تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803079406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به بهانه درخشش بین المللی هنرمندان ایرانی در جشنواره جهانی فیلم کن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


به بهانه درخشش بین المللی هنرمندان ایرانی در جشنواره جهانی فیلم کن وبلاگ > خبر وبلاگ - سینمای ایران در طول دهۀ گذشته با همۀ ضعف ها، موانع و فشارهای موجود توانسته است جایگاه بین المللی خویش را به خود جلب نموده و توجه جهانی نوینی را نسبت به گذشته از آن خود نماید. نقش مهم هنرمندان و کارگردانان شهیری چون عباس کیارستمی، مجید مجیدی، بهرام بیضایی، سهراب شهید ثالث، پرویز کمیاوی، داوود میرباقری، داریوش مهرجویی، جعفر پناهی، رخشان بنی اعتماد، محسن مخلباف، مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی و ....در این رابطه، پُر رنگ و غیر قابل انکار می باشد.

سینمای ایرانی در جشنواره جهانی فیلم کن :
    
     فستیوال جهانی فیلم کن، مهمترین رویداد سینمایی و مهمترین رویداد هنری جهان به شمار می‌رود. کن، همواره بزرگترین گردهمایی سینماگران دنیا محسوب می‌شود و شرکت در این جشنواره برای دست اندرکاران سینما،با کارت دعوت ویژه امکان پذیر می باشد. جایزه کن به دلیل اینکه برای سینمای تمامی‌کشورهای جهان اهمیت قائل است و داوری‌های آن، کمتر شک بر انگیز و یکدست تر است، بسیار معتبرتر است و فیلم های برگزیده در آن ارزش بیشتری را دارند. این فستیوال در سپتامبر هر سال در شهر کن واقع در جنوب فرانسه و در سواحل مدیترانه برگزار می‌شود.شاید مهمترین چهره ی سینمای ایران در فستیوال کن، حضور عباس کیارستمی‌ به عنوان ریاست وقت بخش بنیادین که مربوط به فیلم های دانشجویان است، بوده است. عباس کیارستمی ‌از ایران، سه بار نامزد دریافت بهترین جایزه شد و یک بار هم برای فیلم "طعم گیلاس"، برندۀ نخل طلایی کن 1997 شد
شایان ذکر است؛ سینمای ایران طی 21 سال گذشته موفق به دریافت نخل طلای بهتری آن فیلم، جایزه هیئت داوران، نوعی نگاه، دوربین طلایی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد شده است. عباس کیارستمی تنها نخل طلای کن را برای سینمای ایران به بار آورده و سینمای ایران در بخش‌های نوعی نگاه و دوربین طلایی موفق‌تر بوده است.اولین بار در سال 1995 جایزه ای از جشنواره فیلم کن نصیب سینمای کشورمان شد. فیلم «بادکنک سفید» ساخته جعفر پناهی در این سال جایزه دوربین طلایی را گرفت.دو سال بعد، فیلم «طعم گیلاس» به کارگردانی عباس کیارستمی موفق به دریافت نخل طلای این فستیوال شد، اما از سال 1997 تا 2000 هیچ جایزه ای از این فستیوال نصیب سینمای ایران نشد.
در سال 2000 فیلم «تخته سیاه»، ساخته سمیرا مخملباف جایزه هیئت داوران کن را دریافت کرد. در همین سال، حسین یکتاپناه با ساخت فیلم «جمعه» و بهمن قبادی با ساخت «زمانی برای مستی اسب ها» موفق به دریافت دوربین طلایی کن شدند. سه سال بعد، باز هم فیلمی از سمیرا مخملباف موفق به دریافت جایزه شد. «ساعت پنج بعدازظهر» در سال 2003 جایزه هیئت داوران این فستیوال را گرفت و «طلای سرخ» ساخته جعفر پناهی در همان سال جایزه نوعی نگاه را از آن خود کرد.سال بعد، محسن امیریوسفی با ساخت فیلم «خواب تلخ» موفق به دریافت جایزه ویژه دوربین طلایی شد.
«کسی از گربه های ایرانی خبر نداره» به کارگردانی بهمن قبادی در سال 2009 و «ناهید»، ساخته آیدا پناهنده در سال 2015 جایزه نوعی نگاه جشنواره کن را از هیئت داوران گرفتند و سرانجام، در سال 2016 (سال جاری)،اصغر فرهادی با نگارش سناریوی فیلم «فروشنده» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه این فستیوال شد و شهاب حسینی، اولین جایزه بهترین بازیگری سینمای ایران در جشنواره کن را نسبت به آن فیلم از آن خود کرد.
مهر و بی مهری نسبت به سینمای ایران و موفقیت های بین المللی هنرمندان ایرانی :
سینمای ایران، برای نخستین بار در سال ۱۹۶۱ در جشنواره فیلم کن حضور یافت. این جشنواره طی سال‌های اخیر به فیلم‌هایی ایرانی‌ که خلاف رویه معمول و بدون مجوز ساخته شده‌اند، توجه خاصی نشان داده است.  شصت و نهمین جشنواره جهانی فیلم کن با وجود بازخوردهای رسانه ای و هنری فراگیر آن در سطح داخلی و بین المللی، بار دیگر، افتخاری نوین را برای سینما و هنر ایران رقم زد و درخشش ارزشمند اصغر فرهادی، کارگردان نام آشنای ایرانی و بین المللی و شهاب حسینی، بازیگر جوان و هنرمند نامدار ایرانی، موجب معرفی و نمایاندن توانمندی ها و شایستگی های هنرمندان ایرانی در عرصه جهانی گردید.
با این وجود، موفقیت های روزافزون هنرمندان به نام ایرانی در عرصه بین المللی، زنگ هشدار و خطری بر تنگ نظری ها و کم انگاری های مرسوم و متعارف نسبت به هنرمندان شایسته ایست که بسیاری از آنها،در طی سالهای اخیر در گوشۀ عزلت آرمیده و مورد بی مهری قرار گرفته، ممنوع التصویر گردیده ، کنسرت های آنها لغو شده و آثار هنری و فرهنگی آنها از دریافت مجوزهای فرهنگی داخلی محروم شده اند و یا روانه زندان و محبوس و در بند گردیده اند و این حکایت نیز همچنان باقی است...!!.
در همین ارتباط، ضرورت دارد؛ انحصار در حوزه فرهنگ و هنر و صدا و سیما از قالبهای کم رنگ و ناکارآمد آنها خارج شده و مدیریت فرهنگی و هنری کشور بر مبنای مطالعه، شناسایی و قدرشناسی از هنرمندان فاخر ایرانی در حوزه های گوناگون آن و "شایسته سالاری هنری و فرهنگی" قرار گرفته و از چهارچوبهای سنتی و متعارف آنها خارج شده و با تغییر اساسی رویکرد فرهنگی و هنری خویش و توجه به افقهای دور دست هنری ملی و ظرفیت های فرهنگی بین المللی- نام ایران و فرهنگ و هنری ایرانی را به مانند گذشته و همیشه، در نظرها و نگاه ها، ماندگار کرده و میراث فرهنگی ایران زمین گوهرین را جاودان نمایند و در عمل نیز به اثبات رسانند که " هنر ، نزد ایرانیان است و بس" و " آنان که خاک را به نظر(به هنر)، کیمیا کنند...".!
علیرغم بازتابهای گستردۀ داخلی و بین المللی نسبت به موفقیت مجدد کارگردان شهیر و نام آور ایرانی، اصغر فرهادی و تعالی شایسته هنرمند نامدار شمالی، شهاب حسینی در جشنواره بین المللی فیلم کن در فرانسه، متاسفانه، سکوت قابل انتظار رسانه ملی و عدم توجه مناسب به این دستاورد هنری بین المللی هنرمندان ماندگار ایرانی و مواضع انفعالی بسیاری از رسانه ها و دوائر فرهنگی مربوطه، محل تامل و تاسف است.! گرچه، سکوت و انفعال متعارف مراکز مزبور و بسیاری از مسئولان ذیربط، ذره ای از شایستگی های همیشگی این هنرمندان فاخر ایرانی و بین المللی نکاسته و میراث فرهنگی و هنری آنها را بی قدر و ارزش نیز نخواهد کرد، اما ضروری است؛ صدا و سیما بعنوان یک رسانه ملی مورد ادعا به مانند بسیاری از مسئولان فرهنگی و دولتی مربوطه در مقام توضیح به مردم ، شهروندان و جامعۀ فرهنگی و هنری کشور در این ارتباط برآیند.
با این وجود، اقبال عمومی هنرمندان محبوب و ارزشمند ایرانی در سطح داخلی و جهانی در بین مردم و جامعۀ فرهنگی و هنری ملی و بین المللی و حدشناسی مکرر و قدرشناسی مستمر مردم،اندیشمندان، دانشمندان، دانشگاهیان،هنرمندان، رسانه های مستقل و فعالان حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری نسبت به دستاوردهای مهم مربوط به موفقیت های هنرمندان ایرانی در جشنواره فیلم کن و بازتابهای بین المللی آن، کمترین دلیل بر موفقیت و جایگاه مهم این هنرمندان و نام آوران ایرانی و جهانی است که شایسته احترام و بایستۀ قدرشناسی و نکوداشت فاخر نسبت به آنها خواهند بود.
دولت تدبیر و امید و دستاوردهای هنری بین المللی هنرمندان ایرانی :
بی شک، دولت تدبیر و امید در راستای تکالیف و وظایف قانونی خویش در حوزۀ میراث فرهنگی، هنری و سینمایی، ضروری است؛ ضمن توجه به اهمیت دستاوردهای مهم حضور و موفقیت بین المللی این هنرمندان به نام ایرانی در جشنواره های بین المللی و جهانی مربوطه، با حمایت همه جانبه از هنرمندان مزبور و جامعه فرهنگی و هنری کشور، در تلاش برای رشد و تعالی روزافزون سینمای ایرانی در سطح جهانی و بهره مندی از ظرفیت های هنری و فرهنگی ملی و بین المللی آنها، در جهت نیل به هدف فوق برآمده و در جهت اعمال رفتار متناسب با شان، کرامت انسانی و جایگاه والای هنری آنها برآید و در عمل، نیز با اتخاذ تدبیری مقتضی و فوری و مصوبات قانونی لازم و مربوطه در این باره، ضمن حفظ و نکوداشت خدمات حرفه ای و تضمین رعایت حقوق اساسی و شهروندی آنها نسبت به فعالیتهای فرهنگی و هنری آنان در داخل و خارج از کشور- رویکرد مبتنی بر تدبیر فرهنگی و امید هنری خویش را پیکش جامعۀ فرهنگی و هنری کشور و افتخارآفرینان هنری و فرهنگی ایرانی نماید.
در همین ارتباط، موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، ضمن اعلام مراتب آمادگی خویش و همکاران حرفه ای و تخصصی آن جهت رفع نیازهای حقوقی هنرمندان محترم و ارائه خدمات حقوقی و وکالتی مقتضی به آنها، در جهت حمایت همه جانبه حقوقی و قانونی از نیازها، ضرورت ها و الزامات حقوقی آنان در حوزه های فرهنگی و هنری برخواهد آمد و نسبت به راه اندازی واحد موسوم به" کانون حقوق، فرهنگ و هنر"، در آن موسسه، در راستای اهداف مزبور، حمایت حرفه ای، صنفی و حقوقی از هنرمندان محترم و فعالان فاخر فرهنگی و هنری کشور اقدام خواهد نمود.
محمدرضا زمانی درمزاری(فرهنگ)؛ وکیل دادگستری
Email : [email protected]



دوشنبه 3 خرداد 1395 - 20:00:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن