تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804699846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دليل ارائه آمار هنگفت ايرانيان خارج‌نشين چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دليل ارائه آمار هنگفت ايرانيان خارج‌نشين چيست؟
كارشناسان مي‌گويند چه كساني از متغير بودن آمار ايرانيان خارج‌نشين بين 5 تا 22ميليون نفر سود مي‌برند / 102 ميليون ايراني در داخل و خارج از كشور زندگي مي‌كنند كه تعدادي از اين افراد فوت شده‌اند ولي اطرافيان‌شان از طريق شناسنامه متوفي در حال دريافت خدمات مختلف در كشور هستند...
نویسنده : محمدرضا هاديلو 


«102 ميليون ايراني در داخل و خارج از كشور زندگي مي‌كنند كه تعدادي از اين افراد فوت شده‌اند ولي اطرافيان‌شان از طريق شناسنامه متوفي در حال دريافت خدمات مختلف در كشور هستند!» اين بخشي از صحبت‌هاي معاون سازمان ثبت احوال كشور است كه روز گذشته عنوان كرد و با اين كار سؤالات زيادي را به وجود آورد. آمار 102ميليون ايراني در شرايطي مطرح مي‌شود كه چندي پيش اعلام شده بود تعداد ايرانيان خارج از كشور حدود 5 تا 6 ميليون نفر است اما حالا اگر جمعيت ايران را 80 ميليون نفر فرض كنيم بايد گفت 22 ميليون ايراني در سراسر دنيا پراكنده‌اند كه رقمي قابل‌تأمل است؛ رقمي كه از هيچ قانوني تبعيت نمي‌كند و حتي مي‌تواند به ضرر نظام تمام شود.

 خردادماه 1391 بود، يعني درست چهار سال پيش، در حالي كه مسئولان شوراي ايرانيان خارج از كشور مدعي شده بودند3 تا 6 ميليون ايراني در خارج مقيم هستند، آمارهاي منتشره از سوي مراجع رسمي خارجي نشان مي‌داد اين تعداد كمتر از يك ميليون نفر است.

در آن روز علي اصغر شعردوست، دبير شوراي ايرانيان خارج از كشور در مصاحبه‌اي تعداد شهروندان ايراني را كه در كشورهاي ديگر زندگي مي‌كنند، بين 3 تا 6 ميليون نفر تخمين زد و در توضيح نبود آماري مشخص و دقيق گفت: «به دلايل مختلف اين آمار ثابت، رسمي و مشخص نيست ولي گفته مي‌شود اين تعداد بين 3 تا 6 ميليون نفر هستند.»

اما در همان زمان مراجع رسمي در كشورهايي همچون امريكا، كشورهاي حوزه بريتانيا و كانادا آماري از تعداد ايرانيان شهروند در كشورهاي‌شان ارائه كردند؛ آماري كه صداي رسانه‌هاي داخلي را درآورد و از نهادهاي مربوط در داخل كشور از جمله شوراي ايرانيان خارج از كشور خواستند آمار رسمي تعداد ايرانيان خارج از كشور را منتشر كنند.

با اين حال تا به امروز آمار دقيقي از جمعيت ايرانيان خارج از كشور منتشر نشد تا اينكه روز گذشته معاون سازمان ثبت احوال كشور با اعلام اين مطلب كه « 102 ميليون ايراني در داخل و خارج از كشور زندگي مي‌كنند كه تعدادي از اين افراد فوت شده‌اند» رقم جديدي را وارد آمار كشور كرد كه بايد سال‌ها از ابعاد گوناگون مورد بررسي قرار گيرد.  محمد ابراهيم طريقت در شرايطي از وجود 22 ميليون ايراني در خارج از مرزهاي كشور خبر داد كه خودش با بيان اينكه مأموريت اصلي ثبت احوال ايجاد بستر براي شناسايي ايرانيان است، خاطرنشان كرد: «آماري كه براي ثبت وقايع چهارگانه تهيه مي‌شود پايه‌ برنامه‌ريزي و طراحي نقشه راه براي آينده كشور خواهد بود.» حال مشخص نيست در اين آشفته‌بازار آمار جمعيتي چه كساني مي‌خواهند براي آينده اين كشور برنامه‌ريزي كنند.
 
كمتر از يك ميليون ايراني خارج‌نشين داريم
براساس آخرين آماري كه در سال 91 از سوي مركز آمار ايرانيان حاضر در امريكا منتشر شده، تعداد ايرانيان مقيم امريكا كه از پدر و مادري ايراني متولد شده‌اند در سراسر خاك امريكا 215 هزار و 640 نفر اعلام شد. در ادامه همين آمار تعداد ايرانياني كه پدر و مادر آنها ايراني است و مقيم امريكا هستند با در نظر گرفتن عدد قبل و جمع با آن عدد 289 هزار و 465نفر عنوان شد.

كشور كانادا هم كه به نوعي كشور مقصد دوم ايرانيان در قاره امريكاست، شمارشي كاملاً شبيه و نزديك به امريكا را منتشر كرد و از جمعيت 243 هزار و 210 نفري ايرانيان مقيم كانادا خبر داد.
اداره امور اتباع خارجي كشورهاي حوزه بريتانيا هم با ارائه آماري از ايرانيان مقيم اين كشور جمعيت اين گروه از اتباع خارجي را حدود 90هزار نفر اعلام كرد.

پيش از اين نيز آمار ايرانيان حاضر در كشور تركيه جمعيتي بالغ بر 30 هزار نفر عنوان شده بود.  با اين اوصاف در صورتي كه معيار را آمارهاي منتشر شده از سوي ادارات دولتي كشورهاي مورد اشاره بخواهيم در نظر بگيريم و با تعميم اين آمار به كشورهاي ديگر و ايرانيان حاضر در آن، تعداد كل ايرانياني كه در كشورهايي غير از ايران زندگي مي‌كنند با ارفاق به عدد يك ميليون هم نمي‌رسد.

گفتني است شوراي ايرانيان خارج از كشور كه در اواخر سال 1383 تشكيل و در دولت نهم با نظر رئيس‌جمهور با ارتقاي سطح به نهاد رياست جمهوري منتقل شد، هنوز در اين زمينه حرفي براي گفتن ندارد اما با مراجعه به صفحه اطلاعات مربوط به جمعيت ايرانيان مقيم خارج در صفحه شوراي ايرانيان با يك صفحه خالي مواجه مي‌شويم؛ مسئله‌اي كه نشان مي‌دهد يا هنوز تعداد ايرانيان خارج‌نشين براي اين شورا مشخص نيست يا ترجيح بر اين است تا اطلاع ثانوي با اين اعداد و ارقام بازي شود.
 
يارانه براي افرادي كه نيستند
با اينكه بيش از يك سال است كه دولت اعلام كرده مردم براي تعويض كارت‌هاي ملي خود اقدام كنند اما بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال، تا كنون فقط 15 ميليون ايراني درخواست كارت ملي هوشمند كرده‌اند كه براي بيش از 9 ميليون نفر كارت‌هاي مورد نظر صادر و تحويل شده و كارت 6 ميليون نفر ديگر به زودي صادر و تحويل خواهد شد.

از طرف ديگر، كارشناسان معتقدند بازي با شناسنامه متوفي‌ها و آمارسازي در عرصه جمعيت كشور براي گروهي درآمدهاي كلان به همراه دارد.  به عنوان مثال اگر از جمعيت 20 ميليوني خارج‌نشين فقط 5ميليون نفرشان صوري باشد و ماهانه 45 هزار و 500 تومان يارانه دريافت كنند در هرماه 227ميليارد و 500 ميليون تومان سرمايه از كشور خارج مي‌شود؛ رقمي كه مي‌تواند كليد بسياري از قفل‌هاي داخلي باشد.

البته همين مسئله در داخل نيز به وقوع مي‌پيوندد، وقتي معاون سازمان ثبت احوال كشور مي‌گويد بخشي از اين جمعيت فوت كرده‌اند ولي اطرافيان‌شان از طريق شناسنامه متوفي در حال دريافت خدمات مختلف در كشور هستند! به همين معناست.

دريافت يارانه، اولين تخلفي است كه مي‌توان با شناسنامه متوفي انجام داد.
 
فقط پز خارج‌نشينان را مي‌دهيم
به هر حال چنين به نظر مي‌رسد كه در داخل كشور آمار دقيقي از جمعيت كل ايرانيان در دنيا وجود ندارد و همه ما عادت كرده‌ايم كه هر از گاهي اخبار موفقيت ايرانيان خارج از كشور را بشنويم. نام ايرانيان شاغل در هاليوود، فوتباليست ها، دانشمندان و پزشكان بيشتر در رسانه‌ها مطرح مي‌شود و مردم آنها را مي‌شناسند اما افراد ديگري هم هستند كه در مشاغل ديگري فعاليت مي‌كنند و خيلي نام‌شان مطرح نمي‌شود.

چندي پيش در دولت فعلي تلاش‌هايي شده بود با ايرانيان خارج از كشور ارتباط برقرار شود و از موفقيت‌هاي آنان براي پيشرفت كشور استفاده شود كه بعداً منتفي شد. در دولت قبلي هم سعي مي‌شد نخبگان ايراني مهاجر با ارائه تسهيلاتي به كشور برگردانده شوند تا از قابليت‌هاي آنها استفاده شود كه آن پروژه هم به نتيجه مطلوب نرسيد.

ايده استفاده از مهاجران براي رشد كشور كاري بوده كه در كشورهاي ديگر هم استفاده شده، مثلاً كشور چين توانست با به كارگيري طرح‌هايي از پتانسيل بالاي نيروي انساني مهاجرش استفاده كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن