تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806377759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرارگیری ایران در دوراهی انتخاب صدر یا عبادی


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



قرارگیری ایران در دوراهی انتخاب "صدر" یا "عبادی"
روز نو : "جی متئیوس مک اینیس" پژوهشگر امریکایی که درباره روابط ایران با عراق و سوریه مقالات مختلفی را در نشریات امریکایی و  به خصوص در سایت اندیشکده دست راستی "امریکن اینترپرایس" نوشته است در مطلب تازه خود با اشاره به بحران سیاسی ایجاد شده در عراق در اعتراض به فساد دولتی اشاره می کند که هواداران "منقتدی صدر" روحانی شیعه بار دیگر به میدان آمده اند. این تحلیلگر سیاسی می نویسد:"آنان می گویند که دولت ناتوان از تامین امنیت پس از بمبگذاری های انتحاری در بغداد در هفته گذشته است که در جریان آن بیش از صد نفر جان خود را از دست دادند. به نظر می رسد صدر بار دیگر از انزوا خارج شده است. اکنون این پرسش مطرح است که تهران چه دغدغه ای درباره رهبری سیاسی اینده در عراق دارد؟ از همه مهم تر این که ایا پروژه سیزده ساله ایران برای شکل دادن به دولت عراق به عنوان یک شریک قابل اعتماد به طور جدی در معرض خطر است؟"







نویسنده این مطلب مدعی است که در سال 2003 میلادی و پس از حمله امریکا علیه عراق ایران در تلاش مداوم برای "ایرانیزه" کردن زیرساخت های دولتی و مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و امنیتی عراق بوده است. او در این باره می نویسد:"ایران از همین رو به شبه نظامیان شیعه عراقی کمک کرده است. در ادارات دولتی و نهادهای حکومتی نیز ایران طرفداران زیادی دارد. اما واقعیت این است که این موضوع نگرانی سنتی ها راموجب شده است. داعش نیز با همین باور در حال تحریک عوام در مناطق سنی نشین است". 


این تحلیلگر سیاسی اشاره می کند که در حالی که مقتدی صدر و نیروهای او عمیقا مدیون به ایران به دلیل حمایت های آن کشور هستند اما می خواهند نشان دهند که در تصمیم گیری استقلال عمل دارند. او می نویسد:"صدر کار دشواری را پیش رو دارد. گروه او در رقابت با دیگر گروه های شیعه عراقی مورد حمایت ایران از جمله مجلس اعلای اسلامی عراق، سازمان بدر، عصائب اهل حق و کتائب حزب الله است. این گروه ها به مراتب آموزش دیده تر و مجهزتر هستند". 


این تحلیلگر سیاسی در ادامه اشاره می کند که "صدر" اکنون از فرصت ایجاد شده و خشم مردمی علیه ناکارامدی دولت در حال استفاده به نفع خود می باشد. او می نویسد:"صدر خود را به عنوان قهرمان عراق معرفی کرده است احساسی همراه با آرمان های ملی گرایانه که فراتر از سیاست ها و رویکردهای فرقه ای است. واقعیت آن است که همه از عهبادی و بی کفایتی او ناامید شده اند". 


او در نتیجه گیری این مقاله می نویسد:"بحران چگونه پیش خواهد رفت؟ علیرغم شکست عبادی او اکنون در مقام خود در امنیت به سر می برد. هیچ کس دیگر آماده و یا قادر به جاشنینی او نیست. پشتیبانی از مالکی نیز این روزها به حداقل ممکن رسیده است. مکالمات صدر با رهبران کلیدی در تهران نیز ادامه داشته است و تهران مایل به سکوت کردن اوست. برای تهران درگیری جدی درون شیعیان و یا حتی جنگ داخلی در بغداد و جنوب عراق یک فاجعه است فاجعه ای مهیب تر از حمله داعش به شمال عراق در سال 2014 میلادی. به نظر می رسد که تهران دست کم به دنبال کاستن از تنش ها و ایجاد اجماع سیاسی دو طرفه است و در این راستا کمک رسانی خواهدکرد". 


او می نویسد:"به نظر می رسد پروژه ایران در قبال عراق به این زودی ها پایان نخواهد یافت. رهبران ایرانی احتمالا به این نتیجه می رسند که مدیریت صدر برای عراق مشکلات بیش تری را به همراه خواهد داشت. اما اگر اعتراضات در بغداد ادامه پیدا کند چه می شود؟ حفظ منافع در عراق یک مسئله حیاتی برای ایران است". 




تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن