تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815323085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرفتن جان طالبان یا جان دادن به تروریسم


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
گرفتن جان طالبان یا جان دادن به تروریسم
گرفتن جان طالبان یا جان دادن به تروریسم القاعده به اقرار برخی از دولتمردان آمریكایی، یك مجموعه تروریستی آمریكاساخته است و طالبان برادر دوقلوی آن سا لهاست كه در افغانستان، پاكستان و برخی دیگر از مناطق جهان در حال انجام اقدامات تروریستی است.


گروه سیاسی و بین الملل فرهنگ نیوز ، پریسا کاکاوند : آمریكا همواره سعی دارد از هر تهدیدی فرصت لازم را فراهم آورد و از آن بهره مورد نظر خود را ببرد. این راهبرد سبب شده است كه آمریکا در بسیاری از موارد در جا یجای جهان با ایجاد تهدیدهای مورد نیاز خود، فرص تهایی را برای خود فراهم كند.
 
تروریسم یكی از مه مترین این مقولات است كه واشنگتن طی 15 سال گذشته به شدت از آن استفاده كرده است. 11 سپتامبر و فرو ریختن بر جهای دوقلوی تجاری، این فایده را برای آمریكا داشت كه از تروریسم فردی و جمعی به تروریسم دولتی، نهادینه شده و فراملیتی پناه ببرد و سپس حملات خود را به مناطق مختلف جهان آغاز كند.
 
القاعده به اقرار برخی از دولتمردان آمریكایی، یك مجموعه تروریستی آمریكاساخته است و طالبان برادر دوقلوی آن سا لهاست كه در افغانستان، پاكستان و برخی دیگر از مناطق جهان در حال انجام اقدامات تروریستی است. اگرچه طالبان همچون القاعده خیلی دست و پای خود را بلند تعریف نكرده و حوزه محدودتری را برای عملیا تهای خود انتخاب م یكند، اما همیشه گزینه مورد توجه آمریكا بوده است که گاهی اوقات با آن به مبارزه مستقیم م یپردازد و گاهی به مذاكره م ینشیند.
 
آخرین تحولات در ای نباره به مذاكرات طالبان با دولت افغانستان ، همزمان با حمله آمریكا و كشته شدن ملامنصور ، رهبر طالبان بازم یگردد. طالبان با رهبری ملامنصور توانسته بود به انسجام درونی خود بیفزاید و حتی با دولت افغانستان به مذاكره بنشیند تا امتیازات لازم را بگیرد؛ اما با كشته شدن رهبر طالبان این امكان وجود دارد كه طالبان با چال شهای نسبی درونی مواجه شود.
 
حال پرسش این است كه چرا آمریكا علاق همند است كه طالبان با مذاكره جذب سیاست و دولت )افغانستان( شده و از نظام یگری فاصله بگیرد؟ یا اینكه چرا آمریكا همزمان به دنبال تضعیف و پراكندگی درونی طالبان است؟ آیا آمریكا طی سا لهای اخیر بر روی گروه تروریستی دیگری دست گذاشته و از آن طریق سود و زیان خود را بررسی م یكند؟
 
این روزها موضوع داعش زمینه داغی را برای تروریسم و مبارزه با آن ایجاد كرده است که به نوعی همان راهبرد ایجاد تروریسم و مقوله فرصت و تهدید است. هنوز این پرسش بنیادی وجود دارد كه چگونه داعش یكباره سر از تحولات منطق های درآورد و به بزر گترین و ثروتمندترین دستگاه تروریستی در جهان تبدیل شد و اینكه چرا ائتلاف عریض و طویل غربی  منطق های نتوانسته است این چالش بی نالمللی را برطرف كند؟
 
آیا داعش هم مانند دیگر گرو ههای تروریستی قبلی كه در سطح وسیعی دست به عملیات م یزنند ، دس تساز است؟! تحلی لهای مختلفی در این زمینه ارائه شده است كه برخی به آن پاسخ منفی داد هاند و برخی دیگر چنین رویكردی را از سوی غرب )آمریكا( تأیید كرد هاند؛ اما بررسی یک رخداد عظیم تاریخی كه اتفاقا در صدمین سالگرد وقوع آن ب هسر م یبریم، م یتواند به ما نشان ههایی را باز نماید كه گویای درستی این مسئله است و دس تساز بودن داعش از سوی غرب را بیان میک‌ند.
 
این اتفاق تاریخی و نامیمون قرارداد سرّی سایكس  پیكو (انگلیس و فرانسه) است كه صد سال پیش به فروپاشی امپراتوری عثمانی و ایجاد كشورهای جدیدی در منطقه منجر شد كه عربستان سعودی یكی از آنهاست. مسئله این است كه طی سا لهای گذشته كمتر این امكان وجود داشت كه رسان ههای غربی از این قرارداد سرّی تاریخی انتقادی داشته باشند، اما به تازگی انتقادها از این تقسیم غربی منطقه بسیار افزایش پیدا كرده است و غربی ها به گونه ای از قرارداد سایكس  پیكو عقب نشینی كرده و از اعراب منطقه دلجویی می كنند كه گویا خود زخم سرزمینی دید هاند.
 
در یكی از مهمترین تحلیل ها، بی بی سی اینگونه نوشته است : "داعش تنها گروهی است كه پس از صد سال توانست قرارداد سایكس  پیكو را به هم بریزد و با برداشت مرزهای بین سوریه و عراق گام تغییر مرزها را بردارد." آیا این حمایت غیرمستقیم از داعش حاکی از همان راهبرد فرصت و تهدید است؟ آیا غرب خواهان تغییر مرزهای منطق های است و برای این زایش دردناك از چاقوی داعش استفاده می كند؟ بی بی سی حتی یك گام جلوتر گذاشته و گفته است كه "آیا در دل این تحولات یك تصمیم غربی دیگر برای تقسیم مرزها وجود دارد؟"
 
بی بی سی در این زمینه دست روی كردها گذاشته و نوشته است : "اما ظهور داعش این ظرفیت را بیش از گذشته به سیاستگذاران غربی ثابت کرد و اکنون کردها نیرویی جدی و اثرگذار در خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) شده اند که اگر قرار باشد بار دیگر پشت درهای بسته، برای این بخش از جهان به منظور ترسیم جغرافیای سیاسی تازه پیمان سرّی نوشته شود، جای شک نیست که دیگر همچون سایکس  پیکو نادیده گرفته نخواهند شد."
 
از این منظر همه رقبای داعش باید تضعیف شوند، حتی اگر نمایش مبارزه با داعش نیز به اجرا درآید. طالبان به رهبری ملامنصور برخلاف برخی دیگر از گرو هها
همچون بوكوحرام، یكی از این گزین هها بوده است كه علاق های برای همراهی با داعش نشان نم یداد. بنابراین، در حال حاضر طالبان باید به نفع داعش تضعیف شود!









95/3/17 - 15:59 - 2016-6-6 15:59:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن