفيد را دارند، گفت: نياز داخلي به مصرف شكرسفيد حدود 2 ميليون تن است، بنابراين خود به خود كارخانه‌هاي كشور با كمتر از نيمي از ظرفيت خود كار مي‌كنند.
دبير انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر با بيان اينكه چندي پيش وزير جهاد كشاورزي موافقت خود را با ورود موقت شكر براي صادرات مجدد تا خرداد ماه اعلام كرد، گفت: در صورت تحقق اين امر تعدادي از كارخانه‌ها مي‌توانند فعاليت كنند يا ظرفيت غيرفعال خود را به راه‌اندازند.

  انحصار در واردات شكر
دبير انجمن صنفي تصفيه‌كنندگان شكر‌خام با بيان اينكه ادامه روند تأمين نشدن مواد اوليه كارخانه‌هاي تصفيه شكر منجر به بيكاري ۳هزار كارگر شده گفت: دادن مجوز واردات شكر به كارخانه‌هاي نيشكري و چغندري انحصار در واردات شكر خام است.
غلامحسين بهمئي در گفت‌وگو با فارس گفت: كارخانه قند ورامين با بيش از 80 سال سابقه يكي از قديمي‌ترين كارخانه‌هاي تصفيه شكرخام است كه با ظرفيت تصفيه روزانه 750 تن شكرخام فعاليت مي‌كرد.
وي دليل تعطيلي اين واحد و واحد‌هاي ديگر تصفيه شكر‌خام در كشور را نرسيدن ماده اوليه (شكرخام) به اين كارخانه عنوان كرد و افزود: از بيستم فروردين ماه 93 ثبت سفارش و واردات شكر از سوي وزارت جهاد كشاورزي ممنوع اعلام شده است.
وي تصريح كرد: بنابراين 15 واحد توليدي تصفيه شكر‌خام و توليد‌كنندگان قند به دليل عدم تأمين ماده اوليه با مشكل مواجه شده‌اند و برخي از اين كارخانه‌ها همچون كارخانه تصفيه شكر‌ ورامين تعطيل شده است.
دبير انجمن صنفي كارفرمايي تصفيه‌كنندگان شكرخام تصريح كرد: دولت سال گذشته براي رفع مشكل كارخانه‌هاي تصفيه شكر، مجوز واردات حدود 150 هزار تن شكرخام براي ذخاير استراتژيك را در اختيار پنج كارخانه تصفيه شكر داد تا شكر وارداتي را به صورت كارمزدي تصفيه كنند، اما اين ميزان تنها جوابگوي تأمين ماده اوليه حدود سه ماه كارخانجات بود.
بهمئي با بيان اينكه به بهانه ممنوعيت واردات شكرخام مجوز واردات به كارخانه‌هاي تصفيه شكر كه ماده اوليه و حياتي‌ آنها شكرخام است، داده نمي‌شود، گفت: اما با اقدامات كامل انحصارطلبانه وزارت جهاد كشاورزي در سال گذشته مجوز واردات بيش از 300 هزارتن و امسال مجوز واردات 500 هزارتن را به كارخانجات چغندري و نيشكري كه نياز اوليه آنها از چغندر و نيشكر توليد داخل تأمين مي‌شود، داده است.  دبير انجمن صنفي كارفرمايي تصفيه‌‌كنندگان شكر‌خام با بيان اينكه با اين اقدام انحصار و تبعيض ايجاد كرده‌اند، گفت: بنابراين يك صنعت تعطيل و از صنعت ديگر حمايت مي‌شود.
وي افزود: دليل اين كار را پرداخت بدهي ريالي يارانه‌اي به كارخانجات چغندري و نيشكري از سال گذشته و امسال به دليل عدم وجود نقدينگي دولت اعلام كرده‌اند.
بهمئي  اعلام كرد: عدم تأمين ماده اوليه و حمايت از يك صنعت و رها كردن صنعت تصفيه شكر منجر به بيكاري كارگران اين واحدها مي‌شود كه شكرخام مورد نياز خود را قبلاً از واردات تأمين مي‌كردند.
دبير انجمن صنفي كارفرمايي تصفيه‌كنندگان شكرخام با بيان اينكه وزارت جهاد كشاورزي صرفاً از كارخانه‌هاي چغندري و نيشكري حمايت مي‌كند، تصريح كرد: تكليف كارخانه‌هايي كه ماده خام اوليه آنها شكر خام وارداتي است، معلوم نيست.
وي با بيان اينكه واردات شكر‌خام قبل از سال 94 آزاد بود و كارخانجات تصفيه شكر‌خام، با واردات و براساس سيستم عرضه و تقاضا فعاليت مي‌كردند، تصريح كرد: اگرچه براساس مجوز وزارت جهاد واردات به قصد صادرات مجدد (ورود موقت) آزاد است، اما گمرك مخالف اينگونه واردات است و تاكنون اقدامي در اين رابطه انجام نشده است.
بهمئي با بيان اينكه توليد داخلي رشد خوبي داشته به طوري كه سال گذشته يك ميليون و 400 هزار تن شكر سفيد در كشور توليد شد، بيان داشت: نياز داخلي كشور به شكر 2 ميليون و 250 هزار تن است.
وي با بيان اينكه صدور مجوز واردات شكر خام بيانگر كسري شكر است، گفت: با اختصاص مجوز واردات شكرخام به كارخانجات نيشكري و چغندري در واردات اين كالا انحصار ايجاد شده است.
بهمئي با بيان اينكه واردات شكرخام براساس نظام تعرفه‌اي بايد كنترل شود، گفت: دادن مجوز به بخشي از صنعت قند و شكر يعني كارخانه‌هاي نيشكري و چغندري عملاً موجب عدم فعاليت كارخانه‌هاي تصفيه شكر به دليل نرسيدن ماده اوليه شده است.
وي با بيان اينكه دولت در مقابل تهيه ماده اوليه كارخانجات تعهد دارد، گفت: اگر دولت توان تأمين ماده اوليه كارخانجات تصفيه شكر را از توليدات داخلي دارد، آن را در اختيار ما قرار دهد و اگر ندارد، چرا مجوز واردات شكر خام را به كارخانه‌هاي چغندري و نيشكري مي‌دهد، اما همان مجوز را به ما نمي‌دهد.
دبير انجمن صنفي كارفرمايي تصفيه‌كنندگان شكرخام با بيان اينكه يارانه بايد از بودجه سالانه به توليد‌كنندگان پرداخت شود، گفت: دولت با دادن مجوز واردات شكرخام به كارخانجات چغندري و نيشكري قصد دارد تا از سود واردات بدهي ريالي يارانه‌اي به كارخانجات چغندري و نيشكري پرداخت كند كه اين كار عملاً پرداخت يارانه از جيب مردم است.  بهمئي بيان داشت: در صورتي كه ماده اوليه وارداتي كارخانجات تصفيه شكر‌خام تأمين شود، ما حاضر هستيم، مابه‌التفاوت قيمت عرضه شكر در كارخانه را با قيمت مصوب كه 230 تومان است، پرداخت كنيم.  وي تعداد كارخانه‌هاي تصفيه شكرخام در كشور را 14 مورد عنوان كرد و گفت: ظرفيت توليد اين كارخانه‌ها سالانه 800 هزار تن است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن