تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813145917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چابهار، حلقه وصل هند، افغانستان و آسياي ميانه شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چابهار، حلقه وصل هند، افغانستان و آسياي ميانه شد
رئيس جمهور کشورمان ديروز، روزي پرکار را در عرصه ديپلماسي پشت سر گذاشت.


حجت‌الاسلام روحاني صبح ديروز ابتدا از «نارندرا دامورداس مودي»، نخست‌وزير هندوستان که به کشورمان آمده، استقبال کرد؛ سفري که ثمره آن امضاي 12 سند و موافقتنامه همکاري در حوزه‌هاي اقتصادي، تجاري، حمل‌و‌نقل، توسعه بنادر، فرهنگي، علمي و دانشگاهي بود.  اما اين پايان کار نبود و رئيس‌جمهور در ادامه با محمد اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان که به ايران آمده ملاقات کرد و سپس با پيوستن نخست‌وزير هند به اين جمع، موافقتنامه سه‌جانبه ترانزيتي تجاري چابهار توسط وزراي راه سه کشور به امضا رسيد.  براساس توافقنامه سه‌جانبه چابهار، استفاده از بندر چابهار  به گونه قابل‌توجهي افزايش مي‌يابد و هند از طريق افغانستان به آسياي ميانه راه پيدا مي‌كند و در مقابل زمينه دسترسي افغانستان به هند از طريق دريا فراهم مي‌شود.
 
تقويت روابط ايران و هندوستان به نفع دو ملت و منطقه است
در همين حال، حجت‌الاسلام حسن روحاني پس از امضاي 12 سند همکاري ميان ايران و هند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سفر نخست‌وزير هندوستان به ايران و در دوره پسابرجام و پساتحريم، زمينه را براي توسعه روابط اقتصادي بين دو کشور بيش از گذشته مهيا مي‌کند.

دکتر روحاني اظهار داشت: هنگامي که بحث روابط اقتصادي ايران و هندوستان مطرح مي‌شود، به مفهوم تعامل ايران و همسايگانش با جمعيتي بالغ بر 400 ميليون نفر و هندوستان به عنوان کشوري با بيش از يک ميليارد و 200 ميليون نفر جمعيت است. رئيس‌جمهوري، سرمايه‌گذاري هندوستان در توسعه بندر چابهار و تجهيز آن را نمادي براي همکاري بين دو کشور توصيف و تصريح کرد: چابهار مبدأ دالان ترانزيني بين جنوب - شرق و جنوب - شمال خواهد بود و با اتمام احداث راه‌آهن بين چابهار - زاهدان و زاهدان – سرخس، اين مسير ريلي مي‌تواند به نقطه اتصالي بين کشورهاي مختلف از هندوستان و افغانستان گرفته تا کشورهاي آسياي ميانه و منطقه قفقاز و شرق اروپا تبديل شود.
رئيس‌جمهوري تأکيد کرد: با توجه به اهميت ثبات و امنيت در منطقه، به ويژه در افغانستان، عراق، سوريه و يمن و ديگر کشورهاي منطقه و مواجهه با معضل مهم تروريسم در منطقه، دو کشور تصميم گرفتند که در مسائل سياسي و ارتباطات اطلاعاتي روابط نزديک‌تري را براي ايجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروريسم ايجاد کنند.

«نارندرا دامورداس مودي» نيز در اين نشست خبري، همکاري و مشارکت دو کشور را بسيار حائز اهميت توصيف و تأکيد کرد: دستاوردهاي اين ديدار و قراردادهاي امضا شده، فصل تازه‌اي را در عرصه همکاري‌هاي استراتژيک دو کشور رقم مي‌زند و بي‌ترديد رفاه دو ملت در گرو همکاري‌هاي گسترده اقتصادي ايران و هندوستان خواهد بود.  مودي همچنين امضاي قرارداد سه‌جانبه حمل و نقل و ترانزيت کالا با مشارکت ايران، هندوستان و افغانستان را فرصت تاريخي دانست که راه‌هاي ارتباطاتي جديد و نزديکتر را بين سه کشور برقرار خواهد کرد.
 
ثبات، امنيت و توسعه افغانستان، براي ايران بااهميت است
روحاني رئيس‌جمهوري اسلامي ايران همچنين در ديدار «اشرف غني»، با اشاره به اشتراکات ديني، فرهنگي و تاريخي دو ملت ايران و افغانستان گفت: براي جمهوري اسلامي ايران ثبات، امنيت و توسعه افغانستان از اهميت بسزايي برخوردار است و در اين راستا آماده هرگونه همکاري با کشور دوست و همسايه خود هستيم.  دکتر روحاني همچنين با اشاره به امضاي موافقتنامه ترانزيتي و تجاري سه‌جانبه چابهار گفت: سندي که امروز بين ايران، هند و افغانستان امضا شد، نه تنها زمينه‌ساز توسعه هر سه کشور بلکه منطقه خواهد بود.   اشرف غني رئيس‌جمهوري اسلامي افغانستان نيز در اين ديدار با اظهار خوشحالي از پيشرفت و توسعه ايران در عرصه‌هاي مختلف گفت: افغانستان به دنبال توسعه همکاري‌هاي منطقه‌اي با ايران در قالب دوجانبه و چندجانبه است.





تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن