تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803032388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا «ایستاده در غبار» فیلم مهمی در سینمای ایران است که باید دیده شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: چرا «ایستاده در غبار» فیلم مهمی در سینمای ایران است که باید دیده شود؟
نکته ی دیگری که در مورد فیلم «ایستاده در غبار» به ذهن می رسد، شیوه ی روایت منحصربفرد و جذاب برای ساخت این فیلم است. روایتی که تلفیقی است از ساختار سینمای مستند و داستانی و آنقدر در این پرداخت وسواس خرج شده است که کمترین خرده را به ان می توان گرفت.
عصرایران ؛ رضامیرمحرابی - فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان این روزها در سینماهای کشور اکران شده است. اثری که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر جایزه بهترین فیلم را کسب کرد و تحسین های بسیاری را برانگیخت.

اما چرا ایستاده در غبار فیلم مهمی در تاریخ سینمای ایران است و باید دیده شود؟ در توضیح و واکاوی این مساله باید به چند نکته توجه شود؛ بیایید به کمی عقب تر برگردیم و به روزهایی برویم که جوانی به اسم «محمدحسین مهدویان» مستندی ساخت با نام «آخرین روزهای زمستان» که روایتی مستندگونه و بازسازی شده از سالهای دفاع مقدس و شهید باقری بود. آن مستند در سال 1391 تحسین های بسیاری را برانگیخت و در جشنواره سی و یکم فیلم فجر در بخش مستند سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری را کسب کرد.

تحسین هایی که پس از ساخت آن مستند، روانه ی تیم تولیدش و به خصوص مهدویان جوان شد، این ایده را در ذهن او ایجاد کرد که این بار با همان فرمول و پرداختی سینمایی تر به سراغ یک سوژه ناب و دراماتیک برود. آن هم زندگی سردار احمد متوسلیان که بالقوه یک قصه ی جذاب و مرموزانه را در درون خود داشت.

قهرمانی زمینی، جذاب و دوست داشتنی

نخستین نکته ای که در متفاوت و مهم بودن «ایستاده در غبار» می توان به آن پرداخت، سوژه و قهرمان فیلم است. حاج احمدی که در فیلم می بینیم یک قهرمان باورکردنی، ملموس و زمینی است که هر مخاطبی با هر سنی با آن ارتباط برقرار می کند. برگ برنده فیلم پردازش شخصیت حاج احمد متوسلیان است. قهرمانی که عصبی می شود، فریاد می زند، شرمنده می شود، درگیر می شود و یک موجود زمینی است با تمام ویژگی هایی که از یک انسان انتظار می رود. شاید یکی از دلایلی که در این سالها مخاطبان امروزی با آثار دفاع مقدسی سینمای ایران ارتباط درستی برقرار نکرده اند مربوط به پردازش شخصیت قهرمان هایی بوده است که گویی از از بدو تولد بی خطا بوده اند و از آسمان به زمین آمده اند.

این که ما در ابتدای فیلم از کودکی حاج احمد با او همراه و با گذشته پرتلاطم او مواجه می شویم بیننده را به پیگیری ادامه مسیری که قرار است قهرمانش طی کند راغب می کند. او به معنای واقعی فرمانده است، جسور است و شمایل یک قهرمان برای یک اثر سینمایی را دارد.

تاکیدی بر ظرفیت‎های تمام نشدنی سینمای دفاع مقدس

اگر به تولیدات دفاع مقدسی و جنگی سینمای ایران از ابتدا تاکنون نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که هیچ سینماگری جسارت آن را نداشته برای یک اثر داستانی سینمایی چنین بی پروا به سراغ قهرمانان دفاع مقدس برود و جز حاتمی کیا که فیلم «چ» را در مورد شهید چمران ساخت اثر قابل توجه دیگری در ذهن ها نمانده است. در واقع مهدویان با ساخت «ایستاده در غبار» یک هدیه ی شکوهمند به سینمای دفاع مقدس اعطا و به همگان ثابت کرد در دل اتفاقات آن سالها می توان آثاری قابل اعتنا و وِیژه یافت و فیلم هایی با وسواس و ظرافت مورد نیاز تولید کرد.

از معدود آثار سینمای دولتی که در ذهن‎ها خواهد ماند

اما مساله ی دیگری که در مورد این فیلم به ذهن می رسد این است که «ایستاده در غبار» را می توان محصولی از یک سینمای سفارشی و دولتی نامید. البته آنقدر سینمای ایران در این سالها متکی به کمک دولت بوده است که شاید نتوان نقش کمک های دولتی در کل تولیدات یک سال سینمای ایران را انکار کرد اما اگر بخواهیم دقیق تر به سینمای سفارشی و دولتی بپردازیم تجربه ثابت کرده است بیشتر فیلم هایی با محتوای ارزشی که با بودجه دولتی و زمینه سفارشی ساخته شده است آثار ضعیف و یا متوسطی بوده اند که خیلی زود از ذهن ها پاک و فراموش می شوند. «ایستاده در غبار» اگرچه با پول دولتی ساخته شده است اما شمایل یک اثر سفارشی ناقص را ندارد و باید به گروه تولید کننده و کارگردان جوانش تبریک گفت که چنین اثر قابل توجهی ساخته اند. اثری که بی شک در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد شد. امید است محمدحسین مهدویان پس از این فیلم نیز با دقت و ظرافتی که در او سراغ است به فیلمسازی اش ادامه دهد و حواشی دیگری او را درگیر نکند.

بهره گیری از روایتی خاص، متفاوت و جذاب

نکته ی دیگری که در مورد فیلم «ایستاده در غبار» به ذهن می رسد، روایت منحصربفرد و جذاب برای ساخت این فیلم است. روایتی که تلفیقی است از ساختار سینمای مستند و داستانی و آنقدر در این پرداخت وسواس خرج شده است که کمترین خرده را به ان می توان گرفت. البته ممکن است عده ای سلیقه‎ی سینمایی‎شان این جنس از روایت را هرگز نپسندد و معتقد باشند این فیلم با تسامح وارد بخش مسابقه سینمای ایرانِ جشنواره فجر شده است و جایش در بخش مسابقه مستند بوده است. اما با همین وجود آن چه که مخاطب روی پرده‎ی سینما می بیند روایتی جذاب و سرگرم کننده است که لحظه ای او را رها نمی کند و خروجی اش به معنای واقعی سینماست. استفاده ی بجا از صداهای واقعی و تصاویر بازسازی شده‎ی نابی که انسان را به آن روزهای پرتلاطم پرتاب می کند امتیازهایی است که نباید نادیده گرفته شود. طراحی صحنه، لباس و گریم هایی منحصربفرد که در این سالها در سینمای ایران کمتر دیده شده است به همراه بازی ناب و شوکه کننده بازیگر نقش حاج احمد که در عمق نقش فرو رفته است از شگفتی هایی است که در این فیلم به چشم می آید.

آیینِ آشنازدایی و یک پیشنهاد جدید برای مخاطبان سینمای ایران

مخاطب سینما همواره به دنبال دیدن آثار متفاوت و ماندگار است. ضعفی که در سینمای ایران همواره به چشم آمده فقر تولید آثار متنوع در ژانرهای مختلف سینما است. شاید بتوان گفت در سینمای ایران، فقط آثار کمدی و اجتماعی به اندازه کافی تولید شده است و در دیگر گونه ها مانند سینمای اکشن، فانتزی و حتی جنگی آثار متفاوت و جذابی که ماندگار شود نداشته ایم یا در بهترین حالت بسیار کم داشته ایم.  آنچه که «ایستاده در غبار» با خود به همراه دارد پیشنهاد جدیدی است که مخاطبان سینمای ایران با آن مواجه شده اند و ممکن است عده ای دست رد به سینه اش بزنند و عده ای هم با آغوش باز این پیشنهاد جدید را بپذیرند و از معاشرت با آن لذت برده و دستاورد نوینی را کشف کنند.

آیینِ آشنازدایی از آنچه که در این سالها در سینمای ایران وجود داشته به خوبی در این فیلم قابل بررسی است و اگر با چشم دل به سینما بروید و این فیلم را با حوصله تماشا کنید، از دیدن آن پشیمان نخواهید شد و لذت کم نظیری را تجربه خواهید کرد.



تاریخ انتشار: ۰۴:۰۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 13 June 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن