تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820797118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران و اعراب؛اتحاد ناممکن،توافق محتمل


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


ایران و اعراب؛اتحاد ناممکن،توافق محتمل وبلاگ > مسلم، متین - راه حل های ایرانی – عربی حسین موسویان گرچه حاوی نکات مهمی هستند، اما مواردی نیستند که عدم توجه به آنها الزاما وضعیت مناسبات ایرانی - عربی را وخیم تر و یا برعکس اوضاع را بهتر کند. نکته اصلی آنجاست که راهکار های ارائه شده توسط این دیپلمات سابق ایرانی ، تحت تاثیر نوعی برگرفتگی از سنت های قدیمی سیاسی منطقه قرار دارد که زمان فاصله گرفتن از آنها کم کم فرا رسیده . درک متفاوت از مفاهیم مدرن "منافع ملی و امنیت راهبردی" در کنار مشارکت هم سطح با متحدان جدید و تازه نفس ؛ دو سوی مناقشه را ضرورتا به سمت برداشتی غیر متعارف از همسایگی و آنچه خود برادری توصیف می کنند سوق داده است.



حسین موسویان دیپلمات ارشد وعضو تیم پیشین هسته‌ای ایران می گوید"" روابط ايران و شوراي همكاري خليج فارس روند تخاصمي بسيار خطرناكي را طي ميكند كه ميتواند به تقابل تمام عيار ختم شود"". او هفته گذشته با انتشار مقاله ی در پایگاه خبری هافینگتون پست تلویحا میپرسد" آیا مناسبات ایران و عربستان به سمت یک رویارویی گریز ناپذیر حرکت می کند؟".
موسویان که به دلیل نزدیکی به وزارتخارجه ایران نظراتی مطرح می کند که احتمالا میتواند انعکاس دهنده غیر رسمی نظرات دستگاه دیپلماسی ایران باشد، نسبت به روابط ایران با کشورهای عربی هشدار داده و با ذکر دلایلی نتیجه می گیرید""عربستان به ليست تهديدات اصلي امنيت ملي ايران اضافه شود"". او می نویسد به 7 دلیل مخاطره سعودی ها برای امنیت ایران جدی ست:
1-تشكيل یک جبهه متحد مخفي ضد ایرانی با همکاری تل آويو.
٢- احياء ملي گرايي عربي نه عليه اسراييل بلكه عليه ايران.
٣-تشكيل جبهه متحد هلال سني عليه ايران.
٤ -تشكيل جبهه متحد عربي-إسرائيلي عليه حزب الله.
٥- ممانعت از كاهش خصومت و دشمني واشنگتن علیه تهران.
٦- حمایت گسترده از گروههاي تروريستي ايراني.
٧- ايجاد آشوب در مناطق سني نشين ايران.
موسویان آنگاه برای آنچه از دیدگاه او راه حل ایرانی - عربی توصیف شده 5 پیشنهاد مطرح می کند:
1-درک مشترک و همکاری در مورد معضلات.
2- کنترل تسلیحات، درگیریهای منطقه ای و تماسهای نظامی.
3- تقویت عدم اشاعه سلاحهای کشتار جمعی.
4-ایجاد منطقه عاری از سلاحهای کشتارجمعی. 5-نهایی کردن معاهده عدم تجاوز به خاک یکدیگر،تشکیل تیمهای مشترک همکاری در زمینه هایی همچون امنیت،اقتصاد،فرهنگ،علم،محیط زیست. . دیدگاه های حسین موسویان در بخش دلایل مناقشات به خوبی نشان میدهد منطقه با یک تورم بدخیم دیپلماسی روبروست. اما راه حل های او کار گشاخواهند بود!؟. موسویان در هافینکتون پست امیدوارانه می نویسد"" نكات مورد ابهام اين است آيا شوراي همكاريهاي خليج فارس در اين مسير شريك تمام عيار رياض خواهد شد ياخير؟ چهار كشور عمان، إمارات، كويت و قطر نگرانيهاي خود در استراتژي محمد بن سلمان فرمانده جوان و جديد نيروهاي مسلح عربستان عليه ايران را دارند و بهمين دليل هم حاضر به پذيرش دعوت رياض براي قطع روابط ديپلماتيك با تهران نبودند"".
گرچه موارد اشاره شده توسط موسویان حاوی نکات مهمی ست، اما فکر می کنم نکاتی نیستند که عدم توجه به آنها الزاما وضعیت مناسبات ایرانی - عربی را وخیم تر و یا برعکس اوضاع را بهتر کند.در واقع اگر شرایط کنونی منطقه نتیجه به قول موسویان سوءتفاهم میان تهران وریاض بود و طرفین صرفا نیازمند تذکر و توصیه اخلاقی یک قدیس هستند! شاید راهکار های ارائه شده توسط او می توانست به فرمولی برای حل و فصل مناقشات دیرینه منطقه تبدیل شود .کما اینکه خود او به این نکته اشاره می کند . نکته اصلی آنجاست که راهکار های ارائه شده توسط این دیپلمات سابق ایرانی ، تحت تاثیر نوعی برگرفتگی از سنت های قدیمی سیاسی منطقه قرار دارد که زمان فاصله گرفتن از آنها کم کم فرا رسیده . درک متفاوت از مفاهیم مدرن "منافع ملی و امنیت راهبردی" در کنار مشارکت هم سطح با متحدان جدید و تازه نفس ؛ دو سوی مناقشه را ضرورتا به سمت برداشتی غیر متعارف از همسایگی و آنچه خود برادری توصیف می کنند سوق داده است.
آنچه که همواره و تا کنون تحت عنوان عوامل اصلی ثبات و امنیت در خلیج فارس مطرح می شناختیم،اینک با رویکرد عمومی تردرخاورمیانه، عملا پای دیگر قدرت های نوظهور جدید مانند ترکیه و روسیه را به منطقه باز کرده. ضمن آنکه کاهش نفوذ و تضعیف موقعیت ایالات متحد در منطقه بر پیچیدگی ماجرا به شدت افزوده است. از نگاه عربی هم اگر به موضوع نگاه کنیم، روابط ایران و ایالات متحده احتمالا در انتظار آینده یی متفاوت از آنچه تا کنون بوده بسر میبرد.شاید نه خیلی نزدیک ،اما نه چندان دور.
اکنون مسئله این نیست که چگونه تهران میتواند با اعراب به تفاهم مستقیم برسد. مسئله این است که تهران اولا؛ با تغییرات اجتناب ناپذیر سیاسی در منطقه ؛ٍحضور دیگر بازیگران در خاورمیانه وتغییر نگاه اعراب به ایران چگونه کنار خواهد آمد؟. ثانیا،فارغ از پیشنهاد های حسین موسویان ،در شرایط کنونی آیا اعراب واقعا خواهان توافق امنیتی با تهران بوده و تنها منتظر بهانه آن هستند؟. شخصا بعید می دانم.دیدگاه های این دیپلمات برجسته بر چنین فرضی مبتنی ست که البته ابهامات مطرح شده را برطرف نمی کند. صرف عدم همدلی امارات وعمان و کویت با عربستان دلیل قانع کننده یی برای همراهی آتی آنها با ایران نیست. زمان آن رسیده تهران به این موضوع را بپذیرد که نمی تواند باهمسایگان عرب خود به یک همکاری راهبردی معنا دار دست یابد. حتی زمینه تاکتیکی آن وجود ندارد ،چه رسد به مولفه استراتژیکی چنین اتحادی. اگر برای اعراب همه چیز در حال تغییر از سنت های سیاسی قرن بیستم به دیپلماسی مدرن قرن بیست و یکمی ست ،چرا برای ایران اینگونه نباشد. بروز تغییر در بسیاری ساختار های دیپلماسی در کنار ضرورت ،دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد[email protected]    

کلید واژه ها: ایران و عربستان - عربستان -




دوشنبه 17 خرداد 1395 - 16:00:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن