تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799109286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاک‌پشت‌ها در چند قدمی انقراض هستند/ ساخت و ساز در خط ساحلی بزرگترین خطر لاک‌پشت‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: لاک‌پشت‌ها در چند قدمی انقراض هستند/ ساخت و ساز در خط ساحلی بزرگترین خطر لاک‌پشت‌ها
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی گفت: لاک پشت‌ها در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت قرار دارند که تحت فشار تهدیدات دریایی و خشکی به این شرایط دچار شده‌اند.

لاک‌پشت‌ها در چند قدمی انقراض هستند/ ساخت و ساز در خط ساحلی بزرگترین خطر لاک‌پشت‌ها
شهرام فداکار مدیر کل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روز جهانی لاک پشت‌ها، اظهار داشت: از 8 گونه لاک پشت دریایی موجود در دنیا، 5 گونه با نام‌های لاک پشت پوزه عقابی، سبز، زیتونی، سرخ و پشت چرمی در ایران وجود دارند که تحت حمایت قانون صید و شکار حفاظت و سازمان محیط زیست هستند.



وی با بیان اینکه شکار، صید و تردد در زیستگاه‌های این گونه طبق مقررات سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع و مشمول جریمه است، افزود: لاک پشت‌ها در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت IUCN قرار دارند و وضعیت آنها نیز در کشور مناسب نیست.


مدیر کل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی در خصوص دلایل کاهش جمعیت این گونه، تصریح کرد: از آنجایی که این گونه در دریا زندگی کرده و برای تخم گذاری به خط ساحلی مراجعه می‌کند، پس باید مجموعه زیستگاه دریا و خشکی برای زیست آن مناسب باشد در غیر اینصورت مطمئناً حضور آن با مشکل مواجه شده و مانند این روزها با کاهش جمعیت آن مواجه خواهیم شد.


فداکار ادامه داد: به دلیل اینکه محل تخم گذاری این گونه در سواحل شنی و ماسه‌ای انجام می‌شود، برداشت‌های بی رویه شن و ماسه، ساخت و ساز در خط ساحلی، آلودگی نوری و گرفتار شدن در تور صیادی و دام‌های انتزاعی، استفاده برخی جوامع محلی از گوشت لاک پشت‌ها و حتی تخم‌ آنها از جمله عوامل تهدید آن در خشکی است.


وی درباره تهدیدات دریایی این گونه افزود: آلودگی‌ آبهای دریایی، تور کشی‌های مختلف و تخریب زیستگاه‌ها، از بین رفتن و محدود شدن منابع غذایی از عوامل تحت فشار گذاشتن این گونه است.


مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی با اشاره به اینکه لاک پشت‌ پوزه عقابی رتبه اول و لاک پشت سبز رتبه دوم پراکنش جمعیت را در کشور به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: لاک پشت‌های زیتونی، سرخ پشت چرمی به ندرت مشاهده می‌شوند و به طور کلی آمار دقیقی از جمعیت این گونه در کشور وجود ندارد.


وی با بیان اینکه در سال 85 تا 86 یک کار تحقیقاتی در خط ساحلی جنوب در جهت مطالعه مکان‌های تخم گذاری، نرخ زادآوری و عوامل تهدید و نابودی انجام شده بود، تصریح کرد: بر اساس نتیجه این کار تحقیقاتی در سواحل جنوبی کشورمان از جمله قشم، کیش، هرمز و سیستان و بلوچستان سایت حفاظت شده از لاک پشت‌ها راه اندازی شده است.


مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی در خصوص احیای این گونه در حال انقراض، گفت: اقدامات مدیریتی چون سایت‌های حفاظتی لاک پشت‌ها، علامت گذاری و فنس کشی های خط ساحلی، محدودیت صید در نواحی چراگاهی موجود، تعریف مناطق حفاظت شده صرف این گونه نظارت، آموزش و آگاهی مردم و صیادان در خصوص حفظ این گونه، پیوستگی محل تغذیه و زادآوری تأمین اعتبارات و بودجه، از مجموعه عواملی است که با رعایت آن می‌تواند از تهدیدات خشکی و دریایی این گونه کاست.


**جرایم صید و شکار لاک پشت‌ها


بر اساس بند (چ) قانون شکار و صید مصوبه1346/3/16 و با اصلاحات مصوبه 1353/10/30 و 1375/9/25 تعیین بهای جانوران وحشی لحاظ و مطالبه ضرر و زیان از وظایف و اختیارات شورا عالی حفاظت محیط زیست است و بر اساس ماده 18 همین قانون در مورد جرایم مذکور، سازمان محیط زیست از حیثت مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم به عنوان شاکی خصوصی شناخته می‌شود که در مورد لاک پشت‌ها به شرح ذیل است؛


لاک پشت‌ های پوزه عقابی، سبز، زیتونی سرخ، پشت چرمی 60میلیون ریال، لاک پشت فراتی 50 میلیون ریال و لاک پشت آسیایی، لاک پشت مهمیز دار 10 میلیون ریال برآورده شده است.


**لاک پشت‌های ساکن ایران


لاک پشت‌های ساکن ایران شامل سه گونه لاک پشت‌های آبزی (آب شور) لاک پشت‌های نیمه آبزی (آب شیرین) و لاک پشت‌های خاکی می‌شوند که لاک پشت‌های آبزی در جنوب ایران در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند.


لاک پشت‌های نیمه آبزی ایران شامل 2 گونه نیمه آبزی در شمال ایران و گونه لاک نرم در جنوب غرب ایران می‌شود و ایران دارای 2 نوع از لاک پشت‌های خاکی نیز هست که این نوع لاک پشت‌ها تقریباً در همه جای ایران یافت می‌شوند.


در سواحل جنوبی ایران بیش از 50 زیستگاه اصلی برای لاک پشت‌های دریایی وجود دارد که محل چرا، جفت گیری و تخم ریزی آن‌هاست.


شایان ذکر است؛ نتایج حاصل از بررسی پراکنش لاک پشت‌های دریایی نشان داده که این موجودات در تمامی مناطق خلیج فارس و دریای عمان گسترده‌اند و 52 منطقه زیستگاهی مناسب برای آنها گزارش شده که از این مناطق حدود 11 زیستگاه در دریا عمان، 26 زیستگاه در خلیج فارس و 15 زیستگاه نیز در جزایر اطراف قرار دارد و روز 23 می مصادف با 3 خرداد از سال 2000 تاکنون به عنوان روز جهانی لاک پشت‌ها نام گذاری و اعلام شده است.





۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن