واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۱
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به بیتوجهی دانشگاههای ایران به ادبیات خلاقه، از استقبال و حمایت این بنیاد از برنامههای ادبیات خلاقه در دانشگاهها خبر داد. مهدی قزلی در گفتوگو با خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، درباره فعالیتهای دانشگاهها در حوزه ادبیات خلاقه گفت: ما در حال طراحی برنامههایی که به آکادمیسینها مرتبط باشد، هستیم. آموزش ادبیات خلاقه در دنیا در دانشگاهها انجام میشود، و بنیاد از برنامههایی که در دانشگاهها اجرا شود استقبال و حمایت میکند. او در اینباره توضیح داد: در دنیا همین کاری را که ما در کارگاهها انجام میدهیم به کلاسهای دانشگاهی بردهاند و در دانشگاههای ادبیات، آموزش خلاقه را به صورت دورهای برگزار میکنند. متأسفانه دانشگاههای ما به این موضوع توجه ندارند و در نتیجه این کارها در خارج از دانشگاه به حیات خود ادامه میدهد. مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره فعالیتهای ادبی خارج از دانشگاه اظهار کرد: کار علمی، اجرایی و پژوهشی در حوزه تاریخ شفاهی در دنیا بخصوص در آمریکا توسط دانشگاه انجام میشود، اما در ایران انجمنهایی که به تاریخ شفاهی میپردازند با دانشگاهها در ارتباط نیستند. ما در بنیاد زمینه همکاری در حوزه ادبیات خلاقه (شعر و ادبیات داستانی) را داریم و به محض اینکه دانشگاه ظرفیت خود را نشان بدهد، همکاری خواهیم کرد. او با بیان اینکه «کارگاههای بینیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در حوزه شعر و داستان است»، توضیح داد: ما از استانهای مختلف خواستهایم که نویسندگان و شاعران خود بخصوص جوانترها را به ما معرفی کنند تا در برنامههایمان حضور داشته باشند. آشنایی این جوانان با استادان و افراد ماهر از مهمترین اهداف این جلسات است تا در تغییر و بهبود راه این مولفان جوان موثر باشد و بتوانند راه بهتری را انتخاب کنند. قزلی همچنین درباره تأثیر منفی تکمدرسی بودن کارگاهها بیان کرد: هر کارگاه آموزشی و جلسهای که یک نفر در سمت استادی باشد و دیگران سمت شنوندگی را به عهده داشته باشند میتواند به محفلی تبدیل شود که مدرس نظر فردی خود را ارائه دهد. اما در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران استادان دورهها همیشه ثابت نیستند؛ بنابراین فرصت برای القا به معنی گرفتن خلاقیت وجود ندارد. در واقع هنرآموزان با نظرهای مختلف روبهرو میشوند، و این امر باعث میشود آنها بتوانند روش خودشان را انتخاب کنند. او کارگاهی بودن جلسات را عامل تعامل دانست و گفت: بیشتر جلسات بنیاد به صورت کارگاهی برگزار میشود. اینطور نیست که هنرآموز شنونده باشد و مدرس متکلم وحده. استاد تجربه خودش را با هنرآموزان تقسیم میکند و هنرآموزان براساس سلایقشان از این تجربه استفاده میکنند. مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان متذکر شد: در حوزه شعر و داستان آموزش کممعناست. ادبیات مثل ریاضی یا فیزیک نیست که بتوان آن را آموزش داد. جلسات کارگاهی بیشتر برای تعامل تجربه افراد برگزار میشود. قاعدتا افراد کمتجربه باید از تجربهِ افراد باتجربه استفاده کنند و خودشان را جلو بیاندازند. در کارگاهها کسی خلاقیت هنرآموزان را به اسارت نمیگیرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]