تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820533072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۳۱ هزار دام در انتظار اعتبار دولتی واکسن تلف شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ۳۱ هزار دام در انتظار اعتبار دولتی واکسن تلف شد
بي‌برنامگي سرم‌سازي رازي و سازمان دامپزشكي موجب تلف شدن ۳۱ هزار رأس دام زنده شد و پس از گذشت پنج ماه اين بيماري هنوز مهار نشده و با فرا رسيدن فصل گرما نيز بيم آن مي‌رود كه اين بيماري توسعه يابد و دامداران را بيش از اين متضرر كند. رئيس سازمان دامپزشكي مي‌گويد: در نيمه دوم سال ۹۴ با توجه به مواردي كه پيش آمده بود، ۱۲ميلياردتومان براي تأمين واكسن از دولت درخواست شد، اما به خاطر كمبود منابع مالي، تأخير زيادي در ارائه مبلغ صورت گرفت و شيوع تب برفکی تا كنون ادامه داشته است.
نویسنده : بهناز قاسمی 


بي‌برنامگي سرم‌سازي رازي و سازمان دامپزشكي موجب تلف شدن ۳۱ هزار رأس دام زنده شد و پس از گذشت پنج ماه اين بيماري هنوز مهار نشده و با فرا رسيدن فصل گرما نيز بيم آن مي‌رود كه اين بيماري توسعه يابد و دامداران را بيش از اين متضرر كند. رئيس سازمان دامپزشكي مي‌گويد: در نيمه دوم سال ۹۴ با توجه به مواردي كه پيش آمده بود، ۱۲ميلياردتومان براي تأمين واكسن از دولت درخواست شد، اما به خاطر كمبود منابع مالي، تأخير زيادي در ارائه مبلغ صورت گرفت و شيوع تب برفکی تا كنون ادامه داشته است.
از دي ماه سال گذشته كه بيماري تب‌برفكي در ميان دام‌ها شناسايي شد، وضعيت تقريباً بحراني در برخي از استان‌ها به ويژه مناطق غربي كشور پيش آمد. طبق گفته رئيس سازمان دامپزشكي، ۱۳هزار رأس گوسفند و بز و حدود ۱۸۰۰رأس گاو در سال ۹۴ و همچنين دست‌كم ۱۵هزار رأس دام سبك و ۱۴۰۰رأس دام سنگين در سال جاري تلف شده‌اند. به عبارت ديگر از دي ماه سال گذشته تا كنون، ۳۱هزار و ۲۰۰رأس دام تلف شده‌اند.
البته در ماه‌هاي گذشته سازمان دامپزشكي مديران و معاونان خود را از ارائه هرگونه آماري در اين خصوص منع كرد‌ه بود، به طوري كه رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري دامداران ايران، در خبري با عنوان «ممانعت مسئولان دامپزشكي از ارائه آمار تلفات تب‌برفكي براي پرهيز از هراس‌آفريني است» اين نكته را گوشزد كرده بود كه سازمان دامپزشكي از ارائه آمار به اتحاديه تخصصي دامداران نيز طفره مي‌رود و سازمان دامپزشكي در پنجم اسفند ما‌ه از كنترل اين بيماري خبر داد و گفت كه سازمان دامپزشكي تاكنون توانسته بيماري را مهار كند و واكسيناسيون را تا شعاع ۳۰ كيلومتري مناطق پرخطر انجام دهد.
اما پرسش اينجاست كه چرا با وجود واكسيناسيون، افسار اين ويروس از دست مسئولان خارج شد و شبيخوني به ياد ماندني را براي دامداران رقم زد؟ اعتقاد مجموع دست‌اندركاران دامپزشكي همانطور كه در گزارش‌هاي قبلي مطرح شده، بر اين است كه يكي از عواملي اصلي اين رخداد، كوچ عشاير است. با اين حال، قائم مقام سازمان امور عشاير، ۱۰ روز پيش، در خبري مبني بر «تب‌برفكي، كوچ عشاير را يك هفته عقب انداخت» اعلام كرده بود: «بيماري تب برفكي كه اين روزها دام‌هاي بيشتر مناطق كشور را درگير كرده، دام‌هاي عشايري را نيز نشانه رفته است.‌» نگاهي اجمالي به نقشه گستردگي بيماري در كشور، اين موضوع را به اثبات مي‌رساند كه انتشار بيماري بيشتر در مناطق كوچ‌رو و غربي صورت گرفته و اكثر استان‌هاي شرقي، جزو نواحي پاك به شمار مي‌روند، زيرا حداقل ۲۲ميليون رأس دام در ۴۶درصد از قلمرو كشور جابه‌جا شده و در صورت آلوده بودن، ويروس را با خود به ييلاق مي‌برند.
 
  واكسن
اما مهم‌تر از اپيدميولوژي تب‌برفكي، تأمين و توليد واكسن است؛ پادزهري كه مؤسسه واكسن و سرم‌سازي رازي موظف است آن را توليدکند و در اختيار دامپزشكي قرار دهد. خبرهاي ضد و نقيضي در اين ميان مطرح مي‌شود كه نمي‌توان آنها را مانند قطعات پازل در كنار هم چيد زيرا كنكاش خبرنگاران براي رسيدن به اصل موضوع و واقعيت پيش آمده، تاكنون بي‌ثمر مانده است. حتي رئيس سازمان دامپزشكي در پاسخ به پرسش‌هاي پي‌درپي اصحاب رسانه مبني بر اختلاف نظري كه ميان اين دو نهاد وجود دارد، به شوخي گفت: «شما هر كاري كنيد، نمي‌توانيد ميان بنده و رئيس مؤسسه رازي دعوا راه بيندازيد!» گذشته از طرز تلقي خلج، هر از گاهي از مسئولان مؤسسه رازي و سازمان دامپزشكي، اخباري شنيده مي‌شود كه به نظر مي‌رسد هر يك قصد دارند تقصيرها را متوجه ديگري كنند و در تلاطم اين پاسكاري‌ها دامدار بيچاره نظاره‌گر سير صعودي آمار تلفات سرمايه‌اي است كه در طول ساليان متوالي، آن را با چنگ و دندان نگه داشته. «تعلل دامپزشكي در صدور مجوز براي ساخت واكسن تب‌برفكي»، «بدهي ۳۰ميلياردتوماني سازمان دامپزشكي به مؤسسه رازي» و اخباري از اين دست، تنها نمونه‌هايي هستند كه اختلاف نظرات دو بخش را به نمايش مي‌گذارند.
البته رئيس مؤسسه رازي در كنگره اخير دامپزشكي اعلام كرد كه «توليد واكسن تب‌برفكي درسال گذشته نصف شد» و اين موضوع به دليل افزايش عيار واكسن از ۳PDfifty به ۶PDfifty بوده است. به گفته حميد كهرام، قبل از اين جريان، مراتب به سازمان دامپزشكي كشور گزارش شده تا اختلالي در تأمين واكسن پيش نيايد. اما درست همان اتفاقي افتاد كه ويروس تب‌برفكي انتظارش را مي‌كشيد!

  دولت و دامداران، هر دو پول ندادند
عدم‌دسترسي آسان دامداران به واكسن دامي از يك سو و تنگنا‌هاي مالي از سوي ديگر موجب شد كه اين بيماري پس از پنج ماه همچنان تلفات داشته باشد. در اين خصوص رئيس سازمان دامپزشكي، پس از ماه‌ها، سكوت خود را شكست و در جمع معدودي از رسانه‌ها از آمار ابتلاي دام‌ها به اين بيماري خبر داد و گفت: از زماني كه بيماري تب برفكي شناسايي شد، كشورمان با كمبود واكسن مواجه بوده و مؤسسه رازي نيز نتوانسته آن را به طور كامل تأمين كند.
به گزارش ايانا، مهدي خلج با اشاره به نياز ۲۷ميليون دز واكسن تب‌برفكي به علاوه ۶ميليون دز ذخيره استراتژيك در سال، افزود: اگرچه توليد واكسن بايد تابعي از برنامه‌هاي سازمان دامپزشكي باشد، اما اكنون وضعيتي معكوس بر اين بخش حاكم است و تأمين اين ماده بيولوژيك، هر ساله نوسانات بسياري را تجربه مي‌كند.
به گفته خلج، تا زماني كه درآمد دولت به واسطه قيمت بالاي نفت مطلوب بود، سالانه ۵ تا ۶ ميليون دز واكسن به كشور وارد مي‌شد و به صورت رايگان در اختيار دامداران قرار مي‌گرفت. اما از سال ۹۳ كه قدرت مالي دولت كاهش يافت، مجوز واردات اين محصول به چند شركت خصوصي واگذار شد و در عين حال، كم‌كم واكسيناسيون از رايگان بودن فاصله گرفت. به همين دليل دامداران استقبال چنداني از اين موضوع نكردند. به طوري كه در همان سال، شركت‌هاي واردكننده، حداقل يك هزارتومان در هر دز ضرر كردند.
وي ادامه داد: بنابراين بديهي است كه شركت‌ها براي مرتبه دوم يعني در سال ۹۴ از تجارت در اين زمينه امتناع مي‌كنند. پس بدون شك كمبود واكسن امري مسلم خواهد بود.
خلج خاطرنشان كرد: در نيمه دوم سال ۹۴ با توجه به مواردي كه پيش آمده بود، ۱۲ميلياردتومان براي تأمين واكسن از دولت درخواست شد، اما به خاطر كمبود منابع مالي، تأخير زيادي در ارائه مبلغ صورت گرفت. با اين حال، كمك دولت در سال جديد، پيشرفت واكسيناسيون و كنترل بيماري را رقم زد.
از نظر اين مقام مسئول، يكي ديگر از دلايل تعلل در تأمين واكسن، تغيير سويه ويروس و زمان لازم براي ساخت پادزهر آن است. با اين حال در سال جاري با سه شركت فرانسوي، تركي و هندي قراردادي براي واردات 5/8 ميليون دز از اين ماده بيولوژيك منعقد شده كه تاكنون بيش از 7/3 ميليون دز آن وارد شده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن