تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829384161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشنهاد «خیام»


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷




1431689723695_380693_7220.jpg

دردناک‌ترین و هراس‌انگیزترین نکته در اندیشه فلسفی خیام، مسئله مرگ و نیستی است و او برای رهایی از تفکر درباره مسئله دردناک مرگ، شاد زیستن در لحظه و غنیمت شمردن فرصت را پیشنهاد می‌کند. به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه اصفهان، علی‌اکبر امینی و پیام علی‌نژاد در مقاله‌ای با عنوان «اندیشه‌های فلسفی خیام» به بررسی عمده مسائل فلسفی از نگاه این شاعر و متفکر نامی پرداخته‌اند. عمر خیام در 28 اردیبهشت 427 خورشیدی به دنیا آمد و در 12 آذر 510 خورشیدی هنگامی که در حال خواندن کتابی از ابن‌سینا بود چشم از جهان بست. او بر آن بوده که با طرح پرسش‌های فلسفی و بنیادین، گوهر حقیقت را به مردمان نشان دهد و در پی کشف حقایق هستی دچار حیرت و شک می‌شود. او برای رهایی از تفکر درباره مسئله دردناک مرگ و فناپذیری، شاد زیستن در لحظه و غنیمت شمردن فرصت را پیشنهاد می‌کند. دردناک‌ترین و هراس‌انگیزترین نکته در اندیشه فلسفی خیام، مسئله مرگ و نیستی است که ناپایداری عمر و جهان را منعکس می‌کند. این جاودانه نبودن، چنان به روح عریان خیام زخم می‌زند که تنها راه چاره و رهایی را در بی‌توجهی به آن می‌بیند تا دمی بیاساید و در لحظه، شاد بزید. او در مرگ‌اندیشی خود، بر نیست شدن زیبایی‌های طبیعت افسوس می‌خورد. خیام به همراه حیرت خویش، با شجاعتی بی‌نظیر درد فناپذیری آدمی را روایت کرده است، همواره جاودانگی را ستوده اما رسیدن به آن را در نشئه کالبد هستی، امری عبث دانسته و برای رهایی و علاج این اندوه سترگ، راهی جز اغتنام از فرصت و غم را در پناه خوش زیستن و اندوه را در کناری نهادن نیافته است و همزمان سرنوشت محتوم و سرگشتگی و عجز بشر را فراچشم آورده و با تأکیدهای پیاپی آن را در قلمرو ذهن نهادینه کرده است. اندیشه فلسفی او در زمینه مرگ، همواره میان بودن و نبودن است؛ بودنی ملموس و محسوس و رفتنی قطعی و گریزناپذیر در سریان بوده است. توجه به مرگ در رباعیات خیام، به گونه‌هایی چند بروز یافته است: 1-توجه به مرگ تنها به عنوان یک هشدار آن قصر که جمشید در او جام گرفت/ آهو بچه کرد و رو به آرام گرفت بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر/ دیدی که چگونه گور بهرام گرفت؟ 2 نوعی اعتراض به مرگ: ترکیب پیاله‌ای که در هم پیوست/ بشکستن آن روا نمی‌دارد مست چندین سر و پای نازنین از سر و دست/ بر مهر ِ که پیوست و به کین که شکست 3 توجه به مرگ و ناتوانی در برابر آن از جرم گل سیاه تا اوج زحل/ کردم همه مشکلات گیتی را حل بگشادم بندهای مشکل به حیل/ هر بند گشاده شد به جز بند عجل 4- مرگ و بی‌خبری از پس آن افسوس که سرمایه ز کف بیرون شد/ وز دست اجل بسی جگرها خون شد کس نامد از آن جهان که پرسم از وی/ کاحوال مسافران دنیا چون شد 5-و سرانجام به طنز گرفتن مرگ: من هیچ ندانم که مرا آنکه سرشت/ از اهل بهشت کرد یا دوزخ زشت جامی و بتی و بربطی بر لب کشت/ این هر سه مرا نقد و تو را نسیه بهشت پی‌نوشت: این مقاله در فصلنامه اطلاعات سیاسی-اقتصادی، زمستان 94 به چاپ رسیده است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن