تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836356140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قصه دیدن یا قصه خواندن مسئله این است؟!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: قصه دیدن یا قصه خواندن مسئله این است؟!
وجه اشتراک و تفاوت روحی که نویسنده در رمان و فیلمنامه می دمد در چیست؟


به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوشتن یا نگارش عملی است که بشر به‌ وسیله آن اندیشه‌هایش را به تصویر می‌کشد. با اختراع نوشتن، گام بزرگی در تمدن بشری برداشته شد.


کاربرد نوشتن، ثبت اطلاعات و نشر دادن آن ها است. این نشر دادن می تواند در قالب کلمه و تصویر باشد که در حالت اول کتاب نوشته می شود و نوشتن برای تصویر، فیلمنامه را به وجود می آورد.


فیلمنامه قالبی متفاوت با قصه‌ ادبی دارد. قصه برای چاپ، انتشار و مطالعه توسط خواننده (بدون هیچ واسطه ‌ای) نوشته می‌شود، اما فیلمنامه این‌گونه نیست؛ هر جا هم که این اتفاق بیفتد و فیلمنامه‌ای در قالب کتاب منتشر شود تیراژ محدودی خواهد داشت و به مخاطبان خاص خود نظیر دانشجویان رشته‌ی فیلمنامه‌نویسی و منتقدان سینمایی ختم می شود.


مرزهای تفاوت رمان و فیلمنامه از همان ابتدا آغاز می شود که رمان داستانی خواندنی و فیلمنامه قصه‌ای دیدنی است.


خواننده با مطالعه قصه و توصيفات آن، شخصيت‌ها را آن‌گونه كه خود برداشت كرده در نظر مجسم کرده و به آن‌ها شكل می‌دهد اما قصه ای که مخاطب در فیلم نظاره‌گر آن است به او امکان تصور شخصیت و مکان را نمی‌دهد و او تنها شاهد تخیل کارگردان است. 


رمان حالات درونی شخصیت‌ها، افکار، احساسات و عواطف و خاطرات آن‌ها را با استفاده از توصیفات و توضیحات یک راوی بیان می‌کند، اما در فیلمنامه همه چیز باید شکل عینی و نمایشی داشته باشد. در رمان و داستان راوی می‌تواند بگوید که شخصیت مورد نظر از مشاهده‌ فلان وضعیت یا شخصیت، احساس خوشایندی پیدا می‌کند، دچار نفرت می‌شود و یا سردرد به سراغش می‌آید، ولی در فیلمنامه نمی‌توان به این سادگی عمل کرد؛ آن‌چه در فیلمنامه نوشته می‌شود باید توسط دوربین فیلمبرداری ضبط شود، چه‌طور دوربین می‌تواند سردرد، احساس خوشی یا نفرت را به تصویر بکشد.


دوربین فیلمبرداری کنش و واکنش‌ها را ضبط می‌کند، حرکات و رفتار بازیگران و عناصر صحنه را به تصویر می‌کشد و همین‌طور موسیقی و اصوات مختلفِ درون صحنه و دیالوگ شخصیت‌ها را، پس این احساسات باید به‌ واسطه‌ی یکی از این عناصر نشان داده شوند، یعنی  از طریق دیالوگ، یا صداهای درون صحنه و یا حالات، حرکات و رفتار بازیگران. نشان داده شود. تعیین هر یک از این‌ها هم جزئی از وظایف نویسنده‌ فیلمنامه است. 


اما شباهتی که بین فیلمنامه و رمان وجود دارد این است که  هر درامی باید یک نیاز و هدف مهم در درون خود داشته باشد، چیزی که آرامش و خواب و خوراک شخصیت را به هم می‌زند. این نکته همیشه یک مسئله‌ بزرگ نیست و می‌تواند حتی بسيار کوچک باشد، اما نویسنده باید اين نکته‌ کوچک را به یک مسئله‌ بزرگ تبديل کند که وجود این نقطه عطف هم در رمان و هم در فیلمنامه ضروری است.


در آخر می توان گفت که وجود صدا، موسیقی، تصویر، محل قرار گرفتن اشیا و بازیگران و دکوپاژ در فیلمنامه از عناصر اصلی آن است که در رمان و کتاب وجود ندارد البته در فیلم هم امکان توصیف افراد یا تصور و تخیل وجود ندارد. پس فیلمنامه یا رمان هردو تفاوت و شباهت خاص خود را دارند و نمی توان گفت که کدام یک بر دیگری ارجحیت دارند.









۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن