تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816458622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

براي بهبود اوضاع مالي نيروي كار چه بايد كرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: براي بهبود اوضاع مالي نيروي كار چه بايد كرد؟
نویسنده : مليحه مرادي 
يكي از چالش‌برانگيزترين موضوعات در زندگي خانوارهاي كارگري پايين بودن ميزان حقوق و دستمزد كارگران است.
در حال حاضر فشار معيشتي بالايي بر زندگي كارگر ايراني سايه افكنده و باعث شده تا آنها به صورت مستمر درگير تلاش براي تنظيم هزينه‌هاي ماهانه و درآمدهاي خود باشند. از طرفي ديگر ميزان رشد دستمزدها در چند سال گذشته نيز به هيچ عنوان متناسب با افزايش مخارج نبوده و اين مسئله باعث شده خانوارهاي كارگري در زندگي با چالش‌هاي متعددي روبه‌رو شوند.
از آنجايي كه در ايران، خط فقر مشخصي وجود ندارد نمي‌توان به طور دقيق رقمي را به عنوان خط فقر مشخص كرد اما اگر رقم خوشبينانه 2ميليون و 300 هزار تومان كه مركز پژوهش‌هاي مجلس به عنوان كمترين درآمد براي يك خانواده چهار نفره عنوان كرده است را به عنوان خط فقر در نظر بگيريم يك كارگر ايراني با دستمزد ساعتي تقريباً معادل 4600 تومان براي تأمين حداقل نيازهاي خانواده چهار نفره خود بايد هفته‌اي 125 ساعت كار كند در حالي كه ساعت قانوني كار در هفته 44 ساعت و در ماه 168 ساعت است.
مقايسه حداقل دستمزد در ايران و ساير كشورها گوياي اين مسئله است كه ايران يكي از ارزان‌ترين نيروهاي كار در جهان را داراست و دستمزد يك ايراني در ساعت تقريبا 1/3 دلار است در حالي كه اين رقم در استراليا بعد از اعمال كسورات 9دلار و 54سنت مي‌شود.
برخي كشورهاي اروپا دستمزد مناسبي به نيروي كار خود پرداخت مي‌كنند كه البته اين مقايسه نسبت به دريافتي نيروي كار شاغل در بازار كار ايران بر مبناي ريال صورت گرفته است. با اين وجود يك نيروي كار استراليايي در حال حاضر ساعتي 9/54 دلار حقوق و دستمزد دريافت مي‌كند كه با دلار 3 هزار و 300تومان در بازار آزاد ايران 31 هزار و 482 تومان خواهد شد. اگر فرض كنيم در استراليا نيروي كار ماهانه 192ساعت كار كرده باشد ميزان دريافتي در ماه بدون اضافه كاري و ساير مزايا، 6ميليون و 44 هزار تومان مي‌شود در حالي كه در ايران كارگران به ازاي هر ساعت كار بر مبناي حداقل دستمزد 702هزار توماني و 192ساعت كار در ماه 712هزار و 425 تومان دريافت مي‌كنند.
نبود دستگاه نظارتي بر بنگاه‌هاي خصوصي مهم‌ترين عامل تضييع حقوق كارگران مي‌باشد. اين در حالي است كه وضع نيروي كار دولتي به مراتب بهتر از خصوصي است چراكه در صورت نبودن بودجه كافي هم حق و حقوق آنها بطور كامل پرداخت مي‌شود، اما اگر بنگاه بخش خصوصي با هر گونه چالش مالي روبه‌رو شود، پرداخت دستمزد كارگران پيوسته عقب مي‌افتد كه در كشور اين موضوع به كرات رخ داد‌ه اشت.
از جمله اقدامات براي حل معضل دستمزد كارگران, اجراي صحيح قانون كار، تنقيح برخي از مقررات و بروكراسي دست و پا گير دولتي جهت توسعه بنگاه‌ها، بهبود شرايط بازار، تقويت بخش تقاضا در جامعه براي رشد مصرف كالاي ايراني، برخورد مجدانه با قاچاق كالا، ممانعت از ورود كالاي مصرفي به داخل كشور، جلو‌گيري از واردات مواد اوليه، واسطه‌اي و مصرفي كه مشابه آن در داخل كشو توليد مي‌شود، تشكيل كارگروهي براي جايگزيني كالاهاي اوليه، واسطه‌اي و مصرفي وارداتي با توليد داخل كشور، بركناري مديران سياسي كه اطلاعي از اقتصاد ندارند و اصلاً اعتقادي به اقتصاد مقاومتي ندارند، برخورد با مديران اثر‌گذاري دولتي كه آلوده زد و بند‌هاي مالي شده‌اند، رصد تسهيلات بانكي جهت ارائه به توليد‌كننده واقعي، رفع موانع توليد و تسهيل در صادرات است كه منجر به اشتغال و بهبود شرايط معيشتي قشر كارگر مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن