واضح آرشیو وب فارسی:19دی آنلاین: قم - ایرنا - کمیسیون های دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع های «نمادین گرایی در نشانه های ظهور بر اساس روایات امامان معصوم(ع)»، «دیدگاه زرتشت با موضوع موعود گرایی»، «نام و نسب سفیانی» و «بررسی پیش بینی های اسلام و مسیحیت درباره حضرت مهدی(عج) و مسیح(ع)، توافق یا تقابل»، روز پنجشنبه در قم برگزار شد.19دی انلاین - به گزارش ایرنا، نمادین گرایی در نشانه های ظهور بر اساس روایات امامان معصوم(ع) توسط عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کمیسیون دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت مورد بررسی قرار گرفت.عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این همایش با اشاره به روایات مهدویت اظهار داشت: متن روایات نشانه های ظهور متعلق به فضای فکری مخاطبان عصر حضور معصومان(ع) و پیام آنها متعلق به مخاطبان عصر غیبت و ظهور است.حسین الهی نژاد افزود: این دو گانگی در زمان و مخاطبان زمینه کاربست زبان پیچیده و فنی به نام نمادگرایی و سمبلیک را در نظام روایی مهدویت فراهم کرده است، بر این اساس معصومان(ع) در نقل روایات نشانه های ظهور با بکار گیری سبک سخن رمزدار و رازآلود به همپوشانی این فاصله زمانی پرداخته اند.وی با بیان اینکه در مورد سبک زبان روایات نشانه های ظهور سه فرض قابل تصور است گفت: فرض اول زبان نشانه های ظهور را زبان نمادین با استعمال مجازی و فرض دوم استعمال حقیقی و فرض سوم تلفیقی از استعمال حقیقی و مجازی دانسته است.وی افزود: در کتاب های حدیثی شیعه و اهل سنت حجم بسیاری از روایات در ارتباط با اندیشه مهدویت است که تعداد قابل توجه ای از آنها مربوط به مباحث نشانه های ظهور است که این حجم از روایات با همه تفاوت های متنی، محتوایی، نقلی و سندی در این که همگی معطوف به آینده هستند مشترک است.الهی نژاد با اشاره به نمادگرایی در روایات دجال بیان داشت: در میان نشانه های آخر الزمان و علائم ظهور، بحث دجال از پردامنه ترین مباحث در روایات فریقین است. وی ادامه داد: بطور کلی پیرامون دجال و شاخصه های او سه نظریه مطرح است از طرفی با وجود شاخصه های افسانه ای که در روایات از فعالیت دجال آمده است همگی نظریه نماد گرایی را تقویت می کند.عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ندا آسمانی به عنوان نشانه حتمی ظهور اشاره کرد و گفت: از جمله مهم ترین علا مت ها که در زمره نشانه های حتمی ظهور بر شمرده شده و نزدیک ترین آن ها به ظهور قلمداد می شود، ندای آسمانی است.وی افزود: وجه مشترک همه روایات تحقق یافتن ندای آسمانی برای ظهور است که در منابع حدیثی شیعه پیرامون ندا روایات متنوع و متعددی از حضرات معصومین(ع) نقل شده است.** دیدگاه زرتشت با موضوع موعود گراییدیدگاه زرتشت با موضوع موعود گرایی در کمیسیون دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با حضور علما و فضلا و پژوهشگران خارجی مورد بررسی قرار گرفت؛ در این کمیسیون موبد پدرام سروشپور اظهار داشت: سرودهای اشوزرتشت قدیمی ترین نوشته ای در خصوص منجی است که در آن از منجی آینده جهان یا سوشیانت نام برده است.وی افزود: بر اساس تعالیم اشوزرتشت، مهم ترین ویژگی سوشیانت ها رسیدن به ارتقای معنوی و کمال روحانی است که می توانند عالی ترین آرمان های دینی را که عدالت، راستی و اندیشه نیک است را بر روی زمین محقق سازند و تمامی شرور را از هستی ریشه کن کنند. وی ادامه داد: نکته ای که در آموزه های زرتشتی بر آن تاکید می شود توجه سوشیانت برای از بین بردن صفات انگره مینو همچون دروغ، آز، طمع، کینه، خشم و مرگ است، چرا که هیچ گاه نمی توان با تکیه بر دروغ، دروغ را از بین برد و با تکیه بر خشم و جنگ و شمشیر صلح و دوستی را برقرار ساخت.وی با اشاره به آموزه های زرتشت در خصوص نجات بخشی و موعود گرایی گفت: در سنت پس از زرتشت، در اوستای متاخر و نوشته های فارسی میانه نیز سخن از چندین نجات بخش در میان است که با نام های اوشیدر، اوشیدرماه و سوشیانت در شرایط سخت و نابسامان روزگار ظهور خواهند کرد و عدالت، صلح و راستی را برقرار می کنند.وی افزود: سوشیانت ها جهان را به سوی نیکی رهنمون خواهند کرد به همین معنا هر انسانی می تواند برای رسیدن به جایگاه والا و بلندمرتبه سوشیانت ها تلاش کند و برای ساختن جهانی پر از نیکی ها قدم بردارد تا زمانی که زمینه ظهور و تجلی راستی ها به طورکامل در جهان فراهم شود. وی به اهداف منجی در دین زرتشت اشاره کرد و گفت: دین زرتشت مانند همه ادیان الهی، اندیشه دست یافتن به پیروزی کامل راستی بر دروغ و رسیدن به جهانی پر از نیکی را دارد، از این رو منجی یا آن کسی که وعده آمدنش در آینده داده شده است تا این آرمان های عدالت خواهی را محقق سازد.** نام و نسب سفیانیموضوع نام و نسب سفیانی توسط سید علی هاشمی پژوهشگر برتر حوزوی در کمیسیون دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت بررسی شد.وی اظهار کرد: شورش سفیانی از مهم ترین نشانه های آستانه ظهور و مهم ترین جریان ضد مهدوی است.وی افزود: در روایات متعددی این شورش از علائم حتمی ظهور معرفی شده است و شواهد متعددی دلالت بر آن دارد که سفیانی، نامی نمادین برای یک جریان فکری و سیاسی نیست، چنان که عنوانی کلی نیست که بر افراد متعدد تطبیق کند؛ بلکه به شخصی خاص در واقع اشاره دارد.پژوهشگر حوزوی ادامه داد: حرکت سفیانی در مقابل جریان هدایت گر مهدوی قرار دارد و در نهایت توسط موعود منتظر کشته خواهد شد.وی با بیان اینکه در کتاب هایی که درباره سفیانی نوشته شده، به نام و نسب سفیانی اشاره شده است گفت: با این حال، همواره این موضوع مورد اختلاف بوده و پژوهش های جدید ضروری است، از این به روش توصیفی و تحلیلی روایات اهل بیت را باید در این موضوع بررسی کرد.وی افزود: اسم سفیانی به احتمال قوی، «عثمان» است و درباره نسب او قوی ترین احتمال آن است که سفیانی به لحاظ نژادی به ابوسفیان بن حرف، پدر معاویه بن ابی سفیان منسوب است.هاشمی خاطرنشان کرد: بنابراین امویان در آستانه ظهور به قدرت می رسند و از میان آنان، سفیانی شورشی بزرگ را رهبری می کند که مهم ترین جبهه ضد مهدوی خواهد بود. ** بررسی پیش بینی های اسلام و مسیحیت درباره مهدی و مسیح علیهما السلام، توافق یا تقابل ؟ !موضوع بررسی پیش بینی های اسلام و مسیحیت درباره مهدی و مسیح علیهما السلام ، توافق یا تقابل ؟ ! توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در کمیسیون دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت بررسی شد.وی با اشاره به ارتباطات حضرت مهدی(عج) و حضرت عیسی بن مریم(ع) اظهار داشت: مسلمانان و مسیحیان جهان در انتظار موعود آخرالزمان هستند، از این رو ملت مسیحی و امت اسلامی درباره ظهور حضرت مسیح(ع) اشتراک دارند.جواهری افزود: مسلمانان ظهور حضرت مهدی قائم آل محمد(عج) را بنیاد و ماهیت موعود آخرالزمان می دانند از این رو مطابق منابع دارای اعتبار نزد مسلمانان، مهدی و مسیح(ع) هر دو ظهور خواهند کرد و نه تنها هیچ تقابلی میان آنان وجود ندارد بلکه در توافق و همراهی و همکاری کامل قرار خواهند داشت.وی با بیان اینکه رهبر بزرگ ترین انقلاب جهانی در تاریخ حیات بشریت حضرت مهدی قائم آل محمد(عج)است گفت: حضرت عیسی مسیح(ع) معاون برجسته و یاور صادق و همکار و همراه دائمی و وفادار و فرمانبردار اوست.وی افزود: در مطالعات موعود شناسی به روش توصیفی تحلیلی، به استنباط وضعیت ارتباطات موعود مسیحیت و موعود جهان اسلام پرداخته شده است.عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در اناجیل اربعه کنونی هیچ پیش بینی از ظهور موعود مسلمان وجود ندارد بنابراین در زمینه توافق و تقابل هیچ ادعایی مطرح نمی شود.وی ابراز داشت: منابع مسیحی از مبحث ظهور حضرت مهدی(عج) خالی است. دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع «پیشگویی های آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» با حضور علما، فضلا و مهمانان خارجی در مدرسه امام کاظم(ع) قم آغاز شد. این همایش فردا جمعه به کار خود پایان می دهد. 8138 / 1175/ 6133/
جمعه ، ۳۱اردیبهشت۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: 19دی آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]