تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799162292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه ششم به سرنوشت قانون‌هايي براي اجرا نشدن دچار نشود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برنامه ششم به سرنوشت قانون‌هايي براي اجرا نشدن دچار نشود
بازخواني ميزان پيشرفت در برنامه‌هاي پنج‌ساله توسعه كشور، به طور مستمر و در فواصل زماني متناوب مي‌تواند به روند اجراي اين برنامه‌ها كمك كند. با اين حال و اگرچه اين بازخواني مستمر در كشور ما چندان مرسوم نيست اما ارزيابي ميزان تحقق اهداف برنامه و برآورد دستاوردهاي آن همواره در پايان عمر هر برنامه انجام مي‌شود.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 
بازخواني ميزان پيشرفت در برنامه‌هاي پنج‌ساله توسعه كشور، به طور مستمر و در فواصل زماني متناوب مي‌تواند به روند اجراي اين برنامه‌ها كمك كند. با اين حال و اگرچه اين بازخواني مستمر در كشور ما چندان مرسوم نيست اما ارزيابي ميزان تحقق اهداف برنامه و برآورد دستاوردهاي آن همواره در پايان عمر هر برنامه انجام مي‌شود. در مورد برنامه پنجم توسعه نيز اين اتفاق تكرار شده است. به اين صورت كه در ماه‌هاي منتهي به سررسيد مهلت قانوني آن براي اجرا و پايان عمرش، برخي كارشناسان از اجراي كمتر از نيمي از مفاد آن خبر مي‌دهند. گروه ديگري از كارشناسان نيز اين مسئله را گريبانگير تمام 10 برنامه توسعه كشور مي‌دانند و در مجموع كمتر از 50 درصد آن را اجرايي شده قلمداد مي‌كنند. آخرين اظهار‌نظر در اين باره به رئيس سازمان تعزيرات حكومتي اختصاص دارد كه روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد. از نظر اين مقام مسئول بزرگ‌ترين چالش در مسير اجراي برنامه‌هاي توسعه‌اي ساختار اشاره شده در قانون برنامه و بودجه مصوب سال 51 است در عين حال كه دوره رياست جمهوري چهار ساله و برنامه‌هاي توسعه پنج ساله هستند به همين دليل اين عدم هماهنگي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي كشور است. چراكه رئيس‌جمهور با شعارهايي از قبيل محروميت‌زدايي و توسعه آزادي‌ها سر كار مي‌آيد اما پس از آمدن بر سر كار موظف است برنامه‌هاي قبلي را اجرا كند، بنابراين بايد به يكسري برنامه‌هاي از پيش تعيين شده عمل كند و بودجه‌ها را بر اساس آن مشخص كند.
نكته قابل توجه در مورد اين اظهارنظرات در انتهاي برنامه پنجم و در آستانه تصويب برنامه ششم، ميزان تأثيرپذيري صاحبنظران از گفته‌هاي اعضاي كابينه يازدهم در مورد برنامه ششم توسعه است.
در جایی به نقل  از تعدادي از اين افراد  آمده بود و حتي از رئيس كابينه تدبير و اميد نقل شده بود عمر اينگونه برنامه‌نويسي‌ها در دنيا سرآمده و برنامه‌نويسي توسعه به شکل مرسوم در کشور، در دنیا منسوخ شده است.
هرچند هيچ دولتي نمي‌خواهد حذف برنامه‌نويسي را به نام خود بزند و تمام دولت‌ها سعي مي‌كنند جنبه تشريفاتي تدوين آن را از دست ندهند.
نتيجه اخلاقي اين است كه چنانچه دولت‌هاي پيشين در دوره‌هاي مختلف با اعتقاد به اين شكل برنامه‌نويسي توسعه اقدام به تهيه برنامه و ابلاغ آن مي‌كردند و در نهايت كمتر از 50 درصد آن اجرايي مي‌شد، حال در دولتي كه اعتقادي به اين روش سياستگذاري براي توسعه كشور ندارد، چند درصد برنامه ششم به اجرا نزديك مي‌شود جاي تأمل دارد.
در اين بين توجه به دو مسئله نيز ضروري به نظر مي‌رسد. اول اينكه چرا بازده برنامه‌هاي پنج‌ساله توسعه كشور با ديد بازنگري و تحول در آنها بررسي نمي‌شوند و نوشتن برنامه به اين صورت ادامه دارد و ديگر اينكه چرا براي برنامه‌هايي كه مي‌دانيم نه كاملاً اجرا مي‌شوند و نه عزمي براي اجراي حداكثري مفاد آنها وجود دارد همچنان از بيت‌المال هزينه مي‌كنيم و وقت و توان مالي دولت‌ها و ظرفيت كارشناسي كشور را معطل تدوين اين برنامه‌ها مي‌كنيم و بخش قابل‌توجهي از وقت نمايندگان مجلس را براي بررسي كارشناسي و تصويب برنامه مي‌گيريم و با اين كار به سرمايه ملي و بيت‌المال ضرر مي‌رسانيم.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن