تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803015299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر مسکن


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها بر مسکن
گمانه زنی‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی آغاز شده و این موضوع، یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن عنوان شده است.
بازار مسکن همواره از شاخص‌های مهم اقتصادی تاثیرپذیر بوده و یکی از پیشران‌های اقتصادی به شمار می‌رود. به همین دلیل یکی از مهمترین بخش‌هایی است که به طور مستقیم از تصمیمات دولتی تاثیر گرفته و با نوسان روبرو می‌شود.

هرچند که دولت یازدهم سعی کرده تا تصمیمات اقتصادی را بر مبنای کنترل بازار مسکن پایه گذاری کند تا این بازار بازهم دچار افزایش قیمت ها نشود اما همواره یکی از پرسش های مهم فعالان اقتصادی این بوده که سیاست های دولت چه تاثیری را بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که به گفته کارشناسان بر کنترل و رکود بازار مسکن موثر بوده، نرخ سود بانکی است که در سال‌های گذشته تا سقف های بالاتر از ۲۲ درصد هم به سپرده گذاران، سود پرداخت می کرد. باوجودی که شورای پول و اعتبار در آخرین تصمیم گیری خود نرخ سود سپرده ها را به ۱۸ درصد کاهش داده است اما هنوز هم فعالان اقتصادی معتقدند باید بیش از این کاهش پیدا کند.

سال گذشته آبان ماه بود که حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی به سود بالای سپرده ها در بانک ها انتقاد کرده بود. وی در گفتگو با مهر دلیل وضعیت کنونی بازار مسکن سود کمتر به نسبت سرمایه گذاری در بخش ساختمان دانست و گفته بود: باید تغییرات جدی در این بخش انجام گیرد تا سپرده گذاری سود کمتری نسبت به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف تولید داشته باشد.

به گفته وی باید نرخ سود سپرده گذاری در این بخش کاهش پیدا کند تا افراد وارد چرخه تولید شوند، در غیراین صورت ترجیح می‌دهند با سپرده‌گذاری و تلاش کم همان سود تولید را به دست بیاورند.

تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بر بازار اجاره

مظاهریان با تاکید بر اینکه بالابودن نرخ سود سپرده‌های بانکی، بازار را به اشتباه می‌اندازد، ادامه داد: بالابودن نرخ سود سپرده‌ها به دلیل سیاست‌های ضدتورمی دولت است. برهمین اساس، دولتمردان قصد دارند تا یک توازنی را بین رکود و تورم برقرار کنند.

هرچند که نرخ سود بانکی برای سپرده‌های یکساله به ۲۰ درصد رسیده است، اما گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این نرخ به حدود ۱۸ درصد کاهش پیدا می‌کند و شورای پول و اعتبار در حال بررسی این موضوع است.

در واقع کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، سرمایه گذاران پول های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به سمت بازارهای سرمایه‌ای می‌روند که همین امر هم می‌تواند یکی از عوامل تورم زا در بخش‌های مختلف از جمله بازار مسکن باشد.

براساس این گزارش، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر بازار اجاره بها هم تاثیر زیادی دارد، چراکه هرساله بازار اجاره متاثر از نرخ تورم و شرایط اقتصادی کشور تغییر می‌کند بنابراین نرخ سود سپرده ها هم بطور مستقیم بر این موضوع اثرگذار است.

در این خصوص حسام عقبائی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک گفته بود: کاهش نرخ سپرده‌های بانکی می‌تواند موج‌های افزایش قیمت اجاره‌بهای مسکن را برطرف کند و اجاره‌بهای مسکن در سال۹۵ با کاهش نرخ سود بانکی متعادل می‌شود.

به گفته وی در سال‌های اخير با وجود كاهش قيمت مسكن، اجاره‌بها افزايش يافته كه نشان می‌دهد عوامل ديگری در تعيين اجاره موثر بوده است. برخي از مردم و مالكان، رشد اجاره‌بها را با منافع سپرده‌های بانكی خود قياس میكنند، يعنی ارزش ملک خود را با سپرده بانكی تطبيق می‌دهند و آن وقت اجاره‌بها را تعيين می‌كنند. كاهش سود بانكی می‌تواند اين موج به‌وجودآمده در اجاره‌بها را برطرف كند.

بنابراین باید دید که آیا کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند، سرمایه گذاران را به سمت بازار مسکن سوق دهد و این بازار پس از ۴ سال از رکود حارج می‌شود یا نه؟

منبع : مهـــر



تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن