تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798671008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگ خطر زلزله بزرگ پایتخت شنیده شد/ روزی که تمام تهران، شهران می شود!


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
زنگ خطر زلزله بزرگ پایتخت شنیده شد/ روزی که تمام تهران، شهران می شود!
آیا مسئولین با انفجار غرب تهران بیدار شدند
زنگ خطر زلزله بزرگ پایتخت شنیده شد/ روزی که تمام تهران، شهران می شود! مانورهای مدیریت بحران و سعی در ساماندهی بهتر شهر در این سالها نشان از جدی بودن این بحران می دهد. اما تا چه توانسته ایم شرایط مساعدی را برای روز موعود به کار گیریم.


سرویس اجتماعی فرهنگ نیوز: ساعاتی از ابتدایی ترین سحر یازدهم ماه مبارک رمضان نگذشته بود که انفجار مهیبی در یکی از مسیرهای پر تردد منطقه شهران در غرب تهران به وقوع پیوست.
 
روز حادثه (جمعه) و ساعت آن (پیش از طلوع آفتاب) باعث شد حادثه ای که می توانست تلفات جانی بسیاری را در پی داشته باشد شکر خدا فاجعه عظیمی رخ نداد. از ابتدایی ترین ساعات حادثه اخبار ضد و نقیضی منتشر گردید. اما در آخرین اطلاع رسانیهایی که صورت گرفته است حادثه تلفات جانی را در پی نداشته است.
 
انفجار گاز که در عمق زمین رخ داد و خانه های مجاور را نیز مورد حمله آتش قرار داد دررسانه های بیگانه نیز مخابره شد. حادثه جمعه شهران هرچند به دلایلی که ذکر شد تلفات جانی و مالی کمتری داشت اما تا مدتها سیستم های مخابراتی، آب ، برق و در یک کلام کلیه نیازهای اصلی ساکنان منطقه و گاه فراتر از منطقه را مورد تأثیر قرار داد. قطع شدن ارتباط خطوط همراه اول، تلفن های ثابت و همچنین آب و برق و گاز منطقه هنوز در مواردی گزارش شده است.
 
هرچند این موضوع از زاویه های مختلفی بررسی و تحلیل گردیده است اما شاید بهترین زاویه نگاه برای چنین اتفاقی با در نظر گرفتن افق آینده ای باشد که شاید فاصله چندانی از آن نداشته باشیم. اتفاقی که همواره در کمین پایتخت نشینان بوده است و هر از چند گاهی مسئولین سعی می کنند با برگزاری مانورهای مختلف یادی از این مهمان ناخوانده داشته باشند تا در صورت ورود بتوانند پذیرایی مناسبی داشته باشند.
 
زلزله در تهران افسانه ای نیست که حتی برای اندیشیدن به آن هم بخواهیم لب در دهان بگزیم. مانورهای زلزله سازمان مدیریت بحران و سعی در ساماندهی بهینه شهر در این سالها نشان از جدی بودن این بحران می دهد. اما تا چه توانسته ایم شرایط مساعدی را برای روز موعود به کار گیریم.
 



 
پس از این اتفاق مهمترین موضوعی که برای هموطنان جلوه می کند، خسارات احتمالی مالی و جانی، نحوه ساماندهی و نگاه مسئولین به این موضوع است. آرامش روحی و روانی آسیب دیدگان و اطمینان از سازماندهی توسط مسئولین و درایت و سرعت عمل آنها در چنین مواقعی مرهمی است که بر مصیبت این چنینی می تواند تسکینی هرچند موقتی داشته باشد. در مقابل بی برنامگی و عدم پذیرش مسئولیت در چنین شرایطی علاوه بر خسارات جانی و مالی خسارات روحی و روانی را تحمیل می کند که شاید کسی برنامه ای برای تسکین آن در نظر نگرفته باشد.
 
امروز انفجار یک لوله گاز باعث بروز خساراتی در یک منطقه تهران گردید که ضمن اینکه تا ساعتها در رسانه ها منتشر گردید نتوانست در مواردی آرامش خاطر را برای ساکنان یک منطقه کوچک از تهران با وجود خساراتی که در مقابل خسارتی همچون زلزله جبران نماید. اما فردا روزی که شاید فاصله کمی با آن داشته باشیم تهران و امثال تهران با حادثه هایی روبرو خواهد شد که تلفات آن به مراتب فراتز از حد بیان است. تا جاییکه نگارنده از بیان خسارات آن با مانوری که مسئولین، توفیقی اجباری حضور را در منطقه شهران پیدا کردند حکایت مشت نمونه خروار بر این ماجرا داشت.
 



 
اقدام دیرهنگام در قطع گاز، عدم پذیرش مسئولیت و در نهایت پذیرش خسارت به آسیب دیدگان، قطع زیرساختهای ارتباطی تا مدت زمان طولانی که تا کنون نیز ادامه دارد و ... با وجود زحمات نیروهای امدادی موضوعی است که باید از زاویه نگاهی فراتز از فعالیت های روزمره این زحمتکشان مورد توجه و پرداخت قرار گیرد. همچنین عدم یکپارچگی در امداد رسانی و مدیریت واحد یکی از موضوعاتی است که حتی در مانورهای برگزار شده نیز اشکالاتی در آن وجود داشته است و شهردار تهران نیز در صفحه شخصی اینستاگرامش به آن اشاره کرده بود.
 
با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و درس گرفتن از بروز چنین حوادثی که آزمون مناسبی برای مسئولین است می توان شرایط را بهبود بخشید  و به این ترتیب حادثه شهران کمکی برای بحران و فاجعه تهران می تواند تلقی شود. 





95/3/29 - 11:44 - 2016-6-18 11:44:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن