تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820907917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرمان رهبري صادر شد، اشتغال منتظر اقدام و عمل مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فرمان رهبري صادر شد، اشتغال منتظر اقدام و عمل مسئولان
رئيس‌جمهور: يك ميليون شغل ايجاد می‌کنیم / وزير كشور: بيكاري و تورم ۲برابر مي‌شود / «توليد داخلي، علاج ركود و اشتغال خيلي مهم است؛ شرمندگي اين حقير از اينكه جواني بيكار با دست خالي به خانه مي‌رود، كمتر از خود او نيست.»
نویسنده : محمدرضا هاديلو 


«توليد داخلي، علاج ركود و اشتغال خيلي مهم است؛ شرمندگي اين حقير از اينكه جواني بيكار با دست خالي به خانه مي‌رود، كمتر از خود او نيست.» اين جمله‌اي از حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس دهم بود كه غوغايي به پا كرد. زماني كه معظم‌له عنوان كردند با ديدن خجالت يك جوان به علت بيكاري، شرمنده مي‌شوند، حتماً مسئولان امر بايد مي‌مردند و آن را نمي‌شنيدند.

ايشان در شرايطي اين مطلب را عنوان كردند كه گزارش‌هاي موجود، وضعيت بازار كار را خوب توصيف نمي‌كند. از عملكرد دولت چنين استنباط مي‌شود كه اين اقتصاد توان توليد اشتغال و فرصت‌هاي كاري را ندارد و همين مسئله باعث انباشت تقاضا براي كار شده است، به طوري كه بر اساس آمارهاي رسمي ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار و طبق آمارهاي غيررسمي ۵ ميليون بيكار متقاضي شغل در كشور وجود دارد.

با اين حال معاون وزير كار با اعلام اينكه تعيين سهميه اشتغال براي دستگاه‌ها متوقف شده و شوراي‌ عالي اشتغال به دنبال اينگونه برنامه‌ها نيست، از تأكيد رئيس‌جمهور براي دستيابي به يك ميليون اشتغال در سال خبر داد.

اما روز گذشته وزير كشور با بيان اينكه «منابع داخلي ما جوابگوي رشد ۸درصدي اقتصاد نيست»، اعلام كرد كه با منابع موجود رشد اقتصاد نهايتاًً 1/5 تا ۳درصد خواهد بود كه با اين رشد، بيكاري و تورم در مدت كوتاه دو برابر مي‌شود.

وقتي مقام معظم رهبري در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس دهم با اشاره به تلاش دشمن براي استفاده از حربه اقتصاد به منظور ضربه زدن به نظام اسلامي، گفتند‌‌«اگر‌چه برخي ناشي‌گري‌ها انجام شد و برخي مواضع و صحبت‌هاي منفعلانه، دشمن را در استفاده از حربه تحريم، تشجيع كرد اما بايد مشكلات اقتصادي به ويژه ركود و اشتغال حل شوند و صِرفِ صحبت، فايده ندارد»، به تك تك مسئولان و مديران فهماندند كه ديگر از ارائه گزارش و آمار و ارقام و وعده و وعيد بپرهيزند و از اين پس فقط در مورد مسائلي صحبت كنند كه انجام شده و به نتيجه رسيده است.

ايشان، حل موضوع ركود و اشتغال از طريق رونق توليد داخلي را از اولويت‌هاي اصلي و بسيار مهم در بخش اقتصاد برشمردند و خاطرنشان كردند: «خجلت و شرمندگي نظام از بيكاري يك جوان، از خجلت و شرمندگي جوان بيكار در خانواده خود، بيشتر است، بنابراين بايد براي حل اين مشكل، اقدامات جدي انجام شود.»
 
دولت به‌جاي درخواست، لايحه بدهد
براساس جديدترين گزارش ارائه شده از سوي مركز آمار ايران، تعداد بيكاران در پايان سال ۹۴ حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر بوده، در حالي كه مركز پژوهش‌هاي مجلس تعداد بيكاران را با احتساب نااميدشده‌ها از يافتن شغل و اشتغال ناقص ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر مي‌داند و وزير كشور هم در گزارش خود به مجلس، تعداد بيكاران را ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام كرد.

به عقيده كارشناسان افزايش آمار بيكاران با بالا رفتن ميزان آسيب‌هاي اجتماعي، بزهكاري، طلاق و در نتيجه بالا رفتن ميزان هزينه‌هاي اجتماعي كشور رابطه مستقيم دارد؛ موضوعي كه براي هر دولتي امتياز منفي به شمار آمده و نشان از بي‌برنامگي آن در عرصه‌هاي مختلف است.

در همين راستا، رئيس مجلس شوراي اسلامي در روزي كه وزير كشور به مجلس رفته بود با اشاره به گزارش آسيب‌هاي اجتماعي از سوي وزير گفت: «هم حاشيه‌نشيني و هم بيكاري و طلاق و اعتياد بايد به طور خاص مورد توجه قرار گيرد.» علي لاريجاني تأكيد كرد: «بحث ما با وزير محترم كشور اين است كه بخشي از كارهاي‌تان را كه درخواست از مجلس است، در قالب لايحه به مجلس بياوريد.»
 
نمره منفي براي عملكرد دولت
در حالي كه معاون وزير كار از تأكيد رئيس‌جمهور براي دستيابي به يك ميليون اشتغال در سال خبر مي‌دهد، كارشناسان در ارزيابي عملكرد دولت در زمينه اشتغال طي سه سال اخير به آن نمره منفي مي‌دهند.  آمارها نشان مي‌دهد دولت در مدت سه سال گذشته هنوز موفق به برداشتن گام‌هاي اساسي و بزرگ در زمينه اشتغال نشده است و اندك رشد اقتصادي سال گذشته نيز ناشي از رشد فروش نفت بود و به فعاليت بخش خصوصي ارتباطي نداشت.  به جرئت مي‌توان گفت بسته فعلي اشتغال‌زايي دولت كوچك است و اگر هم دولت از ايجاد اشتغال صحبت مي‌كند به بخش دولتي مربوط است. اكثر سرمايه‌گذاري‌هاي دولت مربوط به فعاليت‌ها و پروژه‌هاي دولتي بوده و شواهد نشان مي‌دهد كه دولت تلاش كرده خارجي‌ها را به مشاركت در فعاليت‌هايي مانند نفت و تأسيسات مرتبط با آن، هواپيمايي، پتروشيمي و فولاد تشويق كند. البته در اين مسير هم به مشكلات زيادي برخورده كه اكثراً به نتيجه نرسيده‌اند.

در همين رابطه دكتر غلامرضا مقدم، جامعه‌شناس معتقد است قبل از شعاري و عجولانه وارد بحث شدن بايد برنامه‌ريزان و سياستگذاران بدانند واقعاً در كشور چه تعداد بيكار داريم.  اين استاد دانشگاه ادامه مي‌دهد: «جنسيت‌، ميزان تحصيلات و سن بيكاران بايد به‌دست بيايد بعد براي آنها فكري كرد. اگر امروز مي‌بينيم وضع بازار و كار اينقدر اسفبار شده است به خاطر كوتاهي مسئولان است زيرا در اصل ۲۹ قانون اساسي به صورت جدي، مسئوليت‌هايي بر عهده دولت‌ها براي ايجاد اشتغال قرار گرفته است كه بايد مورد توجه قرار مي‌گرفت.»

وي با اشاره به دولتي شدن كارها و ضربه آن به ايجاد فرصت‌هاي شغلي تأكيد مي‌كند: «شرايط ايجاد اشتغال در بخش‌هاي دولتي محدود است و اگر دولت مي‌خواهد در اين زمينه موفق شود بايد به بخش خصوصي توجه ويژه داشته باشد. بر همين اساس اگر توليد ناخالص داخلي ناشي از رشد فعاليت بنگاه‌هاي خصوصي و تعاوني در كشور رشد كند، آن وقت اشتغال واقعي نيز ايجاد مي‌شود.»
 
اول به ميدان بياييد بعد حرف بزنيد
وقتي رئيس‌جمهور وعده ايجاد يك ميليون فرصت شغلي طي يك سال را داد ناخودآگاه به ياد صحبت‌هاي ايشان در ارديبهشت ماه افتاديم كه گفت: «از اشتغالزايي 1/2 ميليون نفري در دو سال گذشته خبر داد.» آن روز آقاي روحاني حرف‌هايي زد كه هيچ يك از مردم ايران نمي‌توانستند آن را درك كنند. يا حداقل برايشان اصلا ملموس نبود.  در حالي كه دولت ادعا كرده در فاصله 92 تا94 حدود 1/2 ميليون شغل ايجاد شده اما آمارهاي رسمي چنين چيزي را نشان نمي‌دهد و اشتغال خالص دراين دوره نه تنها بيشتر نشده بلكه 41هزار نفر هم كمتر شده است.  مطابق آمار مركز آمار بيكاري در سال 94 باز هم افزايش يافت. چكيده نتايج طرح آمارگيري نيروي كار سال 94 حاكي از افزايش 0/4 درصدي نرخ بيكاري نسبت به سال قبل آن يعني 93 است.  هنوز از ياد‌ها نرفته است كه حسن روحاني براي پيروزي در انتخابات يازدهم وعده‌هاي زيادي در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... به مردم داد كه يكي از مهم‌ترين آنها وعده اشتغال به تحصيلكرده‌ها و بيكاران بود اما به‌رغم گذشت سه سال از روي كار آمدن دولت يازدهم هنوز هم بيكاري معضل بسياري از جوانان و خانواده‌هاست؛ معضلي كه به نظر مي‌رسد دولت يازدهم عزم جدي براي حل آن ندارد و تنها در خصوص آن حرف مي‌زند و هشدار مي‌دهد و آمارهاي دور از واقعيت ارائه مي‌كند؛ موضوعي كه موجب شد روز گذشته آيت‌الله نوري همداني از مراجع تقليد هم به آن واكنش نشان دهد و بگويد: «متأسفانه مشكلات اقتصادي و تورم و ركود جدي است و براي راهكارها بايد به ميدان آمد و حرف زد.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن