تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803908260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنوع زیستی کشور نیازمند حساسیت و حفاظت است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تنوع زیستی کشور نیازمند حساسیت و حفاظت است
کارشناس محیط زیست در امور طبیعی گفت: حفاظت از تنوع زیستی کشور به دلیل غفلت وضعیت مناسبی نداشته و چون اثرات آسیب به آنها آنی نیست از حساسیت لازم برخوردار نبوده است.

تنوع زیستی کشور نیازمند حساسیت و حفاضت است
دلاور نجفی کارشناس محیط زیست در امور طبیعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در خصوص روز جهانی تنوع زیستی، اظهار داشت: تنوع زیستی سه لایه حفاظتی به نام زیستگاهها، حیات وحش و بانکهای ژنی دارد که لایه اول به شکلی ناقص، لایه دوم ضعیف و لایه آخر بدون هیچ حفاظتی در حال مدیریت است.



وی درخصوص لایه زیستگاه از تنوع زیستی، گفت: زیستگاههای کشور به شگلی نیم بند و ناقص حفاظت می‌شوند و تبدیل آنها به جزایر جدا از هم تنوع زیستی این مناطق را دچاره مخاطره و گدار و کوچ حیات وحش را با مشکل مواجه کرده است.


کارشناس محیط زیست با بیان اینکه تنها مناطق محدودی از کشور تحت عنوان مناطق چهارگانه حفاظتی زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست در حال مدیریت است، افزود: سایر مناطق با وسعتی بسیار از حوزه حفاظت خالی است و گاهاً در این مناطق شاهد حضور تنوع بالایی بوده‌ایم که در محدوده چند هکتاری پلنگ دره قم 50 گونه گیاهی بومی شناسایی شده است.


نجفی ادامه داد: در همین مناطق تحت حفاظتی نیز شاخص های حفاظتی به خوبی رعایت نمی‌شود، چرا که نبود جمعیت محیط بانان متناسب با منطقه و عدم روش های مدیریت به روز و حفاظت از این مناطق به شکلی سنتی گویای صادق این ادعا است.


وی افزود: مطالعه مناطق و زون بندی زیستگاهها به شکلی ناقص انجام شده و با سازه های دست ساز بشر موجب کاهش کوچ حیات وحش شده و تنوع زیستی همچون قبل تنوع نداشته و با ادامه این روال احتمال از بین رفتن تنوع زیستی نیز وجود دارد، اما لایه حفاظت از زیستگاهها هرچند به شکل سنتی در حال مدیریت است و همچنان جای امید برای بهبود شرایط باقی است.


کارشناس محیط طبیعی درخصوص لایه حیات وحش بیان داشت: جمعیت گونه های بومی کاهش و تعداد گونه‌های در معرض خطر انقراض کشور افزایش یافته و حفاظت ما از این لایه نیز چندان قابل تعریف نیست.


نجفی با بیان اینکه برای حفاظت از حیات وحش برنامه جامعی وجود ندارد، افزود: برنامه های مدیریتی این بخش به شکل پراکنده از جانب استانها و سازمان مرکزی محیط زیست انجام می شود و هر از گاهی که با شوک تلفات حیات وحش همچون تلفات جاده ای یوزپلنگها در جاده تهران -مشهد مواجه می‌شویم شروع به صحبت درخصوص تدوین برنامه های مدیریتی و حفاظتی کرده اما بعد از مدتی که فضا آرام شد عملی کردن برنامه های حفاظتی به فراموشی سپرده می شود.


کارشناس محیط زیست با اشاره به اجرای برنامه های حفاظت از حیات وحش بر اساس علایق مدیران، تصریح کرد: دراین لایه ضعف جدی وجود دارد، چرا که برنامه های حفاظتی از حیات وحش براساس تعلق خاطر مدیران تغییر می کند.


نجفی در مورد لایه سوم تنوع زیستی اذعان داشت: در لایه سوم که حفاظت از ژن هاست بطور واضح دست بسته‌ایم چرا که ژن‌های حیات وحش و گیاهان شناسایی نشده و هیچ بانک ‍‍ژنی تکمیلی در دست نداشته ایم.


وی با بیان اینکه در حفاظت از ژن های تنوع زیستی بدون برنامه هستیم، تأکید کرد: انسان به عنوان حلقه طلایی زنجیره حیات با آسیب و یا فراموش کردن دیگر حلقه های تنوع زیستی اتصالات زنجیره حیات را دچار اختلال کرده است.


کارشناس منابع طبیعی ادامه داد: اگر یکی از حلقه ها از بین برود و یا دچار آسیب شود نظام کل زنجیره بهم می ریزد. آسیب به هر یک از گونه های جانوری و گیاهی آسیب به حیات و تنوع زیستی زندگی محسوب می‌شود، ولی از آنجایی آثار آسیب به هر یک از موجودات تنوع زیستی دیرتر احساس می شود، متأسفانه از آن غافل شده و در بیان اهمیت و حساسیت موضوع از این مسئله در غفلت به‌ سر می بریم.


نجفی با بیان اینکه اثرات آلودگی هوا آنی است و نسبت به بهبود وضعیت هوا اقدامات فوریتی بسیاری انجام داده ایم و حساسیت آن را بین مردم به اثبات رسانده ایم، تصریح کرد: متأسفانه از آنجایی که اثرات تخریب تنوع زیستی 20 تا 50 سال دیگر آشکار می شود نه تنها اهمیت آن را برای ساکنان ایران زمین نشان نداده ایم بلکه در این زمینه نیز حساسیت ایجاد نکرده ایم.


وی در پایان در خصوص راهکارهای بهبود تنوع زیستی گفت: لزوم برنامه ریزی طولانی مدت، عدم نفوذ سلایق و علایق مدیران در اجرای برنامه های حفاظتی، در نظر گرفتن بودجه و تأمین آن، نشان دادن حساسیت و اهمیت تنوع زیستی به مردم از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در حفاظت و بهبود تنوع زیستی موثر باشد.


شایان ذکر است؛22 مه مصادف با 2 خرداد به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده و از آنجایی که هر ساله از سوی کنوانسیون تنوع زیستی شعاری برای این روز باتوجه به وضعیت آن سال انتخاب و اعلام می شود، شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی"تأمین و جریان سازی تنوع زیستی، پایداری مردم و معیشت آنها" نامگذاری شده است.


 



۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن