تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820849607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوني يا اُپتي‌آرك؛ مسئله اين است


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: سوني يا اُپتي‌آرك؛ مسئله اين است
ايتنا - از اواخر سال 1385 تاكنون اتفاقات بسياري در بازار جهاني ديسك درايوهاي نوري رخ داده است كه مصرف‌كنندگان ايراني از آنها بي‌خبر هستند. مهم‌ترين اتفاق اين بازار، ظهور «سوني ان-اي-سي اُپتي‌آرك»( Sony-NEC Optiarc) بود.

سوني يا اُپتي‌آرك؛ مسئله اين است
آرش فكوري - [email protected]
از اواخر سال 1385 تاكنون اتفاقات بسياري در بازار جهاني ديسك درايوهاي نوري رخ داده است كه مصرف‌كنندگان ايراني از آنها بي‌خبر هستند. مهم‌ترين اتفاق اين بازار، ظهور «سوني ان-اي-سي اُپتي‌آرك»( Sony-NEC Optiarc) بود. اين علامت در اواخر سال 1386 توسط شركت «سازگار ارقام» وارد بازار ايران شد.
همزمان با عرضه اين علامت ان-اي-سي از سبد فروش سازگار ارقام حذف گرديد. با ورود اين علامت توجه بسياري از فعالان بازار به ويژه ايران رهجو(يكي از نمايندگان سوني در ايران) به آن جلب شد كه عكس‌العمل‌هايي را از سوي آنها درپي داشت. اين واكنش‌ها، علت اصلي تحقيقاتي بود كه نتيجه آن را به نظر شما خواهم رساند.

sony-optiarc

تحقيقات ما به دنبال پاسخ براي سوالات زير بود:
1. «سوني ان-اي-سي اُپتي‌آرك» چه شركتي است و فعاليت‌هايش چيست؟
2. چرا فعاليت‌هاي ترويج سازگار ارقام براي «سوني ان-اي-سي اُپتي‌آرك» همانند ان-اي-سي نيست؟
3. دليل واكنش‌هاي شديد ايران رهجو نسبت به ورود محصولات سوني ان-اي-سي اُپتي‌ارك چيست؟
«سوني ان-اي-سي آپتي آرك» ادغام بخش‌هاي ديسك درايو‌هاي نوري شركت ان-اي-سي و سوني است كه شرح آن بخش اعظم اين مقاله را بخود اختصاص داده است.
بر اساس نتيجه بررسي‌ها در 15 آذر 1386 اپتي‌آرك فروش محصولات خود را به دو بخش عمده‌فروشي و خرده‌فروشي تقسيم كرد. بخش عمده فروشي براي توليد كنندگان و مونتاژكاران كامپيوتر در نظر گرفته شده است كه در بسته‌بندي‌‌هاي 10تايي(Bulk Pack) ارايه شد. اما ديسك درايو‌هايي كه در بخش خرده‌فروشي عرضه شد داراي بسته‌بندي تكي و تحت علامت سوني عرضه شدند. در ايران اُپتي-آرك به شركت سازگار و سوني به رهجو سپرده شد.

بسياري از خوانندگان محترم مستحضر هستند، شركت سازگار ارقام از قديمي‌ترين شركت‌هاي ايراني فعال در حوزه IT است و فعاليت‌هايش را از سال 69 آغاز كرده است. اين شركت به پشتوانه مديران خود، از شركت‌هاي اثرگذار و بدون حاشيه در بازار IT ايران است. اين شركت متنوع‌ترين سبد محصولات را دارد و هم اكنون محصولات 17 علامت تجاري مشهور توسط شبكه توزيع بزرگ سازگار ارقام در سراسر ايران عرضه مي‌شوند.
در مقابل سبد متنوع كالا‌هاي سازگار ارقام، سبد شركت ايران رهجو محدود به محصولات IT سوني است. درباره تاريخچه و فعاليت‌هاي احتمالي اين شركت اطلاعات بيشتري از بازار و سايت اينترنتي‌شان بدست نيامده است.

سازگار ارقام محصولات اُپتي‌ارك را در سبد محصولاتش جايگزين ان-اي-سي كرد و آن را روانه بازار ساخت. اما بازار ايران يك بازار خرده‌فروشي است و بيشتر كامپيوتر‌هاي شخصي از اين بازار تهيه مي‌شود. در اين بازار فروش كالا بدون جعبه دشوار است. به همين جهت برخي از افراد بسته‌بندي مخصوصي را براي اين محصول تدارك ديدند و كالا با آن به بازار عرضه شد. قيمت بسيار مناسب كالا نسبت به كالا‌هاي ايران رهجو و همچنين تواناتر بودن شبكه منسجم توزيع اُپتي‌ارك توانست در زمان كوتاهي بخش بزرگ سهم رهجو را از آن خود كند.
رقابت در چنين ميداني براي رهجو غيرممكن بود زيرا سبد محصولاتش محدود و ديسك درايو‌هاي سوني برايش حياتي است. از اين رو گزارشي به اپتي آرك ارسال نمود و با استناد به سريال ديسك درايوها، سازگار ارقام را بعنوان توليدكننده بسته‌بندي‌ها معرفي كرد. ظاهرا نداشتن شناخت كافي سبب شد تا اُپتي‌ارك برخورد مناسبي با سازگار ارقام يكي از بزرگ‌ترين توزيع كنندگان محصولات IT در ايران است نداشته باشد.
پس از آن ديگر سازگار ارقام بطور جدي به موضوع فروش محصولات اُپتي‌ارك نپرداخته است و به جاي آن مواضع ديسك درايو‌هاي لايت-اُن (بزرگ‌ترين توليد كننده ديسك درايو جهان است كه 80-100% محصولات سوني را توليد مي كرد) را كه در سبد محصولاتش موجود بود را در بازار تقويت نمود.
هم اكنون سازگار با 35 تا 40% سهم در بازار ديسك درايو‌هاي ايران پيشتاز است و شركت‌هاي سرير كالا با علامت سوزوكي و رهجو با علامت سوني (اُپتي‌آرك) در پس آن قرار دارند.
ايران رهجو نيز بدون اشاره به نام اُپتي‌ارك كالا‌هايش را با قيمت‌هاي گران عرضه مي‌كند. اين در حالي است كه هيچ منبعي را نيز براي ارايه سرويس آنلاين ديسك درايو‌هاي اُپتي‌ارك تدارك نديده است.

اگر امروز شخصي كه از كالا‌هاي عرضه شده توسط رهجو استفاده مي‌نمايد قصد بروزرساني ديسك درايو خود داشته باشد، ممكن است هرگز نتواند ابزار لازم را از طريق سرويس‌هاي آنلاين كسب كند. به بسا كه بسياري از مشكلات اين گونه سخت افزارها با بروز رساني برطرف مي‌شود و نياز مراجعه مصرف كننده به مركز ارايه خدمات پس از فروش ندارد.

«سوني ان-اي-سي اُپتي‌آرك» تعيين كننده سرنوشت نبرد بزرگ فرمت‌ها
از اواخر نيمه اول سال 2002 ميلادي نبرد سختي بر سر تعيين سرنوشت فرمت «ديسك‌هاي نوري با ظرفيت بالا» بين دو ارتش بزرگ به رهبري سامورايي‌ها آغاز شد. پيش‌بيني نتيجه صف‌آرايي اين نبرد پرهزينه در سال‌هاي ابتدايي بسيار دشوار بود.
ارتش Blu-Ray متشكل از واحدهاي هيتاچي، ماتسوشيتا، پايونير، فيليپس، تامسون، ال-جي، سان مايكروسيستمز، شارپ و سامسونگ به فرماندهي سوني با پرچم‌هاي آبي در يك طرف ميدان و ارتش HD-DVD به فرماندهي توشيبا و همراهي و سانيو، مِموري-تِك و شريك قدرتمنداش ان-اي-سي در طرف ديگر ميدان پرچم‌هاي قرمز رنگ را برافراشته بودند. نبرد براي هر دو طرف پرهزينه و سنگين بود. با وجود پيوستن اَپل، تِ-دي-كا، هيولِت پاكارد، والت ديزني، وارنر بروس و يونيورسال ميوزيك به ارتش آبي در مي سال 2004، HD-DVD با حمايت حاميان و شركاء همچنان جلودار جنگ بود و هيچ كارشناس و استراتژيستي و حتي طرفين نبرد قادر به پيش بيني نتيجه نبودند.

در 24 مارچ 2005 در فضاي مه آلود ميدان نبرد، ناگهان از ميان هياهوي فريادي توجه همه را بخود جلب كرد. فرياد از جانب ريوجي چاباشي يكي از ژنرال‌هاي ارشد سوني بود.
او در 7 مارچ 2005 براي سمت «رييس شركت سوني و مدير عامل گروه تجارت‌هاي الكترونيك آن شركت» ترفيع گرفته بود. ريوجي گفت: «به صداي مصرف كنندگان گوش دهيد..... ما چاره‌اي جز مصالحه يا يكي شدن نداريم.»
هزينه‌هاي سنگين ادامه نبرد و همچنين قدرتمندتر شدن حريف توشيبا را زودتر از آنچه كه كارشناسان و حاميانش متصور بودند، بر سر ميز مذاكره نشاند. توشيبا در 21 آپريل 2005 به دعوت چاباشي بر سر ميز مذاكره نشست. اما آتش‌بسي در كار نبود و نبرد تنها با شدت كمتري ادامه داشت.

در 22 آگوست همين سال طرفين شكست مذاكرات را اعلام كردند. اما در مدت مذاكره هر دو طرف در فرصتي كه به دست آمده بود با حاميان و شركاي طرف مقابل رايزني‌هايي كردند. موفقيت‌هاي ارتش قرمز در سال 2005 همچنان بيشتر از رقيب بود. در همين سال پاكارد براي خاتمه دادن به جنگ پرهزينه به Blu-ray پيشنهاد كرده تا با قبول پشتيباني از HDi مايكروسافت به نبرد خاتمه دهد و تهديد كرد كه اگر پيشنهادش پذيرفته نشود به حمايت از HD-DVD برخواهد خواست.
ارتش آبي اين پيشنهاد را كه به عقيده بسياري از كارشناسان مي‌توانست آنها را به پيروز ميدان تبديل كند نپذيرفت. بنظر مي‌رسد ژنرال‌هاي ارتش آبي امتياز بزرگ‌تري را براي غلبه بر طرف مقابل براي خود متصور بودند. امتيازي كه بدون پنالتي رقيب را مغلوب مي‌ساخت.

شركت ان-اي-سي مهم‌ترين شريك و حامي توشيبا در نبرد بزرگ در 17 نوامبر 2005 يادداشت تفاهمي با شركت سوني براي تاسيس يك شركت با نام «سوني ان-اي-سي اُپتي‌آرك» امضاء كرد. بر اساس اين يادداشت تفاهم كليه فعاليت‌هاي تحقيقاتي، طراحي و توليد در زمينه ديسك درايو‌هاي نوري دو شركت مذكور در شركت اُپتي‌ارك مادام‌العمر با يكديگر ادغام مي‌شدند.
در اين يادداشت مقرر شد كه شركت‌هاي مادر به فعاليت‌هاي خود در زمينه ديسك درايو‌هاي نوري پس از تاسيس اُپتي‌ارك خاتمه دهند. در 27 فوريه 2006 امضاء قراردادي مطابق با شرايط اين ياداشت بطور رسمي اعلام گرديد.

بنظر مي‌رسد كه علت عقد اين قرارداد سياسي، ترس طلايه‌دار ارتش آبي از شكست در نبرد بزرگ است. شكست در اين نبرد براي سوني مساوي با از دست دادن سهم 10% بازار ديسك درايو‌هاي نوري بود.
در همين زمان ان-اي-سي 20% سهم بازار را در اختيار داشت. در ادامه نگاهي گذرا به قرارداد منعقد شده خواهيم داشت.

پس از امضاي قرارداد مذكور ارتش قرمز بدون حمايت حامي بزرگ مشغول به مقابله شد و در سال 2006 همچنان تعيين كننده مسير بود. اما در سال 2007 و از آنجا كه از پشتيباني حامي بزرگ برخوردار نبود، پشتيبانان خود را يكي پس از ديگري از دست داد و در كمتر از يك سال ميدان را به رقيب واگذار كرد. در روز‌هاي آغازين سال 2008 ارتش قرمزها سخت‌ترين روز‌هاي نبرد خود را تجربه كرد. وال‌مارت و بِست‌باي از بزرگ‌ترين خرده‌فروشي‌‌هاي جهان به همراه نِت‌فلكس و وارنربروس از بزرگ‌ترين شركت‌هاي تهيه و فروش فيلم با اعلام قطع حمايت‌هاي خود كار ارتش قرمز را يكسره كردند و در تاريخ 19 فبريه 2008 توشيبا رسما شكست را پذيرفت و ميدان را براي Blu-ray خالي كرد.
بدين ترتيب بنظر مي‌رسد كه ان-اي-سي تعيين كننده سرنوشت نبرد بزرگ بوده و اُپتي‌ارك استراتژي برنده ارتش Blu-ray براي مقابله با HD-DVD.

قرارداد ان-اي-سي و سوني براي ادغام در بخش ديسك‌هاي نوري(سوني ان-اي-سي اُپتي‌آرك)
اعلاميه‌اي كه بوسيله آن ادغام بخش‌هاي ديسك درايو‌هاي نوري دو شركت ان-اي-سي و سوني به اطلاع كميسيون اتحاديه اروپا رسيده مورد استفاده نويسنده قرار گرفته است. شرح مختصر اين قرارداد در زير آمده است.
شركت سوني و ان-اي-سي بر اساس تفاهم‌نامه‌اي كه از قبل به امضاي طرفين رسيده است شركت جديدي را تاسيس مي‌نمايند. اين شركت فقط در زمينه انواع ديسك درايو‌هاي نوري موجود و همچنين نسل جديد ديسك درايوها كه از تكنولوژي ليزر آبي استفاده مي‌كنند فعاليت خواهد داشت. كليه بخش‌هاي فعال در زمينه درايو‌هاي نوري شركت‌هاي مادر در شركت جديد با يكديگر ادغام مي‌شوند تا شركت جديد با در اختيار داشتن آخرين دستاوردهاي حاصل شده در بصورت در زمينه تحقيقات، توسعه، طراحي، توليد (توسط مقاطعه كاري عنصر سوم)، بازاريابي، فروش و همه فعاليت‌هاي مرتبط با درايو‌هاي نوري بطور مستقل اداره خواهد شد. 55% سهام اين شركت به همراه 4 كرسي از 7 كرسي هيئت مديره به سوني واگذار مي‌شود و ان-اي-سي با 3 كرسي و حق رد تصميمات (وتو)هيئت 45% سهم را سرمايه‌گذاري خواهد كرد.
مقرر شد پس از تاسيس شركت جديد هيچ يك از طرفين قرارداد در تجارت ديسك درايو‌هاي نوري باقي نمانند و كليه كارمندان و مهندسين آنها تا يكسال پس از راه‌اندازي شركت جديد به آن منتقل شوند.

بر اساس اين قرارداد شركت جديد براي تهيه مواد اوليه وابسته به هيچ يك از شركت‌هاي مادر نيست. اما اين شركت متعهد است تا 30% از برد‌هاي مورد نياز خود را از ان-اي-سي و تا 20% هد‌هاي نوري مورد نياز توليدات خود را از منابع شركت سوني تامين كند.
شركت جديد ارتباط خود را با شركت‌هاي مقاطعه كار بر اساس قرارداد‌هايي كه با شركت‌هاي مادر داشته‌اند تا پايان سال 2006 ادامه مي‌دهد و پس از آن در ادامه يا رد قراردادها مختار خواهد بود. بر اساس آمار‌هايي كه در اين قرارداد ارايه شده در سال 2005 شركت ان-اي-سي 20% سهم بازار و سوني 10% سهم بازار ديسك درايو‌هاي جهان را در اختيار داشته‌اند. همچنين از آنجا كه 80تا 100% توليدات سوني توسط شركت لايت-اُن(Liteon) توليد مي‌شدند، توجه ويژه‌اي به اين شركت در اين قرارداد وجود دارد.

از آنجا كه سوني يكي از بنيانگذاران انجمن Blu-Ray (BDA) است كه استاندارد‌هاي Blu-Ray را تعريف مي‌كند و ان-اي-سي يكي از اركان اصلي انجمن DVD است كه استاندارد HD-DVD را توسعه مي‌دهند، نسل بعدي محصولات در حال توسعه توسط سوني و ان-اي-سي به JV منتقل خواهد شد.
بر اساس خواسته شركت‌هاي مادر، JV در زمينه توسعه، توليد و بازاريابي نسل‌هاي بعدي محصولات مورد تقاضاي مصرف كننده فعاليت مي‌كند.

تاسيس «سوني ان-اي-سي اُپتي‌آرك» و فعاليت‌هاي آن
«سوني ان-اي-سي اُپتي‌آرك» در تاريخ سوم آپريل 2006 بر اساس قرارداد مابين شركت سوني و ان-اي-سي تاسيس شد.
در رسالت اين شركت هدف از تاسيس: «تلفيق تجربه‌ها و فناوري شركت‌هاي مادر براي ورود به فعاليت‌هاي تجارت جهاني براي عرضه بهترين ديسك درايو‌هاي نوري در صنعت IT» آمده است.
براي توسعه فعاليت‌ها در اروپا و آمريكاي شمالي دفاتري نيز تاسيس شد. «سوني ان-اي-سي اُپتي‌ارك اروپا» در كشور آلمان به تاريخ 15 مارچ 2007 فعاليتش را آغاز كرد.
نتيجه تحقيقات نشان مي‌داد كه سياست‌ها و استراتژي‌هاي بازار خاورميانه در دفتر «سوني ان-اي-سي اُپتي‌ارك اروپا» تدوين مي‌شود. به همين دليل مسير تحقيقات بر فعاليت‌هاي «سوني ان-اي-سي اُپتي‌ارك اروپا» متمركز شد.

توماس نِدِر(Thomas Nedder) مدير عامل اُپتي‌ارك اروپا گفته: «محصولات ما به تركيب فناوري چيپ‌ست‌هاي ان-اي-سي و هسته ليزري سوني مجهز هستند. مشتريان ما مجموعه فناوري رهبران توليد كننده كامپيوتر در اختيارشان قرار خواهد داشت.»
شروع فعاليت‌هاي اُپتي‌ارك با عرضه 10 مدل انواع ديسك درايوها بود و امروز 19 مدل انواع درايو را عرضه مي‌كند. اُپتي‌آرك در 5 دسامبر 2007 از طرف اُپتي اعلاميه‌اي به شرح زير منتشر شد:
* اُپتي‌آرك اروپا اقدام به توزيع 3 مدل جديد از برترها با نام سوني مي‌نمايد

سوني،ان اي-سي اُپتي‌ارك خرده فروشي محصولاتش را آغاز كرد.
ازمَنينگ، آلمان، نوامبر 2007- شركت سوني-ان-اي-سي اُپتي‌ارك ( اُپتي‌آرك) قصد دارد سيستم خرده‌فروشي خود در اروپا با 3 مدل جديد از دستگاه‌هاي تكثير ديسك فشرده راه‌اندازي نمايد. BWU-200s آخرين دستاورد تكنولوژي Blu-ray با سرعت X4 همراه با DRU-190A و DRU-190S تكثيركننده‌‌هاي انواع سي-دي و دي-وي-دي با سرعت X20 تحت علامت تجاري سوني عرضه خواهند شد.
تكثير كننده مدل BWU-200S با سرعت حداكثر X4 بر روي ديسك‌هاي يك‌ رو و دو Blu-ray و با سرعت حداكثر X16 بر روي ديسك‌هاي دي-وي-دي مي‌نويسد. اين دستگاه در 45 دقيقه50گيگابايت روي ديسك BD-R(مخفف Blu-ray Disk-Recordable) مي‌نويسد. اين مدت نصف زماني است كه دستگاه مدل قبلي (BWU-100A) زمان نياز داشت. بيش از 230 دقيقه تصوير با كيفيت HD را مي‌توان بر روي يك ديسك 50 گيگاباتي Blu-Ray ذخيره كرد.

BWU-200S بر روي ديسك‌هاي BD-RE(مخفف Blu-Ray Disk Rewritable) با سرعت X2 مي‌نويسد. همچنين با سرعت X16 بر روي ديسك‌هاي DVD+R و با سرعت X8 بر روي DVD+RW عمل مي‌كند. DVD-RAMها با سرعت X5 و ديسك‌هاي DVD+R دولايه با سرعت X8 نوشته مي‌شوند. BWU-200S داراي رابط SATA است و همراه آن نسخه ويندوزي نرم‌افزار CyberLink BD عرضه شده است كه كار نمايش و ضبط تصوير و همچنين ويرايش تصوير با قالب 1080i و نيز DVD‌هاي قالب AVCHD را ممكن مي‌سازد.

به دنبال عرضه مدل BWU-200S، اُپتي‌ارك توزيع 2 مدل جديد از تكثيركننده‌هاي DVD چند منظوره را نيز وارد بازار خرده‌فروشي مين‌مايد. مدل‌هاي DRU-190S و DRU-190A براي نوشتن بر روي ديسك DVD يك رو به سرعتي بالاتر از X20 دست پيدا نموده‌اند. اين مدل‌ها براي تكثير DVD‌هاي با قابليت دوباره‌نويسي و ديسك‌هاي دولايه با X8 عمل مي‌كنند و DVD-RAMها حداكثر با سرعت X12 نوشته مي‌شوند. مدل DRU-190S از طريق رابط SATA كه قابليت انتقال داده با سرعت بالاتري را دارد به كامپيوتر متصل مي‌شود. مدل DRU-190A نيز داراي رابط E-IDE است.
مدل‌هاي فوق در حال حاضر در بازار ‌هاي خرده فروشي موجود هستند.

بر اساس اين اعلاميه اُپتي‌ارك در 5 دسامبر 2007 مصادف با 15 آذر 1386 مدل‌هايي را با علامت سوني عرضه نموده كه هم اكنون در بازار ايران و خاورميانه نيز موجود است.
پشتيباني از اين مدل‌ها بر عهده اُپتي‌ارك مي‌باشد و هيچ پشتيباني آن-لايني براي اين مدل‌ها در سايت پشتيباني سوني(http://esupport.sony.com) موجود نيست. در ميان سايت‌هاي رسمي سوني تنها سايت خاورميانه(http://www.sony-mea.com) اين محصولات را بعنوان يكي از محصولات خود بدون ارايه پشتيباني لازم معرفي مي‌نمايد.

منابع:

http://www.businessweek.com/the_thread/techbeat/archives/2005/10/hd_dvd_vs_blu-r.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc
http://en.wikipedia.org/wiki/HD_DVD#History
http://en.wikipedia.org/wiki/High_definition_optical_disc_format_war
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc_Association
http://www.engadget.com/2005/09/19/blu-ray-vs-hd-dvd-state-of-the-s-union-s-division
http://www.pcworld.com/article/id,142584-c,dvddrivesmedia/article.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Format_War
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/200503/05-014E/index.html
http://www.answers.com/topic/toshiba-corporation-usa?cat=biz-fin
http://www.toshiba.co.jp/about/press/2005_03/index.htm
http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/decisions/m4139_20060331_20310_en.pdf
http://www.sonynec-optiarc.com/company/principles.html
http://www.sonynec-optiarc.com
http://www.sonynec-optiarc.eu
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن