تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820551414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوراها‌ي رسمي در آستانه تبديل شدن به شوراهاي اسمي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شوراها‌ي رسمي در آستانه تبديل شدن به شوراهاي اسمي
حذف ماليات ارزش افزوده از شهرداري‌ها و ديده نشدن شورا‌ها در برنامه ششم توسعه كشور و نگاه پيمانكاري به شهرداري‌ها سبب شد رئيس شوراي شهر تهران...
نویسنده : بیژن یانچشمه 


حذف ماليات ارزش افزوده از شهرداري‌ها و ديده نشدن شورا‌ها در برنامه ششم توسعه كشور و نگاه پيمانكاري به شهرداري‌ها سبب شد رئيس شوراي شهر تهران عنوان كند كه عده‌اي به دنبال تشريفاتي كردن شورا هستند. بر اين اساس روند كنوني تضعيف شورا‌ها سبب خواهد شد شورا‌هاي رسمي به شوراهاي اسمي تبديل شوند.

در حالي كه شورا‌ها در چهارمين دوره فعاليت خود نيازمند قوانيني پوششي هستند تا جايگاه اين نهادهاي مردمي بر مبناي قانون اساسي تقويت شود، ناديده گرفتن جايگاه شورا‌ و فشارهاي غير‌مستقیم در كاهش اختيارات آن سبب شده است سخن از خطر تشريفاتي شدن شوراها و دولتي شدن شهردارها به عنوان نهاد‌هاي مردمي و عمومي به ميان آيد‌. بر همين اساس رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در روند بررسي برنامه ششم توسعه كشور نه‌تنها اشاره‌اي به شوراها نشده بلكه در دو بند به صراحت نقش و جايگاه اين نهاد مورد تهديد واقع شده است.
 
نگراني از تشريفاتي شدن شورا‌ها
در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران مهدي چمران با اشاره به مواد برنامه ششم توسعه گفت: متأسفانه در برنامه ششم يك كلمه هم در باب اهميت شوراها ذكر نشده در حالي كه قبلا 10، 12 بند به شوراها اختصاص داده شده بود. در برنامه ششم تنها دو بند در خصوص شهرداري‌ها است كه آن هم به طور اخص جايگاه شوراها را تهديد مي‌كند.  وي افزود: در اولين بند موضوع ماليات ارزش افزوده مطرح شده كه قرار است اين ماليات به بودجه دولتي تبديل شود، به بياني در سقف بودجه دولتي قرار گيرد و بعد هم توسط استانداري آن‌طور كه خود تشخيص مي‌دهد، تخصيص داده شود كه اين امر ظلم به شهروندان است.  وي تأكيد كرد: مشخصاً با اجرايي شدن چنين امري شورا به يك شوراي تشريفاتي تبديل خواهد شد، چراكه بودجه اداره شهر آن هم درآمد پايداري كه به صورت نقد در اختيار مديريت شهري بوده را مي‌خواهند از آن بگيرند و قطره چكاني به مديريت شهري آن هم نه به طور كامل اختصاص دهند. از طرفي هم موضوع انتخاب شهردار توسط مردم را مطرح كرده‌اند كه با اين كار عملاً شوراي شهر يك شوراي تشريفاتي خواهد بود.
 
تبديل شهرداري به پيمانكاري
چمران همچنين تصريح كرد: در بند 39 برنامه ششم نيز بحث مديريت يكپارچه عنوان شده اما نه بدان معنايي كه در اذهان است بلكه بدين صورت كه شهرداري‌ها به مانند پيمانكار با وزارتخانه‌ها قرارداد ببندند اما چگونگي اين قرار‌داد‌ها را خود وزارتخانه‌ها تدوين كنند كه باز هم شاهد جاي خالي شوراي عالي استان‌ها و شوراي شهر‌ها در اين امر خواهيم بود.

انتقاد از دولتي كردن شهرداري‌ها نيز چندي است كه از سوي شهردار تهران و برخي اعضاي شورا پايتخت مطرح شده است. در اين زمينه محمد‌باقر قاليباف معتقد است اگر بخواهيم در كشور به پيشرفت برسيم و بر چالش‌هاي مهم اقتصادي و بسياري از نارسايي‌هاي اجرايي فائق بياييم، بايد يك تفكيك كار بين امور تولي‌گري و تصدي‌گري ايجاد كنيم.   محمد‌باقر قاليباف گفت: وقتي مي‌خواهيم كوچك‌ترين كارها را از يك وزير مطالبه كنيم، هيچ وقت فرصت براي كارهاي عميق و دقيق فراهم نمي‌شود. اين در حالي است كه بايد دست به دست هم دهيم و فارغ از همه بحث‌هاي سياسي، اين موضوع را به عنوان يك موضوع ملي دنبال كنيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن