تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818757305




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انبارهاي گندم محل دپوي كالاي قاچاق شد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انبارهاي گندم محل دپوي كالاي قاچاق شد!
با آنکه دبير كميته مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران از دپوي كالاي قاچاق در انبار‌هاي گندم خبر مي‌دهد...
نویسنده : بهناز قاسمی 


با آنکه دبير كميته مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران از دپوي كالاي قاچاق در انبار‌هاي گندم خبر مي‌دهد، معاون وزير جهاد كشاورزي آن را تكذيب كرده و مي‌گويد در سيلوهاي دولتي فقط گندم نگهداري مي‌شود نه كالاي قاچاق، اين درحالي است كه به گفته يك منبع آگاه در ماه‌هاي اخير برخي از سيلوها محل نگهداري برنج، حبوبات وساير كالاهاي قاچاق به كشور شده‌اند.

پديـده قاچاق دركشورهايي كه سيستم قيمت‌گذاري ناكارآمد دارند يا هزينه‌هاي توليـد در آنهـا بـالاسـت و تجـارت خـارجي بـا موانـع بيشتري روبه‌رو است، بيشتر ديده مي‌شود. با اين حال به لحاظ اينكه در ايران يك اقتصاد نه چندان كارآمد جريـان دارد كـه اصول اقتصادي در مسائل مختلف به درستي اجرا نمي‌شود، نسبت به كالاهاي مختلف در بازار، نياز قابـل تـوجهي وجـود دارد كه بخشي از نيازهاي داخل از طريق مبادي غيررسمي مثل قاچاق تأمين مي‌شود. طبق آمار ارائه شده از سوي ستاد مبارزه باقاچاق كالا سالانه ۱۵ ميليارد دلار قاچاق در كشور رخ مي‌دهد و در دو سال  اخير حدود ۱۰ ميليارد دلار قاچاق كالا كاهش داشته است. از انواع ميوه‌هاي خارجي گرفته تا پوشاك، سيگار، لوازم خانگي و... همگي به صورت غيرقانوني وارد مرز‌هاي كشور مي‌شود و گفته مي‌شود كه اين كالاها به صورت سازمان‌يافته با كانتينر به كشور وارد و به تهران حمل شده و از آنجا به ساير استان‌ها منتقل مي‌شود.

اما به رغم تأكيدات رهبري بر مبارزه با قاچاق كالا و حمايت از توليد داخل، اخباري مبني بر نگهداري كالاهاي قاچاق در انبارهاي گندم منتشر مي‌شود. به گفته يك منبع آگاه، اخيراً در انبار‌هاي گندم كالاهاي قاچاقي مانند برنج، حبوبات و ساير موادغذايي نگهداري مي‌شد كه شناسايي شده است. همچنين روز گذشته نيز دبير كميته مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران با تأكيد بر اينكه محل دپوي كالاهاي قاچاق از اين استان خارج شده است، گفت: گزارش‌هاي به دست آمده حاكي از آن است كه انبارهاي گندم در برخي استان‌هاي همجوار، به محل دپوي كالاي قاچاق تبديل شده است.

علي‌اكبر پوراحمدنژاد با اشاره به تلاش كميته مبارزه با قاچاق كالاي استان تهران به منظور ناامن‌سازي فضاي اين استان براي قاچاقچيان كالا اظهار كرد: در سال جاري با توجه به مراقبت‌ از مبادي ورودي و بررسي انبارها و اقداماتي از اين دست به دنبال ناامن كردن فضاي استان براي قاچاقچيان كالا هستيم چراكه معتقديم اگر فضاي استان تهران به عنوان بزرگ‌ترين هدف و مقصد كالاي قاچاق در كشور ناامن شود، قطعاً انگيزه‌ براي ورود كالاي قاچاق به كشور نيز كاهش خواهد يافت.

وي ادامه داد: به دنبال اين اقدامات استان تهران، شاهد هستيم كه محل دپوي كالاهاي قاچاق از استان تهران به استان‌هاي همجوار تغيير كرده و گزارش‌هاي به دست آمده حاكي از آن است كه انبارهاي گندم در برخي از استان‌هاي همجوار استان تهران به محل دپوي كالاهاي قاچاق تبديل شده است.

وي افزود: خوشبختانه هماهنگي‌هاي لازم با استان‌هاي همجوار انجام و مقرر شده است تا شناسايي باندها و محموله‌هاي قاچاق در استان تهران اتفاق افتاده و عمليات دستگيري متهمان و كشف محموله‌ها با اقدام مشترك استان‌هاي درگير انجام شود.
  
جهاد كشاورزي تكذيب كرد
اما معاون وزير جهاد كشاورزي در واكنش به پيدا شدن كالاهاي قاچاق در سيلوهاي گندم استان‌هاي همجوار تهران گفت: در سيلوهاي گندم دولتي به غير از گندم چيز ديگري ريخته نمي‌شود و تا به امروز چنين چيزي در بخش دولتي به گوش من نخورده است. علي قنبري اظهار كرد: شركت بازرگاني دولتي به عنوان يك شركت دولتي چنين چيزي را ندارد و من در مجموع چنين اخباري را تا به امروز نشنيده‌ام كه كالاي قاچاق در سيلوهاي گندم قرار گيرد. معاون وزير جهاد كشاورزي تأكيد كرد: در مجموع در بخش سيلوهاي دولتي گندم چنين چيزي وجود خارجي ندارد و كالاي قاچاق در آنها يافت نمي‌شود، البته معاون وزير جهاد دپوي كالاي قاچاق را در سيلوهاي غيردولتي تكذيب نكرد.
 
سيلوهاي بخش خصوصي قادر به نگهداري كالاي قاچاق نيستند
همچنين دبيركل كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي با بيان اينكه سيلوهاي گندم شكل منطقي براي نگهداري هيچ كالايي غير از غلات ندارند، گفت: با توجه به شكل ظاهري سيلوها نگهداري كالايي به غير از غلات در اين سيلوها ممكن نيست.

كاوه زرگران در گفت‌وگو با تسنيم، در خصوص پيدا شدن كالاي قاچاق در برخي از انبارهاي گندم شهرستان‌هاي اطراف تهران اظهار كرد: به‌طور كلي در سيلوهاي گندم و غلات نمي‌توان كالاي ديگري نگهداري كرد و منظور از پيدا شدن كالاي قاچاق در انبارهاي گندم بي‌معني است، مگر آنكه در اطراف اين سيلوها انبارهاي مسقفي وجود داشته باشد كه كالاي قاچاق در آنها نگهداري شود. وي افزود: سيلوهاي گندم و غلات به دليل شكل ظاهري و قاعده 16 متري كه دارند توجيه اقتصادي و منطقي براي نگهداري كالاي قاچاق در آنها وجود ندارد. زرگران تصريح كرد: سيلوهاي گندم و غلات بخش خصوصي انبارهاي سرپوشيده و مكانيزه‌اي در كنار خود ندارند كه امكان نگهداري كالاي قاچاق در آنها وجود داشته باشد. دبيركل كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي گفت: در حال حاضر نيز فصل برداشت گندم و غلات بوده و سيلوها زير بار غلات برداشت شده رفته است و سيلوهاي بخش خصوصي اطراف تهران براي صنايعي مانند آردسازي و خوراك طيور مورد استفاده قرار مي‌گيرد و تا به امروز خبري در خصوص نگهداري كالاي قاچاق در آنها منتشر نشده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن