واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی:اهل بیت(ع) عامل رشد و هدایت جامعه بشری هستند
نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی گفت: مردم به ویژه عرب جاهلی به وسیله اهل بیت(ع) هدایت شده، رشد یافته و به درجات بالای انسانی و معنوی رسیدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حجتالاسلام سیدمهدی قریشی پیش از ظهر امروز در پنجاه و یکمین جلسه درسهایی از نهجالبلاغه به شرح خطبه چهارم این کتاب ارزنده پرداخت و اظهار داشت: ابن ابیالحدید یکی از شارحان بزرگ نهجالبلاغه و برخی دیگر از شارحان معتقدند که حضرت علی(ع) این خطبه را پس از واقعه جنگ جمل و درگیری با اصحاب بصره بیان فرمودهاند. وی با اشاره به نسخه صبحی صالح نهجالبلاغه، افزود: در این نسخه آمده است که خطبه چهارم نهجالبلاغه عامل نجات مردم از گمراهی و بعد از جنگ جمل و از دنیا رفتن طلحه و زبیر توسط امام علی(ع) بیان شده است. نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی با اشاره به کلام امام علی(ع)، گفت: به وسیله اهل بیت(ع) مردم از تیرگیهای شدید که به مانند شبی ابری ظلمت همه جا را فرا میگیرد، هدایت شده و از گمراهی نجات پیدا کردند. وی با بیان اینکه مردم پیش از بعثت در ظلمت کامل زندگی میکردند، تصریح کرد: مردم به ویژه عرب جاهلی به وسیله اهل بیت(ع) هدایت شده، رشد یافته و به درجات بالای انسانی و معنوی رسیدند. این مسئول به شرح واژههای خطبه چهارم نهجالبلاغه پرداخت و ادامه داد: افجار یعنی وارد فجر و روشنایی شدند و «شرار» آخرین شب ماه قمری است که ماه در این شبها دیده نمیشود و امام علی(ع) میفرمایند که به وسیله ما اهل بیت(ع) از آن شب ظلمانی به صبح روشن و فجر وارد شدید. وی به سلسله مراتب هدایت و دریافت فیض و رحمت از سوی خدای متعال اشاره و اضافه کرد: خدای متعال در قرآن کریم خود را به عنوان نور آسمانها و زمین معرفی فرموده و به نور تشبیه کرده است و جای دیگر میفرماید که دوست و یاور مومنان بوده و آنان را از تاریکیها به سمت نور و روشنایی هدایت میکند. امام جمعه ارومیه در ادامه توضیح داد: خدای متعال از طرفی خود را نور معرفی کرده و از طرفی دیگر میفرماید که دوست مومنان بوده و آنان را به نور وارد میکند و در جای دیگر میفرماید که ای پیامبر ما روح خود را به سمت تو فرستادیم در حالی که تو نمیدانستی که نور ایمان و کتاب چیست؟ ما قرآن و ایمان را نور قرار دادهایم و هر یک از بندگان را بخواهیم به وسیله آن هدایت میکنیم. وی معرفت و ایمان به آیات الهی را نور عنوان و اضافه کرد: نور باید به وسیله اسبابی به ما برسد خدای متعال پیامبر اکرم(ص) را به عنوان وسیله و سراج منیر معرفی میکند که بر عمل مردم شاهد بوده، به آنان مژده داده، آنان را از معصیت الهی منع فرموده و به سمت خدای متعال دعوت کند، چرا که او نوری منیر و چراغی فروزان است. قریشی به مسببالاسباب بودن خدای متعال و انجام امور از طریق وسیله اشاره کرد و افزود: آیات الهی نشان میدهد که از وجود پیامبر(ص) و ائمه(ع) نوری متصاعد شده و مردم به وسیله آن هدایت میشوند. وی گفت: زمانی که انسان یک نفر را اذیت کرده یا ظلم و جنایتی مرتکب میشود در دل خود احساس ظلمت میکند، اما زمانی که به فرض انسان نماز شب خوانده یا به فقیری کمک کرده یا مشکل کسی را حل کند احساس نورانیت و گشادی در قلب میکند. استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اثر و نتیجه هر عملی، ادامه داد: معرفت و ایمان به خالق هستی ایجاد نورانیت میکند و اهل بیت(ع) وسیله ایجاد این نور معنوی در وجود انسان بوده و به همین علت امام علی(ع) میفرماید که به وسیله ما از ظلمتها به سمت نور و روشنایی هدایت شدید. وی ضمن بیان صفات عرب جاهلی که بتپرستی و زنده به گور کردن دختران از بارزترین آنها بود، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در مورد شیوه زندگی عرب جاهلی میفرمایند که شما اعراب در بدترین زمینها و محلها در بین مارها و سنگها زندگی کرده، خون یکدیگر را ریخته، قطع رحم کرده، بتپرست و متعصب بودید. نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی افزود: پیامبر اکرم(ص) عرب جاهلی را تربیت فرموده و در سایه دین اسلام افرادی مانند؛ مقداد، یاسر ،عمار ،کمیل، میثم تمار، حبیب بن مظاهر، زهیر بن قین و مالک اشتر نخعی در جامعه عرب زبان پرورش یافتند. وی با بیان اینکه اگر اهلبیت(ع) نبودند عرب جاهلی غرق در ظلمتها و جهالت مانده و هرگز موفق به کسب مقامات عالی نمیشدند، گفت: بر اساس کلام امیر مومنان(ع) با وجود بیان آیات الهی و هدایت مردم به سمت نور عدهای به جای گوش دادن خود را به کری زده و از شنیدن سخن حق پرهیز میکردند. قریشی یادآور شد: «وقر» به معنای سنگینی گوش و ناشنوایی است، برخی شارحان معتقدند که این واژه به معنای نفرین و برخی معتقد به خبر بودن آن هستند و به این معنا است که حضرت علی(ع) از نشنیدن صدای بلند هدایت به وسیله مردم گلایه میکنند. امام جمعه ارومیه با اشاره به بدعهدی برخی از اعراب عصر پیامبر(ص)، یادآور شد: در عصر بعثت عدهای وقتی پیامبر(ص) را میدیدند دستها بر گوش کرده یا به مانند حماری که از پیش روی شیر فرار میکند از پیش روی پیامبر فرار میکردند تا کلام حضرت را نشنوند یا به پیامبر(ص) نسبتهای ناروا میدادند. وی با اشاره به خوی کفرآلوده انسانهای ستمگر، ادامه داد: الان هم در غرب کاریکاتور یا فیلم اهانتآمیز علیه پیامبر اسلام(ص) یا حتی حضرت عیسی(ع) به دلیل عدم توانایی بر قبول و پذیرش حق میسازند تا به این وسیله دلهای مردم را بیمار کرده و مانع از هدایت آنان شوند. نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه حضرت علی(ع) کلام خویش را در برابر آیات الهی و سخنان رسول خاتم(ص) ندایی ضعیف و آرام معرفی میفرمودند، گفت: فردی که سخن پیامبر(ص) را درک نمیکند، چگونه صدایی آرام و آهسته را در حالی که صیحه او را کر کرده است، شنیده و به آن توجه میکند؟ وی با اشاره به وصف حضرت علی(ع) در مورد یاران صدیق و وفادار حضرت، افزود: محکم شده قلبی که ترس از خدا همیشه او را به لرزه در آورده و از قدرت و مشیت الهی همیشه ترسان است. قریشی عنوان کرد: دو گروه از انسانها در مقابل حضرت علی(ع) صفآرایی کرده بودند؛ گروهی که صدای رسای آیات الهی به جای هدایت آنان موجب گمراهی بیشتر و کری گوشهای این افراد شده و گروهی که سخن خدای متعال بر دل آنان نشسته و موجب هدایت و رهنمود آنان به سمت نور و روشنای شده بود. وی به بیان حضرت علی(ع) در مورد طلحه و زبیر و تلاش آنان برای ایجاد فتنه و حیلهای در مقابله با حضرت اشاره و ابراز کرد: امام علی(ع) میفرمایند که همیشه منتظر بودم تا شما حیلهای ایجاد کنید و همیشه پیشبینی میکردم تا شما لباس فریبکاران را بر تن پوشیده و مردم را فریب دهید، اما پرده دین اجازه نمیداد که اقدامی کنم. امام جمعه ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: امام علی (ع) خبر از فتنه داشتند، اما پرده دین مانع بود و نمیتوانستند قصاص قبل از جنایت کنند، چرا که دین اجازه چنین کاری نمیدهد. انتهای پیام/61011/ک40/
95/01/26 :: 14:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]