تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838099764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله مصباح: صفرهای حساب بانکی ملاک روزی حقیقی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: آیت‌الله مصباح: صفرهای حساب بانکی ملاک روزی حقیقی نیست سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایسنا نوشت:رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که رزق انسان بهره حقیقی است که از مال بدست آمده‌اش می‌برد، گفت: اموال انباشه و استرس‌ها و مشکلات زندگی مادی نشان از رزق واقعی نیست.

آیت الله مصباح یزدی دوشنبه شب در درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، گفت: از روزی که انسان لذت‌های دیگر را درک نکرده است، لذاتی مثل خوردن و خوابیدن و بهبود درد را درک می‌کند و عوامل طبیعی باعث می‌شود که انسان به دنبال کسب لذت و دوری از رنج بر بیاید. وی افزود: از آنجایی که بین لذات مطلوب و غیر مطلوب تضاد به وجود می‌آید انسان به دنبال انتخاب می‌رود؛ در این مسیر سه مرحله روی می‌دهد؛ نخست، لذت‌های آنی و لحظه‌ای که در عرف نیز این لذت به معنی عام به کار برده می‌شود. این عضو جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: در قرآن کریم در خصوص خمر و شراب آخرتی مباحثی بیان شده است که در بهشت، بهشتیان نیز شراب می‌خورند، ولی شرابی که نه عقل را ضایع می‌کند و نه دردی به انسان اضافه می‌کند؛ بلکه لذت بخش حقیقی است. اهم اظهارات عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در ادامه بخوانید؛ *گاهی متوجه می‌شویم برای اینکه این لذت برای ما پیدا شود، باید یک مقدماتی انجام شود و این گونه نیست که هر کاری انجام دهیم؛ گاهی باید مقدماتی فراهم کرد تا به امر لذیذ برسیم که در این جا مساله منفعت بوجود می‌آید. *مرحله اول که در حین انجام کار انجام می‌شود لذت و الم است، مرحله دوم اینکه این مساله نفع و ضرر است و مقدمه است و سوم تزاحم بین نفع و ضرر مطرح می‌شود که مصلحت می‌گویند. *برخی بیان می‌کنند که مصلحت عنصری غیر از لذت است که این امر درست است، ولی در نهایت باید گفت که انسان به دنبال فرار از درد و رنج است که اگر مستقیم باشد آن را لذت گویند و اگر مقدمه باشد آن را منفعت گویند و اگر در مقام ترجیح باشد، این امر را مصلحت می‌نامند. * زمانی که فردی به کاری عادت کرد، نمی‌تواند آن را ترک کند؛ عادت به برخی گناهان نیز همین گونه است که در آینده به امری کاملا عادی تلقی می‌شود و به نوعی اسیر آن گناه می‌شود، ولی مومن باید بر نفس خود امیر باشد نه اسیر آن شود. *هر کار اختیاری نیازمند شناخت و میل است و این نیز میل به عنصری است که دارای لذت است؛ حال اگر بخواهیم به ترک لذت میل کنیم نیازمند یک تصمیم قوی و نیرومند است. *در حدیث قدسی عنوان شده است که قسم به عزت و جلال و تسلطی که بر عرش دارم، هیچ بنده‌ای نیست که میل خود را بر میل من مقدم بدارد؛ ولی اگر خواسته دل خود را مقدم داشت، نخست کار او را پراکنده می‌کنم، دوم دنیای او را آشفته می‌کنم و آنچنان دلش را مشغول امور دنیا می‌کنم که دیگر به کارهای دیگر نمی‌رسد. *ممکن است افرادی بیان کنند که در جامعه مشاهده می‌کنیم که افرادی که به دنبال حلال و حرام نیستند، پول‌های کثیری ذخیره کرده‌اند ولی باید به این نکته اشاره کرد که صفرهای بانکی با نفعی که آنها از زندگی می‌برند متفاوت است و ملاک روزی حقیقی نیست. *انسان‌های بسیاری هستند که مال فراوانی دارند ولی خداوند مقدر کرده است که آنچه از زندگی نصیب آنها می‌شود بسیار کم باشد و به اندازه یک نان جوی سوخته از زندگی لذت برد. 216216

کلید واژه ها: محمد تقی مصباح یزدی - ثروت -




سه شنبه 25 خرداد 1395 - 12:30:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن