تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802895778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبارزه با قاچاق کالا از طرح شبنم تا کد رهگیری


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مبارزه با قاچاق کالا از طرح شبنم تا کد رهگیری
با وجود اینکه در دولت های مختلف، راهکارهایی برای مقابله با قاچاق کالا به اجرا در آمده اما همچنان شاهد بازار پر رونق این پدیده شوم هستیم.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پدیده قاچاق طی چندسال گذشته مشکلات اساسی در اقتصاد کشور ایجاد کرده و با وجود اینکه در دولت های مختلف، راهکارهایی برای مقابله با آن به اجرا در آمده اما همچنان شاهد بازار پر رونق این پدیده شوم در بخش های مختلف هستیم.


بر این اساس اجرای طرح شبنم یکی از این راهکار های مبارزه با ورود غیر قانونی کالا به کشور بود که در زمان دولت پیشین با پيشنهاد و پيگيری ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز به منظور شفاف‌سازی گردش كالا و اطلاع از اصالت و قاچاق نبودن آن ،در وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت کلید خورد؛ در این طرح متقاضی کالا با پيامك كردن كد مندرج در برچسب شبنم به شماره سامانه طرح و یا به صورت تلفنی و یا ارتباط با سامانه اینترنتی شبنم می توانست از اصل بودن کالای مورد نظر اطمینان حاصل کند.
 
در زمان اجرایی شدن  طرح شبنم، منتقدان ایرادات مختلفی را بر این روش وارد دانستند به طوریکه در سال 1392 و پس از گذشت دو سال از اجرایی شدن طرح، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی وجود حفره های اطلاعاتی در این طرح را متذکر شد که نه تنها باعث جلوگیری از کالای قاچاق نشده، بلکه به نحوی در راستای رسمیت بخشیدن به کالای قاچاق بوده است.


بر اساس این گزارش در دولت یازدهم نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت که معتقد بود ادامه این طرح ضرورتی ندارد چراکه با گذاشتن این کدها بر روی کالاهای وارداتی هم عملا نتوانسته‌اند جلوی قاچاق کالا را بگیرند، اجرای آن را ملغی اعلام کرد؛ وی در خصوص راهکار  مبارزه با قاچاق کالا تاکید داشت باید روشی ایجادشود که کنترل بیشتری بر واردات صورت گیرد.


اما با گذشت 2.5 سال از کنار گذاشتن طرح شبنم و ایران‌کد، مجددا دولت به ‌دنبال بازگرداندن این طرح‌ ها و یا طراحی ابزاری مشابه آن افتاد چراکه در این مدت بازار قاچاق پر رونق شده بود به گونه ای که انواع کالاها با برچسب های تقلبی کد شبنم و ایران کد با ظاهری موجه خرید و فروش می شد.


بر همین اساس گلستانی زاده معاون برنامه ریزی،‌ نظارت و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تازگی از آغاز طرح کد رهگیری به عنوان جایگزین "شبنم" و "ایران‌کد" در سال ۹۵ خبر داده است.


گلستانی زاده با اشاره به اینکه قاچاق یکی از عوامل اخلال در اقتصاد مقاومتی است افزود: قاچاق از 6 میلیارد دلار در سال 84 با روند رو به رشد به 19 میلیارد در سال 87  و 25 میلیارد دلار در سال 92 رسید که این آمار شامل 17.2 قاچاق ورودی و حدود7.8 میلیارد دلار قاچاق خروجی است.


گلستانی زاده افزود: با آسیب شناسی و برنامه ریزی که انجام شد در سال  93 توانستیم ضمن مهار رشد قاچاق درحوزه کنترل و کاهش آن هم اقدامات خوبی انجام دهیم به نحوی که قاچاق در پایان سال 93، با حدود 5 میلیارد دلار کاهش به 19.8 میلیارد دلار رسید.


معاون برنامه ریزی،‌ نظارت و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق  کالا و ارز افزود: کشورمان 100 میلیارد دلار حجم تجارت، 144 گمرک داریم در حالی که در اقتصاد هایی بزرگتر از اقتصاد ما مانند کره جنوبی با 1000 میلیارد دلار حجم تجارت، 59 گمرک وجود دارد که این تعدد گمرک ها منافذی برای ورود و خروج کالا  می شود.


گلستانی زاده با بیان اینکه بیشترین حجم واردات و صادرات ما از 28 گمرک انجام می شود ادامه داد: از این تعداد تنها در 11 گمرک،‌ دستگاه ایکس ری داریم و کنترل دستی و چشمی ،‌ کامل و کافی نیست.


وی گفت: پارسال 52 کانتینر حامل یخچال قاچاق ، 62 کانتینر باتری خودرو، 49 هزار قلم کالا خانگی،‌ 9 کانتینر لوازم خانگی آلمانی، 500 هزار قلم تجهیزات پزشکی به ارزش بیش از 73 میلیون دلار، لنج حامل 32 هزار گوشی موبایل ، 150 تن پوشاک قاچاق کشف شد.


معاون برنامه ریزی،‌ نظارت و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق  کالا و ارز با بیان اینکه امسال هم‌ 9 کانتینر پوشاک قاچاق کشف شد افزود: برنامه ریزی برای برخورد با  قاچاق های کلان و سازمان یافته، پیگیری تسهیل تجارت فرامرزی، رفع موانع تجارت سالم و مدیریت تقاضا از رویکرد های این ستاد برای  مبارزه با قاچاق است.


گلستانی زاده افزود: برای کنترل کالاها طرح کد رهگیری، مطرح و آئین نامه آن نوشته شده است و اجرای آن امسال در برخی کالاها آغاز می شود. 


حال باید منتظر ماند و دید که اجرای این طرح جدید چه میزان بر کاهش قاچاق موثر خواهد بود و آیا سودجویان روشی برای دور زدن این ابزار پیدا می کنند یا خیر؟





۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن