تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816463643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از شوخي و سوتي تا اعتراض به صدا و سيما


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از شوخي و سوتي تا اعتراض به صدا و سيما
وقتي سرهنگ عليرضا عليفر از نام «دولاب امير» در گزارش زنده بازي ايرلند – لهستان استفاده مي‌كرد، نمي‌دانست كه به‌جاي خواندن نام سازنده استاديوم شهر نيس فرانسه اسير شيطنت‌هاي يك جوان ايراني شده است...
نویسنده : الناز خمامي زاده 
وقتي سرهنگ عليرضا عليفر از نام «دولاب امير» در گزارش زنده بازي ايرلند – لهستان استفاده مي‌كرد، نمي‌دانست كه به‌جاي خواندن نام سازنده استاديوم شهر نيس فرانسه اسير شيطنت‌هاي يك جوان ايراني شده است، اما حالا مشخص شده كه اين كار چيزي فراتر از يك شوخي بوده است . اين جوان گفته كه شوخي‌اش با عليفر در اعتراض به صدا و سيمايي بوده كه به مخاطب اهميت نمي‌دهد.
بروز برخي اتفاقات گاه نشان مي‌دهد كه چگونه ميزان هوشمندي و توانمندي جوانان در استفاده از ابزار و فناوري‌هاي روز رو به گسترش است ؛ نسلي كه به موازات اين ميزان هوش و اطلاعات، توقع خاص خود را از ابزار سرگرمي‌ساز همچون تلويزيون و رسانه ملي دارند. وقتي انتظارات برآورده نشود، مخاطبي نيز در كار نخواهد بود.

 در گزارش روز دوشنبه، بازي تيم‌هاي ايرلند و لهستان عليرضا عليفر به عنوان گزارشگر بازي طبق معمول در حال ارائه اطلاعات مربوط به استاديوم و ورزشگاه محل برگزاري اين بازي بود. يك جوان ايراني كه با نحوه گزارش عليفر و استفاده او از اطلاعات ويكي پديا آشنا است، از اين فرصت استفاده كرده و با رجوع به ويكي پديا و با استفاده از قابليت ويرايش آن نام خودش را به جاي نام مهندس ناظر استاديوم شهر نيس فرانسه ثبت مي‌كند. به اين ترتيب عليفر طبق روال معمول به ويكي پديا مراجعه مي‌كند و در دقيقه 76 بازي نام «دولاب امير» را به عنوان مهندس ناظر اين ورزشگاه بر زبان مي‌آورد.
 
اين شوخي بلافاصله در شبكه‌هاي مجازي دست به دست شد. ابتدا همه تصور مي‌كردند كه هدف او شخص عليفر بوده است؛ گزارشگري كه در كنار جواد خياباني گزارشگري بيشتر بازي‌هاي يورو 2016 را بر عهده دارد. حتي شخص عليفر هم به اين شوخي واكنش نشان داد و در گفت‌وگو با يكي از رسانه‌ها گفت كه از امير دولاب چندان دلخور و ناراحت نيست: « به هر حال من نمي‌دانستم كه مي‌شود اطلاعات سايت مرجعي مثل ويكي پديا را ويرايش كرد. براي همين وقتي پرينت اطلاعات مربوط به ورزشگاه را گرفتم و مطالعه كردم، در گزارش هم از آنها استفاده كردم. حالا اين وسط يك جواني كه خواسته شوخي كرده باشد يا دوست داشته كه اسمش در گزارش زنده يك بازي مهم گفته شود، كمي شيطنت كرده و كمي هم از ذكاوت و خوش‌ذوقي‌اش استفاده كرده، رفته اطلاعات مربوط به نام سازنده ورزشگاه را تغيير داده و اسمش هم گفته شده است. يك مقدار هم اين مسئله در فضاي مجازي براي مردم جذاب شده است. خب اينكه مردم از اين اتفاق لبخندي بزنند، خيلي اتفاق بدي هم نيست و من هم فكر نمي‌كنم اتفاق خيلي بدي افتاده باشد. از اين آقاي امير دولاب هم اصلاً دلخور نيستم و حتي اگر با هم روبه‌رو شويم، رويش را مي‌بوسم و با هم عكس يادگاري هم مي‌گيريم.» با اين وجود و در حالي كه همه اين اتفاق را يك شوخي برداشت كرده بودند، امير دولاب وسط كار آمد و شيرين‌كاري خودش را در سطح شبكه‌هاي مجازي پخش كرد و آن را يك حركت اعتراض‌آميز عليه صدا و سيما عنوان كرد. اين جوان كه حالا نامش حسابي بر سر زبان‌ها افتاده گفته است: «از عليفر عذرخواهي خواهم كرد، اما اين كارم اعتراض به صداوسيما بود كه به مخاطب اهميت نمي‌دهد. بالاخره يك جا مخاطب به ستوه مي‌آيد.»

اين جوان به طور مشخص نگفته كه چه چيز موجب نارضايتي او از صدا و سيما و بروز اين اتفاق شده است. با اين حال پيشتر در مورد ورزش و گزارش‌هاي ورزشي، پخش با تأخير و نبود مديريت صحيح سانسور كه با پخش صحنه‌هاي تكراري و خسته كننده همراه مي‌شد، باعث بروز بحث‌هاي زيادي در فضاي مجازي شده بود تا جايي كه بسياري از مخاطبان برنامه‌هاي ورزشي اعتقاد داشتند كه بيشتر از خود بازي، صحنه‌هاي آهسته بازي را تماشا مي‌كنند.
 
حالا اما حداقل درباره بازي‌هاي يورو 2016 مي‌توان گفت كه با يك نظارت مهندسي شده و در اوج هيجان تماشاي فوتبال، مخاطبان كمتر معطل پخش صحنه‌هاي آهسته و تكراري بازي‌ها مي‌شوند.  شوخي جوان ايراني با گزارشگر بازي ايرلند - لهستان و در نتيجه شوخي با صدا و سيما كه در كوچك‌ترين سطح خودش اتفاق افتاده، علاوه بر اين مي‌تواند تلنگري براي رسانه ملي باشد؛ رسانه‌اي كه به فربه شدن با نيروهاي مازاد شهرت دارد. چنانكه از سال 84 تا سال 92 تعداد كاركنانش دو برابر شده و به رقمي حدود 41 هزار نفر رسيده است. اين رسانه حالا بايد از اين جمعيت 41 هزار نفري، نيروهاي با استعدادش را انتخاب كند و به فكر آينده باشد؛ چرا كه صدا و سيما برخلاف نسل‌هاي قبل با نسلي متفاوت سر و كار دارد. اين نسل از هوش و توانمندي خاصي در استفاده از ابزار و تكنولوژي روز برخوردار است و همسطح اين ميزان از هوشياري و توانمندي، بهترين‌هاي رسانه‌اي را براي خود مي‌طلبد. اين به معناي آغاز يك راه بسيار دشوارتر براي رسانه ملي است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن