تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815414738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه تعرض به دژ «اسپهبد خورشید»


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ادامه تعرض به دژ «اسپهبد خورشید»
مدیر پروژه غار - دژ اسپهبد خورشید از ادامه برداشت‌های بی‌رویه در این محوطه تاریخی توسط معدنکاران که موجب تخریب حریم منظر، حرایم درجه یک و دو ، عرصه و بدنه اثر تاریخی شده، خبر داد.

«سامان توفیق» با اشاره به تجاوز و دست‌اندازی معدنکاران در چند ماه اخیر به حریم «غار- دژ اسپهبد خورشید» بیان کرد: ادامه برداشت‌های بی‌رویه موجب تخریب حریم منظر، حرایم درجه 2 و 1، عرصه و بدنه این اثر تاریخی منحصر به فرد شده است، اتفاقی که نگرانی اهالی فرهنگ و طیف وسیعی از انجمن‌های مردم‌نهاد و علاقمندان به اثر را باعث شده است.

این باستان‌شناس در ادامه به برشمردن آثار باستانی ارزشمند منطقه پرداخته و پیشینه تاریخی و ویژگی های بارز و منحصربه‌فرد معماری هر اثر را بیان کرد و افزود: علاوه بر غار - دژ اسپهبَد خورشید، قلعه باجگیران، غار- دژ کِیلی و غار - دژ کیجاکِرچال سه اثر ثبتی باستانی منحصر به فرد و از تاسیسات نظامی وابسته به غار دژ اسپهبَد خورشید هستند، که در حال تخریب توسط معدن‌کاران هستند.

وی در رابطه با وضعیت ناامیدکننده باستان‌شناسی و آثار باستانی منطقه و شهرستان، خواستار نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات ملی برای انجام اقدامات پژوهشی، نجات بخشی و حفاظتی این آثار شد.

بررسی تخلفات معدنکاران

غلامرضا میثاقیان، مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این زمینه از صدور مجوزهای غیر کارشناسی و بر خلاف قوانین میراث فرهنگی کشور برای ایجاد معادن،در کنار آثار باستانی ابراز گله کرد و از بررسی پروانه بهره‌برداری و رسیدگی به تخلفات رخ داده خبر داد.

او با تأکید بر حمایت از این پروژه ملّی به عظمت و منحصر به فرد بودن این اثر تاکید کرد و گفت: غار-دژ اسپهبَد خورشید یک اثر ملّی و متعلّق به ملت ایران است .

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دست‌اندازی و تجاوز به این اثر ملی داده شود، بر روشن کردن وضعیت معادن پیرامون این اثرتاریخی و اتخاذ تدابیر لازم برای آزادسازی اثر از محاصره این معادن تأکید کرد.

میثاقیان گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و وجود آثار ارزشمند به ویژه غار-دژ اسپهبَد خورشید، این منطقه طبعاً از ظرفیت بالایی برای رونق گردشگری کشور برخوردار است.

او انجام پروژه ملی غار- دژ اسپهبَد خورشید را در شرایط دشوار کاری همراه با خطرات جانی و همچنین آسیب های معادن ، اقدامی مثبت و سرنوشت ساز به منظور احیای اثر و منطقه دانست.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاز میدانی پروژه ملی غار- دژ اسپهبَد خورشید با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سرپرستی دکتر سامان توفیق در حال انجام است.

بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظف‌اند، قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.



تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 08 May 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن