تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802736247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خسارت 110 هزار میلیاردی طرح‌های نیمه‌تمام به کشور


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خسارت 110 هزار میلیاردی طرح‌های نیمه‌تمام به کشور
از سال 81 تا 94كه در مجموع 14 سال مي‌شود طبق قانون بودجه بايد 7154 طرح با اعتباري معادل 459043 ميليارد ريال به اتمام مي‌رسيد
نویسنده : هادی غلامحسینی 


از سال 81 تا 94كه در مجموع 14 سال مي‌شود طبق قانون بودجه بايد 7154 طرح با اعتباري معادل 459043 ميليارد ريال به اتمام مي‌رسيد. اين در حالي است كه در طول اين سال‌ها تنها 23 درصد از طرح‌ها برابر با 1675طرح با اعتباري معادل 870/58 ميليارد ريال به اتمام رسيده است و 5535 طرح باقي مانده است كه هزينه تحميل شده به بودجه كشور در اثر تكميل نكردن به موقع اين طرح‌ها معادل 1136409 ميليارد ريال برآورد شده است.
طبق قانون بودجه در حد فاصل سال‌هاي 94- 81  بايد به طور متوسط 511 طرح در هر سال به اتمام مي‌رسيد، اين در حالي است كه در اين سال‌ها تنها 23درصد از اين طرح‌ها معادل 120 طرح در هر سال خاتمه يافته است كه در اثر كوتاهي در اتمام اين پروژه‌ها هم اكنون 5535طرح با هزينه‌اي بالغ بر معادل 1136409 ميليارد ریال در قانون بودجه كشور جاي خوش كرده است.
براساس اين گزارش، در طول 14 سال گذشته بايد به طور متوسط ساليانه 511 طرح عمراني با ميانگين اعتبار 788/32 ميليارد ريال به اتمام مي‌رسيد كه عملكردها نشان مي‌دهد به طور ميانگين در سال تنها 120پروژه با اعتباري بالغ بر 4205ميليارد ريال به اتمام رسيده است، در اين بين در حقيقت در سال‌هاي مورد بررسي در اثر هر 395 طرحي كه به طور ميانگين در هرسال اتمام نيافته است 81172 ميليارد ريال هزينه به بودجه كشور تحميل شده است كه مجموع اين هزينه‌ها در 14 سال اخير 1136409ميليارد ريال برآورد شده است.  براساس اين گزارش بايد مدعي شد كه 50 درصد از اعتبارات اختصاص يافته به طرح‌هاي عمراني كشور طي 14سال منتهي به سال 95 بابت تأخير در اتمام پروژه‌ها  و طرح‌ها بوده است و نه اجراي طرح‌هاي جديد.
كارشناسان بر اين باورند كه دولت و مجلس برآورد دقيق و روشني از وضعيت پروژه‌هاي ملي و استاني باقي مانده در كشور ندارند و بايد كميته‌اي متشكل از نمايندگان دولت و مجلس در ابتدا صورت وضعيت پروژه‌هاي نيمه تمام كشور را مشخص و بعد از اين مرحله در مورد پروژه و نحوه تزريق منابع جهت اتمام طرح تصميم‌گيري كنند.

   رشد هزینه اجرای طرح‌ها
حقيقت آن است كه هر سال به بودجه عمومي كشور فشار قابل ملاحظه‌اي از ناحيه تكميل نكردن طرح‌ها وارد مي‌شود و هزينه تأخير در اجراي پروژه‌ها سال به سال در حال رشد است.
به طور نمونه در سال 83 ، مجلس و دولت براي تكميل 647 پروژه اعتباري بالغ بر 18271ميليارد ريال در نظر گرفته‌اند اما در سال 94 براي اتمام 516 پروژه اعتباري بالغ بر 56740ميليارد ريال در نظر گرفته شده است كه اين امر نشان از اثر‌گذاري تورم در بهاي تمام شده اجراي پروژه دارد البته بايد نوع طرح را در نظر گرفت.
از سوي ديگر در حدفاصل سال‌هاي 92 تا 94 طبق قانون بودجه بايد در مجموع 1817طرح عمراني به پايان برسد اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد دولت يازدهم تنها 272 طرح را به اتمام رسانده است؛ به عبارت ديگر 1545 طرح خاتمه نيافته است. بدين ترتيب به نظر مي‌رسد دولت يازدهم هم توجه چنداني به مقوله اتمام پروژه‌هاي عمراني طبق زمانبندي تعريف شده ندارد.
از نكات قابل تأمل ديگر آن است كه ميزان تحقق بودجه عمراني در حال افت است، بدين معني كه دولت‌ها به‌ظاهر در بودجه رقم بودجه عمراني را بالا در نظر مي‌گيرند و لي اين بودجه‌ها هيچگاه محقق نمي‌شود.
به طور نمونه در سال 92 رقم بودجه عمراني كل كشور386477 ميليارد ريال بوده است كه تنها 203333 ميليارد ريال شده است و در سال 93 در شرايطي بودجه عمراني مصوب 412508 ميليارد ريال بوده است كه تنها 291000 میلیاردریال محقق شده است، همچنين در سال 94 بودجه عمراني 508854 ميليارد ريال در نظر گرفته شد كه تنها 248424 ریال از اين بودجه عملياتي شد.
 
   پروژه‌های نيمه‌كاره روي دست مانده بیش از 500 هزار میلیارد بودجه می‌خواهد
مباحث براي چگونگي پيشبرد اقتصاد كشور در دوران پس از لغو تحريم‌ها در شرايطي به اوج خود رسيده كه برخي خبرها از ناتمام ماندن ۱۰۰ هزار پروژه عمراني در كشور حكايت دارد.
اگرچه هزینه اتمام پروژه‌های نیمه تمام در این گزارش در 14 سال منتهی  به سال 94 مورد بررسی قرار گرفته است اما سيدمهدي هاشمي، رئيس كميسيون عمران   مي‌گويد: تكميل اين پروژه‌های نیمه‌کاره باقی مانده طی سال‌های گذشته مبلغي حدود 500هزار ميليارد تومان بودجه نياز دارد. رئيس كميسيون عمران در شرايطي از نياز 500هزار ميليارد توماني براي تكميل اين پروژه‌ها سخن مي‌گويد كه كل بودجه عمراني كشور در سال 94حدود 47هزار ميليارد تومان است.
اگر كارنامه بودجه عمراني كشور را با بودجه 500 هزار ميليارد توماني مورد نياز براي پروژه‌هاي عمراني ناتمام مقايسه كنيم، آنگاه معلوم مي‌شود كه امكان تخصيص بودجه براي تمام پروژه‌هاي عمراني موجود در كشور وجود ندارد.
 پيشتر نوبخت در سال‌هاي 92و 93 اعلام كرده بود كه اولويت دولت تكميل پروژه‌هاي عمراني است كه در آستانه تكميل قرار دارند. اخيراً اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور هم از جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي سرعت دادن به پروژه‌هاي عمراني كشور سخن گفته، اما با اين حال به‌نظر مي‌رسد تأمين بودجه 500هزار ميليارد توماني به اين راحتي مقدور نباشد؛ كما اينكه سيدمهدي هاشمي، رئيس كميسيون عمران در ادامه مي‌گويد: چنين اعتبار و بودجه‌اي را هيچ‌گاه نداشتيم و حتي با فرض اينكه قيمت نفت به 200دلار هم برسد باز چنين بودجه‌اي براي تكميل پروژه‌ها متصور نيست.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن