تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803088190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح صلح حکمتیار یا حکمتدار!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: طرح صلح حکمتیار یا حکمتدار!
چرا ترکیه - عربستان و آمریکا از حضور گلبدین حکمتیار در کابل و امضای توافقنامه صلح بین وی و دولت افغانستان حمایت کرده‌اند؟
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، صحبت درباره صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی در شبکه‌های اجتماعی چند روزیست که داغ شده است. موافقت و مخالفت کاربران درباره صلح با حزب اسلامی،‌ از تفاوت دیدگاه‌های آنها درباره گذشته گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، نشات گرفته است.


آیا آمدن آقای حکمتیار انحصارطلبی قومی را تجهیز و تحکیم نمی‌کند؟


عده‌ای از کاربران مطلبی را که بی‌بی‌سی فارسی ۳ سال پیش منتشر کرده بود، بازنشر کرده‌اند. در این مطلب گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در پیامی به مناسبت عید فطر گفته بود که نیروهای خارجی در افغانستان با حمایت از "اقلیت‌ها" تلاش دارند افغانستان را تجزیه کنند و "شرایط را برای دوام جنگ در افغانستان مساعد سازند." اقای حکمت یار در ادامه هزاره‌ها را تهدید کرده بود: "آن روز فرا خواهد رسید که مردم مظلوم افغانستان برای احقاق حقوق غصب شده شان کمر ببندند و در آن زمان در هیچ گوشه کشور پناه‌گاهی برای خود نخواهند یافت."



طرح صلح حکمتیار یا حکمتدار!



کاربری به نام احمد شجاع با بازنشر این مطلب نوشته است: "در موافقتنامه که قرار است به امضا برسد، چه تضمین‌های وجود دارد که آقای حکمت یار تهدید‌هایش را مبنی بر حذف ‌یک قوم از افغانستان از یاد برده باشد یا ترک کرده باشد؟ چه شواهدی وجود دارد که آقای حکمتیار این فلسفه‌ تفرقه ملی را ترک کرده است؟"


حامیان پروژه صلح حکمتدار!


این روزها با به میان آمدن صلح، ترکیه و عربستان سعودی از حضور «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان در کابل و امضای توافقنامه صلح بین وی و دولت افغانستان حمایت کرده‌اند تا جایی که«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز با ارسال پیامی گفته است که در صورت ورود حکمتیار به کابل، برای استقبال از وی به کابل سفر خواهدکرد.


عربستان سعودی نیز به دولت افغانستان پیشنهاد کرده که در صورت حضور حکمتیار در کابل، یک میلیارد دلار به افغانستان اختصاص خواهد داد. مقامات ریاض همچنین گفته‌‌اند در صورت حضور اعضای حزب اسلامی در دولت، پروژه‌‌های چند میلیارد دلاری در افغانستان اجرا خواهد کرد. برخی منابع می‌‌گویند حمایت این کشورها از حزب اسلامی سبب نگرانی مقامات آمریکایی نیز شده است. 

سازمان ناتو نیز به حزب اسلامی حکمتیار گفته است که دولت افغانستان آزادی‌‌های سیاسی به این حزب را در افغانستان فراهم خواهد کرد. حمایت‌های آنکار و ریاض از مذاکرات صلح حکمتیار با دولت افغانستان نشان از آن دارد که گلبدین حکمتیار از عواملی است که می تواند اهداف عربستان سعودی را در افغانستان پیاده سازی کند و به ترویج وهابیت در این کشور کمک کند.



طرح صلح حکمتیار یا حکمتدار!




طرح صلح حکمتیار یا حکمتدار!



نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید در صورتی که صلح با حزب اسلامی حکمتیار منجر به کاهش خشونت ها شود، این سازمان  سازمان از آن حمایت می کند.  نیکولاس هیسم این موضوع را  در یک نشست خبری در کابل بیان کرد. وی در پاسخ به سؤالی در مورد دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد روند جاری گفتگوهای صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار گفت:" ما در ملل متحد به طور واضح گفته‌ایم که در بلند مدت از یک افغانستان صلح آمیز حمایت می کنیم که به معنی آینده بینی و هماهنگی گفتگوهای صلح است تا افغان ها بتوانند با یکدیگر در صلح وهمدلی در کشور خود زندگی کنند." 


هیسم افزود که به مناطق مختلف افغانستان سفر کرده است و می‌داند که افغان‌ها صلح می‌خواهند. نماینده ویژه سازمان ملل متحد افزود:" یک تعداد می گویند که مردم افغانستان سزاوار صلح هستند اما یک سؤال بسیار مهم این است که آیا بدون صلح، امکان شکوفایی و ثبات افغانستان وجود دارد؟" 


نیکولاس هیسم گفت:" ما به طور کلی همیشه از صلح به رهبری افغان ها حمایت کرده ایم، ما از صلحی که سبب کاهش میزان خشونت که افغان های عادی در معرض آن قرار دارند، شود حمایت می کنیم و باور داریم که افغان هایی خارج از کشور مستحق بازگشت به کشور هستند و باید به مثابه شهروندان افغانستان ادغام شوند." 


وی تصریح کردکه اگر این موافقت نامه سبب ترویج این موارد فوق شود، سازمان ملل متحد به صورت جدی آن را تحت بررسی می گیرد و از آن حمایت می کند. هیسم در مورد حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد نیز گفت:" من در این باره چیزی گفته نمی توانم. فهرست سیاه توسط دولت های عضو سازمان ملل متحد کنترول و اداره می شود. ما در شورای امنیت جلسه می کنیم و نیاز است که در آن جا در این زمینه تصمیم گرفته شود." 


پیش از این سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) و امریکا از روند گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار که از حدود سه ماه قبل با سفر هیئت های این حزب به کابل جریان داشته است حمایت کرده اند.  چندروز پیش محمد خان، معاون رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرد که پیشنویس توافق نامه ۲۶ ماده‌ای صلح با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار نهایی شده است. شورای عالی صلح نیز تائید کرده است که این توافق نامه به هیئت این حزب سپرده شده است. 


به گفته وی، تلاش برای بیرون کردن نام رهبر و اعضای حزب اسلامی از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر کشورها به ویژه امریکا از جمله مواد عمده این توافق نامه است و قرار است پس از امضای آن، دولت افغانستان به طور رسمی از سازمان ملل و دیگر کشورها بخواهد تا در این زمینه اقدام کنند. 


عفو زندانیان حزب اسلامی در چارچوب قوانین کشور، بازگشت و اسکان مهاجرین حامی این حزب در داخل کشور، مصونیت قضایی اعضای حزب (به استثنای حق عبدی)، جذب اعضای واجد شرایط این حزب در نهادهای دولتی و مشورت با گلبدین حکمتیار در مسایل ملی، از جمله تعهدات دولت در این پیشنویس است.



در این میان واشنگتن چند چند است



طرح صلح حکمتیار یا حکمتدار!



ایالات متحده امریکا از گفتگوهای سیاسی میان نمایندگان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار استقبال می‌کند. یک مقام وزارت خارجه امریکا گفت که واشنگتن در قبال حمایت از روند آشتی میان افغانها، هیچ پیش شرطی ندارد. این مقام امریکایی گفت "ایالات متحده از یک روندی که به رهبری و مالکیت افغانها باشد و منازعه افغانستان را به شکل مسالمت آمیز حل کند، حمایت می‌کند. تمام گروهای مرتبط به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار باید در این گونه گفتگوها سهم داشته باشند تا افغانها با هم درباره آینده کشورهای صحبت کنند." نمایندگان شورای عالی صلح و حزب اسلامی نیز از ماه ها پیش سرگرم چانه زنی ها بر یک معامله‌ای صلح هستند که ضمن پایان بخشیدن به جنگ، راه را برای برگشت گلبدین حکمتیار به نظام سیاسی افغانستان باز کنند.


گلبدین دست پرورده CIA


افغانستان کشوری است که نزدیک به چهل سال جنگ در آن جریان دارد. از جنگ میان تنظیم های جهادی گرفته تا طالبان. از آغاز حکومت 14 ساله گرفته تا کنون افغانستان در یک جنگ از قبل اعلام نشده گرفتار است. در آخرین مورد هم حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، خواستار پیوستن به روند صلح حکومت افغانستان شده است. حکمتیار از شروط خود که مهم‌ترین آن خروج نیروهای خارجی از افغانستان بود گذشته است. آیا این تفاهم دیرپای خواهد بود؟ با برگشتن وی به صحنه سیاسی افغانستان شاهد چه تحولاتی می توانیم باشیم؟ 


بلقیس روشن، عضو پیشین مجلس سنا، در برنامه «نگرش» گفت: آمدن حکمتیار به افغانستان، دردی را از مردم دوا نمی کند، بلکه یکبار دیگر حاکمی به صحنه افغانستان می آید که به جمع مرده ها پیوسته بود و برای مدتی از حاکمیت بر مردم بیچاره افغانستان دور بود. با آمدن وی، به حکومتی کمک می شود که توسط بیگانه ها ساخته شده است. چرا که این حزب نیز مزدور بیگانه ها و مخصوصا آی اس آی و CIA است. 



طرح صلح حکمتیار یا حکمتدار!



وی، در خصوص گذشته نه چندان دور حکمتیار می گوید: با آمدن حکمتیار به کابل، یکبار دیگر، زنان به یاد تیزاب پاشی های حزب اسلامی و مردان افغانستان، به یاد کشتارهای حزب اسلامی می افتند. پس آمدن این حزب به افغانستان و پیوستنش به حکومت نه تنها باعث خوشبختی و صلح برای مردم افغانستان نمی شود بلکه بار دیگر صف آرایی برای قدرت پیش می آید و مردم در این میان قربانی می شوند. در واقع حزب اسلامی در طول 14 سالی که از نظام جدید می گذرد از قدرت دور هم نبوده اند. می بینیم که سران آنها مانند محمدخان، جمعه خان همدرد، فاروق وردک، ارغندیوال و بسیاری دیگر از آنها در حکومت بوده و هستند و نقش دارند و برنامه های آنها را به پیش می برند. بنابراین با آمدن حکمتیار، این حزب به طور رسمی تر و آشکارتر در حکومت برمردم شریک می شود.


روشن، آمدن حکمتیار به کابل را به مفهوم صلح نمی داند و افزود: حکمتیار در واقع برای برقراری صلح و ثبات به افغانستان نیامده، بلکه برای گرفتن سهم و حق خود از قدرت به کابل آمده است. مردم هرگز نمی توانند جنگ هایی را که حزب اسلامی در افغانستان به راه انداخته بود و در آن خون های بی گناه مردم را ریخت فراموش کنند.


این عضو پیشین سنا، با بیان اینکه حزب اسلامی برای باج گیری آمده است، افزود: آنها در طول این 14 سال نیز باج می گرفتند و افرادشان در قسمت های مختلف حکومت دخیل بوده اند. از خارجی ها به نام اینکه ما با دولت هستیم باج می گرفتند و تهدید می کردند که اگر باج ندهید مردم را می کشیم. گلبدین کسی است که با حمایت CIA آمریکا بزرگ شده است و حالا هم برای آن خدمت می کند. آمریکا راهبر و فرمانده گلبدین حکمتیار است و به فرمان این کشور می رقصد. پس به هیچ عنوان برای صلح و ثبات به افغانستان نمی آید. چرا که باداران وی، صلح و ثبات را نمی خواهد. وی اضافه کرد: مردم افغانستان هیچگاه حکمتیار را یک قهرمان ملی و یک رهبر انعطاف پذیر نخواهند گفت. حالا هم برای یک سازش و یک معامله با حکومت آمده است و این معامله هم به زودی افشا می شود. 



تحلیل کلی از حضور دوباره یک مهره سوخته در عرصه سیاسی افغانستان


آنچه مسلم است؛ حکمتیار  فاقد یک کارنامه درخشان در میدان سیاسی کابل می باشد. با نگاهی به سوابق سیاسی وی به راحتی عیان می شود گلبدین تقریبا با هیچ یک از دولتهای مرکزی افغانستان از در سازش وارد نشده است و عموما از دریچه مخالفت به آنها نگریسته است. این مهم مبیین آن است که؛ این مهره سوخته افغان کارایی لازم را برای برقراری صلح در افغانستان نخواهد داشت.



طرح صلح حکمتیار یا حکمتدار!




طرح صلح حکمتیار یا حکمتدار!



چنانچه از فعالیتهای سیاسی وی در گذشته بر می آید، دائما در حال ائتلاف با گروه های افراطی و جنگ طلب بوده و شاید به همین خاطر است که ما شاهد این موضوع هستیم که ریاض از حضور گلبدین در عرصه سیاسی استقبال می کند که این نمی تواند نشانه مثبت در جهت استقرار صلح پایدار در منطقه و افغانستان قلمداد گردد. از طرفی با توجه به سفر اشرف غنی به عربستان سعودی و رایزنی با مقامات ریاض بر سر طرح صلح حکمتیار!! بنظر می رسد این مهره سوخته از ابتدا در زمین دولت سعودی بازی خواهد کرد بنابراین دور از ذهن نیست که چرا واشنگتن-ریاض- آنکارا از طرحی که خالی از حکمت نیست ابراز خرسندی می کنند.


در پایان باید افزود؛ پیش بینی می‌گردد، نظر به زاویه پیدا کردن حکمتیار با سران معارض افغان، تغییر ادبیات وی گرایش او به سمت صلح بیش از آنکه دغدغه مردم را به همراه داشته باشد، اقدامی است در جهت تسویه حساب درون سازمانی که البته گذشت زمان در مورد این سیاستمدار و جنگ سالار افغان قضاوت خواهد نمود.





۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن