تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804339020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واقعیتی بزرگ‌تر از شکست آل سعود


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: واقعیتی بزرگ‌تر از شکست آل سعود
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز، شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان طی سخنانی به شکست سنگین در یمن و سوریه اعتراف کرد ولی مسئولیت ناکامی‌ها را به گردن دیگران انداخت. وی که در حاشیه نشست مشورتی سران شورای همکاری خلیج فارس سخن می‌گفت، مسئولیت ناکامی در یمن را برعهده سایر کشورهای عضو ائتلاف طوفان قاطعیت گذاشت که نه تنها به تعهداتشان عمل نکردند بلکه از انجام دقیق ماموریت‌های محوله نیز شانه خالی کردند. به همین دلیل عملیات طولانی شده و از کنترل خارج گردیده است. بن نایف حتی آمریکا و ترکیه را هم در ماجرای سوریه متهم به فریبکاری نمود که برای ساقط کردن بشار اسد وعده‌های اطمینان بخشی می‌دادند که ریاض بر روی آن حساب می‌کرد اما این وعده‌ها هرگز محقق نشد. وی به تلخی و دردناکی وضعیت حاضر اشاره کرد که ریاض ناچار است در سیاست‌ها و عملکرد خود تجدیدنظر کند و اگر شرایط ایجاب کند، امتیازات دردناکی بدهد تا پرونده‌ها بسته شود و ریاض بیش از اینها متضرر نشود.

اگرچه دربار سعودی در دوره حاکمیت ملک سلمان شاید هرگز روی آرامش و ثبات به خود ندیده و عموماً شاهد جنگ قدرت میان محمد بن نایف ولیعهد و طرفدارانش از یکسو و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع از سوی دیگر بوده است لکن تنازعات درون دربار تا این اندازه انعکاس بیرونی آنهم در سطح رسانه‌ای نداشته است. اینکه چنین مواضعی در پایگاه اینترنتی روزنامه الوطن بازتاب داشته باشد، نشانگر آنست که جنگ قدرت درون خاندان سعودی وارد مراحل پیچیده و تعیین کننده‌ای شده است.

این نکته به ویژه با در نظرگرفتن وضعیت نابسامان سلامت ملک سلمان بسیار اهمیت دارد و نشان می‌دهد ولیعهد عربستان درصدد زمینه‌سازی رسانه‌ای با اهداف سیاسی – اجتماعی علیه جانشین خود یعنی محمد بن سلمان است و خود را برای شرایط پس از اعلام مرگ ملک سلمان آماده می‌کند. گزارش‌ها حاکیست که ملک سلمان از چند بیماری همزمان از جمله زوال عقل، پارکینسون و... رنج می‌برد که مرتباً تحت نظارت‌های ویژه قرار دارد و طی روزهای اخیر ممنوع‌الملاقات نیز شده است.

حتی اگر مقامات ارشد سعودی هم به این واقعیت‌های عینی و ملموس در منطقه اعتراف نمی‌کردند، کاملاً آشکار است که دربار سعودی نه تنها در محیط پیرامونی که حتی درون خانواده سلطنتی نیز دچار بحران‌های شدید و فزاینده‌ای است که راهکار روشنی برای خروج از بن‌بست، در اختیار ندارد. با وجود آنکه اندکی بیش از یکسال است که ملک سلمان به قدرت رسیده ولی تقریباً تمامی دوران حاکمیتش به جنگ، توطئه، شرارت و جنایت سپری شده است. سرمایه‌گذاری بدفرجام در جنگ یمن، سوریه، عراق و لیبی به همراه توطئه چینی و شرارت در لبنان و بحرین، فضائی جهنمی در دیپلماسی تهاجمی آل سعود ایجاد کرده است. به علاوه ریاض با همین روحیه و عملکرد خصمانه در تعامل با همسایگان در مسیری قرار گرفته که علیرغم اهمال کاری‌ها و ندانم کاری‌ها در قلمرو مناسبات منطقه‌ای و حتی بی‌کفایتی در برگزاری مراسم حج نیز از موضعی طلبکارانه و به شدت غیرقابل دفاع، سعی در توجیه عملکرد خود و متهم کردن دیگران دارد. آل سعود بارها متحدان خود در ائتلاف نیم بند طوفان قاطعیت را به خاطر عدم بمباران دقیق مناطق مسکونی و کاهش تلفات انسانی در یمن شماتت کرده که چرا بمب‌های خود را به هدر داده‌اند و نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند تلفات سنگین‌تری را بر مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن تحمیل نمایند یا بمب‌های خود را در بیابانها رها کرده‌اند!

این یک اتهام نیست بلکه حتی امروز هم بن نایف دقیقاً به همین دلیل، ناکامی و شکست در یمن را توجیه می‌کند و آنرا رمز عدم موفقیت در باز گرداندن «منصور هادی عبدربه» رئیس‌جمهور خائن و فراری سابق به یمن معرفی می‌نماید.

اوضاع آل سعود در مورد سوریه رقت بارتر است. امروزه حتی غرب و مشخصاً آمریکا و اتحادیه اروپا هم به تصریح از نقش آل سعود در تشکیل، عضوگیری، آموزش، تجهیز و حمایت گروه‌های تروریستی سخن می‌گویند و آنرا مورد نکوهش قرار می‌دهند ولی ریاض با اعلام یک ائتلاف کاغذی از 34 کشور برای مبارزه نفس گیر علیه تروریسم! دنیا را متعجب ساخت که بانیان و حامیان تروریسم ناگهان تغییر موضع داده و نه تنها خواستار سرکوب تروریسم هستند بلکه مایلند پرچمدار این مبارزات نفس گیر معرفی شوند!

ریاض بارها خواستار اعزام نیروی زمینی و اعلام جنگ تمام عیار علیه سوریه و به نفع تروریست‌ها شد و حتی هزاران مزدور از چند ملیت را در پایگاه هوائی «اینجرلیک» ترکیه سازماندهی و آماده عملیات نمود این برنامه‌ریزی‌ها اگرچه با همکاری ترکیه و چند رژیم فاسد دیگر منطقه و فرا منطقه همراه شد ولی به خاطر نگرانی‌های واشنگتن درباره پیامدهای ناخواسته‌ای که یک جنگ در سرزمین‌های ژئواستراتژیک خاورمیانه با حضور قدرت‌های متخاصم در مقیاس جهانی ممکن است به همراه داشته باشد، آمریکا در ورود به جنگ زمینی و صدور مجوز برای متحدین و مزدوران منطقه‌ایش در این مقوله هنوز هم دچار تردیدهای جدی است.

هنوز هم وزیر دفاع 25 ساله عربستان برای تشدید عملیات نظامی در سوریه در حمایت از تروریست‌ها پای بر زمین می‌کوبد و خواستار به راه انداختن حمام خون در عراق و سوریه است ولی آمریکا در عین حمایت آشکار و نهان از تروریست‌ها و حتی ارسال کمک‌های تسلیحاتی و تدارکاتی از زمین و هوا، حاضر نیست نظامیان خود را به باتلاق تازه‌ای در منطقه اعزام کند.

اینکه ولیعهد عربستان رسماً در سوریه و یمن اعلام شکست می‌کند ولی وزارت دفاع و ارتش سعودی همچنان به شرارت در یمن و در پشت مرزهای مشترک ترکیه و اردن با سوریه سرگرم است، نشانگر اوج اختلاف درون دربار سعودی و خاندان آل سعود است. اکنون ناکامی آل سعود به قدری محرز و آشکار شده که حتی متحدین عربستان از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا آنرا به وضوح اعلام کرده‌اند و خواستار پایان دادن به این شرارت‌ها به هر صورت ممکن شده‌اند. هر چند غرب همواره از تروریسم بیشترین سوءاستفاده‌های ممکن را به عمل آورده لکن امروزه به خاطر بدنامی و رسوائی آل سعود و همدستانش، سعی دارد حساب خود را تا سرحد ممکن از این رسوائی‌ها جدا کند ولی اهداف خود را به صورتی دیگر با طرحی متمایز و تحت پوششی دیگر پیگیری کند. واقعیت اینست که آل سعود در جریان فعالیت‌های تروریستی تحت پوشش با افکار سلفی – تکفیری و با هدایت وهابیون بسیار منفور و بی‌آبرو شد. به گونه‌ای که امروزه حتی حامیان همیشگی آل سعود هم از همدستی با آنها تبری می‌جویند، بدین ترتیب آنچه ولیعهد عربستان از آن به عنوان شکست یاد می‌کند، فقط یک شکست نظامی نیست بلکه یک رسوائی بزرگ و تاریخی است که نشان می‌دهد موجودیت آل سعود ملازم جنایت، خیانت و شرارت است. این واقعیتی بزرگ و دردناک است که ابعاد شکست نظامی آل سعود در جبهه و پشت جبهه را پررنگ‌تر می‌کند.


منبع: روزنامه جمهوری اسلامی


۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن