تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820011184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زباله دانی بزرگی به نام اکو توریسم


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: زباله دانی بزرگی به نام اکو توریسم جامعه > محیط زیست - «خبرجنوب» نوشت: علاقه به طبیعت همواره در طول تاریخ به عنوان یکی از ویژگی های بارز ایرانی ها مطرح بوده و این را می توانید در آثار بجا مانده از تاریخ کهن این سرزمین، آثاری که آرام آرام در حال فراموشی است، دید.

سال هاست كه ديگر خبري از خانه هاي قديمي، باغچه هاي پرگل و درخت نيست و به جاي هر كدام از آن خانه ها يك ساختمان چند طبقه سر از خاك بيرون آمده، حالا ديگر در روستاها كمتر خبري وجود دارد و بخش اعظم روستاييان به شهرها مراجعه كردهاند و آمار بيش از 70 درصدي جمعيت شهرنشين كشور مؤيد اين موضوع است. در اين ميان توسعه زندگي مدرن باعث بروز بسياري از مشكلات زيست محيطي شده است، مشكلاتي كه اگر جلوي آن گرفته نشود شاید تا چند سال آينده به ويژه در كلانشهرهايي مانند شيراز ديگر هواي سالمي براي تنفس كردن وجود نداشته باشد. در اين ميان مدير كل محيط زيست فارس كه به مناسبت آغاز هفته محيط زيست در جمع خبرنگاران حضور يافته بود ضمن ارايه گزارشي از فعاليتهاي اين حوزه گفت: محيط زيست استان فارس در حال حاضر با چند چالش رو به روست كه يكي از اصليترين چالش هاي ما بحث توليد و پخش زباله است و اين شامل تمامي انواع پسماندها از پسماند شهري، روستايي و برخي پسماندهاي صنعتي و ويژه است كه هنوز در جمع آوري و دفن اين زباله ها با مشكل مواجه هستيم.
ولوي ادامه داد: به همين منظور امسال بحث پسماندها را به عنوان يكي از چالش هاي اساسي خود در برنامه قرار داديم و توجه ويژه اي به اين بخش خواهيم داشت.وي افزود: يكي از مواردي كه در اين رابطه وجود دارد بحث پسماندهاي ويژه است كه بر طبق آمار سالانه حدود 28 هزار تن پسماند ويژه در استان فارس توليد مي شود و به همين منظور براي اولين بار 2 سايت ويژه زباله هاي ویژه يكي در قادرآباد و ديگري در خنج در نظر گرفته و 2 پيمانكار براي ساخت آن انتخاب شده اند و اگر آن ها براي ساخت اين سايت ها سريع تر اقدام نكنند ساخت آن را به ديگر متقاضيان مي سپاريم.وي اظهار داشت: متاسفانه برخي سوء برداشت ها در خصوص ارگان هاي مسئول جمع آوري زباله وجود دارد و برخي فكر مي كنند كه محيط زيست اين وظيفه را به عهده دارد اين در حالي است كه ما تنها وظيفه نظارتي در اين زمينه داريم و وظيفه جمع آوري زباله در شهرها با شهرداري، در روستاها با دهياري، در بخش ها با بخشداري و در جاده وظيفه جمع آوري زباله به عهده اداره راه و شهرسازي با همكاري بخشداري است و ما وظيفه اي جز نظارت نداريم.
ولوي گفت: همين سوء تفاهم باعث شده برخي وظايف خود را ندانند البته در اين راستا طرح جامع مديريت پسماند استان چندي قبل تدوين و از جانب استانداري ابلاغ شد و كساني كه در اين زمينه مسئوليت دارند بايد پاسخگو باشند و ما نيز وظيفه نظارتي خود را در اين زمينه تشديد خواهيم كرد.
وي ادامه داد: در حال حاضر برخي محورهاي استان به ويژه محورهاي گردشگري طبيي از نظر جمع آوري و انباشت زباله در وضعيت نابساماني است كه از جمله مي توان به هفت برم، دهنو قلندري، محور قلات - كامفيروز، كهمره سرخي و برخي ديگر از مسيرهاي استان اشاره كرد كه در وضعيت نابساماني هستند و تنها راه سامان يافتن اين مشكلات آن است كه در اين زمينه فرهنگسازي صورت گيرد و مردم همان گونه كه در خانه خود براي بهداشت و نظافت منزل كار مي كنند طبيعت را نيز مانند خانه خود بدانند.
مدير كل محيط زيست فارس گفت: يكي ديگر از چالش هاي پيش روي محيط زيست فارس بحران آب است كه بسيار عميق است، در اين ميان سال گذشته هيات وزيران مصوبهاي را داشت كه اولويت تامين آب بحث آب شرب است و پس از آن تامين آب مورد نياز بخش صنعت و كشاورزي است و در نهايت آب مورد نياز محيط زيست است و با توجه به اين موضوع هنوز بحران آب مورد نياز محيط زيست پابرجاست.
وي با انتقاد از اختصاص آب به برخي صنايع كه در مناطق بحراني حضور دارند افزود: اگر ما پي برديم كه وضعيت يك دشت بحراني و بيلان آن منفي است پس چرا باز هم آب به اين پروژه ها اختصاص مي دهيم.
وي ادامه داد: يكي ديگر از مشكلات ما در چند سال آينده آتش سوزي هاي گاه و بي گاهي است كه در برخي عرصه هاي منابع طبيعي رخ مي دهد و تعداد آن زياد شده است البته شايد علت اصلي آن اقبال خوب و افزايش گردشگران طبيعي است.
ولوي گفت: رفتن به طبيعت نياز به ملزوماتي دارد و درحالي كه طبيعت كل زندگي ما را در بر مي گيرد ما در زمان رفتن به طبيعت آن را دست كم مي گيريم و گاه از روي سهل انگاري باعث وارد آمدن خسارت به طبيعت مي شويم البته در برخي موارد نيز افرادي به عمد اقدام به اين تخريب ها مي كنند.
وي افزود: بر طبق قانون افرادي كه اقدام به چنين كارهايي از جمله آتش زدن طبيعت مي كنند اقدام به يك عمل تروريستي كرده و به عنوان تروريست طبيعت معرفي مي شوند و برخورد سنگيني با آن ها مي شود.
وي اضافه كرد: البته در يكي دو سال اخير با همكاري دستگاه قضايي برخوردهاي خوبي با مجرمان شده كه حتي برخي به مجازات هاي سنگين منتهي شده است.وي از آلودگي هاي صنايع مزاحم شهري به عنوان يكي ديگر از مشكلات زيست محيطي استان ياد كرد و گفت: در حال حاضر استقرار صنايع و سرمايه گذاري در اين بخش اولويت استان است و محيط زيست در آخرين اولويت است و به طور كل محيط زيست اولويت استان نيست اما ما كار خود را در راستاي حفظ و توسعه محيط زيست انجام مي دهیم.
ولوي گفت: البته ما نيز در راستاي توسعه صنايع آن هم در چارچوب حفظ محيط زيست اقدام مي كنيم و معتقديم كه همه چيز بايد در جاي خود توجه شود اما حرف ما اين است كه محيط زيست را به عنوان سرمايه گذاري اوليه در نظر بگيرند.
وي ادامه داد: در اين ميان در گذشته صنايعي وجود داشتند كه باعث آلايندگي بودند و در خارج شهر قرار داشتند و با توسعه شهر امروز در درون شهر جاي گرفتند مانند كارخانه سيمان، روغن نباتي و يا پشم شيشه كه امروز در درون شهر هستند و بايد جا به جا شوند.
وي در خصوص انتقال كارخانه سيمان گفت: محل جديد اين كارخانه در جاده خرامه است كه مدت ها انتقال آن به دليل برخي اختلاف نظرها از جانب سرمايه گذار پروژه با مشكل مواجه بود اما با رفع اين مشكلات در حال حاضر اين پروژه 15 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و تا پايان سال 97 شاهد انتقال آن خواهيم بود.
وي ادامه داد: همچنين كارخانه پشم شيشه نيز تعهد داده تا شهريور امسال جا به جا شود.
مدير كل محيط زيست فارس گفت: يكي از كارخانه هاي مشكل دار ما كارخانه روغن نباتي بود كه برخي از بخش هاي آن به ويژه بخش روغن كشي به دليل فاضلاب و بوي نامطبوع آن باعث بروز مشكلاتي شده بود كه اين بخشها تعطيل شد و امروز از آن آلودگي و بوي نا مطبوع خبري نيست و ما نيز اين كارخانه را براي انتقال به محل جديد از ليست كارخانههاي آلاينده خارج كرديم تا به راحتي به محل جديد برود اما اين كارخانه همچنان جزو صنايع مزاحم است كه بايد از شهر خارج شود اما انتقال آن به كندي صورت مي گيرد البته اين كارخانه هنوز جزو صنایع مزاحم شهر شيراز است.
وي براي كارخانه و معادن توليد شن و ماسه شمال غرب شيراز هم خط و نشان كشيد و گفت: در اين راستا واحدهاي شن و ماسه اي كه مجوز دارند اما مسائل زيست محيطي را رعايت نمي كنند چه در محل كارگاه يا هنگام عبور از جاده تعطيل مي شوند و عده اي هم كه به صورت غيرمجاز كار مي كنند نيز تعطيل مي شوند و ساعت فعاليت اين واحدها نيز از 6 صبح تا 18 است و در صورت عدم رعايت زمان بندي فعاليت نيز با آن ها برخورد مي شود.
وي ادامه داد: علي رغم آن چه كه به نظر مي رسد بيش از 70 درصد آلودگي هواي شيراز به دليل تردد خودروهاست كه بخشي از آن مربوط به خودروهاي عمومي اتوبوس و ميني بوس هاي فرسوده و بخشي مربوط به خودروهاي فرسوده شخصي است، اين در حالي است كه 15 تا 20 درصد آلودگي ها مربوط به فعاليت تجاري و خانگي است و سهم كارخانهها و صنايع توليدي بسيار كمتر از ساير كلانشهرهاست.
ولوي، نبود مسيرهاي دوچرخه سواري، نامناسب بودن و كمبود خودروهاي حمل و نقل عمومي، نبود مسير پياده رو مناسب و عدم پوشش مترو در اكثر مسيرهاي عبور و مرور را از جمله مشكلات شيراز ياد كرد و گفت: با توجه به وجود اين مشكلات مردم مجبور هستند و اين تبديل به فرهنگ شده كه مردم با خودروي شخصي خود وارد شوند.
وي با اشاره به توزيع بنزين يورو 4 در شيراز گفت: در خصوص گازوئيل قرار بود از مهر ماه 1393 گازوئيل با استاندارد يورو 4 در شيراز توزيع شود و مقرر شده بود بنزين نيز از مهر 94 توزيع شود كه انجام نشده بود، با پيگيري هاي صورت گرفته امروز در شيراز 5/1 ميليون ليتر بنزين يورو 4 توزيع مي شود و به گونهاي عمل كرديم كه حتي ماشينهايي كه از فاصله 60 كيلومتر وارد شهر ميشوند بنزين يورو 4 مصرف كنند و تا اين فاصله قرار شده اين بنزين توزيع شود.
مدير كل محيط زيست فارس در خصوص وضعيت باغات شيراز نيز با اشاره به برخي مشكلات اين باغات گفت: يكي از مشكلات باغات شيراز كمبود و افت آب است كه نمي دانيم تا چه حد صحت دارد و از سوي ديگر نگهداري اين باغات براي صاحب باغ آن هم در زماني كه قيمت زمين در برخي نقاط شهر گاه به هر متر مربع 10 ميليون تومان مي رسد مقرون به صرفه نيست و آن باغدار نيز به هر شكل قصد دريافت مجوز ساخت و ساز را دارد.
ولوي در خصوص وضعيت سد تنگ سرخ نيز گفت: بر طبق قانون براي ساخت هر گونه سازه آبي در هر مقياس بايد ارزيابي زيست محيطي انجام شود و كميته ماده 2 ملي مجوز را صادر كند كه سد تنگ سرخ اين مجوز را دريافت نكرده و ما مجري سازمان در اين زمينه هستيم.
وي با اشاره به مشكلاتي كه بر سر راه برخورد با برخي صنايع آلاينده از جمله پتروشيمي ها وجود دارد از جمله پتروشيمي مرودشت گفت: در حال حاضر پرونده پتروشيمي مرودشت كه از سال 94 تشكيل شده در دادگاه است و بر اساس قانون 688 مجازات اسلامي براي آن ها اعلام جرم كرديم. ما مدارك داريم كارشناس رسمي دادگستري گفته توان ندارد دادگاه به دنبال كارشناس ديگري است. در پرونده دوم درخواست پلمپ از ابتداي 95 دادگاه غير رسمي ارايه داده شوراي تامين وهمچنان براي پلمپ آن مقاومت مي شود.ولوي در خصوص اين كه علت بسياري از بروز سرطان در مردم شهرهاي اطراف، پتروشيمي مرودشت ميباشد نيز ضمن رد اين موضوع گفت: شايد يكي از دلايل سرطان بتواند فعاليت اين صنايع باشد اما هنوز هيچ كار علمي دقيقي روي آن صورت نگرفته است و بايد براي اثبات آن يك كار علمي دقيق انجام شود.وي با اشاره به نام گذاري 16 تا 22 خرداد امسال به نام هفته محيط زيست با اشاره به اهميت حفظ و حراست از محيط زيست پيراموني گفت: با توجه به اهميت محيط زيست روزهاي اين هفته نام گذاري شده كه روز اول به نام محيط زيست و رسانه، روز دوم محيط زيست- مردم و آموزش، روز سوم محيط زيست و پویش و عدم استفاده كاركنان محيط زيست در اين روز از خودرو شخصی، روز چهارم محيط زيست- كودك و نوجوان، روز پنجم محيط زيست- اسلام و روز آخر به نام محيط زيست و تشكل هاي مردم نهاد نام گذاري شده كه از 3 تشكل برتر استان تقدير مي شود.   1717

کلید واژه ها: استان فارس -




دوشنبه 17 خرداد 1395 - 05:56:31





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن