تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805106963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبزه میدان پروژه ای که ۲۸ساله شد/این خانه از پای‌بست ویران است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: زخمی که مدعیان به زنجان زدند؛
سبزه میدان پروژه ای که ۲۸ساله شد/این خانه از پای‌بست ویران است

پروژه سبزه‌میدان شهر زنجان


شناسهٔ خبر: 3619091 - یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
استانها > زنجان

زنجان-پروژه سبزه‌میدان باگذشت ۲۸ سال درگیر اماواگرها است، پروژه‌ای که با حضور مدیران بومی دولت تدبیر وامید و وعده‌های آنان قرار بود به سرعت اجرایی شود، امروز زخم‌خورده بی تدبیری ها است. خبرگزاری مهر-گروه استانها؛ شهریورماه سال ۹۳ بعد از تبلیغات فراوان و فضاسازی، برای ششمین بار کلنگ پروژه سبزه‌میدان زنجان، این بار توسط آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم به زمین زده‌شد. در این مراسم مسئولان کشوری و استانی وعده‌های زیادی دادند و قرار شد این پروژه در مدت‌زمان تعیین‌شده بدون وقفه اجرا شود. آخوندی پا را فراتر گذاشت و از مردم خواست هرگونه توقف درروند اجرای پروژه را به وی اطلاع دهند. حال با گذشت بیش از یک سال در عصر اطلاعات و رسانه آیا وزیر از وضعیت حاکم بر روند اجرای پروژه سبزه‌میدان خبر ندارد؟ سبزه میدان نماد وعده هایی که قرار نیست محقق شوند سبزه‌میدان عرصه ای برای شعار و وعده‌ دولت‌ها شده و هر دولتی که می‌آید برای تضمین آینده سیاسی خود در استان کلنگی در محدوده این پروژه می‌زند تا شاید بتواند دیوار کج رفته تا ثریا را در پروژه تاریخی سبزه‌میدان حفظ کند.

با توجه به حاکمیت آب‌وهوای کوهستانی بر زنجان، تنها شش ماه کاری در این شهر درزمینه عمرانی و ساخت‌وساز مفید است این در حالی است که باوجود اعتراف مسئولان به این اصل، باگذشت بیش از ۴۸ روز از آغاز فصل بهار، پروژه سبزه‌میدان به حال خود رهاشده و شهروندان زنجان شاهد رکود در اجرای این پروژه هستند. شهروندان زنجانی از جمشید انصاری استاندار فعلی زنجان همواره قاطعیت و تدبیر را سراغ را داشته‌اند ولی درروند اجرای پروژه سبزه‌میدان سکوت جمشید انصاری باوجود قاطعیتش در روز کلنگ زنی جای سؤال دارد. سؤالی که شاید پاسخ آن در خلف وعده شرکت مجری طرح نهفته است. هر نوع کارشکنی، مخالفت و کوتاهی در اجرای طرح سبزمیدان را بی‌احترامی به مردم تلقی و اساساً تحمل نخواهیم کردانصاری در روز کلنگ زنی چندین‌باره پروژه سبزه‌میدان گفت: کم‌کاری و قصور مسئولان امر در این زمینه پذیرفته نمی‌شود و هر نوع کارشکنی، مخالفت و کوتاهی در اجرای این طرح را بی‌احترامی به مردم تلقی و اساساً تحمل نخواهیم کرد. جمشید انصاری بابیان اینکه این طرح از سابقه طولانی در زنجان برخوردار است و عملیاتی شدن آن‌یکی از دغدغه‌های مسئولان است، اظهار کرد: تعامل و همکاری مردم با مسئولان لازمه تسریع عملیاتی شدن این طرح است و املاک موجود در این طرح خریداری‌شده است. به گفته انصاری پروژه سبزه‌میدان اساسی‌ترین طرح عمران شهری زنجان است و باید با جدیت دنبال و پیگیری شود. چرا در آن برهه کسی به سخن وزیر توجه ای نشان نداد و حال تازه این سخن وزیر بخشی از توجیهاتی شده که باید برای تأخیر در اجرای پروژه به آن تکیه کرد. به نظر می‌رسد که وقتی قرارداد این پروژه تدوین شد و مسئولان شهری در عجله برای پیشبرد امور بودند، فرمانداری زنجان اعتراضات زیادی را به نحوه انعقاد قرارداد داشت. باوجود این در آن مقطع نه از طرف فرمانداری به سؤالات طرح‌شده پاسخی داده شد و نه از طرف سایر مسئولان. با این‌ حال برخی اختلاف‌نظرها در آن مقطع وجود داشت که دلیلی برای توقف این پروژه و عدم توانایی در اجرای آن توسط سرمایه‌گذار شده است. پیمانکار جدید پروژه سبزه‌میدان تا دو هفته مشخص می‌شود حال که مدت زیادی از طرح مسائل مربوط به تأمین الگوی مالی می‌گذرد کسی نیست عنوان کند آخرین وضعیت سبزه‌میدان چگونه است؟ در یک مقطع منتظر آغاز تملکات بودیم و در یک مقطع شاهد بودیم که شریک پول ندارد! در مقطع دیگر منتظر ارائه برنامه فیزیکی-مالی توسط سرمایه‌گذار بودیم و حال خبری نیست! این انتظار ادامه دارد. معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: پیمانکار جدید پروژه سبزه‌میدان تا دو هفته مشخص می‌شود. جواد رحمتی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت پروژه سبزه‌میدان افزود: در خصوص پروژه سبزه‌میدان بعد از کش و قوس زیاد در پایان سال گذشته اخطار نهایی به شریک داده شد تا نسبت به تعیین تکلیف پروژه اقدام کند. شریک پروژه پیشنهاد تشکیل شرکت پروژه برای تأمین مالی را ارائه کرد که ما با شروطی با آن موافقت کردیم. در ادامه با توجه به مکانیزم‌های تعریف‌شده توسط شریک تشخیص داده شد که امیدی برای تعیین تکلیف پروژه نیست.

وی ادامه داد: تصمیماتی برای ادامه پروژه با حضور مجریان جدید گرفته‌شده است. مذاکراتی با دو مجری جدید انجام‌گرفته و به مراحلی نیز رسیده است و امیدواریم حداکثر تا دو هفته آتی فراخوان پروژه را در دو قسمت انجام بدهیم. ادامه فعالیت در پروژه سبزه‌میدان از مکانیزم مشارکتی به مکانیزم پیمانکاری و اجرایی تغییر خواهد یافت و تأمین مالی آن به دو صورت نقدی و غیر نقدی خواهد بود. رحمتی بابیان اینکه تأمین مالی پروژه به‌صورت غیر نقدی از طریق تهاتر زمین‌های شهرداری انجام می‌گیرد، افزود: این زمین‌ها در شرایط فعلی مشخص‌شده و در فراخوان نیز عنوان خواهد شد. تاکنون کار کارشناسی بر روی ارزش زمین انجام‌گرفته و در فاز نخست از این دو روش برای آغاز کار اقدام خواهیم کرد. معاون استاندار زنجان ادامه داد: برای تأمین نقدینگی در فاز سوم و تکمیل پروژه بعد اقدام به پیش‌فروش فضاهای تجاری در میدان خواهیم کرد تا از این طریق تأمین مالی فاز سوم پروژه تأمین شود. طبق برآوردهای انجام‌شده ۱۶۰ میلیارد تومان برای بخش اول پروژه که ۷۵ درصد آن غیر نقدی بوده تعریف‌شده است. رحمتی در پاسخ به این سؤال که شریک پروژه چه خسارتی را بابت تأخیر در اجرا پرداخت خواهد کرد، گفت: بر اساس قرارداد شریک باید خساراتی را پرداخت کند.

وی ادامه داد: به ازای هر یک ماه تأخیر یک در هزار قدر السهم شریک خسارت تعیین‌شده مطابق قرارداد بوده است. مطابق قرارداد شریک باید این خسارت را پرداخت کند مگر درصورتی‌که تشخیص داده شود مجاز بوده است. شریک پروژه مدعی است ۲ میلیارد تومان هزینه برای برخی امور هزینه کرده که شرایط نهایی پرداخت هزینه‌ها بعد از انجام امور حقوقی مشخص خواهد شد. ایرادت اداری و مالی درزمینه اجرای پروژه‌های عمرانی شهری مانند پروژه از یک سو از نبود حس همکاری و تعامل و کمک به توسعه عمران شهری در بین برخی شهروندان زنجانی باعث شده شهر زنجان همواره در اجرای پروژه‌های عمرانی با چالش مواجه باشد. تاکنون ۶ هکتار تملک در محدوده طرح سبزه‌میدان انجام‌شده است ملکی فرسوده که شاید چند ماه قبل از اجرای پروژه سبزه‌میدان ارزش چندانی نداشته، در حال حاضر در محدوده اجرای طرح قرارگرفته و مالک یا مالکان بیشتر از قیمت کارشناسی در واگذاری آن تقاضا می‌کند و نبود این تعامل چالش در روند اجرای عمران شهری را در زنجان به همراه دارد. شهردار زنجان در خصوص وضعیت تملکات محدوده اجرای طرح سبزه‌میدان گفت: تاکنون ۶ هکتار تملک در محدوده طرح سبزه‌میدان انجام‌شده و باید ۱.۵ هکتار دیگر هم تملک در این طرح انجام شود. بودجه مصوب برای تملک املاک طرح سبزه‌میدان ۸۵ میلیارد تومان بوده، ولی در ارزیابی‌ها به بیشتر از ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافتحبیب ملایی یگانه افزود: بودجه مصوب برای تملک املاک طرح سبزه‌میدان ۸۵ میلیارد تومان بوده، ولی در ارزیابی‌ها به بیشتر از ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت و احتمال بیشتر شدن این میزان نیز وجود دارد. وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور کسی نباید انتظار سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیارد تومانی را در یک پروژه داشته باشد، ادامه داد: باید به دنبال راهکارهای دیگری برای حل مشکل سرمایه در این پروژه بود که فازبندی یکی از آن راه‌حل‌ها است.

شهردار زنجان با تأکید بر طولانی بودن سابقه طرح سبزه‌میدان افزود: پروژه سبزه‌میدان زنجان چندین شهردار و استاندار به خود دیده و اجرایی نشدن آن بیانگر بزرگ بودن طرح موردنظر است. یگانه از تملک ۶ هکتار برای اجرای طرح سبزه‌میدان زنجان خبر داد و ادامه داد: ۱.۵ هکتار تملک هم باید در این محوطه انجام شود. وی با تأکید بر دشوار بودن انجام تملک در شهر زنجان به‌ویژه هسته مرکزی شهر گفت: باوجود این‌همه مشکلات، همه تلاش خود را برای به سرانجام رساندن پروژه‌های شهری انجام می‌دهند. شهردار زنجان بابیان اینکه قیمت‌های نوشته‌شده برای املاک طرح سبزه‌میدان در بسیاری از موارد دور از انصاف بود، ادامه داد: برخی قیمت‌های نوشته‌شده توسط کارشناسان برای یک ملک باقیمت نوشته‌شده کارشناس دیگر ۲.۵ برابر فرق داشت. به‌هرحال زمان در حال گذر است و مسئولان زنجان هنوز در حال تجربه تئوری آزمون‌وخطا هستند تا شاید بتواند دیوار کج پروژه‌های عمرانی زنجان را با شاقول تدبیر به سرمنزل برساند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن