تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821185902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا دستگاه‌هاي مسئول در سلامت اخلاقي جوابگو نيستند؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چرا دستگاه‌هاي مسئول در سلامت اخلاقي جوابگو نيستند؟!
جرائم مرتبط با امنيت اخلاقي رو به افزايش است...
نویسنده : حسين فصيحي 


جرائم مرتبط با امنيت اخلاقي رو به افزايش است. جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران هفته گذشته اعلام كرد، گزارشي كه پليس به وي ارائه داده نشان از گسترش اين جرائم دارد كه مايه نگراني است. دادستان تهران از پليس درخواست كرده تا از ظرفيت همه دستگاه‌ها براي مقابله با اين جرائم استفاده كند. اينكه ميزان همكاري دستگاه‌ها چگونه تعريف شده مشخص نيست و اينكه آيا آنها حاضر به همكاري با پليس در برخورد با جرائم مي‌شوند يا خير، نياز به گذشت زمان بيشتر و اعلام نظر رسمي پليس در اين باره دارد.
جرائم مرتبط با امنيت اخلاقي حوزه گسترده‌اي را شامل مي‌شود. از آزارهاي كلامي و نگاهي در خيابان‌ها گرفته تا برقراري روابط نامشروع بين افراد كه در بسياري از مواقع به پرونده‌هاي قتل هم منجر مي‌شود. پرسش اساسي اين است، در صورتي كه اين روابط مشهود جرم‌انگاري و پليس هم همه اين افراد را بازداشت كند، آيا غير از اين است، كه بخش زيادي از افراد جامعه مجرم تلقي خواهند شد؟ در صورتي كه پاسخ مثبت باشد، ابتدا بايد به فكر حفظ افراد سلامت جامعه بود. گسترش جرائم مرتبط با امنيت اخلاقي كه به تأييد رسمي هم رسيده مي‌تواند يك پيام روشن داشته باشد و آن اينكه هجمه ايجاد شده از سال‌هاي گذشته و در سايه غفلت همه دستگاه‌هاي مسئول، خصوصاً قانون‌گريزي افراد شكل گرفته و رفع آن نيز در صورتي كه اراده كافي براي آن وجود داشته باشد، به زمان زيادي نياز دارد.
 ترديدي وجود ندارد در صورتي كه اقدام‌هاي عملي براي مديريت ماجرا به كار گرفته نشود، در سال‌هاي پيش رو با بي‌عفتي گسترده‌تري نسبت به آنچه در حال حاضر در جامعه جريان دارد، مواجه خواهيم بود.
همه كساني كه درگير روابط نامشروع مي‌شوند مي‌دانند عملي را كه مرتكب مي‌شوند هم نامشروع و هم غيرقانوني است با اين وجود تا زماني كه با طرح شكايت خصوصي مواجه نشوند به روابط پيدا و پنهان خود ادامه مي‌دهند. اينكه چرا افراد در سايه حاكميت قانون و شرع مرتكب اعمال نامشروع و غيرقانوني مقابل عموم جامعه مي‌شوند، دلايل متفاوتي دارد. مهم‌ترين دليل آن مي‌تواند ناكارآمدي ابزارهاي اجراي قانون در جامعه باشد به خاطر همين است كه پاي بسياري از مجريان قانون هم به اين روابط باز مي‌شود.
سبك زندگي ايرانيان در سايه هجمه‌هاي فرهنگي غرب به كلي تغيير كرده است. موضوعي كه رهبر انقلاب از سال‌ها قبل نسبت به پيامدهاي نگران كننده آن با عبارت‌هايي چون تهاجم يا شبيخون فرهنگي به دستگاه‌هاي مسئول هشدار داده است. هر چند گستره بسياري از اين روابط غيراخلاقي جامعه از مجراي همين شبيخون‌هاي فرهنگي عبور مي‌كند، اما سابقه نداشته تا كنون دستگاه‌هاي مسئول به علت بي‌توجهي يا كم‌كاري در حوزه‌هاي فعاليت خود بازخواست يا تحت تعقيب قضايي قرار گيرند. بنابراين در جامعه‌اي كه دستگاه‌هاي مسئول آن نسبت به سلامت افراد جامعه احساس مسئوليت نمي‌كنند، نمي‌توان توقعي به جز گسترش روابط ناهنجار داشت. موضوعي كه دادستان تهران با نقد به عملكرد برخي مسئولان حوزه مي‌گويد: «وقتي موضوع تقسيم كار مي‌‌شود، برخي دستگاه‌ها غايبند، اما حين تقسيم بودجه همگي سهم مي‌خواهند.!»
پيشگيري از جرائمي كه به گسترش روابط نامشروع منجر شده و پيش روي همه ما قرار دارد و بخش زيادي از جرائم جنايي هم از مجراي همين روابط مي‌گذرد، نيازمند تدبير و درايت مديران جامعه است و تا زماني كه طريق مشخصي ارائه نشود، افرادي كه به سن بلوغ رسيده و در اين شرايط قرار مي‌گيرند، خودشان براي رسيدن به خواسته‌هاي خود راهي پيدا مي‌كنند كه راه درستي هم نخواهد بود. بنابراين براي پيشگيري از بروز ناهنجاري‌هاي بيشتر اخلاقي كه در شأن جامعه ما نيست، بايد بسترهاي مناسب عقلاني و اسلامي به كار گرفته شود.

مرگ غم‌انگيز كودك 8 ساله
بازي كودكانه دو پسربچه با خودروي نيسان پدرشان، يكي از آنها را به كام مرگ  کشاند و ديگري را مجروح و روانه بيمارستان كرد.
عصر روز شنبه، مردي جوان خودروي نيسان وانتش را كنار خانه‌اش در روستاي دارگنجي بخش چاروساي شهرستان كهگيلويه پارك كرد و وارد خانه شد. لحظاتي بعد دو پسربچه هشت و 11 ساله او در خودرو را گشودند و شروع به بازي كردند. يكي از پسربچه‌ها وقتي سوئيچ را روي ماشين ديد، پشت فرمان نشست و خودرو را روشن كرد. بعد هم دنده خودرو را حركت داد كه نيسان به راه افتاد و ته دره كنار خانه ‌واژگون شد. در جريان اين حادثه پسرك هشت ساله در دم جان باخت و پسر 12 ساله هم كه به شدت مجروح شده بود، به بيمارستان منتقل شد.
حيات‌الله پرواز، بخشدار چاروسا گفت: بر اساس گزارش رئيس اورژانس قلعه رئيسي حال پسربچه 12ساله وخيم است. بخش چاروسا از توابع شهرستان كهگيلويه با بيش از 40 هزار نفر جمعيت در فاصله 70 كيلومتري از شهر دهدشت مركز اين شهرستان واقع شده است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن