تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1814609532
این همه محافظهکاری چیزی از سینما باقی نمیگذارد
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: این همه محافظهکاری چیزی از سینما باقی نمیگذارد
کارگردان فیلم «آآادت نمیکنیم» با انتقاد از اِعمال ممیزیهای بیش از حد در سینمای ایران هشدار داد که این گونه محافظهکاریها باعث میشود حتی از سینمای بالیوود هم که عمری به آن خندیدهایم، عقب بیفتیم.
آفتاب :
ابراهیم ابراهیمیان همزمان با نمایش عمومی فیلمش در گفتوگو با ایسنا اضافه کرد: این گونه محافظهکاریها چیزی از سینمای ما باقی نمیگذارد و آن را به سینمایی ترسو، بیخاصیت و سیبزمینیوار تبدیل میکند، به طوریکه فقط شاهد حکومت کمدیهایِ سخیف در آن خواهیم بود.
وی ادامه داد: سینما باید جسارت داشته باشد. اما متأسفانه در حال حاضر ممیزیهای ما اتاق به اتاق شده، یعنی در هر اتاقی هر مدیری نظر خاص خود را درباره ممیزی دارد. به طوری که فیلمساز نه میتواند شغل خاصی را نقد کند و نه آدم ویژهای را. این همه محافظهکاری چیزی از سینمای ایران باقی نمیگذارد.
ابراهیمیان در عین حال خاطر نشان کرد: البته دوستانی هم که در شورای نظارت و ارزشیابی حضور دارند، آدمهایی شبیه خود ما هستند و در حال حاضر همه ما دچار خودسانسوری شدهایم اما موضوع اینجاست که هر چه به مدیران پایینتر میرسیم، این خودسانسوری بیشتر میشود یعنی مدیران جزء نسبت به مدیران بالادستی خود محافظه کاری بیشتری دارند.
وی با بیان اینکه هیچ آییننامه مشخصی درباره ممیزی وجود ندارد، افزود: گاه میبینیم تابوهایی شکسته میشود، اما به سرعت تابوهای دیگری جایگزین میشود. به طور کلی در ممیزی و سانسور خیلی آپدیت هستیم!
ابراهیمیان اضافه کرد: از سینمای پیش از انقلاب نمیگویم، چون متأسفانه 90 درصد آثار آن از سینمای کمدی سخیف امروز هم مبتذلتر بودهاند. اما در این سیواندی سالی که از انقلاب میگذرد، حرفهای زیادی زده شده و همه ما عادت کردهایم که امیدوار باشیم؛ اما ای کاش به امیدواری بیهوده عادت نکنیم. امیدوار بودن وقتی از بخش منطق و استدلال دور شود، پس از چندی یأس به بار میآورد.
این فیلمساز جوان که با ساخت دومین فیلمش «آآادت نمیکنیم» نشان داد دلبسته سینمای اجتماعی است، درباره گرایش خود به این ژانر سینمایی توضیح داد: دغدغه من سینمای اجتماعی است. با اینکه سختیها و مصیبتهای خاص خود را دارد و گونهای از فیلمسازی در ایران است که همواره محدودیتها و سانسورهای ویژهای از سوی دولت به آن تحمیل میشود.
ابراهیمیان با اشاره به اینکه از کودکی دغدغه نقد اجتماعی داشته است، یادآور شد: همواره با ذرهبین به دنبال مشکلات میگردم. بنابراین دغدغه ذهنی من است و بویژه در حوزه روابط انسانی و نگاه جامعهشناختی، این دغدغه پررنگتر میشود و همینها باعث شده در مسیر سینمای اجتماعی حرکت کنم.
او که پیش از این فیلم «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» را ساخته است، خاطرنشان کرد: تا وقتی چنین قصههای اجتماعی وجود دارد، به فعالیت خود در سینمای اجتماعی ادامه میدهم. نمیتوانم خود را سانسور کنم، اما این دغدغه به معنای آن نیست که در ژانرهای دیگر فیلم نمیسازم؛ چون حتما دوست دارم در گونههای دیگر فیلمسازی هم تجربه بدست آورم، اما همه چیز بستگی به شرایط تولید و تهیه دارد.
این کارگردان در ادامه با اشاره به دشواریهای تولید فیلم در سینمای ایران توضیح داد: در وهله اول تهیهکننده باید اعتماد کند و بپذیرد در ژانری به جز ژانرهای مرسوم سینما، سرمایهگذاری کند. اما معمولا طرحها و پلنهایی که دور از فضای مرسوم سینمای ما هستند، شکست میخورند. هر چند مخاطبان خواستار اشکال دیگری از سینمای هستند، اما در عمل دیدهایم که حاضر نیستند در سالن سینما با ژانرهای متفاوت کنار بیایند. بنابراین آن فیلمها محکوم به شکست هستند. با این حال امیدوارم در وهله اول مخاطبان پذیرای ژانرهای متفاوتتری در سینمای ایران بشوند تا در پی آن تهیهکنندگان به سرمایهگذاری در این بخش، راغب شوند.
ابراهیمیان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی حتی سرمایهگذاری برای ساخت درام اجتماعی هم آسان نیست و راضی کردن تهیهکننده، کار دشواری است. بویژه اینکه اخیراً همه به دنبال کمدیهای سخیف هستند؛ سینمایی که دغدغه فرهنگی و اجتماعی ندارد که البته اصلا شکل بدی هم نیست چون به قول یکی از دوستان یک فیلم یا باید آنقدر حال تماشاگر را بد کند که بر او تاثیر بگذارد یا آنقدر حال او را خوب کند که دیگر به چیزی فکر نکند، اما موضوع اینجاست که این روزها خیلی صفر و صدی شدهایم، یا فیلمهای کاملا فستیوالی میسازیم و اهمیتی نمیدهیم که با مخاطب ارتباط برقرار نکند یا به سخیفترین شکل ممکن فیلم میسازیم. این وضعیت مانند ساختمانسازی خانه کبریتی است.
این فیلمنامهنویس با بیان اینکه فعلا دغدغه فرهنگی در سینمای ایران خیلی کم است، ادامه داد: کسانی هم که در این حوزه فعال هستند، خیلی زیر ذرهبین سانسور قرار میگیرند و خط قرمزها آنقدر گسترش پیدا کرده که فاصله زیادی میان فیلمساز و سوژه میاندازد. به طوری که دیگر چیزی از بدیع بودن اثر باقی نمیماند.
ابراهیمیان درباره سانسورهایی که بر فیلمنامه «آآادت نمیکنیم» اعمال شده است، توضیح داد: در مرحله اول، فیلمنامه خیلی دچار ممیزیهای جدی شد. البته یکی، دو موردش به جا بود اما چند مورد دیگر واقعا از سر محافظهکاری شورای نظارت بود. این محافظهکاریها دست فیلمساز را میبندند که نتیجه آن دور شدن مخاطب از فیلمساز است و پیامد بعدی آن، این است که تماشاگر شوق خود را برای فیلم دیدن در سینما از دست میدهد.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو درباره پخش تیزر تلویزیونی فیلمش توضیح داد: خودم نخواستم تیزر تلویزیونی داشته باشیم! هر چند از سوی دوستان تهیهکننده و پخشکننده مقاومتهای جدی صورت گرفت که حتما تیزر داشته باشیم اما به هیچ وجه حاضر نیستم تیزر فیلمام را در تلویزیونی پخش کنم که رو به قهقرا میرود و مطمئنم آنقدر تیزرم را سلاخی میکنند که چیزی از آن باقی نمیماند.
ابراهیمیان با انتقاد از اعمال نظرهای تلویزیون در پخش تیزر فیلمهای سینمایی خاطر نشان کرد: در رفت و برگشت آنونس فیلمها، میان فیلمساز و شورای نظرات تلویزیون،آنچه از تیزر میماند شبیه به ماست است؛ آنونسی که به موجودی بیجان و به دردنخور تبدیل شده که هیچ ارزشی ندارد. به همین دلیل ترجیح دادم اعصاب و روانم را بر سر این موضوع به هم نریزم.
او در عین حال اضافه کرد: به هیچ وجه به فیلم مستقل اعتقادی ندارم اما نگاه مستقل و غیردولتی دارم. نمیتوانم بپذیرم تلویزیون مدام نظراتش را بر کارم اعمال کند به همین دلیل در سینما کار میکنم چون فضای سینما از تلویزیون مستقلتر است و سوژهها خیلی تحمیلی نیست و میتوانیم نگاه خود را داشته باشیم.
ابراهیم ابراهیمیان در پایان این گفتگو در پاسخ به این پرسش که تا کی میتوانید آرمانگرایی خود را حفظ کنید؟ تأکید کرد: به هیچ وجه آرمانگرا نیستم! بلکه فیلمسازی با نگاه مستقل هستم. هر چند اصلا به فیلمسازی مستقل اعتقادی ندارم و آن را عبارتی کلیشهای میدانم. اگر نتوانم طبق نگاهم فیلم بسازم، هرگز فیلم نخواهم ساخت چون فیلمسازی رسالت من است و نه شغلم.
به گزارش ایسنا، «آآادت نمیکنیم» دومین ساخته سینمایی ابراهیم ابراهیمیان است که با قلم مشترک او و سارا سلطانی به نگارش درآمده است.
محمدرضا فروتن، ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ و هدیه تهرانی بازیگر نقشهای اصلی این اثر سینمایی هستند. پانته آ پناهیها، شیرین یزدانبخش، نقی سیف جمالی، رویا حسینی و حدیث میرامینی نیز در این فیلم به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: وقتی همه چی خوبه و خوشه زندگی کردن هنر نیست.
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
تصاویر/خرمشهر ۳۴ سال پس از آزادی؛ چهچیزی باقیمانده...
تصاویر خرمشهر ۳۴ سال پس از آزادی چهچیزی باقیمانده خرمشهر در گذر سالها همچنان زخمهای قدیمی بر تن دارد سال ها از آزادسازی خرمشهر میگذرد ولی گذشته طلایی خرمشهر در خرابههای جنگ مدفون شده و آنچه امروز از شهر بر جای مانده کوی و برزنی است که هنوز از خرابههای آن صدای مقاومهمه سینماگران برای خانه سینما ارزشمندند/ توضیح درباره یک اظهارنظر
کامران ملکی با مهر مطرح کرد همه سینماگران برای خانه سینما ارزشمندند توضیح درباره یک اظهارنظر شناسهٔ خبر 3669050 - یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲ ۵۷ هنر > سینمای ایران مدیر ارتباطات خانه سینما تاکید کرد سخنانی که درباره سه تن از سینماگران در مراسمی که دیشب در خانه سینما برگزار شدزیباکلام: ژانر «سیاهنمایی!» باقیاتالصالحات سینمای ایران خواهد بود
یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰ ۴۰ صادق زیباکلام در مراسم رونمایی از کتاب زیر پوست قصهها سینمای رخشان بنیاعتماد گفت آنچه از سینمای ایران به عنوان باقیاتالصالحات باقی خواهد ماند نه سینمای حکومتی بلکه همین ژانر سیاهنمایی است که خانم بنیاعتماد علمدار آن است به گزارش خبرنگاچیزی از اندوخته شورای عالی برای ساخت ساختمان باقی نماندهاست
رئیس شورای عالی استانها عنوان کرد چیزی از اندوخته شورای عالی برای ساخت ساختمان باقی نماندهاست رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه برای ساخت ساختمان این نهاد نیازی به مصوبه شورای شهر نیست گفت چیزی از اندوخته ما برای ساخت این ساختمان باقی نمانده است به گزارش خبرنگار ایلناهمه آن چیزی که درباره طرح ترابردپذیری تلفن همراه بدانید
هم زمان با جدی شدن بحث اجرای ترابردپذیری شماره های موبایل در ایران نظر مسئولان و مردم را به چگونگی اجرای این طرح در یکی از کشورهای پیشگام در عرصه MNP یا همان Mobile Number Transportation جلب می کنیم اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره های تلفن همراه از جمله شروط دو سال گذشته سازمانبهناز جعفری از ابتلایش به بیماری ام اس خبر داد/ بهناز جعفری: بیماری آتنه فقیه نصیری یا همه ما اسم دارد - سایت
به گزارش سلام سینما بهناز جعفری بازیگر سینما و تلویزیون نیز از سال 1393 مبتلا به بیماری MS شده است او در صفحه اینستاگرامش از ابتلایش به بیماری ام اس خبر داد و نوشت بهناز جعفری هم به بیماری آتنه فقیه نصیری دچار شد وقتی این تیتر را در فضای مجازی خواندم دلم خواست با صدای بلند فریگرفتن 12 امتیاز باقیمانده برای ما از هر چیزی مهمتر است عالیشاه: 4 بازی سختتر از دربی داریم/ قهرمانی پرسپولیس
گرفتن 12 امتیاز باقیمانده برای ما از هر چیزی مهمتر استعالیشاه 4 بازی سختتر از دربی داریم قهرمانی پرسپولیس دست خودمان است بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس گفت کاری به نتایج سایر رقبا نداریم چرا که شرایط جدول به گونهای است که قهرمان شدنمان دست خودمان است امید عالیشاه در گفتوگو باهمه چیز درباره دومین حریف والیبال ایران در انتخابی المپیک
شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۵ تیم ملی والیبال ایران و کانادا در دومین بازی خود در رقابتهای انتخابی المپیک به مصاف هم میروند به گزارش ایسنا تیم ملی والیبال ایران در دومین بازی خود در رقابتهای والیبال انتخابی المپیک در سالن متروپولیتن شهر توکیو ژاپن به مصاف کانادا میرود ملیپوشاتقدیر از بهرام رادان و فاطمه معتمدآریا در جشن عکاسان سینما
تقدیر از بهرام رادان و فاطمه معتمدآریا در جشن عکاسان سینما تهران- ایرنا- جواد نوروز بیگی فاطمه معتمدآریا تهمینه میلانی و بهرام رادان در دومین جشن عکاسان سینمای ایران تقدیر میشوند به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی انجمن عکاسان سینمای ایران عکاسان سینمای ایسینماگران اجنبی و بیگانه نیستند!
سینماگران اجنبی و بیگانه نیستند حذف یک نام حذف چهره برخی بازیگران حذف کلی یک آنونس به جرم شیک بودن آدمهای فیلم و بخشی از اتفاقاتی است که در پخش تیزر تلویزیونی فیلمهای سینمایی رخ داده است هر چند شاید برخی از آنها باور کردنی نباشد و به قول عدهای بازار گرمی باشد به گزار-
گوناگون
پربازدیدترینها